abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_171983017
Leefbaar-raadslid stapt over naar moslimpartij
Gisteren, 22:59
ROTTERDAM - UPDATE 23.39 uur - De coalitie van Leefbaar Rotterdam, D66 en CDA in het college van burgemeester en wethouders raakt haar meerderheid in de gemeenteraad van de Maasstad kwijt. Dit door een opmerkelijke overstap.

Het raadslid Mohammed Anfal stapt met onmiddellijke ingang over van Leefbaar naar de door de islam geïnspireerde partij NIDA, zo maakte de partij maandagavond laat na een ledenbijeenkomst bekend. Door die overstap verliezen de drie coalitiepartijen hun krappe meerderheid van 23 van de 45 zetels in de gemeenteraad, negen maanden voor de raadsverkiezingen van maart 2018.

Dat betekent dat Rotterdam in lastig politiek en bestuurlijk vaarwater terechtkomt. Anfal helpt door zijn overgang NIDA aan de derde raadszetel en de oppositie aan een meerderheid in de raad.

’Excuusmoslim’
Het voormalig Leefbaar-raadslid, dat in 2014 voor die partij in de raad werd gekozen, zegt in een interview met ANP Video gaandeweg verwijderd te zijn geraakt van de partijkoers. „Ik werd raadslid om bij te dragen aan de stad, maar Leefbaar verdeelt en dat is niet goed voor Rotterdam. Leefbaar vergroot de kloven tussen bevolkingsgroepen, tussen geloven, culturen, arm en rijk. Rotterdam heeft juist verbinding nodig, bruggenbouwers”, verklaart hij zijn overstap. Ook voelt hij zich gebruikt als een „excuusmoslim”.

'Politieke bekeerling'
Fractievoorzitter Nourdin El Ouali zegt Anfal met open armen te ontvangen. Hij noemt hem een „een politieke bekeerling die gevlucht is en aan onze deur heeft geklopt.” „Wat moet je doen? Na een periode van intern beraad en bezinning, waaronder de ramadan, was er vooral begrip”.

El Ouali zegt „Anfal én Rotterdam te willen verlossen uit de wurggreep van Leefbaar.” NIDA en Leefbaar liggen in de gemeenteraad herhaaldelijk met elkaar in de clinch.

Overstap 'complete verrassing'
De overstap van Anfal is bij Leefbaar Rotterdam ingeslagen als een bom. Voor fractievoorzitter Ronald Buijt en partijleider en wethouder Joost Eerdmans komt die transfer, die de meerderheid van de coalitie in de gemeenteraad (Leefbaar, D66 en CDA) doet omslaan in een minderheid, als „ een complete verrassing”.

LEES OOK: Leefbaar: harder vechten voor meerderheid

Ongelegen
Anfals overstap komt op een ongelegen moment voor de coalitie, die juist de voorbije maanden onder meer de gemeenteraad achter zich kreeg voor de ontwikkeling van Feyenoord City, het plan voor de bouw van een nieuw voetbalstadion en verdere stadsontwikkeling op Zuid.

Deze week moet ook wethouder Ronald Schneider (Leefbaar) zich politiek verantwoorden voor de miljoenenfraude bij het poppodium Waterfront. Schneider is verantwoordelijk voor de portefeuille vastgoed. Hem werd door een gemeentelijke enquêtecommissie verweten „geen specifiek inzicht in de bedrijfsvoering van de vastgoedorganisatie” te hebben gehad. Zijn aanblijven als wethouder hangt af van voldoende steun in de gemeenteraad. Enkele partijen hebben zich al van hem afgekeerd.

http://www.telegraaf.nl/b(...)lid_naar_NIDA__.html

Ook wel weer bijzonder.
pi_171983046
Prima dat je naar een andere partij stapt, maar als je kijkt naar het aantal voorkeursstemmen dat die had, is het onmogelijk dat hij zn zetel meeneemt. Dat was gewoon een Leefbaar Rotterdam zetel.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_171983081
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 09:44 schreef ThePlaneteer het volgende:
Prima dat je naar een andere partij stapt, maar als je kijkt naar het aantal voorkeursstemmen dat die had, is het onmogelijk dat hij zn zetel meeneemt. Dat was gewoon een Leefbaar Rotterdam zetel.
Dat soort regels moet men gewoon veranderen.
pi_171983097
De echte loyaliteit ligt natuurlijk bij de islam.
pi_171983107
Voor onbeschaafde mensen moet je soms dingen iets aanpassen.
  dinsdag 27 juni 2017 @ 09:52:42 #6
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_171983214
Zetelroof verbieden.
pi_171983263
Het gevaar is dan ook dat je als partij op moet gaan passen wie je toelaat.
pi_171983275
Tsja, zo is Denk ook ontstaan.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_171983298
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 09:56 schreef Hathor het volgende:
Tsja, zo is Denk ook ontstaan.
Ja. Dat lijkt mij ook heel doordacht. Maar het is simpel aan te pakken.
  dinsdag 27 juni 2017 @ 09:58:36 #10
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_171983301
Ik dacht dat de burgemeester van Rotterdam Aboutaleb was, maar zijn partij zit niet in de meerderheid, hoe werkt dat?

#mindblown

Misschien moet ik me toch terug wat gaan verdiepen in POL want van Nederlandse politiek moet ik nog een heleboel kaas eten precies :+
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
  dinsdag 27 juni 2017 @ 09:59:03 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_171983309
Wat een dwaallicht weer
pi_171983326
quote:
6s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 09:58 schreef Lothiriel het volgende:
Ik dacht dat de burgemeester van Rotterdam Aboutaleb was, maar zijn partij zit niet in de meerderheid, hoe werkt dat?

#mindblown

Misschien moet ik me toch terug wat gaan verdiepen in POL want van Nederlandse politiek moet ik nog een heleboel kaas eten precies :+
In algeheel besluit kun je in een coalitie iemand aanwijzen.
  dinsdag 27 juni 2017 @ 10:00:39 #13
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_171983341
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 09:59 schreef Jaroon het volgende:

[..]

In algeheel besluit kun je in een coalitie iemand aanwijzen.
Oh, in België is het de gewoonte dat iemand van de meerderheid burgemeester wordt. Maar goed, heb ik dan weer bijgeleerd *)
- Charlton Heston
pi_171983361
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:00 schreef Lothiriel het volgende:

[..]

Oh, in België is het de gewoonte dat iemand van de meerderheid burgemeester wordt. Maar goed, heb ik dan weer bijgeleerd *)
Dat is hier ook de gewoonte maar soms werkt dat anders.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 27 juni 2017 @ 10:01:53 #15
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_171983371
Ondanks alles moeten zetels aan personen gebonden blijven en niet aan partijen.
Maar goed. Van Leefbaar :') naar Nida :') :')! is natuurlijk een beetje gek.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  dinsdag 27 juni 2017 @ 10:02:29 #16
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_171983384
Wat voor partij is dat NIDA trouwens, een eng clubje of valt dat wel mee?
- Charlton Heston
pi_171983389
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:01 schreef borisz het volgende:
Ondanks alles moeten zetels aan personen gebonden blijven en niet aan partijen.
Maar goed. Van Leefbaar :') naar Nida :') :')! is natuurlijk een beetje gek.
Dat ben ik geheel met je oneens. Ik kies voor de plannen van een partij.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 27 juni 2017 @ 10:03:39 #18
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_171983420
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:02 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dan krijg je dictaturen van partijbazen. Zijn we verder van huis.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_171983456
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:03 schreef borisz het volgende:

[..]

Dan krijg je dictaturen van partijbazen. Zijn we verder van huis.
Nee. Het is vreemd dat ik kies voor bepaalde plannen en ideeen van een parti.......een voorkeursstem uitbreng en dat iemand dan iets geheel anders gaat doen.
pi_171983457
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:02 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat doen de mensen op de kieslijst ook. Maar soms kan je daar niet meer mee leven als de wereld veranderd. Door zetels aan de partij toe te wijzen wordt de controle op de democratie wel een stuk minder weer.
pi_171983474
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:05 schreef nanuk het volgende:

[..]

Dat doen de mensen op de kieslijst ook. Maar soms kan je daar niet meer mee leven als de wereld veranderd. Door zetels aan de partij toe te wijzen wordt de controle op de democratie wel een stuk minder weer.
Of het systeem goed werkt is een andere vraag. Maar mensen stemmen op een partij.
pi_171983489
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:05 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Of het systeem goed werkt is een andere vraag. Maar mensen stemmen op een partij.
Oh? Ik zend altijd een rondje voor een naam.
pi_171983535
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:06 schreef nanuk het volgende:

[..]

Oh? Ik zend altijd een rondje voor een naam.
Je denkt niet na over de partij en de plannen die men heeft?
  dinsdag 27 juni 2017 @ 10:08:09 #24
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_171983545
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:02 schreef Lothiriel het volgende:
Wat voor partij is dat NIDA trouwens, een eng clubje of valt dat wel mee?
Willen onder andere de scheiding tussen kerk en staat afbreken en overal gebedsruimtes.

quote:
Stop misbruik van de scheiding tussen kerk en staat

In de politiek, en zo ook in onze eigen Rotterdamse gemeenteraad, wordt de scheiding tussen kerk en staat te vaak misbruikt om de ruimte voor geloof in de samenleving te beperken en af te doen als iets van vroeger of als iets voor thuis. Principes als de scheiding tussen kerk en staat, godsdienstvrijheid, het gelijkheidsbeginsel en de neutraliteit van de overheid waarborgen daarentegen juist de ruimte voor iedereen om het geloof optimaal te kunnen beleven. Onze geloofsbeleving is van meerwaarde in de samenleving en verdient terecht de ruimte in de publieke sfeer, in publieke voorzieningen en het openbaar bestuur.
quote:
Ruimte voor bezinning in (semi-)publieke voorzieningen.

In een dagelijkse sleur willen we onze diepere zin in het leven nog weleens verliezen. Momenten van onthaasten, bezinning en gebed bieden veel Rotterdammers de nodige zin om er het beste van te maken. Onze publieke voorzieningen verdienen een plekje waarin we onszelf even kunnen bezinnen. Om te beginnen in het stadhuis.
http://www.nidarotterdam.nl/onze-oproep/standpunten/#.WVIRb2jyg2x
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_171983565
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 10:08 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Willen onder andere de scheiding tussen kerk en staat afbreken en overal gebedsruimtes.

[..]

[..]

http://www.nidarotterdam.nl/onze-oproep/standpunten/#.WVIRb2jyg2x
Lijkt mij toch iets waar Leefbaar Rotterdam niet voor staat?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')