quote:
Amersfoortse Maartje Schoolderman heeft een missie
De Amersfoortse Maartje Schoolderman (30) heeft een missie. Ze wil het conservenschap in de supermarkt nieuw leven inblazen en blik ontdoen van z'n stoffige imago. Dit doet ze met haar maaltijdblikken van BLIK.
Schoolderman deed eind vorig jaar mee met de Product Pitchwedstrijd van supermarktketen Albert Heijn. Ze won een investeringspakket van 50.000 euro, een coach en schapruimte. Inmiddels staan haar blikken in de schappen van 900 AH-winkels in Nederland en België. De drie blikken in de smaken chili con carne, kip met kruidige kokossaus en vegetarische curry madras laat ze trots zien.
,,Weinig zout en suiker. Geen smaakversterkers en toegevoegde conserveringsmiddelen. Veel groente en verantwoord vlees. We slaan niet door, het is geen selderijstengel, maar wél gezond en milieubewust."
Het duurzame aspect van blik is voor Schoolderman belangrijk. ,,95 procent van blik is oneindig recyclebaar. Het is de duurzaamste verpakking. Nog een voordeel: de maaltijdblikken zijn porties. Het helpt daarom ook tegen voedselverspilling. Plus, je hebt geen koeling nodig om het goed te houden. Het kan gewoon de voorraadkast in."
Dat laatste is volgens Schoolderman ook een reden waarom maaltijdblikken in het gezinsleven thuishoren. ,,Smaakvol, gemakkelijk en verantwoord. We hebben drukke levens. Door de klassieke traditie van inblikken zijn de maaltijden lang houdbaar. Als we geen zin of tijd hebben om thuis te koken, is de verleiding groot ongezond te eten. Als je een maaltijdblik in huis hebt, kun je altijd een lekker gerecht klaarmaken. Na het sporten, als je thuiskomt na een zware werkdag of op de camping in Frankrijk."
Als kind maakte Maartje met haar ouders lange zeiltochten over de Noordzee. ,,We kookten de lekkerste gerechten met het eten uit conservenblikken die in het vooronder lagen. Daarom is mijn associatie met eten uit blik altijd positief en avontuurlijk geweest, maar ik merkte dat dit voor veel mensen anders is. Misschien komt dat door de soms lage kwaliteit van het eten uit bestaande conservenblikken. Mijn ervaring met blik is mijn inspiratie geweest."
Schoolderman heeft dan ook een missie: ,,De herwaardering van blik. Het moet een nieuw imago krijgen. Duurzaam, gezond en lekker. Ik wil het conservenblikje naar een hoger niveau tillen. Ik heb een mooi product met een lekkere receptuur en goede grondstoffen gemaakt. Nu moet ik aan de mensen laten zien hoe het je in het dagelijkse leven kan helpen én zo Nederland opnieuw kennis laten maken met blik."
Zo klaar
Ze laat zien hoe makkelijk het klaar te maken is. ,,Met zilvervliesrijst en naanbrood. Zo klaar." Ze glimlacht trots. ,,Dit is voor mij comfortfood. Je trekt het blik open en je hebt een lekker gerecht." Ze laat haar mascotte zien, Mooms, een mannetje gemaakt van blik. Hij lijkt op de blikkenman van de Tovenaar van Oz.
Schoolderman begon haar blikavontuur vorig jaar in een klein pop-upwinkeltje in Amersfoort. Daar probeerde ze haar blikken met snacks als gehaktballen en pulled pork aan de horeca te slijten voor op de borrelkaart. ,,Maar ik ontdekte dat mensen de blikjes niet als snack gebruikten, maar juist voor maaltijden. Zo is het idee ontstaan." In het begin maakte Schoolderman
http://www.ad.nl/amersfoo(...)een-missie~a6e36375/FILMPJE:
http://frontpage.fok.nl/w(...)orden-bij-de-ah.html[ Bericht 3% gewijzigd door Paul op 02-07-2017 11:50:58 ]