abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 augustus 2017 @ 10:19:10 #61
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_172872132
quote:
0s.gif
Op maandag 17 juli 2017 08:28 schreef Peejtur het volgende:
Ik volg ook omdat ik het interessant vind. Te weinig verstand van om mij ermee te bemoeien :)
Hehe dit ja :')
pi_172872389
Gaaf profject Vonkenboer!
Prima verf wat je hebt, van de action toch?

De constructie met die 3 lagers en de u beugels doet met denken aan een wagentje van een achtbaan, dit heeft ook soms een dergelijke constructie.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  Moderator donderdag 3 augustus 2017 @ 12:18:01 #63
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172874889
quote:
0s.gif
Op donderdag 3 augustus 2017 10:11 schreef IrishBastard het volgende:
Awesome project! Ben heel benieuwd naar de uiteindelijke resultaten en de bouwkosten (als je die wilt delen in ieder geval) :7
De bouw kosten vallen tot nu toe goed mee. Ik heb nog niet alle electrische benodigdheden binnen.
Maar ik schat dat ik nu ergens zo rond de +/- 100 euro zit.

De grootste aanschaf en het duurste deel is de spindel waar de frees in hangt, die ga ik gewoon kopen en zelf een beugel voor maken.
  Moderator donderdag 3 augustus 2017 @ 12:20:15 #64
92034 crew  Vonkenboer
pi_172874935
quote:
2s.gif
Op donderdag 3 augustus 2017 10:29 schreef junkiexp het volgende:
Gaaf profject Vonkenboer!
Prima verf wat je hebt, van de action toch?

De constructie met die 3 lagers en de u beugels doet met denken aan een wagentje van een achtbaan, dit heeft ook soms een dergelijke constructie.
Voor dit soort doeleinden is de verf meer dan voldoende. Vooral de droogtijd is wat langer en de verf stinkt wat meer tijdens het verwerken.:)

Als het droog is ruik je echter niks meer.
  Moderator vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:48:03 #65
92034 crew  Vonkenboer
pi_173059400
Inmiddels is de vakantietijd aangebroken, dus is er hier in huize Vonk ook wat meer tijd om te hobbyen.

De X-as en de Z-as zijn inmiddels zo goed als klaar.
Lineaire assen zijn allemaal op maat pas gemaakt, de motor en de aandrijving voor de X-as heb ik al gemonteerd.

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Even de motorkabel van de stappenmotor verlengen, komt zo'n soldeerhulpje ook mooi van pas. ;)

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Na heel wat keren uitproberen (en opnieuw maken van de blokjes), en heel wat passen en meten, had ik uiteindelijk ook een passende Z-as.

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Dat ziet er dan zo uit *O*

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Ook aan de stappenmotor van de Z-as moest natuurlijk nog een kabel gemaakt worden.

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Even een test fit van de aandrijving van de Z-as, de montage gaten van de stappenmotor had ik zoals te zien is niet helemaal juist geboord :')
Uiteraard hebben we dit veranderd.

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Over de blokken die ik gemaakt heb (die naar boven en beneden schuiven), komt een 15mm plaat te zitten waarop uiteindelijk mijn spindel komt te zitten.
Omdat ik geen idee had wat voor afmetingen deze precies moest hebben, heb ik eerst van een afvalstuk een proefstukje gemaakt ;)

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

De definitieve versie ziet er dan min of meer zo uit.

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Met behulp van een schuurmachine iets meer ruimte gecreerd tussen het blok van de X-as en de Z-as. Het moet natuurlijk wel goed langs elkaar kunnen schuiven. Te strak is immers ook niet goed ! :+

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Daarna heb ik alles weer samengebouwd en was het tijd om het één en ander bewegingstechnisch eens te testen, en te kijken of het überhaupt wel beweegt met de juiste settings zoals gepland. *)

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Omdat ik inmiddels gek werd van alle losliggende bedrading en elektronica moest dit ook even een tijdelijk plekje krijgen; van een afvalstuk plaatmateriaal maar een montageplaat gemaakt met daarop een verdeeldoos (met daarin de stekker voor de 230V kant van de trafo, en een 9V blokadapter voor de Arduino, en nog ééntje voor de voeding van de laptop), een 12V 10A voeding voor de stappenmotoren, Arduino met CNC shield, en wat uit bedrade aansluitingen voor de stappenmotoren X, Y en Z.

Later ga ik deze allemaal voorzien van 4 polige (man-vrouw) connectoren.

De limit switches ga ik nu nog niet aansluiten, dit ga ik later pas doen wanneer ik alles voorzien heb van een likje verf ;)

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
  Moderator vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:56:34 #66
92034 crew  Vonkenboer
pi_173059584
En nadat we alle motoren aangesloten hadden op de CNC shield, tijd om eens te kijken of het nog een beetje bewegen wil ..

De X-as
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

VID 20170725 180640150

De Y-as
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

VID 20170729 133124286

Uit de eerste testen bleek dat de Z-as nog wel wat werk nodig had, deze liep vooral aan de bovenkant en aan de onderkant nogal vast op het blok van de X-as.

De X-as en Y-as bewegen goed, zonder stoten of enige stoteringen *O* *)
pi_173059799
Gaaf project, ik volg dir even :)

Succces met verder bouwen!
Do what you love, love what you do!
  Moderator vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:04:10 #68
92034 crew  Vonkenboer
pi_173061229
Op een arduino CNC shield zitten enkele N(ormaly) O(pen) contacten, die ik straks na het controlepaneel wil uit gaan bedraden. Deze hebben de volgende functies :

- Abort
- Hold
- Resume
- E-stop

En er zijn nog contacten voor
- Spindle Enable
- Coolent Enable
- Spindle Direction

Deze laatste 3 ga ik niet gebruiken, dit wil ik gaan ondervangen met een paar losse knopen met een relais erachter ;)

Het E-stop contact op het CNC shield is echter geen echte noodstop; het reset enkel de Arduino.
Dit ga ik ondervangen door er een echte noodstop op te bouwen die de 230V van het geheel kan uitschakelen. Safety first ! ;)

Even in een afval stukje hout de knoppen gemonteerd, kijken of de contacten op mijn shield wel degelijk werken met de knoppen die ik bij Alieexpress besteld had. Ook de legend holders achter de knoppen komen daar vandaan.

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

VID 20170729 161629696

En succes ! ^O^
  vrijdag 11 augustus 2017 @ 18:22:09 #69
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_173068771
Vette shit Vonkenboer! ^O^
  Moderator vrijdag 11 augustus 2017 @ 19:26:27 #70
92034 crew  Vonkenboer
pi_173069983
quote:
0s.gif
Op vrijdag 11 augustus 2017 11:06 schreef kree het volgende:
Gaaf project, ik volg dir even :)

Succces met verder bouwen!
Dankjewel ! ^O^

quote:
0s.gif
Op vrijdag 11 augustus 2017 18:22 schreef IrishBastard het volgende:
Vette shit Vonkenboer! ^O^
Ja, er gaan nog wel een paar uurtjes in zitten; maar daar heb ik geen problemen mee ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Vonkenboer op 11-08-2017 19:37:00 ]
pi_173091374
Leuk! Ik lurk even mee!

Is dit trouwens de maximum snelheid van motoren? Want anders was het misschien beter om draadstangen met grover draad te gebruiken, kan hij sneller heen en weer en door de motor langzamer aan te sturen kun je nog wel precisie houden.
  Moderator zaterdag 12 augustus 2017 @ 20:47:20 #72
92034 crew  Vonkenboer
pi_173094478
quote:
5s.gif
Op zaterdag 12 augustus 2017 18:49 schreef BroesWillems het volgende:
Leuk! Ik lurk even mee!

Is dit trouwens de maximum snelheid van motoren? Want anders was het misschien beter om draadstangen met grover draad te gebruiken, kan hij sneller heen en weer en door de motor langzamer aan te sturen kun je nog wel precisie houden.
Dit zijn de standaard instellingen; die kan ik natuurlijk t.z.t. altijd nog even wat tweaken.
Maar het zal in deze set-up altijd ergens een compromis zijn tussen snelheid en precisie ;)
pi_173113714
Leuk project ^O^

Maar ben je niet bang dat je problemen gaat krijgen met draadstangen als spil? Die krijg je volgens mij nooit spelingsvrij waardoor je afwijkingen in je posities krijgt.

Ik zou voor zo iets gaan https://www.mijn-artikel.(...)campaign=marktplaats

Veel nauwkeuriger en waarschijnlijk in China net zo duur als een draadstang bij de Gamma.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_173115493
Ik had al even op AliExpress zitten kijken paar weken terug en inderdaad is goed verkrijgbaar voor weinig!
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zondag 13 augustus 2017 @ 21:30:51 #75
92034 crew  Vonkenboer
pi_173121764
quote:
0s.gif
Op zondag 13 augustus 2017 16:44 schreef ClintOosthout het volgende:
Leuk project ^O^

Maar ben je niet bang dat je problemen gaat krijgen met draadstangen als spil? Die krijg je volgens mij nooit spelingsvrij waardoor je afwijkingen in je posities krijgt.

Ik zou voor zo iets gaan https://www.mijn-artikel.(...)campaign=marktplaats

Veel nauwkeuriger en waarschijnlijk in China net zo duur als een draadstang bij de Gamma.
Dat heeft eigenlijk twee redenen.

Het gebruik van het type lagers dat ik gekozen heb beperkt mij qua materiaal. De lagers zijn 8mm doorsnede.

Voor de y as heb ik een behoorlijke lengte spil nodig. +/- 95 cm.

De draadstangen had ik voor handen ;)

We zullen zien; aldoende leert men.
  Moderator zondag 13 augustus 2017 @ 21:42:36 #76
92034 crew  Vonkenboer
pi_173122248
quote:
0s.gif
Op zondag 13 augustus 2017 17:57 schreef Gieliovd het volgende:
Ik had al even op AliExpress zitten kijken paar weken terug en inderdaad is goed verkrijgbaar voor weinig!
We zullen zien, de lagers die ik nu heb beperken mij daar in. We zullen zien hoe en of het gaat werken zoals ik het in het hoofd heb. ;)
  Moderator vrijdag 1 september 2017 @ 22:43:13 #77
92034 crew  Vonkenboer
pi_173534424
Op het moment zit ik eigenlijk te wachten op enkele onderdelen die nog binnen moeten komen, het project ligt daarom een beetje stil. Eerst moet ik de bedieningskast waar ik mee begonnen ben voor het grootste gedeelte af hebben, dan kan ik alle componenten afzonderlijk testen, waarna ik met de definitieve montage kan beginnen ^O^.

Via het werk heb ik een oude (demo) lege besturingskast kunnen krijgen, deze kast is aan een machine gemonteerd geweest en was al wel voorzien van de nodige gaten, ter behoeve van enkele kabel invoeringen. Maar dat is geen probleem voor mij :).
Aan de achterkant van de besturingskast komen toch de nodige connectoren te zitten, dus die kant kan ik met een plaatje wel weer dicht maken. Evenals een klein langwerpig gat aan de linkerkant, ook dit maak ik dicht met een kunstof plaat.

Er moesten natuurlijk nog wel de nodige gaten gemaakt worden voor de nodige bedieningsknoppen voor de CNC freesmachine.

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

En na wat schuiven met componenten, en wat aftekenen.
Kwam ik tot de conclusie dat bovenstaande indeling, niet mooi (te druk, te kort op elkaar) en eigenlijk ook niet handig was :+

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Uiteindelijk maar besloten om de drie grootte aan/uit knoppen met controlelampje aan de rechterkant zijkant te plaatsen. Aan de voorkant komt dan de noodstop (waarmee ik straks een hoofdstroomrelais bediend waarmee ik de spanning er in één handeling kan afhalen) te zitten, samen met vijf druk knoppen die rechtstreeks naar het CNC shield gaan.

Hiermee kan ik straks de Arduino eventueel resetten, en de actieve CNC taak tijdelijk pauzeren, hervatten of stoppen en één extra knop die in eerste instantie nog geen toegewezen functie heeft, al zijn er nog wat contacten over op de shield.

Achter de knoppen zitten zogenoemde legend holders, daarop komt straks een schildje waarop staat welke knop waarvoor is.

Ook komt er op de voorzijde nog een voltmeter/ampere meter te zitten, zodat ik de prestaties van mijn voeding ook goed in de gaten kan houden.

Voor de geïnteresseerden, het schema is als volgt ;)

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

En de proefopstelling van alweer een tijdje terug zag er zonder belasting op de voeding zo uit.

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Nou, de andere drie knoppen zijn verhuist naar de rechterzijde van de kast.

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Even wat gaatjes boren dan maar, en brengt ons na montage van alle knoppen hier op :s) !

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

De voorkant van de kast heeft een transparante kap; van de bovenkant ziet het er zo uit.

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

De achterzijde van de kast ga ik er bijna volledig uitzagen, daar komt een kunststof plaat te zitten met de nodige connectoren na de "buitenwereld" ;)

Begonnen met de achterplaat; hier komen connectoren te zitten voor de stappen motoren, de eindschakelaars en de voeding. Hier heb ik de vier polige connectoren voor de stappenmotoren en voor de eindschakelaars al gemonteerd. Hier moeten er nog een paar bij komen, maar zoals gezegd, ik wacht nog op wat materiaal :+

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Tussendoor nog even wat delen in de grondverf gezet, inmiddels zijn deze delen evenals de rest van de machine grijs geschilderd.

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

De opening aan de achterkant van de kast op maat gezaagd.

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Bij de bedieningsknoppen aan de zijkant nog even een USB-B aansluiting gecreëerd, waarop ik straks eenvoudig de laptop kan aansluiten om het shield aan te kunnen sturen.

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Alle connectoren in de achterplaat zijn voorzien van bedrading, tijd om de achterplaat eens op ze plek te maken. (Al ontbreken er nog steeds enkele connectoren, maar die kan ik achteraf ook nog wel er in boren en monteren)..

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

In de kast ben ik nog wat aan het schuiven met de indeling; uiterst links komt de Arduino met CNC shield te zitten, daarnaast zitten twee 12V relais waarmee ik de spindel en afzuiging aan en uit kan schakelen, dat brede ding is mijn 12V supply. Daarboven komt ergens het relais te zitten waarmee ik de hoofdstroom kan schakelen.

Ergens moet ook nog een distributieblokje komen voor de 230V en 12V bedrading, dit probeer ik natuurlijk zo goed als mogelijk gescheiden te houden van elkaar. *)

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Over de spindel zelf plaats ik dit weekend hoogstwaarschijnlijk nog een update :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Vonkenboer op 03-09-2017 12:20:22 ]
  Moderator vrijdag 1 september 2017 @ 22:59:57 #78
92034 crew  Vonkenboer
pi_173534745
Goed vooruit, nog een kleine preview dan :s)
Al zal solderen nooit mijn sterkste punt worden, ik red mij er redelijk mee.

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
  Moderator maandag 4 september 2017 @ 20:31:29 #79
92034 crew  Vonkenboer
pi_173588620
Nou, dan maar even een korte update over de spindel.

Deze was zoals jullie al gezien hadden inmiddels in de grondverf gezet :).
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

En na een klein beetje schuren en twee keer schilderen en assamblage van de X en de Z-as ziet het er als volgt uit. Ook heb ik de 2 eindschakelaars al aangebracht op de X-as; die op de Z-as zelf moeten nog; deze heb ik nog steeds niet binnen :{.

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Als spindel heb ik gekozen voor een Proxxon IBS/E; op 230V, hij is traploos regelbaar van 5,000 tot 22,000 toeren.
En vele malen stiller in verhouding tot een gemiddelde dremel van dezelfde prijsklasse.

Inmiddels heb ik aan de achterkant van de Proxxon ook een nok gemaakt, zodat deze in feite helemaal nergens meer heen kan; en vast en stabiel op de onderliggende plaat zit.

Dit is eigenlijk de stand van zaken vanaf september, het wachten is voornamelijk op enkele elektronische componenten, daarna kan ik de besturingskast voltooien en kan ik eerst alle onderdelen even afzonderlijk testen voordat ik alles definitief op ga bouwen ^O^
  Moderator donderdag 7 september 2017 @ 18:11:34 #80
92034 crew  Vonkenboer
pi_173642836
Veel views maar verrassend weinig reacties eigenlijk; vijf reacties op een rij...
Een schizofreen is nooit alleen zullen we maar zeggen _O- :D
pi_173644316
quote:
0s.gif
Op donderdag 7 september 2017 18:11 schreef Vonkenboer het volgende:
Veel views maar verrassend weinig reacties eigenlijk; vijf reacties op een rij...
Een schizofreen is nooit alleen zullen we maar zeggen _O- :D
Heb er nog steeds te weinig verstand van. Maar blijf het interessant vinden
  donderdag 7 september 2017 @ 20:04:36 #82
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_173645143
*lurk lurk*

:7
pi_173647144
quote:
1s.gif
Op donderdag 7 september 2017 19:33 schreef NotToBe het volgende:

[..]

Dit dus. Ziet erg leuk uit. Ben benieuwd naar eindresultaat
pi_173647747
Ik lurk ook :)

Goed bezig man!
pi_173655371
De aandacht zou beloning genoeg moeten zijn!
Maar oké ziet er erg goed uit!

Erg benieuwd naar het eindresultaat! *O*
  Knikkerking vrijdag 8 september 2017 @ 12:00:39 #86
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_173655775
Goed opgeschoten weer, erg gaaf ^O^

Heel cool om te "volgen" dit topic, maar er valt inderdaad weinig te zeggen :P

Na 2x "oeh en ah" weet je 't ook wel toch?

Maar 't is dat je het weet: wij volgers/lurkers kijken niet voor niets zo vaak in dit topic ;)

Succes / keep it up _O_
  Moderator vrijdag 8 september 2017 @ 22:08:24 #87
92034 crew  Vonkenboer
pi_173667227
quote:
1s.gif
Op donderdag 7 september 2017 19:33 schreef NotToBe het volgende:

[..]

quote:
0s.gif
Op donderdag 7 september 2017 20:04 schreef IrishBastard het volgende:
*lurk lurk*

:7
^O^, voor mijzelf is het ook een hele ontdekkingsreis hoor ! :@

quote:
0s.gif
Op donderdag 7 september 2017 21:37 schreef speedfightrage het volgende:
Ik lurk ook :)

Goed bezig man!
quote:
0s.gif
Op donderdag 7 september 2017 21:19 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Dit dus. Ziet erg leuk uit. Ben benieuwd naar eindresultaat
quote:
14s.gif
Op vrijdag 8 september 2017 11:27 schreef ArksBoss13 het volgende:
De aandacht zou beloning genoeg moeten zijn!
Maar oké ziet er erg goed uit!

Erg benieuwd naar het eindresultaat! *O*
Dat is het natuurlijk ook zeker wel ! ^O^
Het eindresultaat laat nog even opzich wachten, er is nog wat post uit China onderweg.

Al heb ik het relais dat ik voor de hoofdstroom zou willen gebruiken al binnen gekregen; morgen dus eerst maar eens verder gaan/beginnen met het maken van het voedende 230V deel van mijn constructie.

quote:
0s.gif
Op vrijdag 8 september 2017 12:00 schreef Atmoz het volgende:
Goed opgeschoten weer, erg gaaf ^O^

Heel cool om te "volgen" dit topic, maar er valt inderdaad weinig te zeggen :P
Het is natuurlijk ook heel wat anders dan de gemiddelde huis, tuin en keukenverbouwing ;)

quote:
Na 2x "oeh en ah" weet je 't ook wel toch?

Maar 't is dat je het weet: wij volgers/lurkers kijken niet voor niets zo vaak in dit topic ;)

Succes / keep it up _O_
Dat wel; maar had af en toe wat meer opbouwende kritiek verwacht :+ ;)
pi_173667941
quote:
0s.gif
Op vrijdag 8 september 2017 22:08 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

[..]

^O^, voor mijzelf is het ook een hele ontdekkingsreis hoor ! :@

[..]

[..]

[..]

Dat is het natuurlijk ook zeker wel ! ^O^
Het eindresultaat laat nog even opzich wachten, er is nog wat post uit China onderweg.

Al heb ik het relais dat ik voor de hoofdstroom zou willen gebruiken al binnen gekregen; morgen dus eerst maar eens verder gaan/beginnen met het maken van het voedende 230V deel van mijn constructie.

[..]

Het is natuurlijk ook heel wat anders dan de gemiddelde huis, tuin en keukenverbouwing ;)

[..]

Dat wel; maar had af en toe wat meer opbouwende kritiek verwacht :+ ;)
Dat schilderwerk had wel iets netter gekunt. :+

Nee, ik heb er ook weinig over te zeggen maar vind t wel leuk om te volgen!
  Moderator zaterdag 9 september 2017 @ 08:38:25 #89
92034 crew  Vonkenboer
pi_173670974
quote:
1s.gif
Op vrijdag 8 september 2017 22:55 schreef Makrolon het volgende:
Dat schilderwerk had wel iets netter gekunt. :+
Het schilderwerk aan de onderzijde is wel wat ruk :+
quote:
1s.gif
Op vrijdag 8 september 2017 22:55 schreef Makrolon het volgende:

Nee, ik heb er ook weinig over te zeggen maar vind t wel leuk om te volgen!
^O^
  Moderator zaterdag 9 september 2017 @ 09:50:14 #90
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173671683
Dat Proxxon ding zit nu met buisjes vastgeklemd, is dat voldoende als hij straks moet gaan frezen? :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop