Nah, ik ben inhoudelijk gezien eigenlijk erg goed bezig. Ik weet precies wat ik moet doen. Het is alleen dat ik totaal niet de motivatie heb om eraan te werken. Mijn werktempo is dan ook heel laag.quote:
Haha, luie millennial gespotquote:Op donderdag 15 juni 2017 14:56 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Nah, ik ben inhoudelijk gezien eigenlijk erg goed bezig. Ik weet precies wat ik moet doen. Het is alleen dat ik totaal niet de motivatie heb om eraan te werken. Mijn werktempo is dan ook heel laag.
Ik ga inderdaad liever acclimatiseren.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kwalitatieve ordening van linguļstische variabelen? Ik zou het moeten weten, want ik heb volgens mij ooit een college gehad van een statisticus met zo'n soortgelijk onderzoek.quote:Op donderdag 15 juni 2017 17:52 schreef VleugelSpeler het volgende:
Een scriptietopic, perfect
Ben zelf met m'n masterscriptie bezig, een kwalitatief onderzoekje (nieuw voor mij), en vroeg me af of jullie hier nog een idee over hebben.
Voorbeeld onderwerp: school, en ik wil weten wat leerlingen leuk of juist stom vinden aan school. Ik verzamel quotes en transcripts, stop dat in atlas.ti, en ik heb twee labels: "leuk" en "stom".
Pietje zegt: "Ik heb leuke vriendjes" --> ik geef het label "leuk"
Peter zegt: "ik heb goede vriendjes" --> ik geef het label "leuk"
Rita zegt: "ik word gepest" --> ik geef het label "stom"
Na afloop gooi ik alle "leuk" quotes op een stapel, en alle "stom" quotes op de andere stapel. En dan ga ik zoeken naar overeenkomsten. Pietje en Peter hebben het over vriendjes, de een noemt ze leuk, de ander noemt ze goed. Ik ga beide jongens behandelen in het hoofdstuk Leuk, paragraaf Vriendjes.
Dat is ongeveer mijn onderzoek(sopzet). Is goedgekeurd en alles, ben al bijna aan de conclusie toe. Vooralsnog is de docent enthousiast. Maar kort vraagje: wat is de correcte benaming voor deze 'methode' (methodiek?) die ik hanteer? Ik bedoel vooral dat bottom-up deel, waarin ik quotes wat sorteer op overeenkomsten. Ik kom van alles tegen op google, "grounded theory", "qualitative research", "linguistic blabla". Maar ik ben niet zozeer theorie aan het maken of wat dan ook, ik wil gewoon weten wat ze leuk en stom vinden aan school. Hoe heet dit proces waarin je quotes naast gelijksoortige quotes legt? En op basis van die quotes je thema's ontdekken (vriendjes)?
(en ja, ik heb vrijwel alleen maar statistisch / spss onderzoek gedaan tot nog toe, ik ben dan ook volstrekt onbekend met het typische taalgebruik van kwalitatief onderzoek)
Je onderzoek is toch opgebouwd uit eerdere artikelen, daar hebben ze vast een keer termen gebruikt die jouw vraag beantwoorden.quote:Op donderdag 15 juni 2017 17:52 schreef VleugelSpeler het volgende:
Een scriptietopic, perfect
Ben zelf met m'n masterscriptie bezig, een kwalitatief onderzoekje (nieuw voor mij), en vroeg me af of jullie hier nog een idee over hebben.
Voorbeeld onderwerp: school, en ik wil weten wat leerlingen leuk of juist stom vinden aan school. Ik verzamel quotes en transcripts, stop dat in atlas.ti, en ik heb twee labels: "leuk" en "stom".
Pietje zegt: "Ik heb leuke vriendjes" --> ik geef het label "leuk"
Peter zegt: "ik heb goede vriendjes" --> ik geef het label "leuk"
Rita zegt: "ik word gepest" --> ik geef het label "stom"
Na afloop gooi ik alle "leuk" quotes op een stapel, en alle "stom" quotes op de andere stapel. En dan ga ik zoeken naar overeenkomsten. Pietje en Peter hebben het over vriendjes, de een noemt ze leuk, de ander noemt ze goed. Ik ga beide jongens behandelen in het hoofdstuk Leuk, paragraaf Vriendjes.
Dat is ongeveer mijn onderzoek(sopzet). Is goedgekeurd en alles, ben al bijna aan de conclusie toe. Vooralsnog is de docent enthousiast. Maar kort vraagje: wat is de correcte benaming voor deze 'methode' (methodiek?) die ik hanteer? Ik bedoel vooral dat bottom-up deel, waarin ik quotes wat sorteer op overeenkomsten. Ik kom van alles tegen op google, "grounded theory", "qualitative research", "linguistic blabla". Maar ik ben niet zozeer theorie aan het maken of wat dan ook, ik wil gewoon weten wat ze leuk en stom vinden aan school. Hoe heet dit proces waarin je quotes naast gelijksoortige quotes legt? En op basis van die quotes je thema's ontdekken (vriendjes)?
(en ja, ik heb vrijwel alleen maar statistisch / spss onderzoek gedaan tot nog toe, ik ben dan ook volstrekt onbekend met het typische taalgebruik van kwalitatief onderzoek)
Dat laatste en vakjargon.quote:Op zondag 18 juni 2017 21:58 schreef Mishu het volgende:
Definiėren jullie elk concept? Dus ook obvious concepten als inkomen en geslacht enzo? Of alleen de concepten waar de woordelijke betekenis kan variėren per onderzoek?
Geslacht lijkt me voor zichzelf spreken (hoewel tegenwoordig....), maar het lijkt me wel handig te specificeren hoe inkomen gemeten is, bv. absolute waarde (jaarinkomen, maandinkomen, inkomenscategorieėn) of relatieve waarde (decielen).quote:Op zondag 18 juni 2017 21:58 schreef Mishu het volgende:
Definiėren jullie elk concept? Dus ook obvious concepten als inkomen en geslacht enzo? Of alleen de concepten waar de woordelijke betekenis kan variėren per onderzoek?
Thanks. Ik ben bezig met een tweede poging. In het kort: Vrijwel alleen positieve feedback gehad, logistische regressie, paniekaanvallen, faalangst. Nu bezig met de laatste loodjes en ik wordt neurotisch van mijn faalangst. Ben al 3 weken bezig met kleine details en aanpassingen en zie overal mogelijke bedreigingen voor dat het niet lukt af en toe kan ik wel genieten van het proces hoor.quote:
Dat heb ik in mijn operationalisatie staan maar ook in de bespreking van het concept volgens mij. Zal het morgen even checken.quote:Op zondag 18 juni 2017 23:09 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Geslacht lijkt me voor zichzelf spreken (hoewel tegenwoordig....), maar het lijkt me wel handig te specificeren hoe inkomen gemeten is, bv. absolute waarde (jaarinkomen, maandinkomen, inkomenscategorieėn) of relatieve waarde (decielen).
Is het ook toegestaan om vakjargon uit te leggen via parafrasering?quote:
Laat het even een weekje liggen, dan kan je er helder naar lezen.quote:Op zondag 18 juni 2017 23:10 schreef Mishu het volgende:
[..]
Thanks. Ik ben bezig met een tweede poging. In het kort: Vrijwel alleen positieve feedback gehad, logistische regressie, paniekaanvallen, faalangst. Nu bezig met de laatste loodjes en ik wordt neurotisch van mijn faalangst. Ben al 3 weken bezig met kleine details en aanpassingen en zie overal mogelijke bedreigingen voor dat het niet lukt af en toe kan ik wel genieten van het proces hoor.
Ik zou niet weten waarom niet. Als je dan toch bang bent voor plagiaat, even snel een handboek refereren.quote:Op zondag 18 juni 2017 23:14 schreef Mishu het volgende:
[..]
Is het ook toegestaan om vakjargon uit te leggen via parafrasering?
Ik heb sowieso al zodanig gerefereerd dat plagiaat niet meer mogelijk is. Beter te veel dan te weinigquote:Op zondag 18 juni 2017 23:44 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Laat het even een weekje liggen, dan kan je er helder naar lezen.
[..]
Ik zou niet weten waarom niet. Als je dan toch bang bent voor plagiaat, even snel een handboek refereren.
Herkenbaar.quote:Op maandag 19 juni 2017 00:21 schreef Mishu het volgende:
[..]
Ik heb sowieso al zodanig gerefereerd dat plagiaat niet meer mogelijk is. Beter te veel dan te weinig
Wat klopt er niet? Dat sjabloon is gebaseerd op de zesde editie, weet niet of je een andere versie gebruikt? Ik vind vooral de ingebouwde documentnavigatie met kopjes en het bronnenbeheer handig, want ik heb geen idee hoe ik dat zelf moet instellen.quote:Op maandag 19 juni 2017 09:35 schreef Sarasi het volgende:
Voor APA klopt ie niet. Maar die regels moet je gewoon aan het eind allemaal even bij langs lopen, moeilijk is het niet, wel even wat werk.
Ik heb er afgelopen zomer nog naar gekeken en toen klopten er een aantal dingen niet. Geen idee meer welke, zo heel veel werk is het niet om het zelf te doen ook. En dan kun je je eigen document gewoon steeds gebruiken als 'sjabloon', hoef je alleen de niveaus van de subheadings en de in-text referenties nog te controleren.quote:Op maandag 19 juni 2017 09:46 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Wat klopt er niet? Dat sjabloon is gebaseerd op de zesde editie, weet niet of je een andere versie gebruikt? Ik vind vooral de ingebouwde documentnavigatie met kopjes en het bronnenbeheer handig, want ik heb geen idee hoe ik dat zelf moet instellen.
Mijn kennis van Word is veel te basic, maar zal inderdaad eens een eigen sjabloon proberen te knutselen. En ik heb al die handleiding inclusief errata via een torrent ooit gedownload.quote:Op maandag 19 juni 2017 10:13 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Ik heb er afgelopen zomer nog naar gekeken en toen klopten er een aantal dingen niet. Geen idee meer welke, zo heel veel werk is het niet om het zelf te doen ook. En dan kun je je eigen document gewoon steeds gebruiken als 'sjabloon', hoef je alleen de niveaus van de subheadings en de in-text referenties nog te controleren.
Kijk anders eens op PurdueOwl, daar staat een ideale APA stijl handleiding. Of je pakt gewoon de APA bijbel uit de bieb, wel zo handig voor tabellen ook.
Ik wist tot vorige week ook niet dat dit bestond. Had de afgelopen maanden wel motivatie en een praatgroep op FOK! kunnen gebruiken, dan had ik nu vakantie gehad.quote:Op maandag 19 juni 2017 10:58 schreef Lot_1 het volgende:
Oh hé, een scriptie-topic! Bij deze dan; ik ben bezig met de laatste loodjes van mijn psychologie-master en ik hoop deze zomer klaar te zijn. Ik lees en schrijf mee
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |