Ik heb recent twee 90 mm afvoerkanalen van de afzuigkap en de wasdroger gecombineerd en van twee mechanische terugslagkleppen voorzien. Werkt al 3/4 jaar prima: geen kookluchtjes in de droger en geen wasdrogerlucht boven het fornuis. ¤5,- of zo...quote:Op maandag 22 mei 2017 22:14 schreef coyote02 het volgende:
Goedendag,
In een kamer op zolder wil ik een mobiele airco neerzetten. De enige nette luchtafvoer is om gebruik te maken van het kanaal van de rioolbeluchting wat daar vlak naast omhoogkomt. Nu wil ik geen rioollucht uit de airco als ie niet aanslaat dus er moet iets afsluitbaars tussen.
Er bestaan electrische kleppen om in de airco afvoer te zetten, maar ik ben op zoek naar een automatische bediening, bijvoorbeeld door de druk in de airco afvoer te monitoren.
Iemand ervaring met een dergelijke constructie of een ander idee ?
(dakdoorvoer gaat niet, buitenmuur niet beschikbaar, split unit te duur)
Wat een onzin.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 07:22 schreef nightsleeper het volgende:
Ik zou het gewoon niet doen. Die mobiele airco's werken voor geen meter en maken een verschrikkelijke herrie. Als je geen geld hebt voor een split unit zou ik gewoon wat investeren in zonnewering, dat heeft veel meer effect.
Welke diameter heeft die rioolbeluchting?quote:Op maandag 22 mei 2017 22:14 schreef coyote02 het volgende:
De enige nette luchtafvoer is om gebruik te maken van het kanaal van de rioolbeluchting wat daar vlak naast omhoogkomt.
Ja en dan? Dan heb je nog niets? Met een mobiele airco creeer je onderdruk (er gaat alleen maar lucht uit via de buis). Die onderdruk moet weer aangevoerd worden. Waar zou die lucht vandaan komen denk je?quote:Op dinsdag 23 mei 2017 08:41 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Wat een onzin..
Dat geluid wen je binnen een dag aan, als je er al last van hebt.
Jawel, van de condensor moet de warmte worden afgevoerdquote:Op dinsdag 23 mei 2017 12:05 schreef jitzzzze het volgende:
Dus de lucht naar buiten afvoeren is niet nodig?
Juist. Maar de hoeveelheid warme lucht die weer naar binnen komt door het open raam/deur is minder dan wat de condensor aan warmte produceert?quote:Op dinsdag 23 mei 2017 12:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Jawel, van de condensor moet de warmte worden afgevoerd
Het is natuurlijk verre van ideaal, maar stellen dat je meer hebt aan zonwering is de grootste kul die er bestaat.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 10:55 schreef nightsleeper het volgende:
[..]
Ja en dan? Dan heb je nog niets? Met een mobiele airco creeer je onderdruk (er gaat alleen maar lucht uit via de buis). Die onderdruk moet weer aangevoerd worden. Waar zou die lucht vandaan komen denk je?
De warme lucht die je afvoert wordt weer aangevuld door warme lucht van buiten.
Ja.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 12:27 schreef jitzzzze het volgende:
Juist. Maar de hoeveelheid warme lucht die weer naar binnen komt door het open raam/deur is minder dan wat de condensor aan warmte produceert?
Ik heb een op zolder en die koelt daar twee kamers tot zo'n 24 graden. Dat is net te doen voor de kinderen om te slapen. Zonder loopt het daar al snel op naar de 40 graden.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 12:27 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Juist. Maar de hoeveelheid warme lucht die weer naar binnen komt door het open raam/deur is minder dan wat de condensor aan warmte produceert?
Schoonblazen. Het is overigens het beste als je alles potdicht houdt zodat de lucht voor de condensor uit de woning komt, en via een aparte afvoer wordt weggeblazen. Dus niet via een openstaand raam naar buiten.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 12:40 schreef jitzzzze het volgende:
Top, vrees dat ik hem weer moet gaan afstoffen dit weekend
Dus voor het koelen van bijvoorbeeld een slaapkamer zou je de afvoerslang door de deur op de overloop moeten leggen i.p.v. door het raam naar buiten?quote:Op dinsdag 23 mei 2017 12:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Schoonblazen. Het is overigens het beste als je alles potdicht houdt zodat de lucht voor de condensor uit de woning komt, en via een aparte afvoer wordt weggeblazen. Dus niet via een openstaand raam naar buiten.
Nee, via een opening (in het dak bijv.) naar buiten. Je moet voorkomen dat er voorverwarmde (buiten)lucht weer de ruimte binnenstroomt.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 12:47 schreef jitzzzze het volgende:
Dus voor het koelen van bijvoorbeeld een slaapkamer zou je de afvoerslang door de deur op de overloop moeten leggen i.p.v. door het raam naar buiten?
Juist, helaas heeft mijn woning dat niet. Ik moet die lucht dus toch door een deur/raam afvoeren.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 12:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee, via een opening (in het dak bijv.) naar buiten. Je moet voorkomen dat er voorverwarmde (buiten)lucht weer de ruimte binnenstroomt.
Hoog tijd om te gaan isoleren. En de ramen te voorzien van goede zonwering, liefst aan de buitenzijde.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 12:31 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Ik heb een op zolder en die koelt daar twee kamers tot zo'n 24 graden. Dat is net te doen voor de kinderen om te slapen. Zonder loopt het daar al snel op naar de 40 graden.
Is niet mijn huis. Die twee kamers wat ik van de zolder gemaakt heb heeft de verhuurder al cadeau mocht ik ooit weg gaan, ben gekke henkie nietquote:Op dinsdag 23 mei 2017 13:04 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Hoog tijd om te gaan isoleren. En de ramen te voorzien van goede zonwering, liefst aan de buitenzijde.
Blijkbaar wel, als je minder comfort en een fortuin wegbrengen naar de kolenboer verkiest boven het verbeteren van je wooncomfort en geld in de knip houden.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 13:06 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Is niet mijn huis. Die twee kamers wat ik van de zolder gemaakt heb heeft de verhuurder al cadeau mocht ik ooit weg gaan, ben gekke henkie niet.
In ons vorige huis had mijn schoonvader een plaat met een gat gemaakt die we in het raam konden zetten. Slang door het gat en geen waeme lucht meer naar binnen. Werkte best goed.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 13:06 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Is niet mijn huis. Die twee kamers wat ik van de zolder gemaakt heb heeft de verhuurder al cadeau mocht ik ooit weg gaan, ben gekke henkie niet.
Ik heb hem aangesloten op een ontluchting in het dak. Snap sowieso niet waarom nightsleeper beweert dat er warme lucht aangevoerd moet worden. Lijkt mij juist contraproductief voor een AC.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 09:02 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
In ons vorige huis had mijn schoonvader een plaat met een gat gemaakt die we in het raam konden zetten. Slang door het gat en geen waeme lucht meer naar binnen. Werkte best goed.
Dat zegt hij nietquote:Op vrijdag 26 mei 2017 09:06 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Ik heb hem aangesloten op een ontluchting in het dak. Snap sowieso niet waarom nightsleeper beweert dat er warme lucht aangevoerd moet worden. Lijkt mij juist contraproductief voor een AC.
My bad inderdaad.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 09:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat zegt hij niet
Hij zegt, en daar heeft hij gelijk in, dat een mobile unit onderdruk veroorzaakt en dat je daarom weer warme lucht je huis in krijgt.
Als je kon koelen met buitenlucht, dan zou TS de airco wel uitzetten en gewoon een raam openzettenquote:Op dinsdag 23 mei 2017 15:53 schreef Glider76 het volgende:
Ik weet niet precies hoe die mobile airco's werken, maar zou je niet iets kunnen maken dat je lucht van buitenaf toevoert om hiermee de condensor te koelen?
Dus iets van een aanvoer en een afvoer slang.
Dan blijf je enkel nog koude lucht rondpompen in dezelfde kamer ipv 50% van die gekoelde lucht naar buiten af te blazen om je condensor te koelen.
Natuurlijk koel je met buitenlucht, kwestie van een warmtepomp en dan de buitenlucht warmer makenquote:Op vrijdag 26 mei 2017 12:11 schreef hottentot het volgende:
[..]
Als je kon koelen met buitenlucht, dan zou TS de airco wel uitzetten en gewoon een raam openzetten
Buitenlucht is bij een airco niet het koelmiddel.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 12:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Natuurlijk koel je met buitenlucht, kwestie van een warmtepomp en dan de buitenlucht warmer maken
Ach nee? Wat dan wel?quote:Op vrijdag 26 mei 2017 12:17 schreef hottentot het volgende:
[..]
Buitenlucht is bij een airco niet het koelmiddel.
Wat te denken van het koelmiddel zelf waarmee je die dingen vult. Dat is wat de warmte opneemt van de binnenlucht. En dat is dus waarmee je koelt. Een airconditioning kent dan ook geen warmtepomp. Maar een circulatiepomp voor het koelmiddel.quote:
En waar laat je dan die warmte?quote:Op vrijdag 26 mei 2017 12:23 schreef hottentot het volgende:
[..]
Wat te denken van het koelmiddel zelf waarmee je die dingen vult. Dat is wat de warmte opneemt van de binnenlucht. En dat is dus waarmee je koelt. Een airconditioning kent dan ook geen warmtepomp. Maar een circulatiepomp voor het koelmiddel.
Wat niet wil zeggen dat dat het koelmiddel isquote:Op vrijdag 26 mei 2017 12:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En waar laat je dan die warmte?
Hm?
?, ik snap niet wat je bedoelt. Of jij snapt niet wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 12:11 schreef hottentot het volgende:
[..]
Als je kon koelen met buitenlucht, dan zou TS de airco wel uitzetten en gewoon een raam openzetten
Geef eens antwoord, waar laat je de warmte?quote:Op vrijdag 26 mei 2017 12:25 schreef hottentot het volgende:
[..]
Wat niet wil zeggen dat dat het koelmiddel is
Hij snapt niet helemaal hoe een koelsysteem werkt.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 12:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geef eens antwoord, waar laat je de warmte?
Wat beter werkt is: koop een plank/plaat die exact de maat heeft van je kozijn, maak hierin een gat waar de warmte afvoer van de AC doorheen gaat. Zo voorkom je dat er veel warme lucht je huis in komt door dat je raam een groot stuk open moet staan.quote:Op dinsdag 23 mei 2017 12:47 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dus voor het koelen van bijvoorbeeld een slaapkamer zou je de afvoerslang door de deur op de overloop moeten leggen i.p.v. door het raam naar buiten?
Correct, dat is verder niet erg, maar hang dan niet de wijsneus uit denk ik dan.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 12:28 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Hij snapt niet helemaal hoe een koelsysteem werkt.
Wat jij koelmiddel noemt, is het arbeidsmedium dat in de verdamper warmte opneemt (en de kamerlucht koelt) en in de condensor weer condenseert en zijn warmte afgeeft aan de buitenlucht. Het koelmiddel van de condensor is dus wel degelijk de (buiten)lucht. En die circulatiepomp van jou, is de compressor die het verdampte arbeidsmedium, comprimeert tot vloeistof in de condensor. Het systeem is wel degelijk een (inversie)warmtepomp met de verdamper die binnen koelt en buiten opwarmt.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 12:23 schreef hottentot het volgende:
Wat te denken van het koelmiddel zelf waarmee je die dingen vult. Dat is wat de warmte opneemt van de binnenlucht. En dat is dus waarmee je koelt. Een airconditioning kent dan ook geen warmtepomp. Maar een circulatiepomp voor het koelmiddel.
Dat dus!quote:Op vrijdag 26 mei 2017 12:33 schreef Pietverdriet het volgende:
maar hang dan niet de wijsneus uit denk ik dan.
quote:Op vrijdag 26 mei 2017 12:28 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Hij snapt niet helemaal hoe een koelsysteem werkt.
Ik denk het niet, ik zit met hetzelfde issue.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 15:11 schreef speedfightrage het volgende:
Ik denk dat je bedoel dat je het condens vocht wil afvoeren in de riool beluchting? Gewoon een sifon tussen doen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |