quote:
Op donderdag 8 juni 2017 22:44 schreef Poepz0r het volgende:[..]
Functioneren is inderdaad lastig. Ik doe vrij weinig. Beetje tv kijken, hond uitlaten en dat was het wel. Slaapcentrum ben ik al geweest, maar het is een blokkade in mijn hoofd door de Borderline (vaak gedachtes, veel negatief etc) waardoor in slaap komen een ramp is. Eenmaal in slaap dan slaap ik of veel teveel of ik wordt na 1 uur weer wakker etc. Pillen zijn geen optie i.v.m. suicidaliteit die de kop op steekt zo een aantal keer per jaar etc. Ik ben gelukkig niet stom en doe zelf ook veel onderzoek (want als je op de GGZ etc moet wachten...) en ik ben ervan overtuigd dat ALS ze de juiste medicatie kunnen vinden voor mij dat het slapen ook beter zal gaan.
Inderdaad, als je op de GGZ moet wachten dan gebeurt er gewoon helemaal niets, vaak. Heb je wel eens supplementen of nootropics (medicijnen die in andere landen wel vrij verkrijgbaar zijn maar in nl niet) geprobeerd? Het is altijd wel een risico omdat het niet in begeleiding van een arts is, maar natuurlijke dingen, zoals theanine tabletten of andere rustgevende kruiden zijn ontschuldig (bij de meeste mensen iig) en de bijwerkingen die bekend zijn en ervaringsverhalen kun je terugvinden op internet
PabstBlueRibbon, ik ben blij dat je ook over de definitie van borderline begon. Want daar heeft niemand het over. Men accepteert borderline alsof het in het lichaam is aangetoond. Tuurlijk, de kenmerken bestaan nu eenmaal. Maar borderline is volgens mij een geheel theoretisch concept. Ik begrijp dus niet dat het bij velen niet uitmaakt dat er zoveel verschillen tussen borderliners zijn. Wellicht kan borderline worden gezien in de hersenen, maar dat is nu niet de gangbare diagnostiek. Ik zou volgens testen bijna alle persoonlijkheidsstoornissen hebben incl borderline, toch was het volgens de behandelaars niet geldig omdat ik meer kenmerken had van autisme, terwijl uiit onderzoeken bleek dat ik dat niet had. Vandaar dat mijn vertrouwen in psychologisch onderzoek en de praktijk tot het nulpunt is gedaald. Behandelaren geven zelf toe dat hun onderzoek en onderzoeksmethoden niet betrouwbaar zijn, maar hun diagnose uit eigen observatie kan dan ook niet met argumenten worden uitgelegd, dan is het letterlijk: "Het zou dit kunnen zijn... Maar het zou ook dat kunnen zijn... Dit kan ook.. Tja, het is geen exacte wetenschap, dus dat is jammer. Je hebt wel problemen, maar geen diagnose". Dat heeft mij dus deels in de verwarde en twijfelende persoon gemaakt. Ik geloof nergens meer in, niet in borderline, niet in autisme. Laten ze asjeblieft meer lichamelijke vormen doen van diagnose, want ik denk dat dat betrouwbaarder is dan de theorie van een onderzoeker. Aan de andere kant heb ik geen verstand van de hersenen. Misschien veranderen die wel zoveel, dat een diagnose als borderline lichamelijk nooit te zien zal zijn. Ik weet het niet. Maar dan kan het wetenschappelijke label tenminste weg, dat is dan in ieder geval al 1 zekerheid, en dan kunnen we gewoon spreken van moeilijke mensen waar iedereen in theorie in de verkeerde omstandigheden in zou kunnen veranderen, wat misschien voor meer begrip zorgt. En anders kan borderline misschien exacter worden gediagnosticeerd en ook beter worden behandeld. Of dan kan er iig beter worden bijgehouden of er vooruitgang is. Want ik vind gewoon dat er geen enkele duidelijkheid is, niet bij borderline, niet bij andere stoornissen. Dan kan psychoatrie net zo goed filosofie zijnof geloof maar toch accepteren mensen al die diagnoses als zijnde een vaststaande exact meetbare realiteit ipv iets wat tot nu toe voornamelijk in het hoofd van psychiaters en psychologen bestaat?? Wanneer de terminologie van psychologen wordt overgenomen omdat dit nu eenmaal de enige is die er is, ja dan begrijp ik dat wel, maar het zegt in principe niet meer dan wanneer er een andere naam was gebruikt vind ik. Zelfs als archetypen zijn de definities van de stoornissen niet geschikt, omdat er te veel overlap is. Dit topic had net zo goed over adhd kunnen gaan (veel mensen hebben adhd +borderline terwijl de kenmerken bijna hetzelfde zijn), over een bipolaire stoornis, over autisme (want een theorie daarover is dat het zelf bij autisme ontbreekt, precies hetzelfde als bij borderline) of over stressstoornissen.
[ Bericht 1% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 09-06-2017 09:32:49 ]