abonnement Unibet Coolblue
pi_171589373
Eeuwenlang was de orka door de mens zeer gevreesd. Dit zeezoogdier wordt zo'n 10 meter lang en staat aan de top van de voedselketen in de oceanen; zelfs de grote witte haai kan behoren tot hun prooi. Zeelui waren getuige dat orka's op zeer wrede wijze jaagden op bijvoorbeeld kalven maar ook volwassen walvissen die veel groter zijn dan zij. Het viel eveneens op dat orka's zeer intelligent zijn en daarom des te sluwer te werk gaan in hun jacht. Ook waren er diverse verhalen dat schipbreukelingen door orka's van wrakstukken werden geduwd en opgegeten.

De aanvallen op mensen konden echter niet hard gemaakt worden. Wilde orka's zijn wel net als andere zeeroofdieren erg nieuwsgierig wanneer ze in aanraking komen met mensen, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld haaien is dan snel duidelijk dat zij niet geïnteresseerd zijn in mensen als prooi. Wilde orka's zijn over het algemeen speels en vriendelijk naar mensen en totaal niet bedreigend, ook al maken wij fysiek geen enkele kans tegen ze.

Dát vind ik nou bijzonder. Wat gaat er dan om in hen? Hoe beleven ze ons? Daarover kunnen we alleen speculeren. Maar ik vind het zo bijzonder dat dit machtige sluwe roofdier geen roofdiergedrag laat zien zoals bijvoorbeeld beren, leeuwen, tijgers, haaien, etc, Waarschijnlijk zijn ze op een dezelfde manier nieuwsgierig naar ons als wij naar hen. Bekijk een willekeurig filmpje op YouTube met de zoekterm "wild orca encounter"

Maar helaas is het weer ontzettend pijnlijk om te constateren hoe wij hen behandelen. Orca's worden geexploiteerd in Sea World en daar voorafgaand op een verschrikkelijke manier gevangen. Of ze worden afgeslacht.

Ik denk dat vrijwel iedereen die dit topic leest de orca een bijzonder dier vindt. Hoe komt het dan toch dat orka's in de praktijk zo slecht worden behandeld? :r

Ik weet het wel, maar het is frustrerend dat je hier niks tegen kunt doen. Als 8 van de 10 mensen vinden dat orka's niet afgeslacht moeten worden en ook niet geëxploiteerd in Sea World, dan verpesten de overige 2 van de 10 het alsnog.
pi_171589700
is wel goed te doen met wat zout en peper.
pi_171589822
Als er commerciële belangen op het spel staan, moet alles wijken.
pi_171589826
Oh jee... Heb je toevallig net Black Fish gezien?

Dat van die haaien klopt trouwens niet... Die zijn ook niet echt geïnteresseerd in mensen. Maar omdat je toevallig verliefd bent geworden op die verrekte zeepanda's, moeten haaien een slechte naam krijgen. :{w
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_171589830
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 02:19 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Of ze worden afgeslacht.
Orca's slachten zelf ook dieren af. Dus ik heb er geen moeite mee.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171590482
Zeer mooie dieren.
pi_171592310
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 06:08 schreef Jordy-B het volgende:
Oh jee... Heb je toevallig net Black Fish gezien?

Dat van die haaien klopt trouwens niet... Die zijn ook niet echt geïnteresseerd in mensen. Maar omdat je toevallig verliefd bent geworden op die verrekte zeepanda's, moeten haaien een slechte naam krijgen. :{w
Waar zeg ik dat haaien een slechte naam moeten krijgen?
pi_171593696
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 02:19 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

De aanvallen op mensen konden echter niet hard gemaakt worden. Wilde orka's zijn wel net als andere zeeroofdieren erg nieuwsgierig wanneer ze in aanraking komen met mensen, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld haaien is dan snel duidelijk dat zij niet geïnteresseerd zijn in mensen als prooi. Wilde orka's zijn over het algemeen speels en vriendelijk naar mensen en totaal niet bedreigend, ook al maken wij fysiek geen enkele kans tegen ze.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_171596068
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 12:17 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Dat is toch ook zo? De meeste roofdieren die nieuwsgierig gedrag vertonen, willen in eerste plaats weten of het eetbaar is. Dat geldt voor haaien, maar ook tijgers, leeuwen, etc.

Ik ben ook gefascineerd door haaien en ook tegen de afslachting van deze dieren. Ik weet dat het niet de monsters zijn zoals in alle Jaws-gerelateerde films. Hun gedrag ten opzichte van mensen komt overeen met dat van veel roofdieren. Hieronder nog een hele film over haaien en hoe wij als mensen met ze omgaan. Dat is evengoed verschrikkelijk als dat bij dolfijnen, orka's en andere walvissen:



Hier nog een filmpje over een grote witte haai die ander gedrag vertoont als het beeld wat de meeste mensen ervan hebben.

Toch kan je niet ontkennen dat orka's en dolfijnen en andere walvissen een stuk intelligenter zijn dan vrijwel alle andere dieren. En ik vind het dus heel bijzonder dat wilde orka's heel ander gedrag naar mensen toe vertonen dan andere roofdieren, die meestal of territoriaal zijn of willen onderzoeken of mensen eetbaar zijn. Daaruit maak je op dat orka's een heel ander bewustzijn hebben. En je kan daarover alleen maar speculeren. Daarbij zijn orka's sociaal meer ontwikkeld dan mensen. Dat is wetenschappelijk aangetoond omdat het hersengebied verantwoordelijk voor emoties en empathie in verhouding groter is dan dat bij mensen.

Nee. Het zijn geen schatjes. Dolfijnen ook niet. Er zijn ook wel verhalen dat wilde orka's mensen hebben aangevallen of bedreigend gedrag vertoonden en dat geldt evengoed voor dolfijnen. Maar orka's die mensen als prooi hebben behandeld is nog nooit gebeurd. Sterker nog, net als dolfijnen hebben ook wilde orka's schipbreukeling gered van verdrinkingsdood en beschermd tegen haaien.

En dát vind ik nou fascinerend. Wat gaat er in zo'n dier om en heeft zijn bewustzijn ook overeenkomsten met dat van de mens?
pi_171596133
orkas zijn fakking savage
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')