abonnement Unibet Coolblue
pi_171705688
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:16 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat laatste is een beetje en lastige, mijn jongste heeft de laatste 3 keer bij het pannenkoekenhuis het ijsje dat hij bestelde niet opgegeten, gewoon omdat hij al vol zat, dan zit ik toch serieus te overwegen hem volgende keer geen ijsje meer te laten bestellen, ongeacht hoe leuk ze zo'n kinderijsje ook opmaken, want ik vind het wel zonde van die ¤ 5,=
Aan de andere kant mag hij ook ongegeneerd met onze desserts mee-eten als hij wil, dus eens zien hoe we dat gaan oplossen.
Wat je bestelt eet je op is de regel hier.
misunderstood
pi_171705699
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:16 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat laatste is een beetje en lastige, mijn jongste heeft de laatste 3 keer bij het pannenkoekenhuis het ijsje dat hij bestelde niet opgegeten, gewoon omdat hij al vol zat, dan zit ik toch serieus te overwegen hem volgende keer geen ijsje meer te laten bestellen, ongeacht hoe leuk ze zo'n kinderijsje ook opmaken, want ik vind het wel zonde van die ¤ 5,=
Aan de andere kant mag hij ook ongegeneerd met onze desserts mee-eten als hij wil, dus eens zien hoe we dat gaan oplossen.
Ja oke, dat maakt het alweer een iets ander verhaal. Ikzelf kreeg wel altijd alles tijdens zo'n uitje van mijn ouders. Maar goed, ik ging dan misschien ook twee keer in het jaar naar zo iets toe.
  donderdag 15 juni 2017 @ 10:24:03 #203
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_171705710
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:23 schreef DKS het volgende:

Wat je bestelt eet je op is de regel hier.
Ook als dat tegen heug en meug moet? Lijkt me niet slim.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_171705747
quote:
11s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:24 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ook als dat tegen heug en meug moet? Lijkt me niet slim.
Ja. Ik heb een hekel aan eten weggooien.
misunderstood
pi_171705753
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:13 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Exact. Ik kan dan ook best goed begrijpen dat kinderen van nu een smartphone of tablet krijgen. Ik zou mijn kind dat ook geven. Wel alleen voor z'n verjaardag denk ik.

Ik kan mij dan ook meer ergeren aan de ouders die hun kinderen van alles verbieden, maar zelf wel van alles eten of kopen. Ik maak het in de horeca best vaak mee (vooral met echte Hollanders) dat kinderen maar voor een bepaald budget iets mogen eten of een ijsje mogen terwijl de ouders heel de avond wijn lopen te tappen en wel voor het luxe dessert gaan. :')
Nou, mijn 5 jarige heeft er een handje van om van alles te willen, maar het niet op te eten of te drinken. En ik zie precies aan haar gedrag of ze vol zit.

Ogen zijn groter dan haar maag.

Dus nu doen we thuis dat ze zelf haar eten opschept. Zodat ze een beetje haar eigen portie-grootte leert kennen. :)
Make my day!
pi_171705763
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:23 schreef DKS het volgende:

[..]

Wat je bestelt eet je op is de regel hier.
En anders?
Make my day!
  Moderator donderdag 15 juni 2017 @ 10:28:12 #207
5428 crew  miss_sly
pi_171705786
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:23 schreef DKS het volgende:

[..]

Wat je bestelt eet je op is de regel hier.
Doe je dat zelf ook?
Ik laat ook wel eens wat staan, omdat ik genoeg heb. En soms van mijn hoofdgerecht omdat ik nog zin heb in een dessert en dan kan ik ook soms mijn dessert niet helemaal.op. Dat is dan maar zo. Van mijn dochter verwacht ik niets wat ik zelf ook niet kan of doe.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_171705815
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:23 schreef DKS het volgende:

[..]

Wat je bestelt eet je op is de regel hier.
Een kind bestelt toch niet? Dat doet de ouder.
pi_171705925
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:29 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Een kind bestelt toch niet? Dat doet de ouder.
In een restaurant mag ze zelf kiezen wat ze wil eten, ze mag alles behalve het kindermenu.
misunderstood
pi_171705960
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:26 schreef agter het volgende:

[..]

En anders?
Anders niks, in het ergste geval zal ik het zelf op moeten eten. Maar de keer daarop mag ze geen nagerecht.
misunderstood
pi_171705989
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Doe je dat zelf ook?
Ik laat ook wel eens wat staan, omdat ik genoeg heb. En soms van mijn hoofdgerecht omdat ik nog zin heb in een dessert en dan kan ik ook soms mijn dessert niet helemaal.op. Dat is dan maar zo. Van mijn dochter verwacht ik niets wat ik zelf ook niet kan of doe.
Ik kan het gevoel dat ik vol zit wel herkennen en ik wil dat m'n kind dat ook kan. En ik ben van het soort dat rustig om een zakje voor de hond vraagt.
misunderstood
pi_171706084
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:23 schreef DKS het volgende:

[..]

Wat je bestelt eet je op is de regel hier.
Dat zei een vriendin ook tegen haar kind, uur later was ze de kots van de bekleding van de auto aan het poetsen.
pi_171706129
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:35 schreef DKS het volgende:

[..]

In een restaurant mag ze zelf kiezen wat ze wil eten, ze mag alles behalve het kindermenu.
Huh?
  Moderator donderdag 15 juni 2017 @ 10:48:10 #214
5428 crew  miss_sly
pi_171706149
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:38 schreef DKS het volgende:

[..]

Ik kan het gevoel dat ik vol zit wel herkennen en ik wil dat m'n kind dat ook kan. En ik ben van het soort dat rustig om een zakje voor de hond vraagt.
Dat gevoel leert ze kennen door te mogen stoppen als ze genoeg heeft, niet door op te moeten eten wat ze besteld heeft of gestraft te worden met geen nagerecht de.volgende keer.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_171706167
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:46 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Huh?
Friet en een frikandel kan ze ook bij de friettent eten.
misunderstood
  donderdag 15 juni 2017 @ 10:49:41 #216
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_171706179
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:48 schreef miss_sly het volgende:

Dat gevoel leert ze kennen door te mogen stoppen als ze genoeg heeft, niet door op te moeten eten wat ze besteld heeft of gestraft te worden met geen nagerecht de.volgende keer.
Nee, dat moeten opeten is mogelijk enkel opmaat tot een verstoorde verhouding tot voeding.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_171706213
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:49 schreef DKS het volgende:

[..]

Friet en een frikandel kan ze ook bij de friettent eten.
Jouw soort is ook tamelijk irritant in de horeca. :')

Ze mogen zeker ook geen fristi?
  Moderator donderdag 15 juni 2017 @ 10:52:43 #218
5428 crew  miss_sly
pi_171706244
quote:
9s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:49 schreef Copycat het volgende:

[..]

Nee, dat moeten opeten is mogelijk enkel opmaat tot een verstoorde verhouding tot voeding.
Precies. Moeten proppen om de volgende keer een nagerecht te mogen als je zou willen.

Onze dochter mag kiezen. Ook een kindermenu als ze daar zin in heeft. En ze krijgt ook een ijsje als ze wil. Zo doen we het zelf immers ook? Ik kies van de kaart waar ik zin in heb. Da is soms iets wat ik ook prima zelf.kan maken, maar nu in een restaurant wil eten. Waarom mag mijn kind diezelfde keuzes niet hebben?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 15 juni 2017 @ 10:53:08 #219
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_171706254
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:23 schreef DKS het volgende:

[..]

Wat je bestelt eet je op is de regel hier.
Het kind is 6, ik laat hem niet tegen heug en meug eten, en als hij een ijsje laat staan is hij echt wel gewoon vol, want er is altijd ruimte voor ijs, tenzij er echt geen ruimte meer is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 15 juni 2017 @ 10:54:08 #220
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_171706273
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:53 schreef Leandra het volgende:

er is altijd ruimte voor ijs, tenzij er echt geen ruimte meer is.
Tegeltje-waardig.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_171706302
Kinderen meenemen naar een restaurant :')

Ze krijsen, maken lawaai, zijn ALTIJD stront vervelend en dan heb je van die Kut ouders die hun kind dan maar lekker laten rondrennen.... :r
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
  donderdag 15 juni 2017 @ 10:56:39 #222
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_171706325
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:35 schreef DKS het volgende:

[..]

In een restaurant mag ze zelf kiezen wat ze wil eten, ze mag alles behalve het kindermenu.
Die van jou is (bijna) 13 hè.... dat lijkt me een ander verhaal.
Overigens ben ik ook behoorlijk wars van kindermenu's, zeker bij bijvoorbeeld een chinees waar het kindermenu dan toch weer patat met een frikandel is, zet dan gewoon bami met koe lo yuk als kindermenu op de kaart), maar bij een pannenkoekenrestaurant of de McDonalds boeit het me dan weer niet of hij het kindermenu wil.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 15 juni 2017 @ 10:57:41 #223
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_171706345
quote:
9s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:49 schreef Copycat het volgende:

[..]

Nee, dat moeten opeten is mogelijk enkel opmaat tot een verstoorde verhouding tot voeding.
En dit, ik vind het zelf ook moeilijk iets op m'n bord te laten liggen, en dat is niet goed.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_171706351
quote:
9s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:49 schreef Copycat het volgende:

[..]

Nee, dat moeten opeten is mogelijk enkel opmaat tot een verstoorde verhouding tot voeding.
Hoe doe jij dat eigenlijk met jouw kinderen?
  donderdag 15 juni 2017 @ 10:58:48 #225
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_171706367
quote:
12s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:58 schreef thabit het volgende:

Hoe doe jij dat eigenlijk met jouw kinderen?
Welke kinderen?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_171706370
Je kind mcdonalds laten eten :')

Ga dan lekker naar de snackbar ipv dat paupervoedsel wat je amper voedsel kan noemen.

Maar goed, das de generatie van nu.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
  donderdag 15 juni 2017 @ 10:59:45 #227
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_171706387
Steeds :') posten.

:')
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_171706413
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juni 2017 13:37 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ligt er ook wel aan waar je woont.
Nederland
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_171706421
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

Die van jou is (bijna) 13 hè.... dat lijkt me een ander verhaal.
Overigens ben ik ook behoorlijk wars van kindermenu's, zeker bij bijvoorbeeld een chinees waar het kindermenu dan toch weer patat met een frikandel is, zet dan gewoon bami met koe lo yuk als kindermenu op de kaart), maar bij een pannenkoekenrestaurant of de McDonalds boeit het me dan weer niet of hij het kindermenu wil.
Oké 13 is inderdaad weer een ander geval, ik heb niks gezegd. Heb zelf een neefje van 15 die nog steeds frietjes met een snack eet als wij een etentje hebben. Als ik zijn ouder was had ik denk ik ook wel eens gezegd dat hij maar eens een biefstuk of stukje vis moet proberen. Hoewel ik ook vind dat dit zich niet perse ontwikkelt in een restaurant, maar aan de eigen keukentafel.

Aan de andere kant, het komt wel.
  donderdag 15 juni 2017 @ 11:08:06 #230
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_171706547
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 11:02 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Oké 13 is inderdaad weer een ander geval, ik heb niks gezegd. Heb zelf een neefje van 15 die nog steeds frietjes met een snack eet als wij een etentje hebben. Als ik zijn ouder was had ik denk ik ook wel eens gezegd dat hij maar eens een biefstuk of stukje vis moet proberen. Hoewel ik ook vind dat dit zich niet perse ontwikkelt in een restaurant, maar aan de eigen keukentafel.

Aan de andere kant, het komt wel.
Mijn 6-jarige stelde pas voor te gaan picknicken.... broodjes zalm wilde hij graag hebben, wij naar de AH, broodjes, zalm, fruitsalades, sinaasappelsap gehaald, bij de kassa: we gaan lekker picknicken!!
Kassiere: vind jij zalm lekker dan??
Soneal: Jaaa, heerlijk!!

Met mijn oudste (destijds 10 jaar) in Parijs al eens gehad dat hij escargots bestelde (maar wel met patat ipv gepofte aardappel :') ) en dat de ober even bij mij kwam checken of dat echt de bedoeling was, escargots :D
Ja, echt wel :9~

[ Bericht 10% gewijzigd door Leandra op 15-06-2017 11:15:58 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_171706721
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

Die van jou is (bijna) 13 hè.... dat lijkt me een ander verhaal.
Overigens ben ik ook behoorlijk wars van kindermenu's, zeker bij bijvoorbeeld een chinees waar het kindermenu dan toch weer patat met een frikandel is, zet dan gewoon bami met koe lo yuk als kindermenu op de kaart), maar bij een pannenkoekenrestaurant of de McDonalds boeit het me dan weer niet of hij het kindermenu wil.
In een restaurant mag ze iets kiezen wat ze thuis niet krijgt, en die regel van opeten of opdrinken wat je pakt geldt thuis ook. Dus ook in een restaurant.
En het is niet dat ik het eten erin sla ofzo, maar iets bestellen en vervolgens niet meer op willen eten vind ik niet kunnen.
misunderstood
  donderdag 15 juni 2017 @ 11:18:21 #232
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_171706772
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 11:16 schreef DKS het volgende:

[..]

In een restaurant mag ze iets kiezen wat ze thuis niet krijgt, en die regel van opeten of opdrinken wat je pakt geldt thuis ook. Dus ook in een restaurant.
En het is niet dat ik het eten erin sla ofzo, maar iets bestellen en vervolgens niet meer op willen eten vind ik niet kunnen.
Thuis schept hij niet zelf op, dus nee, hij hoeft z'n bord ook niet leeg te eten.
Als het om eten gaat ben ik behoorlijk van het vol = vol.

Het is echter niet zo dat hij aan tafel een half bord kan laten staan wegens "vol" om vervolgens een ijsje, een zakje chips en een boterham te willen.
En wat hij kiest in een restaurant zal me een zorg zijn verder, maar bij voorkeur geen kindermenu patat/frikandel bij de chinees.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 15 juni 2017 @ 11:24:33 #233
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_171706894
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:43 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Dat zei een vriendin ook tegen haar kind, uur later was ze de kots van de bekleding van de auto aan het poetsen.
O dan had ik onlangs nog mazzel. Mijn zoon gooide het in het restaurant er al uit. Ik heb nog aangeboden het op te ruimen, maar dat hoefde niet. :@

Niet dat hij van mij zoveel moest eten, maar ik vrees dat mijn opmerking "all you can eat is toch wel wat duur voor een kind dat muizenporties eet" hem iets te veel heeft aangezet tot meer eten dan gewenst. :@
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  donderdag 15 juni 2017 @ 11:48:34 #234
409944 GrumpyCat
Altijd wat te zeiken
pi_171707489
Het OUD gehalte is hoog hier
Op zaterdag 21 november 2015 01:05 schreef PausNicolaas het volgende:[/b]
[..]
pi_171707725
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 09:54 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Maar hoe ben jezelf inmiddels? Ik lees in dit topic veel 'verwijten' dat kinderen veel meer krijgen dan vroeger. Maar dat geldt toch ook gewoon voor volwassenen? Zelf hebben wij toch ook allemaal een eigen smartphone, Netflix-account en andere luxe producten? De wereld, of althans de Nederlandse bevolking, is misschien gewoon wat afhankelijker geworden van luxe producten. Dat valt niet te steken op 'verwende' kinderen of hun ouders.
Als volwassene ben je je ervan bewust dat niet alles zomaar aan komt waaien. Een kind moet dat nog leren.

Op een dag als de kermis, tuurlijk, leef je uit en maak al mijn geld op, dat plezier is onbetaalbaar. Maar verder (hij is nu nog te klein) gaat hij echt niet alles krijgen waar hij om vraagt, dan krijg je dus zo'n huilerd als in de OP. Nu ook. Als hij geen hapje van mijn (pittige) eten mag, of omdat hij al veel heeft gegeten (hij heeft geen rem). Eerst ging hij dan huilen, maar nu weet hij dat hij niet krijgt/ zijn eigen eten moet eten, en is dat geen enkel probleem.

Dat ik als volwassene vanalles naar binnen gooi, houdt niet in dat mijn kind dat dan ook mag. Dat heeft dan wel met gezondheid te maken en niet met geld. Hoef geen obesikind.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-06-2017 11:59:10 ]
pi_171707754
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 11:48 schreef GrumpyCat het volgende:
Het OUD gehalte is hoog hier
Joh, een topic over kinderen, hoe zou het komen.
pi_171707912
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 11:58 schreef Myrr het volgende:

Dat ik als volwassene vanalles naar binnen gooi, houdt niet in dat mijn kind dat dan ook mag. Dat heeft dan wel met gezondheid te maken en niet met geld. Hoef geen obesikind.
Maar dit bedoel ik nou, wat voor les is dit precies? Leren dat je pas zelf van alles naar binnen mag gooien als je zelf de leeftijd hebt om je kinderen dat te verbieden?
pi_171707983
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 12:09 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Maar dit bedoel ik nou, wat voor les is dit precies? Leren dat je pas zelf van alles naar binnen mag gooien als je zelf de leeftijd hebt om je kinderen dat te verbieden?
Daar voor mag ook. Als ik dik zou worden, is dat mijn eigen keuze. Ik ga niet voor mijn kind bepalen dat het een (ondankbare) papzak wordt. Dat leed bespaar ik hem tot hij oud, wijs en weerbaar genoeg is om zelf te bepalen wat hij met zijn eventueel dikke lijf doet. Door mijn toedoen zou hij in ieder geval geen vetzak worden.
pi_171708055
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 12:12 schreef Myrr het volgende:

[..]

Daar voor mag ook. Als ik dik zou worden, is dat mijn eigen keuze. Ik ga niet voor mijn kind bepalen dat het een (ondankbare) papzak wordt. Dat leed bespaar ik hem tot hij oud, wijs en weerbaar genoeg is om zelf te bepalen wat hij met zijn eventueel dikke lijf doet. Door mijn toedoen zou hij in ieder geval geen vetzak worden.
Ik vind dat je het een beetje overtrekt als je nu opeens met termen als 'vetzak' komt. :')
  donderdag 15 juni 2017 @ 12:17:57 #240
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_171708102
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 12:15 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Ik vind dat je het een beetje overtrekt als je nu opeens met termen als 'vetzak' komt. :')
Als je een kind altijd dwingt het bord leeg te eten keer je het kind ook vooral de "vol=vol" signalen van het lichaam te negeren, met alle gevolgen van dien (op korte en/of lange termijn).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_171708354
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 12:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als je een kind altijd dwingt het bord leeg te eten keer je het kind ook vooral de "vol=vol" signalen van het lichaam te negeren, met alle gevolgen van dien (op korte en/of lange termijn).
Waarom zou een kind niet vet mogen zijn, maar de ouder wel?
pi_171708457
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 12:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als je een kind altijd dwingt het bord leeg te eten keer je het kind ook vooral de "vol=vol" signalen van het lichaam te negeren, met alle gevolgen van dien (op korte en/of lange termijn).
Mijne heeft altijd zelf haar eten opgeschept en die laat zelden iets staan.
misunderstood
pi_171708462
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 12:12 schreef Myrr het volgende:

[..]

Daar voor mag ook. Als ik dik zou worden, is dat mijn eigen keuze. Ik ga niet voor mijn kind bepalen dat het een (ondankbare) papzak wordt. Dat leed bespaar ik hem tot hij oud, wijs en weerbaar genoeg is om zelf te bepalen wat hij met zijn eventueel dikke lijf doet. Door mijn toedoen zou hij in ieder geval geen vetzak worden.
Ben je daar zo bang voor, bij je kind?
Ik ken hem niet. Maar heeft ie daar aanleg voor dan?
Make my day!
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 15 juni 2017 @ 13:15:46 #244
414785 sirdanilot
pi_171709449
Het is inderdaad verschrikkelijk en er zijn heel erg veel oorzaken.

- Ouders werken allebei en zijn druk druk druk. Dus voor fatsoenlijke family time en aandacht en zo is er geen tijd. Die aandacht kopen ouders af van hun kind door ze ter compensatie te overladen met lekkers, ipads, TV, spelletjes, speelgoed etc. En als je een kind wat geeft willen ze meer en meer.

- Je mag tegenwoordig helemaal niet meer streng zijn en straffen. Vroeger als een kind vervelend was dan gaf de buurvrouw het kind gewoon een tik en dat vonden de ouders goed. Maar als je als leraar, laat staan als wildvremede tegenwooridg streng bent heb je een rechtszaak aan je broek. Een corrigerende tik mag ook niet meer tegenwoordig.

- Het onderwijs is ook veel te soft geworden, dus ook op latere leeftijd kunnen kinderen ongestoord de boel terroriseren.

---------------

Wat mij betreft als mijn kind zou gaan beginnen te schreeuwen in de supermarkt krijgt die gewoon een corrigerende tik. Maar als je dat tegenwoordig doet belt de bezorgde bakfietsmoederbuurvrouw meteen de kinderbescherming.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 15 juni 2017 @ 13:17:01 #245
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_171709483
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 12:32 schreef DKS het volgende:

[..]

Mijne heeft altijd zelf haar eten opgeschept en die laat zelden iets staan.
Mag ook niet toch?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 15 juni 2017 @ 13:17:09 #246
414785 sirdanilot
pi_171709486
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:58 schreef OscarMopperkont het volgende:
Je kind mcdonalds laten eten :')

Ga dan lekker naar de snackbar ipv dat paupervoedsel wat je amper voedsel kan noemen.

Maar goed, das de generatie van nu.
Wij mochten vroeger mcdonalds op verjaardagen en andere bijzondere gelegenheden. MAar niet zomaar omdat mn ouders geen zin hadden om te koken of zo. En dat zie je tegenwoordig wel steeds meer, ouders hebben gewoon de puf niet meer om voor de kids te zorgen en dan wordt dat soort gemaksvoedsel gewoon.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 15 juni 2017 @ 13:17:42 #247
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_171709498
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 12:27 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Waarom zou een kind niet vet mogen zijn, maar de ouder wel?
Als bij de ouder het systeem om zeep geholpen is door altijd verplicht het bord leeg te eten, dan betekent dat niet dat je het kind ook moet verpesten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_171709558
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 13:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Mag ook niet toch?
Ze weet dat ze niet meer moet nemen dan ze op kan.
misunderstood
pi_171709594
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 13:17 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Wij mochten vroeger mcdonalds op verjaardagen en andere bijzondere gelegenheden. MAar niet zomaar omdat mn ouders geen zin hadden om te koken of zo. En dat zie je tegenwoordig wel steeds meer, ouders hebben gewoon de puf niet meer om voor de kids te zorgen en dan wordt dat soort gemaksvoedsel gewoon.
Hoe kom je er precies bij dat dit steeds meer gebeurt?
pi_171709604
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 13:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als bij de ouder het systeem om zeep geholpen is door altijd verplicht het bord leeg te eten, dan betekent dat niet dat je het kind ook moet verpesten.
Leert een kind niet veel beter door gewoon het goede voorbeeld te geven als ouder ipv regels opleggen?
pi_171709823
Het is zo simpel:
Ik bepaal wat er op tafel komt. En mijn dochtertje bepaalt hoeveel ze daarvan eet. En reken maar dat dat gewoon gezond zelf klaargemaakt eten is.

Een toetje krijgt ze altijd, als ze wil. Ook als ze het eten niet lust. Ik heb er geen moeite mee als ze dan 2 keer kwark ofzo neemt.

Belangrijk is dat we met zijn allen eten. En praten. Ook met haar.

Macdonalds is een uitzondering. Mss 2 keer per jaar.
Ze is wel gek op pizza. Maar dat maken we dan zelf. Het is leuk om haar zelf pizza te laten beleggen.

Restaurants doen we zo'n 1 a 2 keer per maand. Ook met haar erbij.
Als zij een kindermenu kiest, vind ik dat prima.
Make my day!
  donderdag 15 juni 2017 @ 13:34:13 #252
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_171709831
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 13:23 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Leert een kind niet veel beter door gewoon het goede voorbeeld te geven als ouder ipv regels opleggen?
Welke regels opleggen dan?
Weet het kind veel of het ouder teveel eet? Als het kind vol is niet verplichten door te eten lijkt me een prima methode, dat je als ouder je "vol = vol" moment niet meer herkent omdat je eigen ouders dat eruit geramd hebben met hun "bord leegeten!!!" methode doet daar weinig aan af.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 15 juni 2017 @ 13:36:33 #253
414785 sirdanilot
pi_171709877
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 13:33 schreef agter het volgende:
Het is zo simpel:
Ik bepaal wat er op tafel komt. En mijn dochtertje bepaalt hoeveel ze daarvan eet. En reken maar dat dat gewoon gezond zelf klaargemaakt eten is.

Een toetje krijgt ze altijd, als ze wil. Ook als ze het eten niet lust. Ik heb er geen moeite mee als ze dan 2 keer kwark ofzo neemt.

Belangrijk is dat we met zijn allen eten. En praten. Ook met haar.
Dit is juist slecht. Zo krijg je kinderen met een hele waslijst aan dingen die ze niet lusten.

Als ik worteltjes krijg (vind ik niet geweldig ) en ik heb de optie om die gewoon niet op te eten en dan 2x kwark in plaats daarvan te nemen dan zou ik het wel weten als kind.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_171709907
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 13:36 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dit is juist slecht. Zo krijg je kinderen met een hele waslijst aan dingen die ze niet lusten.

Als ik worteltjes krijg (vind ik niet geweldig ) en ik heb de optie om die gewoon niet op te eten en dan 2x kwark in plaats daarvan te nemen dan zou ik het wel weten als kind.
Prima toch juist. Laat haar maar haar eigen smaak ontwikkelen.
Wat is daar mis mee?
Ik zorg dat er gezond eten is. En zij kiest zelf hoeveel.
Make my day!
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 15 juni 2017 @ 13:49:37 #255
414785 sirdanilot
pi_171710132
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 13:37 schreef agter het volgende:

[..]

Prima toch juist. Laat haar maar haar eigen smaak ontwikkelen.
Wat is daar mis mee?
Ik zorg dat er gezond eten is. En zij kiest zelf hoeveel.
Zolang ze het meeste lust en 1 of 2 dingen niet, ok.

Maar als er een hele waslijst aan dingen komt dan moet je toch ingrijpen. Gevarieerd eten is belangrijk en een kidn kan leren om dingen te lusten door het meer te eten.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_171710400
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 13:49 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Zolang ze het meeste lust en 1 of 2 dingen niet, ok.

Maar als er een hele waslijst aan dingen komt dan moet je toch ingrijpen. Gevarieerd eten is belangrijk en een kidn kan leren om dingen te lusten door het meer te eten.
Het is een kind van 5.

Dus dat houdt in dat ze de ene dag opeens voornamelijk aardappels opschept. En de dag daarna opeens vooral vlees of sperziebonen. Of pasta met alleen maar olijfolie. :D

En ze eet prima met mes en vork. Maar dan opeens weer een paar dagen met haar handjes.

Ze probeert alles uit, qua eten. Geweldig toch juist! Laat maar gaan.
En wat denk je: als zij alleen maar rijst wil, dan is het dessert natuurlijk de fruitschaal op tafel.

Ik ga niets dwingen. Ik bied gewoon gezond eten aan. En het meeste wordt altijd wel geproefd.
Make my day!
pi_171710474
Al moet ik wel zeggen dat ik mijn koken wel aanpas: ik maak geen echt pittige gerechten meer. En ik kook ook minder met wijn.

Want dat gaat er gewoon niet in.

En terug komend op het verwend zijn:
Mijn kind is even verwend als ik zelf ben. Dat gaat in gelijke mate op.
Make my day!
pi_171710963
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 13:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Welke regels opleggen dan?
Weet het kind veel of het ouder teveel eet? Als het kind vol is niet verplichten door te eten lijkt me een prima methode, dat je als ouder je "vol = vol" moment niet meer herkent omdat je eigen ouders dat eruit geramd hebben met hun "bord leegeten!!!" methode doet daar weinig aan af.
Het kind ziet toch de ouder eten? Ik heb het trouwens over eten in het algemeen, dus niet alleen het avondeten. Als een ouder maar heel af en toe een snoepje aan zijn kind geeft zodat hij geen 'vetzak' wordt maar zelf wel een hele zak Kitkat opeet is dat toch een hele hypocriete les?
pi_171711020
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 14:26 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Het kind ziet toch de ouder eten? Ik heb het trouwens over eten in het algemeen, dus niet alleen het avondeten. Als een ouder maar heel af en toe een snoepje aan zijn kind geeft zodat hij geen 'vetzak' wordt maar zelf wel een hele zak Kitkat opeet is dat toch een hele hypocriete les?
Ah so.
Ja. Dat werkt niet.
KitKat pas eten als kind naar bed is, dus. :D

Of zoals mijn man wel eens doet: borrelnootjes in het geheim. _O-
Make my day!
pi_171711106
quote:
9s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:49 schreef Copycat het volgende:

[..]

Nee, dat moeten opeten is mogelijk enkel opmaat tot een verstoorde verhouding tot voeding.
:') Vind je dat niet wat overtrokken?
"Pools are perfect for holding water"
pi_171711144
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 13:36 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dit is juist slecht. Zo krijg je kinderen met een hele waslijst aan dingen die ze niet lusten.

Als ik worteltjes krijg (vind ik niet geweldig ) en ik heb de optie om die gewoon niet op te eten en dan 2x kwark in plaats daarvan te nemen dan zou ik het wel weten als kind.
Klinkt als de gemiddelde volwassene.
  Moderator donderdag 15 juni 2017 @ 14:34:20 #262
5428 crew  miss_sly
pi_171711157
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 14:32 schreef probeer het volgende:

[..]

:') Vind je dat niet wat overtrokken?
Nee dat is een veel voorkomend probleem: kinderen die nooit hebben geleerd naar hun lichaam te luisteren mbt honger en genoeg hebben. hebben veel eerder de neiging meer te eten dan ze nodig hebben. dus ook meer kans op overgewicht. En daarmee ook meer kans op eetstoornissen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator donderdag 15 juni 2017 @ 14:37:49 #263
5428 crew  miss_sly
pi_171711222
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 13:36 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dit is juist slecht. Zo krijg je kinderen met een hele waslijst aan dingen die ze niet lusten.

Als ik worteltjes krijg (vind ik niet geweldig ) en ik heb de optie om die gewoon niet op te eten en dan 2x kwark in plaats daarvan te nemen dan zou ik het wel weten als kind.
De ouder kookt gevarieerd en gezond. Het kind eet daarvan wat het wil eten. En als het op dat moment wat weinig gegeten heeft, eet het wat yoghurt/kwark en/of fruit na. Daar is helemaal niets mis mee, hoor, dan krijg je juist geen kinderen die een hele waslijst niet lusten. Je krijgt kinderen die geen strijd maken van en om eten, maar (proberen te) eten wat er op tafel staat en een gezellige maaltijd. Die broodnodige aandacht weet je wel die ouders tegenwoordig volgens velen niet meer hebben? Een maaltijd waarbij je met elkaar praat over de dag, dingen die je hebt meegemaakt en wat je bezighoudt. En niet een maaltijd waarbij je kost wat kost moet regelen dat je kind die paar happen spruitjes naar binnen werkt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_171711240
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 14:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nee dat is een veel voorkomend probleem: kinderen die nooit hebben geleerd naar hun lichaam te luisteren mbt honger en genoeg hebben. hebben veel eerder de neiging meer te eten dan ze nodig hebben. dus ook meer kans op overgewicht. En daarmee ook meer kans op eetstoornissen.
Ja kan best, maar daar maak je toch wel even heel snel de conclusie dat een kind wat moet opeten wat hij/zij opschept, nooit leert om naar zijn/haar lichaam te luisteren. En dat hoeft niet zo te zijn.

Mijn ogen waren bij sommige gerechten ook een stuk groter dan mijn maag. Na een paar keer kom je daar wel achter en houd je er zelfs als kind rekening mee. Eventueel begeleid door een 'zou je dat nou wel doen? de vorige keer dat we xxx aten schepte je ook zoveel op en kreeg je het niet op'. Genoeg ruimte voor correctie (of het aanleren van een goede hoeveelheid) voordat eetstoornissen om de hoek komen kijken.

Maw, dat zelf-corrigerende gedrag is veel makkelijker en sneller aangeleerd dan een eetstoornis.
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator donderdag 15 juni 2017 @ 14:41:20 #265
5428 crew  miss_sly
pi_171711295
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 14:38 schreef probeer het volgende:

[..]

Ja kan best, maar daar maak je toch wel even heel snel de conclusie dat een kind wat moet opeten wat hij/zij opschept, nooit leert om naar zijn/haar lichaam te luisteren. En dat hoeft niet zo te zijn.

Mijn ogen waren bij sommige gerechten ook een stuk groter dan mijn maag. Na een paar keer kom je daar wel achter en houd je er zelfs als kind rekening mee. Eventueel begeleid door een 'zou je dat nou wel doen? de vorige keer dat we xxx aten schepte je ook zoveel op en kreeg je het niet op'. Genoeg ruimte voor correctie (of het aanleren van een goede hoeveelheid) voordat eetstoornissen om de hoek komen kijken.
Ik snap echt het probleem niet met dat bord leegeten. Ik heb zelf ook wel eens wat te veel op mijn bord, zowel zelf opgeschept als in een restaurant. En dan eet ik het ook niet op. Pannen en schalen hoeven niet leeg, als er iets over is, gaat het soms in de koeling of vriezer en soms gewoon in de vuilnisbak. Ja, dat is zonde, dat is waar. Maar ja, soms vergissen we ons wel eens, dat doet iedereen. Waarom kunnen kinderen dat recht niet ook krijgen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_171711302
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 13:37 schreef agter het volgende:

[..]

Prima toch juist. Laat haar maar haar eigen smaak ontwikkelen.
Wat is daar mis mee?
Ik zorg dat er gezond eten is. En zij kiest zelf hoeveel.
Hier schuiven nogal wat (post) pubers aan aan tafel en ik schrik toch wel van het beperkte smaaktablet dat deze jongeren hebben.

Vaak vraag ik eerst of ze moeilijke eters zijn en maar weinig lusten en dan is het antwoord standaard dat ze juist heel gemakkelijke eters zijn.
Bij doorvragen komt er dan een eindeloze waslijst aan zaken die ze niet 'lusten'.
Vooral wat groente betreft zijn ze vaak zeer kieskeurig.

Deels wordt dit veroorzaakt doordat de ouders het prima vinden als zij iets wat wordt opgediend niet eten (of er wordt zelfs iets anders voor hen klaargemaakt) maar deels ook omdat ouders zelf al aardig wat niet blieven en die dingen dus nooit op tafel komen.

Hier leren ze dan vaak wel ander eten kennen omdat wij heel gevarieerd eten. Zo was de beste vriend van mijn jongste een heel slechte eter die zelfs nog nooit vis had gegeten in zijn leven. We hebben heel wat afgelachen met hem aan tafel... Gekke gezichten trekken, ruiken, minuten lang lopen prikken in zijn eten.. om dan een ministukje heel voorzichtig in zijn mond te stoppen om dan tot de conclusie te komen dat tet eigenlijk best wel lekker was.

Zijn ouders schoten mij eens aan dat ze zo blij waren dat hij hier betere eetgewoontes leerde. Voor hen was het namelijk ook wel lastig dat hij bijna niets lustte.
pi_171711313
Je leert toch pas je grenzen kennen wanneer je er over gaat? Ik zie het probleem ook niet. Een kind is geen hond die een hele zak brokken op eet wanneer je die per ongeluk op de grond laat liggen.
  Moderator donderdag 15 juni 2017 @ 14:42:25 #268
5428 crew  miss_sly
pi_171711321
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 14:38 schreef probeer het volgende:

[..]

Maw, dat zelf-corrigerende gedrag is veel makkelijker en sneller aangeleerd dan een eetstoornis.
Wist je dat impulscontrole zich pas rond een jaar of 6-7 begint te ontwikkelen en dat dat pas zo'n beetje is uitontwikkeld rond het 20e levensjaar? Misschien zelfs nog wel wat later.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_171711414
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 14:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wist je dat impulscontrole zich pas rond een jaar of 6-7 begint te ontwikkelen en dat dat pas zo'n beetje is uitontwikkeld rond het 20e levensjaar? Misschien zelfs nog wel wat later.
Probeer je nou serieus de indruk te wekken dat een kind pas rond zijn 20e goed doorheeft hoeveel hij op kan eten? Kom op zeg.
"Pools are perfect for holding water"
pi_171711427
Kinderen die hun bordje moeten leegeten en meteen met eetstoornissen strooien. :')

Geeft op zich wel antwoord op de OP.
pi_171711455
Het lijkt me trouwens voor die jong volwassenen zelf ook best lastig wanneer ze bijna niets lusten. Bij een ander aan tafel schuiven, een feestmaaltijd ergens, een maaltijd met een club of vereniging, bij rondreizen krijg je soms ook geen keuze in je voeding en als je met een groep ergens gaat eten zijn er tegenwoordig ook altijd mekkeraars van: "Ik wil niet naar de ***** want dat lust ik niet."

Wat te denken van schoolreisjes en kampen...
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 15 juni 2017 @ 14:51:41 #272
414785 sirdanilot
pi_171711523
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 14:06 schreef agter het volgende:
gerechten meer. En ik kook ook minder met wijn.

Want dat gaat er gewoon niet in.

Kijk dit snap ik wel. Wijn en pittig luste ik als kind ook niet.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_171711549
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 12:32 schreef agter het volgende:

[..]

Ben je daar zo bang voor, bij je kind?
Ik ken hem niet. Maar heeft ie daar aanleg voor dan?
Geen idee, maar mijn oom aan vaders kant zijn hele gezin is dik. M'n neefje heeft obesitas. Ik vind dat zonde en bovenal belachelijk dat je het zo ver laat komen. Hij is nu 20 en moet het van zijn hele leuke persoonlijkheid hebben.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 15-06-2017 14:54:39 ]
pi_171711570
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 14:47 schreef probeer het volgende:

[..]

Probeer je nou serieus de indruk te wekken dat een kind pas rond zijn 20e goed doorheeft hoeveel hij op kan eten? Kom op zeg.
Het is toch ook niet zo moeilijk?

Ik schep de borden op, nog steeds. Maar ik weet hoeveel ze eten, of ze een beetje honger hebben en wat ze graag lusten en wat niet zo. Ik kan dus aardig inschatten hoeveel ik van wat moet opscheppen. En dan schep ik altijd minder op dan ze eten. Het bord moet leeg en dan mogen ze zelf in de keuken bijhalen als ze van iets meer willen.

Iedereen hier in huis mag één ding weigeren te eten. Die krijgen als dat op tafel komt iets anders. Vinden ze het eten niet lekker dan mogen ze dat één keer duidelijk aangeven, daarna niet zeuren maar opeten. Ze hebben het vertrouwen dat ik in het vervolg rekening houd met hun voorkeuren. Dus wat ze niet lekker vinden kom minder vaak op tafel maar niet nooit meer.
pi_171711610
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 14:51 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Kijk dit snap ik wel. Wijn en pittig luste ik als kind ook niet.
Ja. Ik pas mijn eten er wel wat op aan.

Maar aan de andere kant: forel met kop en staart werd eerst met gruwelen bekeken. En natuurlijk kan een kind dat niet met een vismes fileren.

Dus met je vingers onderzoeken hoe zo'n vis in elkaar zit, en dan ruiken. En voorzichtig een hapje proeven. Dat is echt heel mooi om te zien.

En misschien lust ze het, en Mss ook niet. Maar dat onderzoekende wat kinderen hebben, die geest, dat is iets wat ik iedereen aan kan raden. Ook volwassenen. :D
Make my day!
pi_171711681
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 14:42 schreef Bananenpap het volgende:
Je leert toch pas je grenzen kennen wanneer je er over gaat? Ik zie het probleem ook niet. Een kind is geen hond die een hele zak brokken op eet wanneer je die per ongeluk op de grond laat liggen.
Dan ken je die van mij nog niet...
  Moderator donderdag 15 juni 2017 @ 15:02:48 #277
5428 crew  miss_sly
pi_171711718
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 14:47 schreef probeer het volgende:

[..]

Probeer je nou serieus de indruk te wekken dat een kind pas rond zijn 20e goed doorheeft hoeveel hij op kan eten? Kom op zeg.
Ja, dat is ook wat ik zeg.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_171711722
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 14:53 schreef Myrr het volgende:

[..]

Geen idee, maar mijn oom aan vaders kant zijn hele gezin is dik. M'n neefje heeft obesitas. Ik vind dat zonde en bovenal belachelijk dat je het zo ver laat komen. Hij is nu 20 en moet het van zijn hele leuke persoonlijkheid hebben.
Ik zou daar ook wel rekening mee houden ja.
Als je kind graag door blijft eten en je denkt dat er genetische aanleg is voor obesitas.

Lijkt me best lastig.

Je hebt te maken met voedselkeuzen die een kind maakt. En portiegrootte. En beiden moet je alert op zijn.
Make my day!
  Moderator donderdag 15 juni 2017 @ 15:05:42 #279
5428 crew  miss_sly
pi_171711781
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 14:56 schreef agter het volgende:

[..]

Ja. Ik pas mijn eten er wel wat op aan.

Maar aan de andere kant: forel met kop en staart werd eerst met gruwelen bekeken. En natuurlijk kan een kind dat niet met een vismes fileren.

Dus met je vingers onderzoeken hoe zo'n vis in elkaar zit, en dan ruiken. En voorzichtig een hapje proeven. Dat is echt heel mooi om te zien.

En misschien lust ze het, en Mss ook niet. Maar dat onderzoekende wat kinderen hebben, die geest, dat is iets wat ik iedereen aan kan raden. Ook volwassenen. :D
Eens. En ik denk dat je meer kans hebt dat ze dat onderzoekende mbt eten blijven houden, als eten gezellig en leuk is, en er geen dwang is. Wij hebben met eten nooit moeilijk gedaan, en onze dochter lust vrijwel alles, proeft eigenlijk altijd, en we hebben nooit een drama aan tafel.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_171711805
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 14:38 schreef probeer het volgende:

[..]

Ja kan best, maar daar maak je toch wel even heel snel de conclusie dat een kind wat moet opeten wat hij/zij opschept, nooit leert om naar zijn/haar lichaam te luisteren. En dat hoeft niet zo te zijn.

Mijn ogen waren bij sommige gerechten ook een stuk groter dan mijn maag. Na een paar keer kom je daar wel achter en houd je er zelfs als kind rekening mee. Eventueel begeleid door een 'zou je dat nou wel doen? de vorige keer dat we xxx aten schepte je ook zoveel op en kreeg je het niet op'. Genoeg ruimte voor correctie (of het aanleren van een goede hoeveelheid) voordat eetstoornissen om de hoek komen kijken.

Maw, dat zelf-corrigerende gedrag is veel makkelijker en sneller aangeleerd dan een eetstoornis.
Zo doen we het hier ook, zelf opscheppen en dat moet ze dan ook opeten. Maar ik vind het van de zotte om je kind nog een ijsje te laten bestellen en vervolgens zat kind toch vol en kon het ijsje er niet meer bij, en dat was ook het hele punt waar ik op reageerde voordat iedereen over me heen viel. En nee, mijn kind heeft geen eetstoornis oid, die weet inmiddels prima hoeveel ze ongeveer kan eten. En wat je pakt of bestelt eet je ook op is een regel die ik wel vaker hoor.
misunderstood
pi_171711856
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 14:54 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Het is toch ook niet zo moeilijk?

Ik schep de borden op, nog steeds. Maar ik weet hoeveel ze eten, of ze een beetje honger hebben en wat ze graag lusten en wat niet zo. Ik kan dus aardig inschatten hoeveel ik van wat moet opscheppen. En dan schep ik altijd minder op dan ze eten. Het bord moet leeg en dan mogen ze zelf in de keuken bijhalen als ze van iets meer willen.

Iedereen hier in huis mag één ding weigeren te eten. Die krijgen als dat op tafel komt iets anders. Vinden ze het eten niet lekker dan mogen ze dat één keer duidelijk aangeven, daarna niet zeuren maar opeten. Ze hebben het vertrouwen dat ik in het vervolg rekening houd met hun voorkeuren. Dus wat ze niet lekker vinden kom minder vaak op tafel maar niet nooit meer.
Het is ook helemaal niet moeilijk. Maar er zijn hier een paar mensen die doen alsof je een kind binnen no time een eetstoornis aanpraat wanneer je het wat verantwoordelijkheid mbt eten probeert te leren.
"Pools are perfect for holding water"
pi_171711876
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 15:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ja, dat is ook wat ik zeg.
Maak dan niet zo'n post over impulscontrole.
"Pools are perfect for holding water"
pi_171711890
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 15:07 schreef DKS het volgende:

[..]

Zo doen we het hier ook, zelf opscheppen en dat moet ze dan ook opeten. Maar ik vind het van de zotte om je kind nog een ijsje te laten bestellen en vervolgens zat kind toch vol en kon het ijsje er niet meer bij, en dat was ook het hele punt waar ik op reageerde voordat iedereen over me heen viel. En nee, mijn kind heeft geen eetstoornis oid, die weet inmiddels prima hoeveel ze ongeveer kan eten. En wat je pakt of bestelt eet je ook op is een regel die ik wel vaker hoor.
Precies.
"Pools are perfect for holding water"
pi_171712571
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 11:16 schreef DKS het volgende:

En het is niet dat ik het eten erin sla ofzo, maar iets bestellen en vervolgens niet meer op willen eten vind ik niet kunnen.
Misschien heeft dat te maken met het feit dat het porties voor volwassenen zijn?
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 10:35 schreef DKS het volgende:

In een restaurant mag ze zelf kiezen wat ze wil eten, ze mag alles behalve het kindermenu.
Op zich snap ik je punt wel hoor en ben het er ook mee eens. Behalve dat het kindermenu (kleinere portie iets anders) niet mag.
Ik heb er alleen qua opmerking een beetje moeite mee dat jij voorbij lijkt te gaan aan het feit dat een kind van 13 meestal niet dezelfde hoeveelheid eten naar binnen kan werken als een volwassene én daarna nog ruimte heeft voor een ijsje of een ander dessert.
Een kind wil ook wel een toetje na het eten maar als het door pa en/of ma al verplicht wordt een volwassen portie hoofdgerecht naar binnen te werken ( Je hebt het zelf besteld! ) waardoor het geen plek meer heeft voor een toetje vind ik het eerlijk gezegd een beetje zielig voor het kind.

Vind hij/zij het nog steeds leuk om met jullie uit eten te gaan?
pi_171712754
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 15:43 schreef vannelle het volgende:

[..]

Misschien heeft dat te maken met het feit dat het porties voor volwassenen zijn?

[..]

Op zich snap ik je punt wel hoor en ben het er ook mee eens. Behalve dat het kindermenu (kleinere portie iets anders) niet mag.
Ik heb er alleen qua opmerking een beetje moeite mee dat jij voorbij lijkt te gaan aan het feit dat een kind van 13 meestal niet dezelfde hoeveelheid eten naar binnen kan werken als een volwassene én daarna nog ruimte heeft voor een ijsje of een ander dessert.
Een kind wil ook wel een toetje na het eten maar als het door pa en/of ma al verplicht wordt een volwassen portie hoofdgerecht naar binnen te werken ( Je hebt het zelf besteld! ) waardoor het geen plek meer heeft voor een toetje vind ik het eerlijk gezegd een beetje zielig voor het kind.

Vind hij/zij het nog steeds leuk om met jullie uit eten te gaan?
Ja hoor, als je het vraagt passen ze grote porties aan.
misunderstood
pi_171753410
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2017 15:52 schreef DKS het volgende:

[..]

Ja hoor, als je het vraagt passen ze grote porties aan.
Maar dan is het nog steeds niet de door het kind gekozen hoeveelheid toch?

Is het een idee om het kind te laten vertellen hoeveel hij/zij denkt op te kunnen als de bestelling eenmaal op tafel staat?
Dan is het tenminste eigen keuze en is er misschien nog ruimte voor een lekker ijsje als toetje.
Als de gekozen hoeveelheid niet op gaat ligt het tenminste aan hunzelf dat er geen dessert komt voor hun.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')