abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_172434886
Hallo allemaal, ik hoop wat ervaringen m.t.b. borderline uit te wisselen en ik zou graag tips ontvangen.

Ik heb een (vriendschappelijke) vriendin met borderline (ze ontkent dit overigens, diagnose wel gesteld). Ze woont bij me in de straat en ik vind haar een super leuke meid en ik geniet enorm van het contact dat ik met haar heb. Ze heeft heel veel eigenschappen waar ik enorm van kan genieten.

Ze heeft echter ook een paar eigenschappen die ik soms erg lastig vind. Om haar beter te begrijpen, en hier beter mee om te kunnen gaan, heb ik gezocht naar info over borderline en ook topics gelezen die hier eerder gestart zijn. De info die ik voorbij kom is erg herkenbaar. Zoals het zwart-wit denken. Als ze iemand voor het eerst ontmoet en die persoon doet aardig tegen haar, dan is die persoon geweldig, als ze die persoon later nog een keer spreekt en diegene zegt een verkeerd woord, dan is die persoon verschrikkelijk. Ze doet dan vervolgens heel onaardig tegen die persoon. Haar relaties zijn turbulent.
Ze is impulsief en komt vaak afspraken niet na. Alles moet gaan zoals zij het in haar hoofd heeft. Vaak stemmingswisselingen, de ene dag is ze anders dan de andere dag. Het slaat zomaar om, ik heb gemerkt dat de oorzaak hiervan vaak hele kleine tegenslagen zijn, zoals een opmerking van iemand die ze negatief interpreteert. Als ze een beslissing moet nemen, vraagt ze aan allerlei mensen, vaak ook vreemden, naar hun mening, maar doet hier vervolgens niets mee. Ze is erg onzeker. Ze is bang om alleen te zijn en voelt zich vaak niet geaccepteerd.

Bovenstaand allemaal eigenschappen waar ik prima mee om kan gaan. Achter iedere valkuil schuilt een kwaliteit en kwaliteiten heeft ze zeker. Ik beleef ontzettend leuke momenten met haar en ik wil de vriendschap dan ook graag behouden. Er is echter één eigenschap die ik heel lastig vind: Aantrekken en afstoten. Wat een terugkomend patroon is in onze vriendschap, is dat het een aantal maanden goed gaat en er vervolgens ineens een enorme afstand is. Het is dan alsof ik haar ineens niet meer kan bereiken.

Op dit moment is dat weer gaande. Ik zie haar nog steeds vaak (ze woont bij me in de straat). Ze gedraagt zich nu zakelijk en koud. Ik pas af en toe op haar kinderen. Normaalgesproken drinken we samen koffie als ze haar kinderen komt ophalen. Nu vertrekt ze meteen. Ze vertelt me niet meer wat er in haar om gaat. Staat niet meer open. Ze vraagt niet meer hoe het met me gaat. Ze staat niet meer open voor afspraakjes om samen iets leuks te gaan doen. Ze heeft het ineens "te druk". Als ze iets opgelost wil hebben, bijv. oppas nodig heeft. Dan weet ze me echter wel weer te vinden. Als ik "nee" zeg, dan dramt ze net zo lang door tot ik over stag ga en mijn eigen bezigheden staak. "Je begrijpt toch wel dat ik nu echt oppas nodig heb?! Hoe moet ik het anders doen?!" Het is eenrichtingsverkeer, ze stelt alleen nog eisen.

De vraag die bij mij nu speelt is of er een mogelijkheid is om dit te doorbreken. Er is iets aan de hand, maar ze wil niet vertellen wat er aan de hand is. Voorafgaand aan deze situatie kon ik aan haar gedrag merken dat er weer zo'n fase aan zat te komen, ik heb dit toen ook naar haar benoemd. Het is een terugkomend iets en de vorige keer eindigde het met een ruzie waarin ze me voor van alles uitmaakte. Ze negeert vervolgens een tijd en ze staat dan vervolgens ineens weer voor de deur. Het kost me veel energie. Hebben jullie tips? Zijn er dingen die ik tegen haar kan zeggen om dit patroon te doorbreken?
pi_172434997
Geen tips. Je bent nogal een speelbal voor haar, het zou niet mijn keuze zijn om proberen weer close met haar te worden
pi_172435056
Je kunt haar niet "redden" of de reden zijn dat ze haar leven ineens op orde heeft.

Laat dat idee los.
ijs_beer fan!
  zaterdag 15 juli 2017 @ 13:10:23 #4
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_172435075
Mensen met borderline moet je van jezelf los snijden. Anders dan nemen ze je mee met hun nare ellende.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 13:14:14 #5
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_172435168
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 13:10 schreef RickoKun het volgende:
Mensen met borderline moet je van jezelf los snijden. Anders dan nemen ze je mee met hun nare ellende.
^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_172435174
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 13:10 schreef RickoKun het volgende:
Mensen met borderline moet je van jezelf los snijden. Anders dan nemen ze je mee met hun nare ellende.
Qft
pi_172435182
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 13:10 schreef RickoKun het volgende:
Mensen met borderline moet je van jezelf los snijden. Anders dan nemen ze je mee met hun nare ellende.
Mwah ben ik t niet mee eens heur. Je zal voor jezelf duidelijke grenzen moeten stellen en moeten realiseren dat je iemand niet kan veranderen. Ik zou iemand niet per se afwijzen omdat die persoon borderliner is.
ijs_beer fan!
  zaterdag 15 juli 2017 @ 13:38:34 #8
445528 DerRabbit
Zijne Konijnlijkheid
pi_172435488
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 13:10 schreef RickoKun het volgende:
Mensen met borderline moet je van jezelf los snijden. Anders dan nemen ze je mee met hun nare ellende.
Dit, gewoon dit!
Once you’ve raced, you never forget it…and you never get over it.
pi_172435529
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 13:10 schreef RickoKun het volgende:
Mensen met borderline moet je van jezelf los snijden. Anders dan nemen ze je mee met hun nare ellende.
Niet iedere borderliner is hetzelfde, maar over het algemeen is bovenstaande wel van toepassing.

Gebruik je verstand
Hell To The Liars
pi_172436293
Vriendschap verbreken en afstand nemen. Aantrekken en afstoten is geen goed teken.
pi_172438561
Ik ben nu zo'n drie jaar bevriend met iemand met borderline. We hebben elkaar in een therapiesetting voor eetstoornissen leren kennen. Het aantrekken en afstoten heeft zij ook heel erg sterk, maar doordat ik gewoon bleef, is dat patroon doorbroken. Ik benoemde dat ook naar haar "je probeert me weer af te stoten, zodra je wil ben ik er weer". Dan gaf ik de bal aan haar.

We hebben een keer een conflict gehad, ik was opgenomen voor negen maanden (PTSS, eetstoornis en psychotische problemen) en daar was zij heel erg jaloers op. Ze wilde ook opgenomen worden (vraag me niet waarom, ik vond het een complete hel. Naja...ze wilde de erkenning en de aandacht die het geeft). In die negen maanden heb ik niks van haar gehoord of gezien, terwijl de kliniek recht tegenover haar huis stond. Vanuit haar kamer keek je zo de kliniek in.
Toen ik weer thuis woonde hebben we dit uitgebreid besproken. Ondertussen had zij schematherapie en VERS gehad. Omdat ik schema vanuit een andere invalshoek heb gedaan, kan ik haar er op wijzen voordat het aantrekken en afstoten weer begint ("meid, volgens mij zit je in dit schema, wat is er aan de hand/gebeurd). Ze probeert de eenzijdigheid ook enorm te doorbreken. Het vraagt alleen af en toe een dikke huid en wat geduld van mijn kant.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_172439420
Misschien meerdere vriendinnen nemen een optie? Zodat je niet te afhankelijk van haar bent. Misschien kom je dan ook wel tot het besef dat ze niet zo geweldig is als je denkt, wie weet.
Fylax is op televisie geweest
pi_172442569
Heel toevallig, maar zit in dezelfde positie wat betreft een vriendschap met een borderliner.

Persoon in kwestie is een hele aangename persoon. Enkele maanden geleden, nog voor ik wist van enige vorm van problemen, contact gekregen. Heel kort hebben we een relatie gehad, die nadien werd omgezet in een vriendschappelijke band.

Zowel de vrolijke als de moeilijke momenten werden gedeeld, maar toch was het vaak eenrichtingsverkeer. Ik gaf; zij nam. Omwille van de psychische problemen, kon ik het nog opbrengen om haar wat meer te gunnen. Immers is zij de persoon die moeilijkheden heeft en alle steun goed kan gebruiken. :Y

Dat laatste is compleet terecht. Het is niet zo mooi om iemand af te schrijven omdat die persoon wat problemen heeft. Puur een persoon laten vallen omwille van het begrip 'borderline' of een ander label is not done. Ergens in een ander topic omtrent borderline staat er ook een situatie van een persoon die een successvolle vriendschap heeft met een borderliner. Het siert je dat je de moeite wil doen om er toch te willen zijn voor deze persoon.

Helaas is het moeilijk omgaan met deze mensen. Het ene moment ben je de belangrijkste persoon in hun leven, een uur later besta je plots niet meer. Net zoals bij de situatie van TS, merk ik ook wel gedragswisselingen, wat op termijn toch wel een beetje moeilijk gaat liggen. In het begin kreeg ik nog vaak een "dankjewel" voor het luisteren en om er te zijn, maar die dankbaarheid is ook stevig gaan liggen. Op deze manier is het moeilijk geworden om nog voldoening te halen uit de vriendschap, wat best pijnlijk is.

Voor mezelf kan ik het niet langer opbrengen om me te laten leiden door die wisselvalligheid. Ik ervaar zelf dat het énorm vreet. Momenten waarop ikzelf vrolijk ben, worden lichtjes verstoord door negativiteit van de ander. De momenten waarop ikzelf even nood heb aan een schouderklop, zorgen dan weer een extra last bij haar. Hoewel we heel veel toffe momenten hebben meegemaakt, denk ik dat het beter is om alles op een afstand te bewaren. Ook wanneer ze terugkomt, hoe moeilijk dàt ook is (trap er zelf ook in).

Ik merk zelf dat de periodes waarop het contact wegvalt bij mezelf eerst zorgen voor onrust en gemis, maar vervolgens besef je wel wat voor stress er van je wegvloeit. Dat aantrekken/afstoten is mateloos vermoeiend...
pi_172442866
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:06 schreef AnonymousF het volgende:
Heel toevallig, maar zit in dezelfde positie wat betreft een vriendschap met een borderliner.

Persoon in kwestie is een hele aangename persoon. Enkele maanden geleden, nog voor ik wist van enige vorm van problemen, contact gekregen. Heel kort hebben we een relatie gehad, die nadien werd omgezet in een vriendschappelijke band.

Zowel de vrolijke als de moeilijke momenten werden gedeeld, maar toch was het vaak eenrichtingsverkeer. Ik gaf; zij nam. Omwille van de psychische problemen, kon ik het nog opbrengen om haar wat meer te gunnen. Immers is zij de persoon die moeilijkheden heeft en alle steun goed kan gebruiken. :Y

Dat laatste is compleet terecht. Het is niet zo mooi om iemand af te schrijven omdat die persoon wat problemen heeft. Puur een persoon laten vallen omwille van het begrip 'borderline' of een ander label is not done. Ergens in een ander topic omtrent borderline staat er ook een situatie van een persoon die een successvolle vriendschap heeft met een borderliner. Het siert je dat je de moeite wil doen om er toch te willen zijn voor deze persoon.

Helaas is het moeilijk omgaan met deze mensen. Het ene moment ben je de belangrijkste persoon in hun leven, een uur later besta je plots niet meer. Net zoals bij de situatie van TS, merk ik ook wel gedragswisselingen, wat op termijn toch wel een beetje moeilijk gaat liggen. In het begin kreeg ik nog vaak een "dankjewel" voor het luisteren en om er te zijn, maar die dankbaarheid is ook stevig gaan liggen. Op deze manier is het moeilijk geworden om nog voldoening te halen uit de vriendschap, wat best pijnlijk is.

Voor mezelf kan ik het niet langer opbrengen om me te laten leiden door die wisselvalligheid. Ik ervaar zelf dat het énorm vreet. Momenten waarop ikzelf vrolijk ben, worden lichtjes verstoord door negativiteit van de ander. De momenten waarop ikzelf even nood heb aan een schouderklop, zorgen dan weer een extra last bij haar. Hoewel we heel veel toffe momenten hebben meegemaakt, denk ik dat het beter is om alles op een afstand te bewaren. Ook wanneer ze terugkomt, hoe moeilijk dàt ook is (trap er zelf ook in).

Ik merk zelf dat de periodes waarop het contact wegvalt bij mezelf eerst zorgen voor onrust en gemis, maar vervolgens besef je wel wat voor stress er van je wegvloeit. Dat aantrekken/afstoten is mateloos vermoeiend...
Heb je het contact al verbroken?
pi_172444507
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 19:26 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Heb je het contact al verbroken?
Ooit wel al eens ja, voor een periode van een half jaar. Serieus veel hartpijn van gehad omdat mijn vermoeden naar haar psychische toestand niet bevestigd was (en ik dus gewoon dacht dat ze een ander wou ofzo :) ). Nadien iemand nieuw leren kennen (zonder problemen) en dat voelde zo goed, zo rustig, zo vertrouwd, geen spelletjes...

Maar ja bon, da's uiteindelijk ook stukgelopen :') Ik had zelf wat dipjes met relaties en haar terug ontmoet op een bijeenkomst, terug wat gepraat en dichter bij mekaar gekomen. In het begin was de aandacht die ik gaf voor haar heel belangrijk, maar dat minderde dan beetje bij beetje. Uiteindelijk komt er dan een andere kerel, die neemt het eventjes over enz...

Ik luister zelf amper naar mijn eigen advies (omdat ik nu eenmaal zo soft ben en liever aan iemand anders' verwachtingen wil voldoen in plaats aan mezelf te denken), maar denk gewoon twee keer na voor je zoveel moeite wil doen voor iemand die (onbewust) niet beseft hoeveel ze heeft aan jou en de hulp die jij wil/kan bieden :) Je kan die energie beter opsparen en aan iemand anders besteden. Hoe jammer het ook mag zijn, hoeveel medelijden je ook met haar hebt... Probeer los te laten :)

Ik zit momenteel terug op een zucht verwijderd van het loslaten. Gelukkig kan ik me realiseren hoeveel effort ik lever en wat ik ervoor terug krijg en eruit haal. :)

quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 13:04 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Geen tips. Je bent nogal een speelbal voor haar, het zou niet mijn keuze zijn om proberen weer close met haar te worden
Overigens kan ik me ook best vinden in deze comment. Bij die mensen ben je inderdaad een balletje. Ik heb het gevoel dat ze goed genoeg weten bij wie ze steeds terug kunnen komen vallen en die hen met open armen terug ontvangt.
pi_172444876
Tja zo zijn ze, niets van aantrekken of gewoon afstand nemen.
Je was geweldig en nu ben je alleen een zakelijke overeenkomst, nou klaar toch.

Ik had een vriendin met borderline en echt hebben een geweldige tijd samen gehad en toen ik een vriend kreeg was dat helemaal fout en sindsdien niet weer gezien, ja jammer dan, die mensen denken altijd dat alles om hun gaat, helaas de wereld is veel groter.
pi_172457181
Wat ik heb geleerd van BPD gaat voornamelijk over mezelf. Ze hebben mij bijvoorbeeld het inzicht gegeven dat ieder mens de omgeving op zijn eigen manier ervaart. Ook hebben zij mij proefondervindelijk geleerd hoe ik mijn energieën kan oogsten en nemen of geven. Daarbij hebben zij mij helderheid gegeven in persoonlijke grenzen, hoe ik ze kan bewaken en hoe ik dit kan borgen. Deze ervaringen smeden mijn karakter en in het geval van contact met een BPD .. met sneltreinvaart.

Het vraagstuk uit de OP betreft niet zozeer hoe je haar fases kan verenigen met jouw wensen op dat moment. Alhoewel je haar bewustzijn kan bijbrengen van de implicaties van jullie dynamiek is de kans klein dat het bij haar internaliseert. Mijn vermoeden is dat BPD de werkelijkheid echt anders ervaren. Voordat je overweegt het proces van bewustzijn creëren in te slaan is het belangrijk dat je weet hoe comfortabel je met jezelf bent. Mijn ervaring is dat de omgang met borderliners enorm vereenvoudigd zodra je jezelf realiseert dat jij het enige persoon in je leven bent. Wie ben je, wat wil je? Dat is de vraag.

Er zijn veel gradaties van BPD en alle overlappende PD’s die daarbij kunnen komen kijken. BPD’s leven niet gisteren of morgen, ze leven op de prikkels van het nu. Als ze die bij jou niet vinden dan worden ze wel gehaald. Emoties worden voor je voeten geworpen en kunnen in korte tijd variëren in uitersten. Herken hun kwaliteiten, koppel jezelf los van de gebreken en behandel ze vanuit liefde zoals ieder mens verdient. Blijf comfortabel met jezelf en merk dat je zelf ook groeit in het contact met anderen. Het zijn mensen, mooie mensen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-07-2017 14:05:02 ]
  maandag 17 juli 2017 @ 07:34:47 #18
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_172477078
Borderline chicks neuken wel het beste
Zou ze niet nemen voor een vaste relatie nee
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_172484270
quote:
10s.gif Op maandag 17 juli 2017 07:34 schreef corehype het volgende:
Borderline chicks neuken wel het beste
Zou ze niet nemen voor een vaste relatie nee
Never stick your dick in cray'
pi_172484907
Ik zou zelf nooit een relatie/vriendschap kunnen onderhouden met een borderliner. Of nou ja, niet eens zoiets willen doen, omdat het gedrag voor mij gewoon niet logisch is. Ben zelf sowieso een 'verwateraar', dus nog extra moeite doen voor iemand die geen stabiel gedrag heeft...

Anyways, daarom deze vraag: waarom doen jullie het? Ik snap het wel als het gedrag herkenbaar is (met eigen gedrag), maar verder... Onbetrouwbaar en onvoorspelbaar, waarom zou je met zo'n persoon omgaan?

Iemand?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2017 15:50:46 ]
  maandag 17 juli 2017 @ 16:06:27 #21
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_172485270
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 15:18 schreef Fifa.17 het volgende:

[..]

Never stick your dick in cray'
Juist wel, zonder condoom, alle sporen wissen van jezelf en telefoon, dan zoekt ze een sukkeltje die wel je kind wilt opvoeden.

Win win ^O^
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_172485476
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:06 schreef corehype het volgende:

[..]

Juist wel, zonder condoom, alle sporen wissen van jezelf en telefoon, dan zoekt ze een sukkeltje die wel je kind wilt opvoeden.

Win win ^O^
je bent 16?
pi_172486117
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:06 schreef corehype het volgende:

[..]

Juist wel, zonder condoom, alle sporen wissen van jezelf en telefoon, dan zoekt ze een sukkeltje die wel je kind wilt opvoeden.

Win win ^O^
Zou me er nooit aan wagen :') Vader van een goede maat van me werd een keer 's nachts wakker doordat z'n borderline scharrel op hem in zat te steken met een keukenmes :{
pi_172486364
TS (vrouw) vraagt advies over vriendschappelijke omgang met iemand met borderline, ik denk niet dat het haar boeit hoe borderliners in bed zijn
  dinsdag 18 juli 2017 @ 08:46:09 #25
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_172498648
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2017 16:58 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
TS (vrouw) vraagt advies over vriendschappelijke omgang met iemand met borderline, ik denk niet dat het haar boeit hoe borderliners in bed zijn
Maar ons wel
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')