Leuk programma, nu alleen de kijkers nog 
Tour du Jour wist als enige de uit de publiciteit verdwenen oud-wielrenner Jan Raas aan de praat te krijgen. Toch kijken maar weinig mensen naar het programma van presentator Wilfred Genee. ,,Het is inhoudelijker, daar moet de RTL 7-kijker wellicht nog aan wennen.''
Er is bewust gekozen voor een andere insteek. Iets minder jolijt
Wilfred Genee
Het is een hard gelag voor het team dat Tour du Jour maakt. Op de publieke omroep zitten de kijkcijfers van De Avondetappe rond het miljoen, bij RTL 7 staat de topscore inclusief de kijkers voor de herhaling voorlopig op 356.000 belangstellenden. Een stuk lager dan de grofweg half miljoen mensen die in vorige seizoenen per aflevering keken. Dit terwijl er inhoudelijk weinig kritiek is.
Hoe komt dat? Presentator Wilfred Genee heeft er niet per se een verklaring voor. ,,Ik denk dat het programma best aardig in elkaar zit. Ik heb genoeg slechte tv-programma’s gemaakt om te weten dat Tour du Jour best een aardig programma is. De reportages uit Frankrijk zijn prima, de gasten zijn uitstekend. Ik vind dat Michael Boogerd het erg goed doet. Het is wellicht ook de gewoonte. Dat mensen meer in De Avondetappe zitten qua gevoel.''
De wielertalkshow heeft een serieuzer karakter gekregen dan voorgaande seizoenen. Tour du Jour was het afgelopen jaar niet te zien, omdat er aan een nieuw format werd gewerkt. Vaste gasten als Eddy Planckaert en Gert Jakobs (die wel terugkeert op de rustdagen) verdwenen. Genee: ,,Er is bewust gekozen voor een andere insteek. Iets minder jolijt, maar het is voor mijn gevoel nog steeds erg los. Neem Stef Clement, die vertelde over de man die hij uit zijn auto trok toen die tegen zijn fiets aanreed.''
Vondst
Genee noemt de naam van Clement niet voor niks. De renner van Lotto-Jumbo zou, als het aan Genee lag, de hele periode bij het programma zijn. Tour du Jour heeft - gek genoeg dankzij de collega’s van de NOS - Clement als analyticus ontdekt, een vondst die van alle kanten bejubeld wordt. Genee: ,,Vorig jaar zag ik hem in De Avondetappe en toen heb ik meteen de RTL 7-directeur ge-sms’t: 'Die man moet je vastleggen.' Clement kon nog niet elke dag bij ons aan tafel zitten, omdat hij nu nog wielrenner is. Maar wat mij betreft is dit de man van de toekomst. Onbevangen, direct, duidelijk, goede teksten, inhoudelijk en niet met de handrem erop. Zo kom je ze bijna niet tegen.''
Ondanks de geslaagde greep met analyticus Clement ziet Genee ook wel dat er dingen misgaan in zijn programma. ,,We begonnen van de week bijvoorbeeld een keer met Dimitri Verhulst. Een geweldige schrijver, maar die opende twee minuten met een verhandeling over de vrijheid van de fietser. Ik denk dat de RTL 7-kijker dan wel denkt, ho wat gebeurt hier?''
GimmickDe makers denken er zeker over na hoe ze Tour du Jour aantrekkelijker kunnen maken.
,,Van de week werd voor de gein opeens Dries Roelvink weer ingevlogen als gimmick 
Misschien moet je hier en daar eens nadenken of je er nog iets aan toe kan voegen. Toch heb ik niet het idee dat een slecht programma is. Er zit een goed evenwicht in, we hadden nieuws over de transfer van Nederlands kampioen Sinkeldam en we staan bij het hotel van Sagan op het moment dat hij weggestuurd wordt. Het is inhoudelijker, daar moet de RTL 7-kijker wellicht nog aan wennen.''
Genee wijt de mindere kijkcijfers vooral aan wat er gebeurt in de Tour de France. De sprintetappes omschrijft hij als ‘kijken naar hoe gras groeit’. ,,Toen Sagan uit de Tour werd gezet, schoten de kijkcijfers meteen omhoog en stonden we wel in de top 25 (maandag trok Tour du Jour 232.000 kijkers, een dag later met Sagan 346.000, red.). Er moet wel wat gebeuren en zeker als dat met Nederlanders zou zijn, zou dat absoluut een verschil kunnen maken.''
De presentator denkt terug aan 2011, het eerste seizoen van zijn wielershow. ,,Johnny Hoogerland werd toen het prikkeldraad in gereden. Onze kijkcijfers schoten omhoog. Er moet iets gebeuren dat ook met Nederlanders te maken heeft. En dan kunnen we met ons programma ook onderscheidend zijn. Ik zou bijna willen zeggen, lįįt iemand het prikkeldraad in rijden, haha!''
http://www.ad.nl/show/leu(...)ijkers-nog~a0b6b519/Gewoon Dries weer terug