abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_172432343
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 10:08 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Je kunt je mening nog steeds wel uiten natuurlijk, zeker in gelijkgestemde kringen. Er zijn echter ook kringen/mensen die alles met kritiek op de multiculturele samenleving of eigenlijk met kritiek op de uit Afrika/Midden-Oosten overgekomen componenten van de multiculturele samenleving wegzetten als de basis voor een nieuwe holocaust. Als je niet als (neo-)nazi weggezet wilt worden kan ik het me voorstellen dat het op een hoop plekken verstandig is om je mond gewoon te houden, hoe legitiem je kritiek ook is.

Op andere plekken, en dit kan ik uit eigen ervaring vertellen is het gewoon beter om je bek dicht te houden zodat ie er niet afgerost wordt. Dan heb ik het over ervaringen op school in de stad, bij bepaalde voetbalverenigingen en in het uitgaansleven en in sommige gevallen zelfs in de werksfeer.
Interessant. Zou je beide gevallen eens ter illustratie een voorbeeld van zo'n 'verboden mening' kunnen noemen? Mag ter plekke verzonnen zijn hoor, gaat me er puur even om dat we het over hetzelfde hebben.
pi_172432383
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 10:11 schreef Solstice1 het volgende:
Om een mooi voorbeeld dichtbij huis te noemen. Een tante van mij werkt in Almelo in de verpleging, een van de Turkse mannen die zij verzorgt was Turkse TV aan het kijken waar Erdogan een toespraak hield. Mijn tante hield haar kritiek op Erdogan niet voor zich en is tot bijna bij haar eigen huis achtervolgt. Nou is dat niet meteen fysiek geweld, maar intimiderend is het wel.
Nou ja, bij een Erdogan-aanhanger thuis kritiek leveren op Erdogan lijkt me net zoiets als bij een Ajax-fan thuis kritiek leveren op Ajax of bij een SGP'er thuis zeggen dat god een lul is.

Maar als je het zo ziet dan is het inderdaad zo dat bepaalde meningen in bepaalde contexten 'verboden' zijn. Ik geloof trouwens niet dat dat ooit anders geweest is of ooit anders zal zijn.
pi_172432431
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 10:11 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Interessant. Zou je beide gevallen eens ter illustratie een voorbeeld van zo'n 'verboden mening' kunnen noemen? Mag ter plekke verzonnen zijn hoor, gaat me er puur even om dat we het over hetzelfde hebben.
Kritiek op de hoeveelheid migranten in combinatie met cijfers over criminaliteit/werkloosheid e.d. in de hand. Kan ook kritiek zijn op allochtonen in de wijk trouwens, ik heb inmiddels vaak zat gezien dat er vanuit bepaalde wijken geklaagd werd over overlast, intimidatie en geweld en vervolgens de klagers op zijn best als leugenachtig werden weggezet op zijn ergst als tokkies en erger. Politici die problemen met immigratie/integratie aan de kaak stellen worden ook geregeld op een bepaalde manier geframed.

Wat het andere betreft kan gewoon vragen of mensen niet in het Turks maar in het Nederlands willen praten op school/werk al de nodige problemen opleveren. Maar ook wangedrag op de voetbalvelden als provoceren/schoppen/spugen aan de kaak stellen kan je een pak slaag opleveren. Of gewoon een keer vlaggen op een manier die niet op prijs gesteld wordt. Of in bepaalde discotheken door gebieden lopen die afgebakend zijn als "hun"(heb het met Turken en Marokkanen meegemaakt) territorium, kunnen je de grootste problemen opleveren. Of zwemmen met een stel vrienden en vriendinnen en een opmerking maken dat je toch liever hebt dat ze hun handen thuishouden. Etc.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 10:19:33 #79
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_172432450
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 00:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
Nederlanderschap in ieder geval de NEDERLANDSE TAAL beheersen
quote:
Ofwel: mensen als haar doen het nooit goed.
pi_172432471
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 10:13 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nou ja, bij een Erdogan-aanhanger thuis kritiek leveren op Erdogan lijkt me net zoiets als bij een Ajax-fan thuis kritiek leveren op Ajax of bij een SGP'er thuis zeggen dat god een lul is.

Maar als je het zo ziet dan is het inderdaad zo dat bepaalde meningen in bepaalde contexten 'verboden' zijn. Ik geloof trouwens niet dat dat ooit anders geweest is of ooit anders zal zijn.
Ik ben zelf Twente-supporter. Ik ken een hoop Ajax-supporters, want die zitten nou eenmaal overal. Ik heb daar geregeld pittige discussies mee. Maar nog nooit is het ooit ook maar in de buurt van intimidatie gekomen. Zelfde met de christelijken in mijn omgeving, ook niet met de grefo's, terwijl ik een discussie over het christelijke geloof nooit uit de weg ga. Diezelfde discussies met moslims ga ik tegenwoordig gewoon uit de weg uit zelfbescherming. In het verleden heb ik die wel gehad en dat liep nooit zo goed af.
pi_172432481
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 10:18 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Kritiek op de hoeveelheid migranten in combinatie met cijfers over criminaliteit/werkloosheid e.d. in de hand. Kan ook kritiek zijn op allochtonen in de wijk trouwens, ik heb inmiddels vaak zat gezien dat er vanuit bepaalde wijken geklaagd werd over overlast, intimidatie en geweld en vervolgens de klagers op zijn best als leugenachtig werden weggezet op zijn ergst als tokkies en erger.
Je kunt dat ook zien als een andere mening.

Wat bedoel je trouwens met 'weggezet worden'? Ik lees dat heel vaak hier, maar wat betekent het concreet? Wat gebeurt er dan en wat zijn de gevolgen?
quote:
Politici die problemen met immigratie/integratie aan de kaak stellen worden ook geregeld op een bepaalde manier geframed.

Wat het andere betreft kan gewoon vragen of mensen niet in het Turks maar in het Nederlands willen praten op school/werk al de nodige problemen opleveren. Maar ook wangedrag op de voetbalvelden als provoceren/schoppen/spugen aan de kaak stellen kan je een pak slaag opleveren. Of gewoon een keer vlaggen op een manier die niet op prijs gesteld wordt. Of in bepaalde discotheken door gebieden lopen die afgebakend zijn als "hun"(heb het met Turken en Marokkanen meegemaakt) territorium, kunnen je de grootste problemen opleveren. Of zwemmen met een stel vrienden en vriendinnen en een opmerking maken dat je toch liever hebt dat ze hun handen thuishouden. Etc.
Ah, ja, dat heette niet zo heel lang geleden nog de 'verhuftering' van de samenleving of zo. Maar daar is 99% ook altijd braaf tegen geweest gelukkig.
pi_172432606
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 10:21 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat bedoel je trouwens met 'weggezet worden'? Ik lees dat heel vaak hier, maar wat betekent het concreet? Wat gebeurt er dan en wat zijn de gevolgen?
Weggezet worden als tokkie is toch niet zo heel moeilijk? Gewoon impliceren of ronduit zeggen dat iemand een tokkie is. Als mensen mij online wegzetten als tokkie heb ik daar trouwens weinig problemen mee, het is ook ver van de waarheid. In het echte leven kan het mij problemen opleveren op het moment dat ik bijv. werk zoek. Daarom is mijn anonimiteit mij ook heilig.

quote:
[..]

Ah, ja, dat heette niet zo heel lang geleden nog de 'verhuftering' van de samenleving of zo. Maar daar is 99% ook altijd braaf tegen geweest gelukkig.
Het gekke is dat ik die problemen eigenlijk niet of nauwelijks heb ervaren met de autochtone, Aziatische(Chinezen, Japanners, Koreanen) of Amerikaanse(Zuid, Noord en Midden) medemens.
pi_172432652
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 10:28 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Weggezet worden als tokkie is toch niet zo heel moeilijk? Gewoon impliceren of ronduit zeggen dat iemand een tokkie is. Als mensen mij online wegzetten als tokkie heb ik daar trouwens weinig problemen mee, het is ook ver van de waarheid. In het echte leven kan het mij problemen opleveren op het moment dat ik bijv. werk zoek. Daarom is mijn anonimiteit mij ook heilig.
Dus jij zegt iets, iemand zegt dat je daarom een tokkie bent en dan kun je bijvoorbeeld geen werk meer vinden? Zeg ik het zo goed?
  zaterdag 15 juli 2017 @ 10:47:32 #84
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_172432860
Gerard Cocx zei dat jaren geleden ooit als grap in een aflevering van DWDD. Nu dat weer bovenaan een artikel plaatsen. _O-
pi_172432889
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 10:31 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dus jij zegt iets, iemand zegt dat je daarom een tokkie bent en dan kun je bijvoorbeeld geen werk meer vinden? Zeg ik het zo goed?
Nee. Als er een klimaat heerst waarbij je wel een tokkie moet zijn om kritiek te hebben op bijvoorbeeld immigratie, dan kunnen daar consequenties aan zitten bijvoorbeeld bij het zoeken naar werk. Het is niet omdat Jigzoz mij op het Fok forum een tokkie noemt dat ik ineens niet meer aan een baan kom. Maar volgens mij vertel ik jou geen dingen die jij niet allang wist.
pi_172432934
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 10:49 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Nee. Als er een klimaat heerst waarbij je wel een tokkie moet zijn om kritiek te hebben op bijvoorbeeld immigratie, dan kunnen daar consequenties aan zitten bijvoorbeeld bij het zoeken naar werk. Het is niet omdat Jigzoz mij op het Fok forum een tokkie noemt dat ik ineens niet meer aan een baan kom. Maar volgens mij vertel ik jou geen dingen die jij niet allang wist.
Dat het veiliger is om anoniem een mening op het internet te zetten snapt iedereen. Dat je problemen met het vinden van werk kunt hebben als je onder je eigen naam controversiële opvattingen op internet zet ook. Waar het me om gaat is wat dan dat 'wegzetten als tokkie' inhoudt. Wat houdt dat praktisch in, anders dan simpelweg een generalisatie?
pi_172432953
Net zoiets: 'dan word je monddood gemaakt'. Hoor je ook vaak. Maar wat betekent het? Zoveel vaagtaal...
  zaterdag 15 juli 2017 @ 10:55:45 #88
168739 Red_85
'echt wel'
pi_172432971
Topic laat precies zien wat er mis is op dit moment.
Men benoemt een probleem en wil over een oplossing praten, maar vervolgens komen er een aantal anderen die de benoemers even fijntjes uit de hoogte vertellen hoe ze er over zouden moeten denken.

En de vermoorde onschuld spelen zodra er wedervragen komen.
:')

Zo komen we er nooit natuurlijk. Zo zielig.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 15 juli 2017 @ 11:21:47 #89
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_172433319
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 10:55 schreef Red_85 het volgende:
Topic laat precies zien wat er mis is op dit moment.
Men benoemt een probleem en wil over een oplossing praten, maar vervolgens komen er een aantal anderen die de benoemers even fijntjes uit de hoogte vertellen hoe ze er over zouden moeten denken.

En de vermoorde onschuld spelen zodra er wedervragen komen.
:')

Zo komen we er nooit natuurlijk. Zo zielig.
Over oplossingen praten ja? Daar is het om te doen? _O-
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 15 juli 2017 @ 11:24:44 #90
168739 Red_85
'echt wel'
pi_172433345
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 11:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat komt meer door jou en je vriendjes van die kant van het spectrum dat we daar niet aan toe komen.
Want in 1 ding zijn jullie heel goed: verneuken van topics.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_172433346
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 11:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja. Een eindoplossing voor het Marokkanenprobleem. Moeten we toch gewoon over van gedachten kunnen wisselen?
  zaterdag 15 juli 2017 @ 11:29:11 #92
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_172433388
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 11:24 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dat komt meer door jou en je vriendjes van die kant van het spectrum dat we daar niet aan toe komen.
Want in 1 ding zijn jullie heel goed: verneuken van topics.
Mijn spectrum, die van oordelen op basis van individueel karakter ipv afkomst? Ja, afschuwelijk, ik weet het. Bah, wat politiek correct en Gutmenscherig... een realist als Red wordt gewoon monddood gemaakt door 'mijn kant'.

Ben wel benieuwd naar jóuw oplossing van dit 'probleem'. Vertel, Red. Hoe gaan we dit probleem oplossen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 15 juli 2017 @ 11:30:43 #93
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_172433401
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 11:24 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja. Een eindoplossing voor het Marokkanenprobleem. Moeten we toch gewoon over van gedachten kunnen wisselen?
En dan zeuren dat ze met met Nazi's worden vergeleken... Man, man, man. :') :') :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_172433406
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 11:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
wordt gewoon monddood gemaakt
Weet jij wat dat betekent?
  zaterdag 15 juli 2017 @ 11:34:02 #95
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_172433450
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 11:31 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Weet jij wat dat betekent?
Slachtoffercomplex van menig 'realist'.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_172433530
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 11:34 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Slachtoffercomplex van menig 'realist'.
Nee, maar serieus. Stel ik vind A, dus ik zeg dat. En stel nou dat jij mij dan monddood gaat maken. Dus dat doe je dan. Ik weet niet precies hoe, maar dat is dan gedaan. Maar stiekem vind ik nog steeds A, dus ik denk: ik doe eens gek en ik zeg het gewoon. A!

Monddoodmaakactie mislukt.

Ik snap er geen hol van. Hoe gaat dat dan wel?
  zaterdag 15 juli 2017 @ 11:44:55 #97
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172433627
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 10:21 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Over het algemeen komt "wegzetten" neer op een labeltje op iemand plakken, waarna er niet meer naar zo iemand wordt geluisterd. In plaats van te luisteren "hoort" degene die iemand heeft weggezet als ... alleen nog maar stereotype zaken.
Wat er dus gebeurt is dat de individuele mening met nuances wordt gereduceerd tot een algemene, ongenuanceerde mening. Daardoor wordt degene die is weggezet niet meer serieus genomen als discussiepartner.
Je ziet dat op Fok! veel in discussies over moslims en andere gelovigen die worden weggezet als "achterlijken die nog in sprookjes geloven". Met name bij moslims worden individuen als groep aangesproken ("maar jullie geloven...").
Het is een manier om in discussies niet op argumenten te overtuigen en wordt dus veelal gebruikt door lui die slecht zijn in argumenteren maar toch een discussie willen "winnen".
pi_172433721
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 11:44 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Over het algemeen komt "wegzetten" neer op een labeltje op iemand plakken, waarna er niet meer naar zo iemand wordt geluisterd. In plaats van te luisteren "hoort" degene die iemand heeft weggezet als ... alleen nog maar stereotype zaken.
Wat er dus gebeurt is dat de individuele mening met nuances wordt gereduceerd tot een algemene, ongenuanceerde mening. Daardoor wordt degene die is weggezet niet meer serieus genomen als discussiepartner.
Je ziet dat op Fok! veel in discussies over moslims en andere gelovigen die worden weggezet als "achterlijken die nog in sprookjes geloven". Met name bij moslims worden individuen als groep aangesproken ("maar jullie geloven...").
Het is een manier om in discussies niet op argumenten te overtuigen en wordt dus veelal gebruikt door lui die slecht zijn in argumenteren maar toch een discussie willen "winnen".
Maar daar trapt toch niemand in? Als iemand een doordachte mening heeft, dan kun je dat duizend keer voorzien van nare stigma's, maar het blijft een doordachte mening.

Mijn stelling is dat het in een andere volgorde gaat. Iemand komt met een heel stevige uitspraak, die uitspraak wordt als te simpel/te radicaal gezien en daarom niet serieus genomen. Dan volgt pas het stigma. Kortom: de diskwalificatie van het standpunt is geen resultaat van het stigma, maar het stigma volgt na de diskwalificatie.
  zaterdag 15 juli 2017 @ 11:50:25 #99
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172433741
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 10:54 schreef Jigzoz het volgende:
Net zoiets: 'dan word je monddood gemaakt'. Hoor je ook vaak. Maar wat betekent het? Zoveel vaagtaal...
Iemand monddood maken wil zeggen dat niet meer op de argumenten van die persoon wordt ingegaan, of erger, dat die persoon volledig wordt genegeerd, of in extreme gevallen dat er wordt gedreigd met geweld als die persoon zijn mening nig laat horen.
Het is geen vaagtaal, dat ligt er eerder aan dat jij alles wat niet in je voordeel kunt gebruiken ter discussie stelt om het echte punt van de on topic discussie naar de achtergrond te duwen, vooral wanneer je argumenten op zijn en je dreigt te "verliezen".
pi_172433811
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2017 11:50 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Iemand monddood maken wil zeggen dat niet meer op de argumenten van die persoon wordt ingegaan, of erger, dat die persoon volledig wordt genegeerd,
Dan klopt de term niet, want je bent dan niet monddood. Je wordt alleen niet serieus genomen.
quote:
of in extreme gevallen dat er wordt gedreigd met geweld als die persoon zijn mening nig laat horen.
Ja, dan geloof ik dat die term wel gepast is.
quote:
Het is geen vaagtaal, dat ligt er eerder aan dat jij alles wat niet in je voordeel kunt gebruiken ter discussie stelt om het echte punt van de on topic discussie naar de achtergrond te duwen, vooral wanneer je argumenten op zijn en je dreigt te "verliezen".
Pffff.... Ja hoor, daar is de 'ja, maar jij bent stom' alweer...

Manmanmanman...

edit: o, wacht! Dus eigenlijk probeer jij mij nu 'monddood te maken'?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2017 12:00:33 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')