abonnement Unibet Coolblue
pi_171399204
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 12:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Een bus/vrachtwagen heeft bij 80km/h dezelfde remweg als een personenauto bij 120km/h.

Ligt in de buurt van de 65 meter. Dat betekent bij dit ongeluk dat de chauffeur van de bus echt heel laat (of niet) gereageerd heeft.
Onzin. Zie filmpje wat Pizza_boom geplaatst heeft en mijn voorgaande bericht.

Helaas een hardnekkige fabel.

Zolang de remmen sterk genoeg zijn (en dat zijn ze zolang een voertuig niet overbeladen is en er geen mankementen zijn) maakt het niet uit hoeveel massa er afgeremd moet worden. Enige uitzondering is wanneer er assen aanwezig zijn die niet actief geremd worden. Denk hierbij aan een ongeremde aanhanger of aanhanger met oplooprem achter een personenauto. Daarmee wordt de remweg wel negatief beïnvloed.
  zaterdag 3 juni 2017 @ 08:19:39 #27
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171412998
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 16:07 schreef Ivo1985 het volgende:

Zolang de remmen sterk genoeg zijn
Incompleet. Zolang de remmen sterk genoeg zijn en het contact met het wegdek goed genoeg is. :)

"Niet echt verwonderlijk. Uit het onderzoekje blijkt dat de auto de kortste remweg heeft. Bij de twee geteste voertuigen stonden de wielen na 23,5m (een BMW X3) en 23,2m (een VW Golf) stil. Ongeveer twee meter meer hadden de motor (een BMW 1200 GS) en de auto met aanhanger (BMW X3 met Hymer Carado) nodig: resp. 25,2 en 25,3 meter.

Een significant langere remweg had een Mercedes Sprinter (28 meter) en de mobilhome Dethleffs Globebus T4 (29,8 meter). Zoals verwacht moest de vrachtwagen (een DAF XF) de langste weg afleggen alvorens tot stilstand te komen: 36,2 meter. Wat echter, volgens de ADAC voor een 40-ton zware truck geen slechte waarde is. Bovendien beschikt de vrachtwagen over een noodremsysteem. Een technologie die de automobielvereniging graag ook op auto's en motoren zou zien."

http://www.auto55.be/nieu(...)ft-de-kortste-remweg
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_171413698
Jammer dat de auto's niet getest zijn met 100 en 130km. Volgens mij zitten de meeste auto's bij 100 al op 35m remweg, hetzelfde als de vrachtwaggel bij 80

Slechtste zijn bussen met zo'n dichte laadbak met lift en campers, deze zijn vaak 3000kg leeg en met belading op of over 3500kg. En die mogen gewoon 130
.
pi_171414282
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 09:34 schreef Fer het volgende:
Jammer dat de auto's niet getest zijn met 100 en 130km. Volgens mij zitten de meeste auto's bij 100 al op 35m remweg, hetzelfde als de vrachtwaggel bij 80

Slechtste zijn bussen met zo'n dichte laadbak met lift en campers, deze zijn vaak 3000kg leeg en met belading op of over 3500kg. En die mogen gewoon 130
Qua gewicht maakt het niet zoveel uit of er een meubelbak met klep op zit of als je een gewone grote Sprinter hebt. Ze mogen allemaal 3500kg totaal wegen. Er zijn overigens ook 5 tonners (vrachtwagens). Alleen te herkennen in NL aan het vrachtwagen kenteken.

Ik heb een 'gewone' Sprinter die leeg (met 220 liter diesel) al 2900kg weegt (V6 automaat).

Maar helaas wordt er ook weinig rekening meegehouden met de langere remweg. Personenwagens die er nog gauw voor gaan bijvoorbeeld.
  zaterdag 3 juni 2017 @ 10:29:44 #30
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171414416
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 15:52 schreef Fer het volgende:

's nachts rijden is gewoon killing voor je reactievermogen, zeker als je niet uitgerust bent en je in zo'n colonne rijdt en suft.
Daar verbaas ik me nog het meest over, dat zo'n school ervoor kiest om midden in de nacht zo'n lange rit te maken en dat chauffeurs dat "gewoon" doen.
pi_171415173
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 10:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Daar verbaas ik me nog het meest over, dat zo'n school ervoor kiest om midden in de nacht zo'n lange rit te maken en dat chauffeurs dat "gewoon" doen.
Dat is zijn werk, hij hoort fit te zijn. Maar in de praktijk zijn mensen toch geprogrammeerd in een dag/nacht ritme.
.
  zaterdag 3 juni 2017 @ 11:21:19 #32
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171415294
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 11:14 schreef Fer het volgende:

[..]

Dat is zijn werk, hij hoort fit te zijn. Maar in de praktijk zijn mensen toch geprogrammeerd in een dag/nacht ritme.
Dat laatste dus. Tenzij iemand echt een nachtmens is, functioneer je 's nachts slechter en in het verkeer is ook voor iemand die fit is in het donker rijden moeilijker (nog afgezien van de nachtelijke gekken op de weg die in het donker hun snelheidsmeter blijkbaar niet kunnen zien).
Worden chauffeurs wel getest op fitheid bij lange nachtritten?
  zaterdag 3 juni 2017 @ 11:28:39 #33
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171415443
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 11:21 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat laatste dus. Tenzij iemand echt een nachtmens is, functioneer je 's nachts slechter en in het verkeer is ook voor iemand die fit is in het donker rijden moeilijker (nog afgezien van de nachtelijke gekken op de weg die in het donker hun snelheidsmeter blijkbaar niet kunnen zien).
Worden chauffeurs wel getest op fitheid bij lange nachtritten?
Op fitheid? Nee ze moeten zich aan de rijtijdenwet houden, meer niet.
And so is the past
  zaterdag 3 juni 2017 @ 11:29:13 #34
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171415456
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 11:14 schreef Fer het volgende:

[..]

Dat is zijn werk, hij hoort fit te zijn. Maar in de praktijk zijn mensen toch geprogrammeerd in een dag/nacht ritme.
In de praktijk hebben chauffeurs geen ritme.
And so is the past
pi_171417623
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 11:29 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

In de praktijk hebben chauffeurs geen ritme.
Klopt, ik heb ook geen ritme. 's Nachts rijden is voor mij geen probleem, mits ik fit ben (duh).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')