abonnement Unibet Coolblue
pi_171447564
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 15:25 schreef WheeledWarrior het volgende:
In een land als Mauritanie b.v. doen ze nog steeds actief aan slavernij.

Echt een voorbeeld voor de rest van de wereld.
Mauritanie is Marokko niet. En verder, al doen ze dat, het slavenverleden van Europa kunnen ze niet overtreffen.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2017 15:28:26 ]
pi_171447584
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 15:25 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Oh, je hebt het over jouw volk ja? Misschien een idee om daar eerst naar te wijzen.
Zo trots op je eigen geschiedenis zonder hem te kennen. Dat zie je wel vaker.
pi_171448878
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 15:32 schreef Metro2005 het volgende:

[..]


Het hypocriete is dat je haar nooit zult horen over de illegale bezetting van de Westelijke Sahara. De Marokkaanse regering pleegt illegaal landjepik en etnische zuiveringen op de oorspronkelijke bewoners. 165.000 Sahrawi leven in erbarmelijke omstandigheden in vluchtelingenkampen en degene die zich uitspreken voor onafhankelijkheid worden door Marokko met geweld de kop in gedrukt.

[ Bericht 8% gewijzigd door Frutsel op 07-06-2017 09:13:46 ]
pi_171449010
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 14:48 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Ze vond haar voorouders hun acties zoals massaverkrachting en slavernij een schone geschiedenis. Ik zou niet boosworden op haar.
Geschiedenis is niets meer dan dat, geschiedenis. Het is belangrijk om er lering uit te trekken, maar leven in het verleden is vrij doelloos.

[ Bericht 14% gewijzigd door Frutsel op 07-06-2017 09:14:04 ]
pi_171450370
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 15:25 schreef WheeledWarrior het volgende:
In een land als Mauritanie b.v. doen ze nog steeds actief aan slavernij.

Echt een voorbeeld voor de rest van de wereld.
Heb je nou als witte blanke Europese man suggesties voor andere mensen hoe zich te gedragen!? :( :(
  zondag 4 juni 2017 @ 17:49:57 #106
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_171451126
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 14:55 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Nee, staat los van Rif. Rijd eens op de autosnelweg vanuit Rabat, Casablanca binnen en bekijk de sloppenwijken. Ik wist niet wat ik zag. Zelfde geldt voor de buitenwijken van Fes en Meknes. Allemaal 'Arabische steden.' Nu wordt het nog teveel toegetrokken naar Berbers en zijn het de Berbers die hun armoede wijten aan hun afkomst, wat dus onzin is. Regio Tanger en Tetouan is ook jarenlang verwaarloosd door Hassan de Tweede en niet alleen het Rifgebergte.

Hoezo je wilt je rechten, maar slaat aan het plunderen? Waar blijven de rechten van de ondernemer? Ik kom mijn hele leven al in het noorden van Marokko en heb gezien hoe het noorden van een niemandsland naar een geweldige regio is gegaan waar echt miljarden naar toe zijn gegaan. Kan je je het voorstellen dat er 15 jaar terug er geeneens snelwegen waren in het noorden en nu.... wegen, gebouwen en stations waar je u tegen zegt. De situatie is al zoveel beter. Zoveel vooruitgang op elk vlak en helaas is de corruptie onuitroeibaar lijkt het wel.

Ik ga geen armoede ontkennen, maar de mentaliteit mag ook echt anders.
Ik ga geen armoede ontkennen, maar de mentaliteit mag ook echt anders. Er komen gewoon Chinezen ondernemen in Marokko. Verkoop op markten etc omdat de Marokkanen te lui zijn om te werken en slapend rijk willen worden. Tja, zo werkt dat niet.
Ik vind dit een rake post.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_171466200
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 10:48 schreef Mutant01 het volgende:
De toezegginen waren er niet in algemene zin. Er waren concrete plannen en budgetten gereserveerd.
Als landen als Marokko alles wat zd in het verleden op papier hadden gezet echt doorvoerden waren ze nu veel verder dan waar ze vandaag de dag bungelen. "budgetten gereserveerd"...en daarmee is toegekomen aan de eisen van de demonstranten?

quote:
Ik vind het verder niet opmerkelijk dat er niet meteen een gesprek wordt aangegaan met demonstranten. In Marokko zijn demonstraties vrij gebruikelijk en het is ongebruikelijk om iedereen dan maar zijn zin te geven. Dat zou het land compleet stuurloos maken.
Het is wel opmerkelijk omdat het niet gaat om wat taxi-chauffeurs die het met een wet oneens zijn maar vrij breed erkend wordt dat die regio specifiek inderdaad stelselmatig achtergesteld is. En daarbij nogal een geschiedenis heeft.

quote:
Ik begrijp best dat je zo achter Zafzafi rent, zijn doelen zijn nobel maar de manier waarop hij meent dit aan de kaak te moeten stellen is wel discutabel.
Welke manier stel jij voor dat beter is om dit aan de kaart te stellen behalve demonstraties?

quote:
Hij heeft zijn achterban niet onder controle, er zitten teveel relschoppers tussen die niets hebben met zijn doelen.
Het is opmerkelijk vreedzaam. En voor een regering die aangeeft middels premier Othmani "dat demonstraties mogen indien vredig" is het opmerkelijk dat zelfs de kleinste vrouwendemonstratie vandaag volledig omsingeld wordt door eenheden. Of dat bij demonstranten huiszoekingen worden gedaan.

quote:
Ik kan je ook filmpjes laten zien van demonstranten die agenten isoleren en hen in elkaar slaan, demonstranten die schade toebrengen aan overheidsgebouwen, voertuigen en brand stichten.
Zie ik graag. Drop er maar een paar.

quote:
Het regime reageert buitensporig door leiders te arresteren,
Op basis van wat? De leiders van de demonstranten roepen niet op tot geweld namelijk. En volgens de premier zelf mag demonstreren zolang vreedzaam.

quote:
het regime reageert niet buitensporig ten opzichte van de demonstranten zelf.
Het regime intimideert vreedzame demonstranten. Vandaag nog in imzouren te zien hoe ze volledig demonstranten omsingelen en insluiten terwijl er nog geen steen gevallen of geworpen is. Daarnaast blijkt uit allerlei media en HR-watch dat bij demonstranten (niet enkel leiders) huiszoekingen plaatsvinden.

quote:
Het is ook normaal dat de politie illegale onaangekondigde demonstraties tot een einde wilt brengen.
En het is ook normaal dat het regime voor deze demonstraties vooraf sowieso geen toestemming geeft. Dan is de cirkel weer rond zie ik.

quote:
Nogmaals, de Riffijnen zien het grote plaatje echt heel goed. Het risico is dat analysten van buitenaf (die hier een soort van revolutie in menen te moeten zien) de doelen van Zafzafi teniet doen. Het is geen demonstratie tegen de koning, het is een demonstratie voor meer rechten en tegen corruptie.
Het is geen revolutie nee. Zeg ik ook niet. Ook niet tegen de koning nee. Zo grappig dat tegenstanders dit elke keer moeten aanhalen terwijl Zafzafi bijv dat al vaker heeft gezegd. En het gaat om sociaal maatschappelijke issues. Ook gewoon wat de beweging zelf exact zegt.

Je vindt de vorm niet goed. Hoe gaan ze dan hun eisen aan de man krijgen en zorgen dat de regering en verantwoordelijk er echt aan gaan werken ipv hen alleen naar de mond praten met eerder gedane loze beloftes?

Tot slot vandaag naar buiten gekomen: "Zafzafi is aangeklaagd voor het in gevaar brengen van de nationale veiligheid. Hij kan twintig jaar cel krijgen."
Dit is niet dus de aanklacht
waarvoor hij in eerste instantie was opgepakt "gebedshuis omtoveren tot protest-ruimte". Hij wordt nu opeens aangeklaagd voor "gevaar nationale veiligheid". Belachelijk. De Hirak-beweging moet en zal gecriminaliseerd worden.

Ander feit dat weerspreekt hoe jij het wilt voordien alsof men enkel "ingrijpt als men stenen begint te gooien" ipv moedwillig demonstraties de kop indrukken: "Na de protesten werden zeker 71 mensen gearresteerd, onder wie vreedzame demonstranten en bloggers die van de gebeurtenissen verslag deden op sociale media." Amnesty geeft aan dat ook vreedzame demonstranten zijn opgepakt en bloggers die er verslag van deden. Want dat mag officieel ook niet.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_171466236
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 14:55 schreef Maghrebijnse het volgende:
Hoezo je wilt je rechten, maar slaat aan het plunderen? Waar blijven de rechten van de ondernemer? Ik kom mijn hele leven al in het noorden van Marokko en heb gezien hoe het noorden van een niemandsland naar een geweldige regio is gegaan waar echt miljarden naar toe zijn gegaan. Kan je je het voorstellen dat er 15 jaar terug er geeneens snelwegen waren in het noorden en nu.... wegen, gebouwen en stations waar je u tegen zegt. De situatie is al zoveel beter. Zoveel vooruitgang op elk vlak en helaas is de corruptie onuitroeibaar lijkt het wel.
Het feit dat de demonstraties ook niet verslagen mogen worden door vrije media als bloggers zet je niet aan het denken?

Luister naar deze journalist, met zijn journalistenkaart:
https://m.facebook.com/st(...)0&id=100002141381137

Demonstraties mag wel maar de Hirak-beweging is "sowieso" crimineel, relschoppend en natuurlijk door "buitenland aangestuurd". Dus voor hen mag het niet. Die cirkel ook weer rond. En van de demonstraties verslag geven mag enkel en alleen door de staatskanalen...zodat zij de juiste frame eraan kunnen geven. Een bloggertje wordt opgepakt. Wellicht dat die niet de overheids lijn volgt.

Ik zou zeggen wees blij dat die beweging op silmiyya hamert en de koning erbuiten laat! Want hoe je het wendt of keert de geest is uit de fles en je kan beter nu hervormen met druk van een vreedzame beweging dan over x-aantal jaar met veel meer problemen zitten omdat onvrede zich heeft opgestapeld en vroegere bewegingen altijd zijn gecriminaliseerd door de Makhzen.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_171472948
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 16:24 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Het hypocriete is dat je haar nooit zult horen over de illegale bezetting van de Westelijke Sahara. De Marokkaanse regering pleegt illegaal landjepik en etnische zuiveringen op de oorspronkelijke bewoners. 165.000 Sahrawi leven in erbarmelijke omstandigheden in vluchtelingenkampen en degene die zich uitspreken voor onafhankelijkheid worden door Marokko met geweld de kop in gedrukt.
Lol. Overduidelijk dat je geen enkele weet hebt van de geschiedenis van de Westelijke Sahara en de islamofoben maar napraat zonder dat je daadwerkelijk weet waar de klepel hangt. Houd jij je nou maar bezig met jezelf.
pi_171473294
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2017 13:50 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Lol. Overduidelijk dat je geen enkele weet hebt van de geschiedenis van de Westelijke Sahara en de islamofoben maar napraat zonder dat je daadwerkelijk weet waar de klepel hangt. Houd jij je nou maar bezig met jezelf.
Precies! Daarom zal ik even een samenvatting geven voor die domme Arthur. Marokkanen hebben echt een hekel aan kolonialisme, daarom was een van de eerste handelingen na de onafhankelijkheid verklaren dat een gebied dat nooit onderdeel van Marokko was, eigenlijk wel van Marokko was. Zo hop 350.000 man erop afgestuurd toen Spanje haar macht verloor. Vervolgens een jarenlange demografische en militaire oorlog gevoerd met een hoop Trump muren om het stuk land te bezetten en de oorspronkelijke bewoners te overheersen. Het lijkt misschien kolonialisme, gewelddadig en onredelijk, maar de uitvoerders zijn moslim, dus dan is het allemaal anders.
pi_171473434
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 14:07 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Precies! Daarom zal ik even een samenvatting geven voor die domme Arthur. Marokkanen hebben echt een hekel aan kolonialisme, daarom was een van de eerste handelingen na de onafhankelijkheid verklaren dat een gebied dat nooit onderdeel van Marokko was, eigenlijk wel van Marokko was. Zo hop 350.000 man erop afgestuurd toen Spanje haar macht verloor. Vervolgens een jarenlange demografische en militaire oorlog gevoerd met een hoop Trump muren om het stuk land te bezetten en de oorspronkelijke bewoners te overheersen. Het lijkt misschien kolonialisme, gewelddadig en onredelijk, maar de uitvoerders zijn moslim, dus dan is het allemaal anders.
:D
pi_171474688
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 02:53 schreef Khazra het volgende:
Dat land is corrupt tot op het bot. Weinig tot geen vooruitgang. Het staat helemaal stil. Een incapabel bestuur waar een figuur aan de top staat die duidelijk niet capabel is. Erfopvolging. Daar start het al mee. Dat is verkeerd. De allerbesten moeten een land leiden. Een hooggeleerde econoom bijvoorbeeld als staatshoofd die snel economische hervormingen kan doorvoeren om werkgelegenheid te scheppen. Daarnaast zijn ook investeringen in infrastructuur zeer cruciaal voor derdewereldlanden. Het is nodig voor het aantrekken van werkgelegenheid: de mensen moet makkelijk van punt A naar B kunnen. Ook bedrijven willen makkelijk hun handel transporteren. Tevens goed onderwijs te beginnen met de meest basale onderwijs op orde krijgen: Marokko heeft zelfs nog problemen met wijdverspreide alfabetisme. Tenenkrommend en zwaar beschamend want we leven in de 21ste eeuw, zwaar onderontwikkeld. Dat trekt ook een wissel op Marokkanen in het buitenland: mentaal. Het is geen wonder dat sommigen zich storten op islamitisch extremisme om die mentale leegte te vullen.
Nou daar ben ik mee eens . Je weet dat de koning van Marokko een PHD heeft, het hoogste universitaire graad is wat je kan behalen. Wat is jou graad, op straat hangen?

Marokko staat niet stil. Marokko heeft sinds recent de h. De eerste land met een hogesnelheidslijn in Afrika. In 2018 de hoogste gebouw van Afrika. Meer dan 2500km aan snelwegen en dat is het tweede hoogste in Afrika, na Zuid Afrika.
pi_171475149
Ik kom vaak in die regio en waar denk ik de pijn zit, is werkgelegenheid. De lokale mensen kunnen steeds minder werk vinden in de landbouw en visserij. En hier zijn ze erg afhankelijk van. En laat nu deze twee dingen erg slecht gaan. Dus enorme werkeloosheid en geen uitzicht op beter. Tel daarbij op dat de regio weinig investeringen krijgt vanuit de overheid. De koning probeert zijn best te doen voor die regio maar hij kan de kar nooit in zijn eentje trekken. Tel daarbij op dat de agenten daar echt vervelend zijn in vergelijking met de rest van Marokko. Tel de corruptie erbij. Tel daarbij op dat de zorg echt onder de maat is in vergelijking met de rest van het land. Infrastructuur wordt aan gewerkt maar voldoet niet om bedrijven aan te trekken.
Marokko is druk bezig met hervormen. Mensen moeten begrijpen dat hervormingen ook vanuit de mensen zelf moet komen. We hebben het geluk dat de huidige koning een bruggenbouwer is anders was het daar nu echt oorlog.
In de rest van het land is de stemming ook niet geweldig. De speerpunten zijn nog steeds werkeloosheid, corruptie, ongelijkheid arm/rijk, welvaart verdeling. Mensen moeten alleen niet denken dat de koning een toverstaf heeft die alle problemen oplost. Het volk moet ook bewegen en verantwoordelijkheid nemen.
pi_171475476
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 15:14 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]


Zoals je misschien kan lezen in dat stukje ben ik geen fan van kolonialisme, dus ik probeer geen enkele geschiedenis goed te praten. Ik ben trouwens ook niet oud genoeg om ook maar enigszins verantwoordelijk te zijn voor de koloniale geschiedenis van Nederland. Mijn opa is nog naar Indonesië gegaan, maar dat is niet echt mijn smerige keuze geweest toch?

Waarom heb je trouwens zo'n moeite met je eigen geschiedenis? Jij bent steeds de enige die emotioneel geraakt in het rond scheld of de eigen vlekjes ontkent. Op mij komt het een beetje over alsof je je een beetje inferieur voelt aan de westerse geschiedenis en cultuur, maar dat niet wil toegeven en dus maar gaat schelden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Frutsel op 07-06-2017 09:25:13 ]
pi_171475609
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 15:44 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Inferieur voelen aan de westerse cultuur een geschiedenis? Lol. Houd je white mans burden mentaliteit voor je aub.
Wat is dan de reden? Ik begrijp het best hoor. Het westen is beter in wetenschap en cultuur en nog steeds kan een westerse cultuur van zo'n 8 miljoen mensen het militair winnen van honderden miljoenen van je cultuurgenoten.
  maandag 5 juni 2017 @ 15:49:48 #116
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_171475660
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 15:47 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Wat is dan de reden? Ik begrijp het best hoor. Het westen is beter in wetenschap en cultuur en nog steeds kan een westerse cultuur van zo'n 8 miljoen mensen het militair winnen van honderden miljoenen van je cultuurgenoten.
Dat ze hier woont en niet daar zegt al genoeg over waar ze het beter vindt toeven.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_171475924
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 15:31 schreef Chadi het volgende:
Ik kom vaak in die regio en waar denk ik de pijn zit, is werkgelegenheid. De lokale mensen kunnen steeds minder werk vinden in de landbouw en visserij. En hier zijn ze erg afhankelijk van. En laat nu deze twee dingen erg slecht gaan. Dus enorme werkeloosheid en geen uitzicht op beter. Tel daarbij op dat de regio weinig investeringen krijgt vanuit de overheid. De koning probeert zijn best te doen voor die regio maar hij kan de kar nooit in zijn eentje trekken. Tel daarbij op dat de agenten daar echt vervelend zijn in vergelijking met de rest van Marokko. Tel de corruptie erbij. Tel daarbij op dat de zorg echt onder de maat is in vergelijking met de rest van het land. Infrastructuur wordt aan gewerkt maar voldoet niet om bedrijven aan te trekken.
Marokko is druk bezig met hervormen. Mensen moeten begrijpen dat hervormingen ook vanuit de mensen zelf moet komen. We hebben het geluk dat de huidige koning een bruggenbouwer is anders was het daar nu echt oorlog.
In de rest van het land is de stemming ook niet geweldig. De speerpunten zijn nog steeds werkeloosheid, corruptie, ongelijkheid arm/rijk, welvaart verdeling. Mensen moeten alleen niet denken dat de koning een toverstaf heeft die alle problemen oplost. Het volk moet ook bewegen en verantwoordelijkheid nemen.
Het is ook mentaliteit, vooral in het Noorden van Marokko. Daar werken jongeren niet omdat ze zich te goed vinden voor simpel werk. Het zijn de vrouwen die je daar vooral ziet werken en de mannen die zitten de hele dag in een cafe. Het is maar net hoe ondernemend je bent en wat je er zelf van wil maken. Een neef van me leeft in een simpel huisje met vier kinderen. Bezorgt eieren aan mensen. Een ander iemand leefde in een garage en deed alles wat. Van l7ommis verkopen in die karretjes tot op het strand lopen met kawkaw. Heeft er een eigen huis van kunnen bouwen en leeft prima. Wat hoor je van die jongeren? Ja, ik ga niet schoonmaken hoor. Ik ga niet in een fabriek werken. Ik ga niet kawkaw verkopen. Tanger staan fabrieken waar personeel nodig is, maar wel geld kunnen vinden om in een gammel bootje naar Spanje over te steken? Staren zich blind op lghariz. Ah wat ga ik hier verdienen...ik wil naar lghariz en een huis bouwen en een auto en bla bla bla. Ondertussen zijn we nog steeds vliegen aan het meppen. Nichten en neven die wel steeds de nieuwste telefoons hebben, want ja voor de buitenwereld.. maar wel een lege koelkast. Ja, zo werkt het niet. En vragen of ik dit en dat meeneem en als je dan zegt waarom ze niet gaan werken krijg je te horen: ewaaa saffie, moet ik zo vroeg op.

Wordt ook niet gestimuleerd te investeren in Marokko, op huizen na. Ken vrienden die bedrijven geopend hebben maar allemaal bedrogen uitkwamen, want ze werden bestolen waar ze bij stonden en werden gek van personeel dat soms gewoon niet kwamen opdagen want ja te lui. Ja, ze zijn wel heel blij met ons geldstroom ( miljarden per jaar!!!!!) maar ons dan het in bepaalde dingen vergemakkelijken ho maar.

Hun eisen zijn legitiem, zoals ze legitiem voor heel Marokko zijn en daarom kregen ze bijval overal. Ik ben bang dat ze die zo gaan verspelen. Eerst oproer in moskee, je broeder bestelen en zwaaien met nationalistische vlaggen die worden geassocieerd met separatisme. Fayn zaydien?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 05-06-2017 16:00:54 ]
pi_171475937
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 15:49 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Dat ze hier woont en niet daar zegt al genoeg over waar ze het beter vindt toeven.
Je maakt jezelf met de keer belachelijker. Ik woon hier omdat ik toevallig hier geboren ben.
pi_171476196
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 15:58 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Je maakt jezelf met de keer belachelijker. Ik woon hier omdat ik toevallig hier geboren ben.
Nog steeds is het onduidelijk waarom je zo'n problemen hebt met de eigen geschiedenis. Waarom ontken je simpele historische feiten met jij-bakken?
  maandag 5 juni 2017 @ 16:06:54 #120
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_171476222
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 15:58 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Je maakt jezelf met de keer belachelijker. Ik woon hier omdat ik toevallig hier geboren ben.
Je ouders vonden het hier beter dan daar, dus.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_171476693
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 15:58 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Het is ook mentaliteit, vooral in het Noorden van Marokko. Daar werken jongeren niet omdat ze zich te goed vinden voor simpel werk. Het zijn de vrouwen die je daar vooral ziet werken en de mannen die zitten de hele dag in een cafe. Het is maar net hoe ondernemend je bent en wat je er zelf van wil maken. Een neef van me leeft in een simpel huisje met vier kinderen. Bezorgt eieren aan mensen. Een ander iemand leefde in een garage en deed alles wat. Van l7ommis verkopen in die karretjes tot op het strand lopen met kawkaw. Heeft er een eigen huis van kunnen bouwen en leeft prima. Wat hoor je van die jongeren? Ja, ik ga niet schoonmaken hoor. Ik ga niet in een fabriek werken. Ik ga niet kawkaw verkopen. Tanger staan fabrieken waar personeel nodig is, maar wel geld kunnen vinden om in een gammel bootje naar Spanje over te steken? Staren zich blind op lghariz. Ah wat ga ik hier verdienen...ik wil naar lghariz en een huis bouwen en een auto en bla bla bla. Ondertussen zijn we nog steeds vliegen aan het meppen. Nichten en neven die wel steeds de nieuwste telefoons hebben, want ja voor de buitenwereld.. maar wel een lege koelkast. Ja, zo werkt het niet. En vragen of ik dit en dat meeneem en als je dan zegt waarom ze niet gaan werken krijg je te horen: ewaaa saffie, moet ik zo vroeg op.

Wordt ook niet gestimuleerd te investeren in Marokko, op huizen na. Ken vrienden die bedrijven geopend hebben maar allemaal bedrogen uitkwamen, want ze werden bestolen waar ze bij stonden en werden gek van personeel dat soms gewoon niet kwamen opdagen want ja te lui. Ja, ze zijn wel heel blij met ons geldstroom ( miljarden per jaar!!!!!) maar ons dan het in bepaalde dingen vergemakkelijken ho maar.

Hun eisen zijn legitiem, zoals ze legitiem voor heel Marokko zijn en daarom kregen ze bijval overal. Ik ben bang dat ze die zo gaan verspelen. Eerst oproer in moskee, je broeder bestelen en zwaaien met nationalistische vlaggen die worden geassocieerd met separatisme. Fayn zaydien?
Die vlaggen hebben niets met separatie te maken. Het zijn vlaggen van het berber volk. Net als Friezen hun eigen vlag hebben, hebben berbers deze vlag. Die zie je van Mauritanië tot Egypte.
pi_171476724
quote:
2s.gif Op maandag 5 juni 2017 16:06 schreef Perrin het volgende:

[..]

Je ouders vonden het hier beter dan daar, dus.
Dat klopt. Het was daar omkomen van de honger of hier aan het werk en je gezin onderhouden.
pi_171476829
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 01:36 schreef Wenthe het volgende:

[..]

Houdt toch op meisje. Marokko heeft een eigenaar en 35 miljoen dienaren. Het moet andersom zijn of tenminste de mensen moeten het beter krijgen. De absolute verantwoordelijheid voor de belachelijk slechte economische positie waarin dat land verkeert ligt bij dat klompje vet. Hij is absoluut machthebber en daarmee verantwoordelijk. De regering? Dat is een puppet van VI. Ik denk dat je even goed moet nadenken en jezelf niet moet gaan voorliegen. Je hoeft niet eerlijk te zijn op dit forum, als je maar eerlijk bent tegenover jezelf. Als bijna 50% van de vrouwen analfabeet is dan is dat echt schokkend. Heel schokkend. Erfopvolging.....

Het zou goed voor Marokko zijn om over te gaan op een meritocratie. Dat zal niet zomaar gaan maar in een meritocratie worden mensen beoordeeld op hun merites: wat hebben ze gepresteerd in hun leven. Een hooggeleerde econoom als president en een begaafde ingenieur als premier. Dan zou dat land zich beetje bij beetje herstellen. Er moet wel veel hervormd worden man, veel schoonmaak want ziek veel corruptie, maar men moet ergens beginnen. Dan moet die vetklep wel wat macht gaan inleveren en dat gaat die zeker niet doen, dus blijft Maroc tot in de eeuwigheid in deze armoedige situatie hangen. Als ze geen problemen hebben met de koning dan is dat land definitief verloren. Als het slecht gaat met een bedrijf richten mensen hun blik op de topdogs in de vorm van bestuursvoorzitters want die dragen verantwoordelijkheid omdat ze de koers uitstippelen die op lagere niveaus in de praktijk moeten worden gebracht. Als jij absolute zekerheid wilt en niet houdt van onzekerheid dan blijf je vaak op baggerniveau hangen. Succesvolle ondernemers hebben met name risico genomen waardoor ze succesvol zijn geworden. Je ziet toch ook wel dat het geen bevredigende situatie is maar legt de schuld bij de regering? Hmm, de absolute macht ligt bij dat stuk overgewicht kind, niet bij de machteloze 'regering'. Hij heeft een tussenstation in een vorm van regering in het leven geroepen zodat mensen daar hun kritiek op kunnen wenden en hij, de absolute machthebber, verder gevrijwaard blijft van kritiek. Slim hoor maar doorzichtig. Toch werkt het uitstekend als ik het zo lees. Triest.

Het gevaar voor Marokko zijn de Golfstaten en hun geldstromen richting islamitisch extremisme. Als een machtsvacuüm te lang blijft bestaan dan is het chaos stroef omdat vrij snel islamitisch extremisten in dat gat zullen gaan springen. Die springen in een vacuüm omdat ze graag hun kans grijpen om zoveel mogelijk salafistische landen te scheppen. VI is daar wel goed bezig omdat geen vrijheid van religie is, liberale sprookjes, en hij dus voor zorgt dat het salafistische gedachtegoed niet kan bloeien in zijn land, maar economisch/sociaal/onderwijskundig, een grote bende. Dat maakt het heel lastig maar de koning is en blijft een onderdeel van het probleem. Jazeker stabiel maar ben je blij met die stabiliteit als dit het niveau is waar dat land blijft hangen? Dat is de vraag die je voor jezelf moet gaan beantwoorden en hoe het beter zou kunnen.
De macht ligt niet zo simpel. Veel te ingewikkeld. Op landelijk niveau misschien wel maar op lokaal niveau zeker niet.
pi_171476910
Even offtopic: ik vind het supertriest hoe zich hier een discussie zich hier ontwikkeld. Beide partijen hebben schuld vind ik. Maar het laat me ook wel denken over het volgende:

De Marokkaanse gemeenschap in Nederland stroomde ongeveer in hetzelfde tijdperk binnen als de Surinamers. In het begin zorgden de Surinamers ook voor veel problemen, maar deze groep is volledig geïntegreerd in de Nederlandse samenleving. Alsof het altijd zo is geweest. Ze zijn gewoon precies hetzelfde als de andere Nederlanders. Het enige dat verschilt is hun overheerlijke keuken vergeleken met onze zoete keuken.

Hoe kan het nou dat Marokkanen nog steeds in die afgescheiden fase zitten? Want wat uit deze discussie pijnlijk duidelijk blijkt: Nederlanders en Marokkanen zijn nog steeds twee totaal gescheiden groepen. Wel kom ik Marokkanen tegen die wel volledig geïntegreerd zijn en respect hebben voor andersgestemden, maar dat zijn vaak gestudeerde mensen met een hoog IQ.

Ik vind deze discussie verschrikkelijk jammer en het vuur wordt hier door beide partijen voortdurend opgestookt.

Ik voorspel een slotje. ;(
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171478359
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 23:56 schreef Paradox_System het volgende:

[..]

Klinkt als wat de Koerden hebben meegemaakt en nog steeds meemaken. Toch vreemd om te zien hoe Nederlandse Marokkanen (meerderheid Berbers) pal achter Erdogan en Turkije staan. Stockholm syndroom.
Ongeveer de helft van de Koerden in Turkije staan pal achter Erdogan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')