Na de borsten, nu ophef om dikke lippen bij Afrikaanse man in nieuwe Suske en Wiske-strip
In de nieuwste strip van Suske en Wiske,Mami Wata, zijn er voor het eerst expliciet blote borsten te zien. “We gaan die taboes niet meer uit de weg”, klonk het gisteren bij Standaard Uitgeverij. Maar ondertussen rijst er meer en meer kritiek op de afbeelding van een zwarte man in de strip, met het stereotiepe beeld van de dikke lippen.
Nozizwe Dube, voorzitster van de Vlaamse Jeugdraad, spreekt op Twitter haar ergernis uit. “Ik kan nog steeds niet geloven dat iemand het oké vindt om een zwarte man op die manier af te beelden in strips voor kinderen. Walgelijk.”
Ook Dalilla Hermans, redactrice bij Charlie Magazine, spreekt op Facebook van een tekening “die pijnlijke herinneringen oproept aan racistische prentjes uit ons koloniaal verleden”. “Ik snap niet dat dat niemand is opgevallen. Dat is geen Afrikaanse man, dat is een halve aap. Dat zijn geen lippen, dat is hoe je de mond van een dier tekent. Ik ben hier echt niet goed van. We zijn in 2017 en we moeten dit echt niet meer pikken. Zolang zwarte mensen worden afgebeeld als halve apen, is het niet meer dan normaal dat ze worden behandeld als domme mensen en kinderen een laag zelfbeeld hebben.”
Daarom doet ze een oproep om de tekening te verbeteren. “Bij deze roep ik alle tekenaars, grafisch vormgevers, illustrators, kunstenaars die ik ken op om een afbeelding te maken van een Afrikaanse man en deze te delen met de hashtag #nomoremonkeybusiness of rechtstreeks naar mij door te sturen. Ik beloof dat we er iets moois mee gaan doen!“
Alvast de illustratrice Stephanie Dehennin ging aan de slag met de tekening en postte een alternatief.
https://m.hln.be/nieuws/b(...)iske-strip~ae1bc53a/
Op
maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef
Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*