abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7300862
Bij mij is sinds kort Schizofrenie vastgestelt. Zijn er hier nog andere personen met Schizofrenie. Graag wil ik contact met jullie. Ik zit op dit moment zwaar in een gat
pi_7300945
Is het dan echt zo dat je een ander persoon hoort praten in je hoofd of zie je alleen hallucinaties?

Sterkte iig verder!!

"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_7300993
Eventjes verplaatst van Lifestyle naar Relaties & Psychologie, ik denk dat het daar wat beter op zijn plek is.

En heel veel sterkte!

pi_7301010
edit: offtopic en niet grappig

[Dit bericht is gewijzigd door E.T. op 12-12-2002 22:28]

pi_7301025
edit: offtopic

"Kijk hem daar nu harken op z'n buitenblad met z'n mijnwerkersgezicht"
pi_7301029

Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  donderdag 12 december 2002 @ 22:01:36 #7
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_7301141
Ik heb geen schizofrenie......ik heb wel een borderline persoonlijkheids stoornis en last van psychoses en derealisatie.....misschien kan ik wat voor je betekenen?
pi_7301302
* Shmoooooooppppppyyyyyyy
Riiiiiiiiiipppppllllleeeeyyyyyyyyyy!!!!!!!!*

Voor topicstarter, sterkte, hoop dat je iemand vindt aan wie je iets hebt.

"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 12 december 2002 @ 22:11:10 #9
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_7301390

[Dit bericht is gewijzigd door E.T. op 12-12-2002 22:29]

pi_7301559
Nou nou, kinderen. Kan de toon wat milder in dit topic? * Isabeau kijkt een beetje boos

ni_be: hopenlijk vind je een paar mensen om mee te praten, misschien niet via Fok want het puberale secreten gehalte is hier helaas af en toe nog erg hoog Sterkte er in ieder geval mee *knuffel*

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_7301627
Wij wensen jullie veel sterkte.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_7301700
quote:
Op donderdag 12 december 2002 22:19 schreef Argento het volgende:
Wij wensen jullie veel sterkte.
Grappig, maar dat is niet schizofrenie.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  donderdag 12 december 2002 @ 22:22:47 #13
18114 pebbje
kleine rooie opdonder
pi_7301717
Ik heb zelf (gelukkig) geen last van schizofrenie, maar ik vraag me af hoe het bij je geconstateerd is. Waar had je last van? Voel je je zeg maar meerdere persoonlijkheden? Of is dat weer iets heel anders?
En......is het te genezen? Of weet je dat nog niet?

Heel veel sterkte in ieder geval!

moeje ook nog een pepernoot?
pi_7301759
quote:
Op donderdag 12 december 2002 22:22 schreef Isabeau het volgende:

[..]

-edit-kappen met dat gekleuter

[Dit bericht is gewijzigd door shmoopy op 22-01-2003 19:41]

And then there were syntax-errors
pi_7301788
quote:
Op donderdag 12 december 2002 22:22 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ook niet grappig

Maar heeft de topicopener hier al gekeken: http://schizofrenie.pagina.nl/ . Ziet er volgens mij wel goed uit.

Ik hoop dat je de meest opmerkingen hier gewoon kan negeren, want je zult hier zeker wel een luisterend oor kunnen aantreffen.

Sterkte.

pi_7301856
verdomme
wat is schizofrenie dan wel?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_7301857
quote:
Op donderdag 12 december 2002 22:22 schreef pebbje het volgende:
Voel je je zeg maar meerdere persoonlijkheden? Of is dat weer iets heel anders?
En......is het te genezen? Of weet je dat nog niet?
Ja, dat is dus iets heel anders. Alleen de media (met name films) hebben ons jarenlang doen geloven dat een schizofreen nooit alleen is, dat idee.

Schizofrenie is een rotaandoening waar je niet 1,2,3 vanaf komt. Het is vaak wel geheel te genezen, gelukkig wel. Bij schizofrenie heb je vaak last van hallucinaties en dat kunnen bijvoorbeeld stemmen in je hoofd zijn die tegen jou of over jou of met elkaar praten (auditieve hallucinaties). Andere soorten hallucinaties kunnen zijn dat je 'geesten' ziet of dingen ruikt of zelfs het gevoel hebt dat er iemand aan je zit. De hallucinaties zijn maar een aspect van schizofrenie, er zijn er nog veel meer. Dat je multipele persoonlijkheden hebt is een geheel andere aandoening (met een nieuwe naam waar ik nu even niet op kom, maar de oude naam was multiple personality disorder)

pi_7301885
Buitenzintuiglijke waarnemingen?
  donderdag 12 december 2002 @ 22:31:50 #19
22259 Fogerty
slapende account
pi_7301977
Ik weet er eigenlijk helemaal niets van en kan dus weinig voor je betekenen, maar ik dacht wel dat schizofrenie in periodes/vlagen komt en dat zou betekenen dat je nu dan misschien in een echte kutperiode zit, maar er komen ook betere tijden waarin de schizofrenie bijna helemaal verdwenen lijkt of misschien ook wel gewoon is. Er zijn ook goeie medicijnen voor dacht ik, toch Isabeau?

In ieder geval heel veel sterkte.

Hieperdepiep hoera!
  donderdag 12 december 2002 @ 22:32:31 #20
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_7301994
quote:
Op donderdag 12 december 2002 22:27 schreef Isabeau het volgende:

Dat je multipele persoonlijkheden hebt is een geheel andere aandoening (met een nieuwe naam waar ik nu even niet op kom, maar de oude naam was multiple personality disorder)

Dat heet een dissociatieve identiteits stoornis dacht ik
pi_7302077
-edit: nm.-

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 12-12-2002 22:37]

pi_7302086
quote:
Op donderdag 12 december 2002 22:32 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

.. nee, dat is weer iets anders, volgens mij..

Ontopic:
Ik vond het heel rot hoe er er op je beginpost gereageerd werd,
helaas heb ik geen ervaringen hiermee, en kan ik je ook niet echt verder
helpen.. Ik wens je wel heel veel sterkte
(Maar daar heb je natuurlijk niks aan )

Wolkje

pi_7302088
Hee neem even contact met me op, jdgff@hotmail.com en zeg me hoe ik je kan bereiken (msn / icq / whatever?)
Verschillende mensen in mijn omgeving hebben ermee te maken gehad, zou graag met je erover praten .
pi_7302093
quote:
Op donderdag 12 december 2002 22:32 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Dissociatieve persoonlijkheidsstoornis klinkt me wel bekend. Cursus psychiatrie is alweer een tijdje geleden...

En er zijn inderdaad uitstekende medicijnen (met name antipsychotica) voor te krijgen die meestal ook verbazingwekkend goed werken.

pi_7302118
quote:
Op donderdag 12 december 2002 22:28 schreef Argento het volgende:
Buitenzintuiglijke waarnemingen?
Zoiets?
Een oom van mij had ook schizofrenie
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  donderdag 12 december 2002 @ 22:42:04 #26
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_7302226
quote:
Op donderdag 12 december 2002 22:36 schreef Wolkje het volgende:

[..]

.. nee, dat is weer iets anders, volgens mij..

Nou moest ik het weten ook....

Is - DIS (dissociatieve Identiteits Stoornis, vroeger Meervoudige Persoonlijkheid Stoornis genoemd) hetzelfde als een gespleten persoonlijkheid?

1. Gespletenheid en dissociatie behoren tot hetzelfde fenomeen.
Bij DIS worden er als het ware muren gecreëerd tussen delen van de persoonlijkheid die zich opsplitst in fragmenten, dit tegelijk met de traumatische ervaringen die aldus ook worden opgesplitst.
2. Niet te verwarren met gespletenheid zoals deze voorkomt bij schizofrenie, waar een desintegratie van de persoonlijkheid optreed. Vroeger werd extreme DIS vaak gemisdiagnosticeerd als schizofrenie. Een voorbeeld: "I never promised you a rose garden".

http://members.rott.chello.nl/emweringh/watis.html

pi_7302339
quote:
Op donderdag 12 december 2002 22:42 schreef Luchtbel het volgende:

Een voorbeeld: "I never promised you a rose garden".

uh?
pi_7302378
De film "A beautifull mind" gaat over een man die schizofrenie heeft, een hele goede film
In deze film wordt wel duidelijk hoe het er voor iemand met schizofrenie allemaal uitziet.
Let's plant a tree
  donderdag 12 december 2002 @ 22:50:29 #29
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_7302417
quote:
Op donderdag 12 december 2002 22:47 schreef Isabeau het volgende:

[..]

uh?

Da's een boek toch....
pi_7302479
quote:
Op donderdag 12 december 2002 22:50 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Da's een boek toch....

Dat is een boek ja, maar dat gaat over iemand in een psychiatrische inrichting toch ? Daar was in principe niets mee aan de hand bleek uiteindelijk, als ik het mij goed herinner.
  donderdag 12 december 2002 @ 22:53:41 #31
20603 Runeblades
[]D [] []V[] []D
pi_7302491
ik heb niet echt een toegevoegde waarde of misschien ook wel, m'n moeder heeft/had al jaren last van schizofrenie maar omdat ze er pillen voor slikt merk ik er eigenlijk vrij weinig van (dat plus het feit dat ze 7000 kilometer van me vandaan woont.)
pi_7302586
quote:
Op donderdag 12 december 2002 22:53 schreef flaxe het volgende:

Dat is een boek ja, maar dat gaat over iemand in een psychiatrische inrichting toch ? Daar was in principe niets mee aan de hand bleek uiteindelijk, als ik het mij goed herinner.

quote:
Joanne Greenberg, born in Brooklyn in 1932, is an internationally renowned, award-winning Jewish-American author of 12 novels and four short story collections. Her best-selling novel, I Never Promised You a Rose Garden, is a semi-autobiographical account of a teenage girl's three-year battle with schizophrenia
Ah, vandaar. Ik dacht even dat het verwees naar dat liedje...I beg your pardon, tumtumtum, I never promised you a rosegarden, along with the sunshine...etc

Zijn er op het Internet geen praatgroepen over schizofrenie?

donderdag 12 december 2002 @ 22:58:39 #33
18114 pebbje
kleine rooie opdonder
pi_7302648
quote:
Op donderdag 12 december 2002 22:56 schreef Isabeau het volgende:

[..]

[..]

Ah, vandaar. Ik dacht even dat het verwees naar dat liedje...I beg your pardon, tumtumtum, I never promised you a rosegarden, along with the sunshine...etc

Dat liedje is uit die film
moeje ook nog een pepernoot?
  donderdag 12 december 2002 @ 23:00:11 #34
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_7302690
quote:
Op donderdag 12 december 2002 22:53 schreef flaxe het volgende:

[..]

Ik heb hem wel gelezen voor mijn lijst op de havo maar het was een beetje boven mijn niveau Engels....maar geloof wel dat ze toch echt wat mankeerde hoor, ze had in ieder geval wel een trauma door een operatie ofzo, maar ze behandelden haar wel helemaal verkeerd waardoor het allemaal erger werd dacht ik...
pi_7302802
quote:
Op donderdag 12 december 2002 23:00 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Ik heb hem wel gelezen voor mijn lijst op de havo maar het was een beetje boven mijn niveau Engels....maar geloof wel dat ze toch echt wat mankeerde hoor, ze had in ieder geval wel een trauma door een operatie ofzo, maar ze behandelden haar wel helemaal verkeerd waardoor het allemaal erger werd dacht ik...

Ging over Deborah Blau hé ?
Of hoe schreven ze haar naam ?
  donderdag 12 december 2002 @ 23:08:07 #36
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_7302895
quote:
Op donderdag 12 december 2002 23:03 schreef flaxe het volgende:

[..]

Ging over Deborah Blau hé ?
Of hoe schreven ze haar naam ?

Deborah Blau ja

het staat op m'n boekenplank, bedenk ik me net

donderdag 12 december 2002 @ 23:17:05 #37
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_7303147
Ik ben wel benieuwd hoe de geest van een schizofreen werkt, altijd al geweest. Over MPS heb ik veel gelezen en idd; al die domme, onwetende mensen komen met die 'wij'-grapjes omdat ze absoluut niet begrijpen wat het inhoudt en alles wat ze niet kennen, is eng, dus gaan ze het maar belachelijk maken.
Maar in schizofrenie heb ik me minder verdiept en ik vraag me af hoe een schizofrene geest werkt. Mensen met borderline hebben best veel trekjes die in milde mate afstammen van schizofrenie, zoals bijv. paranoia en dissocieren e.d., maar dus veel minder heftig als een schizofreen iemand.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  donderdag 12 december 2002 @ 23:22:15 #38
36657 macabre
slikken kreng!
pi_7303290
quote:
Schizofrenie in 't kort

Schizofrenie is een psychische stoornis gekenmerkt door een verlies van het realiteitsgevoel, door een soort disfunctioneren van de hersenen. Een schizofreen neemt beelden of geluiden waar die niet bestaan en heeft waanideeën: zo is hij of zij er bijvoorbeeld van overtuigd dat zijn of haar gedachten geregistreerd en gecontroleerd worden. Deze situatie geeft aanleiding tot een vreemd gedrag en gemoedsstoornissen. De ziekte verstoort in aanzienlijke mate de beroepsactiviteiten en de sociale betrekkingen, of maakt deze zelfs onmogelijk.
In het beginstadium is ziekenhuisopname vaak vereist om de behandeling in te stellen. Dankzij de vooruitgang inzake antipsychotische geneesmiddelen en een gepaste begeleiding kan een niet onaanzienlijk aantal patiënten opnieuw in de gemeenschap worden opgenomen.

Schizofrenie omvat een groep uiteenlopende psychotische ziektebeelden gekenmerkt door veranderingen van het psychische leven wat betreft gedachtengang, waarnemingen, gevoelsleven, levensenergie.

Doorgaans is schizofrenie echter een ernstige psychose met een chronisch karakter, gekenmerkt door meerdere symptomen en vooral door een moeilijke beheersing van de acute episoden en het moeizame hernemen van een normaal functioneren. De ziekte komt vaak voor, met een prevalentie van 1% en, zoals bij alle psychosen, is het psychisch functioneren nagenoeg op alle vlakken ontwricht. Schizofrenie is de meest voorkomende psychose en kan worden beschouwd als een ernstige vorm van geestesziekte, ofschoon ze in diverse graden van ernst en ook in zeer lichte vorm voorkomt. Schizofreen zijn betekent in een andere verhouding tot de wereld leven.

Hoe komt schizofrenie tot uiting ?
Schizofrenie begint doorgaans sluipend, met een latentietijd tot het einde van de adolescentie of zelfs tot middelbare leeftijd, met een eerste episode die meestal tot uiting komt (voor de buitenwereld) in de vorm van waanzin, opgewondenheid, verward denken en handelen, vaak gepaard gaande met hallucinaties. Deze eerste episode kan ook tot uiting komen in de vorm van een toestand met uitgesproken psychosociale tekortkomingen. De verdere evolutie van schizofrenie kan gekenmerkt zijn door het aanhouden van de psychotische restsymptomen, met een psychosociaal en cognitief gebrek en depressieve episoden gepaard gaande met een hoog risico op zelfmoord. Psychotische recidieven en frequente ziekenhuisopnamen staan telkens weer het sociale en professionele herintegratieproces in de weg.

Schizofrenie kent vaak een sluipend begin. Er komen gaandeweg vreemde gedachten op: de schizofreen heeft de indruk dat hij of zij gemanipuleerd wordt of in staat is de gedachten van anderen te lezen. Hij of zij neemt beelden of klanken waar die anderen niet zien of horen. De schizofreen is achterdochtig en ongerust, voelt zich breekbaar en verkiest zich van de buitenwereld af te sluiten. Hij of zij heeft een wisselvallig humeur.

Schizofrenie tast de organisatie van het denken, het humeur en het gedrag aan, waarbij vaak zinsbedrog (hallucinaties) tijdens de aanvallen optreedt. Waanzin is een belangrijk symptoom: het gaat om vreemde en onwezenlijke ideeën waarin de patiënt met overtuiging gelooft. Hallucinaties komen vaak voor en kunnen alle zintuigen betreffen maar gehoorhallucinaties komen het meest voor.
De schizofreen heeft het zeer moeilijk om te denken, zich te concentreren, aandacht te schenken aan wat er in of rondom hem of haar gebeurt. Depressie en angst liggen op de loer. Zijn of haar gedrag kan intense angstaanvallen en soms agressiviteit, vreemde en onsamenhangende zinnen, ongebruikelijke en ongepaste gedragingen en handelingen vertonen. De schizofreen verzorgt zichzelf en de anderen niet meer en kan zich afzonderen en in zichzelf gekeerd zijn. Zijn of haar schoolprestaties of beroepsprestaties verminderen aanzienlijk. Zijn of haar wilskracht neemt af. En dit alles vaak zonder dat de betrokken persoon zich bewust is van zijn of haar toestand.

Klassiek worden bij schizofrenie zogenaamde 'positieve' en 'negatieve' symptomen onderscheiden. Hallucinaties en waanzin vormen de belangrijkste positieve symptomen, zo benoemd omdat ze betrekking hebben op een soort buitensporige werking van de normale waarnemingen. Waanzin stemt overeen met misvattingen, ideeën waarvan enkel de schizofreen overtuigd is. De schizofreen voelt zich bespioneerd of meent te beschikken over bovennatuurlijke gaven waardoor hij of zij de loop der gebeurtenissen kan voorspellen.
Hallucinaties, een ander positief symptoom, doen de schizofreen waarnemingen beschrijven die niet overeenstemmen met de werkelijkheid: hij of zij hoort geheime boodschappen afkomstig van de televisie, bewakingscamera's of de radio terwijl stemmen zijn of haar gedrag becommentariëren. Prikkelbaarheid en opgewondenheid zijn eveneens positieve symptomen.

De 'negatieve' symptomen verminderen de capaciteiten van de schizofreen die zijn of haar gebruikelijke interesses laat varen, alle motivatie verliest, zijn of haar werk opgeeft, zich afzondert, moeite heeft om zich uit te drukken en contacten te onderhouden, zich verwaarloost. In deze categorie worden ook de affectieve stoornissen en stoornissen van het denkvermogen ondergebracht.

Waaraan is schizofrenie te wijten ?
De oorzaak van de ziekte is niet precies bekend. Er bestaat allicht een genetische voorbeschiktheid: het bestaan van een geval van schizofrenie onder de andere nauwe verwanten (ouder, broer of zus) vormt een risicofactor. Verwikkelingen tijdens de zwangerschap, bij de bevalling of tijdens de onmiddellijk daaropvolgende periode kunnen het naderhand aan de oppervlakte komen van schizofrenie bij het kind bevorderen.
Ook omgevingsfactoren kunnen een rol spelen: relationele moeilijkheden binnen het gezin, drugsgebruik,

Hoe kan schizofrenie behandeld worden ?
De respons op de behandeling is des te sneller en volledig naarmate deze behandeling vanaf het begin van de aandoening ingesteld wordt. Daarom is het belangrijk bedacht te zijn op de eerste tekens. Terwijl bepaalde patiënten dankzij de behandeling een duurzame verbetering vertonen, treden er bij anderen recidieven op. Jammer genoeg is ook een evolutie naar een chronisch stadium mogelijk. In de beginfase is een ziekenhuisopname vaak vereist.

Overigens berust de behandeling in hoofdzaak op geneesmiddelen, meer bepaald de zogenaamde groep der antipsychotica. Er is veelvuldig gebruik gemaakt van de zogenaamde 'conventionele' antipsychotica of neuroleptica. Ze zijn doeltreffend tegen de symptomen van schizofrenie maar gaan gepaard met zeer storende bijwerkingen zoals beven, slaperigheid en gewichtstoename. Schizofrenen die met een der conventionele antipsychotica worden behandeld kunnen bijvoorbeeld onmogelijk blijven zitten: ze hebben een onbedwingbare behoefte om voortdurend rond te wandelen. Daarbovenop zijn er de oncontroleerbare en herhaalde bewegingen van de lippen, de tong, de armen of de benen. Ook stoornissen van de seksuele functie en een vergroot volume van de borsten met uitvloeiing behoren tot de mogelijkheden, zowel bij mannen als bij vrouwen. Deze verschijnselen spruiten voort uit het schadelijke effect van de conventionele antipsychotica op bepaalde hormonen.
Gelukkig is er sinds enkele jaren een nieuwe generatie antipsychotica beschikbaar. Ze zijn minstens even doeltreffend tegen de symptomen van schizofrenie als de oudere geneesmiddelen en worden aanzienlijk beter verdragen.

Regelmatige gesprekken tussen het verplegend personeel en de schizofrene patiënt zijn zeer nuttig, mits er een vertrouwensrelatie ontstaat tussen de gesprekspartners. Er kunnen ook gesprekken worden gevoerd met alle andere gezinsleden, die vaak zeer aangedaan zijn door wat hun familielid overkomt. Dankzij deze gezinstherapieën krijgen de naaste familieleden een beter inzicht in de ziekte en kunnen ze samen met de gezondheidswerkers nadenken over de meest geschikte aanpak van de ziekte.

Ten slotte zijn er sociale en professionele reïntegratieprogramma's die tal van schizofrenen toelaten de ziekenhuisinstellingen te verlaten en opnieuw een activiteit binnen de gemeenschap op te nemen.

bron http://www.astrazeneca.be/nl/sante/sner_2.htm

+2 informatief

en ni_be ik zou ff kijken op http://www.schizofrenie-stichting.nl/linken.htm

misschien kun je er wat mee

donderdag 12 december 2002 @ 23:23:56 #39
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_7303330
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_7303438
Misschien dat je hier nog wat info kunt krijgen, ik vond het een erg handige en overzichtelijke site: http://www.schizofrenieplein.nl/index.htm

Voor de pubers die meenden lollig te zijn in dit topic:
in R&P wordt niet gekloot.
Wie zich niet kan gedragen blijft hier weg, al of niet vrijwillig.

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  donderdag 12 december 2002 @ 23:29:24 #41
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_7303503
Een ander misverstand is ontstaan door de letterlijke vertaling van het woord schizofrenie, een samenvoeging van de twee Griekse woorden 'schizo', dat splitsen of scheuren betekent en 'frenes', dat geest betekent. Schizofrenie is dus letterlijk vertaald 'gespleten geest'.
Mensen die aan schizofrenie lijden hebben echter géén gespleten geest en géén gespleten persoonlijkheid. Ze bestaan dus niet uit meerdere, verschillende personen.
  donderdag 12 december 2002 @ 23:38:07 #42
37835 Anemoon
I am a human being??
pi_7303794
quote:
Op donderdag 12 december 2002 22:49 schreef Vava het volgende:
De film "A beautifull mind" gaat over een man die schizofrenie heeft, een hele goede film
In deze film wordt wel duidelijk hoe het er voor iemand met schizofrenie allemaal uitziet.
Ja eindelijk een film waarin de mens wordt belicht en niet de "patiënt". Er wordt
goed naar voren gebracht hoeveel genialiteit er is in datgene wat als "ziekte" wordt afgedaan.
pi_7304141
quote:
Op donderdag 12 december 2002 23:38 schreef Anemoon het volgende:

[..]

Ja eindelijk een film waarin de mens wordt belicht en niet de "patiënt". Er wordt
goed naar voren gebracht hoeveel genialiteit er is in datgene wat als "ziekte" wordt afgedaan.

Ja, dat geeft een mooi beeld,
hoewel niet compleet,
het was de vorm van schizofrenie waar Nash last van had.
Niettemin, zeker de moeite waard om te zien.
  † In Memoriam † donderdag 12 december 2002 @ 23:59:25 #44
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_7305074
Ik weet niet exact welke vorm van de aandoening je hebt. Maar ik heb een best domme vraag: Hoe ervaar je zoiets hoe weet je nou wanneer je er last van hebt en wanneer niet??
pi_7305245
quote:
Op vrijdag 13 december 2002 00:37 schreef Danoontje-Power het volgende:
Ik weet niet exact welke vorm van de aandoening je hebt. Maar ik heb een best domme vraag: Hoe ervaar je zoiets hoe weet je nou wanneer je er last van hebt en wanneer niet??
Ik vraag het me ook wel een beetje af eigenlijk. Hoe weet je wat echt is en wat niet? Moet je dat van andere mensen horen? Maar je weet dan ook niet of dat echt is of niet en voor de patient is het allemaal echt
Lijkt me ontzettend verwarrend.
Let's plant a tree
pi_7307558
Ik denk niet dat ni_be zoveel tijd heeft om te reageren (zie: Nog even en het is zo ver... ) Ik hoop dat het snel beter gaat.

Macabre: wat een helder stuk over schizofrenie! Bedankt hoor

En Semtex: je hebt helemaal gelijk...al die mensen die maar denken dat schizofrenie een gespleten persoonlijkheid is Je zou toch denken dat ook de media er een keer achter is dat dat fout is, maar nee hoor.

woensdag 22 januari 2003 @ 19:30:44 #48
22259 Fogerty
slapende account
pi_8052978
Er is nu op Nederland 2 een programma over jongeren die lijden aan schizofrenie
Hieperdepiep hoera!
pi_8053445
Tnx voor de tip .
Heb wel het eerste stuk gemist.
  woensdag 22 januari 2003 @ 19:59:08 #50
22259 Fogerty
slapende account
pi_8053542
Ik vond het wel interessant, omdat het verteld werd door mensen die het zelf hebben ipv boekjesdeskundigen, zeg maar Opvallend was dat ze zo 'gewoon' overkwamen, ze vertelden zo rustig en kalm over wat er in hen omging, buiten de psychoses om lijken het gewoon gezonde mensen. De verhalen over de psychoses waren juist in dat licht zo indrukwekkend, dan is er van het rustige kalme en gewone gezonde weinig meer over

Wat ik niet wist is dat schizofrenen indrukken en waarnemingen zo moeilijk kunnen filteren. Het achterdochtige, het stemmen horen, dingen zien die er niet zijn, dat wisten we wel. Maar dat ze het ook erg zwaar hebben in een drukke winkelstraat, bijvoorbeeld, wist ik nog niet.

Hieperdepiep hoera!
pi_8053573
Bedankt voor de topic-kick, Fogerty,
ik kijk morgen de herhaling even.
pi_8063543
gaat ook maar de herhaling kijken dan.

Ben in het ziekenhuis wel een schizofrene patienten tegen gekomen ( werden behandelt voor nierstenen of galstenen, had niets te maken met hun ziekte). Is vaak moeilijk communiceren met ze, vooral als ze in een psychose zijn ( duh).

Ni_be: onwijs veel sterkte in deze moeilijke tijden. Je hebt je energie hard nodig.

burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
  donderdag 23 januari 2003 @ 11:44:34 #53
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_8064044
Mijn oma heeft ook schizofrenie. Een hele tijd merk je er niets van en is ze ook gewoon ontzettend lief (voor mij is ze trouwens altijd lief geweest, zelfs in haar psychoses wanneer ze erg paranoide wordt tegenover iedereen).

Als ze in een psychose zit, krijgt het grote gedeelte van de familie ook altijd brieven waaruit blijkt dat ze erg paranoide is.

En idd word ik ook gek van die afgezaagde grappen.
Ten eerste is het hier helemaal niet van toepassing en ten tweede ben je wel erg dom als je denkt dat dat grappig is.

donderdag 23 januari 2003 @ 11:47:23 #54
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_8064088
quote:
Op donderdag 23 januari 2003 11:14 schreef zwaaibaai het volgende:
Is vaak moeilijk communiceren met ze, vooral als ze in een psychose zijn ( duh).
Het is wel mogelijk, alleen moeten ze je echt vertrouwen en je moet een beetje inlevingsvermogen hebben.

Mijn nichtje had dat dus niet en die werd er gelijk uitgetrapt.. was wel zielig. Maar ik heb m'n oma toen kunnen duidelijk maken dat ze er niet zoveel van snapte en dat ze verdrietig was en toen ging ze haar omhelzen en haar excuses aanbieden.

pi_8064177
quote:
Op donderdag 23 januari 2003 11:47 schreef jerney het volgende:

[..]

Het is wel mogelijk, alleen moeten ze je echt vertrouwen en je moet een beetje inlevingsvermogen hebben.

Mijn nichtje had dat dus niet en die werd er gelijk uitgetrapt.. was wel zielig. Maar ik heb m'n oma toen kunnen duidelijk maken dat ze er niet zoveel van snapte en dat ze verdrietig was en toen ging ze haar omhelzen en haar excuses aanbieden.

Hoi jerney
Heb jij een zusje dan?
Lambo of Rekt
pi_8064193
quote:
Op donderdag 23 januari 2003 11:51 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Hoi jerney
Heb jij een zusje dan?

zou je ajb je onzin posts ergens anders willen plaatsen ja?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_8064289
quote:
Op donderdag 23 januari 2003 11:52 schreef DarkElf het volgende:

[..]

zou je ajb je onzin posts ergens anders willen plaatsen ja?

Lambo of Rekt
pi_8064299
quote:
Op donderdag 23 januari 2003 11:56 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Kappen nou, dit is een serieus onderwerp
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_8064685
quote:
Op donderdag 23 januari 2003 11:47 schreef jerney het volgende:

[..]

die heb ik ook wel, maar de patienten waren meestal ernstig lichamelijk ziek, en zijn daarom nog meer opgesloten in hun eigen wereld. Daarbij ben je als vp-er in een ziekenhuis een vreemde, en dat is ook niet bevoordelijk
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
  donderdag 23 januari 2003 @ 13:54:14 #60
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_8066467
quote:
Op donderdag 12 december 2002 22:27 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ja, dat is dus iets heel anders. Alleen de media (met name films) hebben ons jarenlang doen geloven dat een schizofreen nooit alleen is, dat idee.

Schizofrenie is een rotaandoening waar je niet 1,2,3 vanaf komt. Het is vaak wel geheel te genezen, gelukkig wel. Bij schizofrenie heb je vaak last van hallucinaties en dat kunnen bijvoorbeeld stemmen in je hoofd zijn die tegen jou of over jou of met elkaar praten (auditieve hallucinaties). Andere soorten hallucinaties kunnen zijn dat je 'geesten' ziet of dingen ruikt of zelfs het gevoel hebt dat er iemand aan je zit. De hallucinaties zijn maar een aspect van schizofrenie, er zijn er nog veel meer. Dat je multipele persoonlijkheden hebt is een geheel andere aandoening (met een nieuwe naam waar ik nu even niet op kom, maar de oude naam was multiple personality disorder)

Ja dat is verwarrend! Ik heb soms wel het gevoel dat mensen over mijn rug om wat zeggen, maar dat zal wel niet echt schizofrenie zijn.

Dan klopt de volgende uitspraak ook niet echt meer:
" Ik heb last gehad van schizofrenie, maar gelukkig gaat het tegenwoordig weer goed met ons!"

pi_8070154
Laatst de film 'A beautiful mind' gezien.
Is het beeld dat daarin van schizofrenie geschetst wordt reeel?
  donderdag 23 januari 2003 @ 17:35:27 #62
19431 Dwan
Likken als lassie
pi_8070588
MMmmmm het is idd niet leuk als je dit overkomt en ja hoe herken je het??? soms overkomen je dingen en denk je dat je gek bent.
Als ik uit eigen ervaring mag spreken zou ik niet weten of ik schizofreen ben? maar ik weet dat als ik helemaal in de put zit er dingen met me gebeuren die niet kloppen. Ik hoor dan idd stemmetjes in mijn hoofd en draai soms helemaal door. Ik word nooit agresief maar als ik het heb ben ik wel me zelf niet meer en als er dan iets zou gebeuren weet ik dat ik niet voor mezelf in sta. Ik heb het gelukkig al heel lang niet meer super erg gehad de stemmen blijven weg. Soms word ik getriggert door bepaalde dingen waarbij ik gek word en zie ik dingen b.v. overledenen voor me die hoor ik ook soms midden in de kroeg en ze willen iet weg gaan. erg eng hier word ik heel depresief van. Maar gelukkig ben ik erg kalm geworden de laatste tijd en heb dit weten te accepteren als het me overkomt ook al ben ik dan wel heel erg depresief en moet ik even de rust op zoeken.

Het klinkt gek maar d.m.v. gebeurtenissen in je leven komt het in je (denk ik) ik weet het niet ben er nooit voor behandeld en het valt nu gelukkig erg mee maar leuk is anders.

Sterkte voor de mensen die zich bewust zijn van dit soort freaky momenten. Het is zo raar dat je het weet van je zelf maar dit niet onder controlle hebt je kan er weinig aan doen, dan kalm blijven en je in een prettige omgeving wanen.

Dwan

Dwannie is like god is rubbing your tummy
pi_8071457
-Edit: Hmm.. Ik heb besloten ff een topic te openen.-

Hmmz..
Tjah.. Ik weet eigenlijk niet of ik dit moet posten of niet, omdat er nogal wat mensen zijn die IRL mij hiermee kunnen confronteren, maar jah, ik heb er schijt aan.

Altijd, maar dan ook ALTIJD als ik een soort van 'beschrijving' van schizofrenie lees, zoals hierboven geplaatst door macabre, herken ik bijna alles wat er geschreven wordt.

Ik kan me moeilijk concentreren, heb moeite om mijn aandacht ergens bij te houden.. Als ik op school zit of zo, dan kijk ik meestal maar wat rond of weet ik veel wat.

Maar dat kan vooral irritant zijn als je met mensen aan het praten bent, vooral in me vriendengroep. Ik kan nooit meer dan 3 seconden luisteren naar iemand. Ik luister natuurlijk wel, maar jah.. ik hoor het zeg maar alleen maar. Ik let alleen op de persoon, niet op hetgene wat hij zegt. Altijd. En terwijl ik naar diegene zit te luisteren, vliegen mijn gedachtes op hol.. Ik weet niet waarom, maar dat zijn de zogenaamde 'stemmetjes'.

Wat trouwens ook erg irritant en frustrerend is, is dat bijna bij alles wat ik doe, er stemmen in mijn hoofd commentaar op mijn gedrag hebben. Ik ben hier eigenlijk al aan gewend, maar hierdoor kan ik eignelijk niet eens mezelf zijn. Ik denk altijd maar "Gewoon niet zo denken, klaar". Maar ze komen altijd terug, zonder dat ik hetzelf wil.

Ik wil soms ook heel graag alleen zijn, dat ik zeg maar niet mijn aandoening hoef weg te drukken, maar gewoon even mezelf kan zijn, voor zover dat mogelijk is.

Zoals er in elke 'beschrijving' ook bijna staat is het wanen enzo. Het heilig geloven in dingen die er helemaal niet zijn. Ik heb dat meerdere malen ondervonden, en dat is echt kut. Neem dat maar van mij aan. Ik kan er helaas niet meer over vertellen.

Ook het 'jezelf verwaarlozen' enzo, komt nogal hard terug in mijn leven. Mijn kamer is een puinhoop (en dan bedoel ik niet 'een rotzooitje', maar echt.. er liggen nog beschuitjes van 2 weken geleden enzz). Ik verwaarloos mezelf wel, dat klopt. Maar jah.. dan kan je zeggen 'ruim dan gewoon op' enzo.. Maar iets werkt dan gewoon niet.

Ik vind het ook moelijk om contact te onderhouden met mijn vrienden. Ik heb een hele goede vriendengroep, en ik vind iedereen stuk voor stuk relaxt, maar toch.. Ik weet het niet.

Ook gevoel van 'tijd' is zeg maar half verdwenen. Ik weet niet precies hoe ik dit moet omschrijven, maar het is net of ik elke keer, 1 dag opnieuw beleef. Niet dat alles precies hetzelfde is, maar de tijdslijn is zeg maar weg..
"Wat heb je 2 weken geleden gedaan?" -"Hoe moet ik dat weten..". Alles lijkt hetzelfde.. Mijn leven is in een roes aan het voorbijgaan..

Wat ook kut is, is dat gevoelens zeg maar helemaal niet sterk zijn of zo. Ik weet wederom niet goed hoe ik dit moet uitleggen, maar als iemand zeg maar een goede grap vertelt, dan lach ik altijd zeg maar zo nep.. Ik vind het wel grappig, maar ik lach nep. Ook als ik kei boos ben, kan ik gewoon met een lach rondlopen. Iets klopt er dan gewoon niet. Ik wil weer gewoon hard lachen, en plezier hebben in mijn leven zoals vroeger..

Ik kan eigenlijk zo nog wel een tijdje doorlullen hierover, maar eigenlijk schiet ik er niks mee op.

KUT .

[Dit bericht is gewijzigd door syndr0me op 23-01-2003 18:39]

-=** You're about to witness to power of fucking VDR **=-
pi_8072226
Het is moeilijk om te zeggen wat er precies aan je mankeerd, maar het hoeft zeker geen Schizofrenie te zijn. Het kan ook een bepaalde periode in je leven zijn waar je doorheen moet. Ik heb soortgelijke dingen meegemaakt toen ik een jaar of 18 was, maar schizofreen ben ik niet geworden. Veel meer mensen dan je misschien zou denken horen wel eens stemmen zonder dat ze psychiatrie belanden. Wat wel raadzaam is, is om toch eens een gesprek te voeren met een psychiater, hij of zij kan een stuk beter bepalen of je wel of geen risico loopt om schizofrenie te ontwikkelen dan wij. Ik weet trouwens niet of je wel eens blowt, maar als je dat wel doet zou ik als ik jou was de weed heel snel links laten liggen, want zoals inmiddels algemeen bekend is bij psychiaters vormt marihuana een van de voornaamste 'triggers' voor het ontwikkelen van schizofrenie en psychosen.

Veel succes toegewenst verder!

I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_8072504
quote:
Op donderdag 23 januari 2003 19:07 schreef nozem het volgende:
Het is moeilijk om te zeggen wat er precies aan je mankeerd, maar het hoeft zeker geen Schizofrenie te zijn. Het kan ook een bepaalde periode in je leven zijn waar je doorheen moet. Ik heb soortgelijke dingen meegemaakt toen ik een jaar of 18 was, maar schizofreen ben ik niet geworden. Veel meer mensen dan je misschien zou denken horen wel eens stemmen zonder dat ze psychiatrie belanden. Wat wel raadzaam is, is om toch eens een gesprek te voeren met een psychiater, hij of zij kan een stuk beter bepalen of je wel of geen risico loopt om schizofrenie te ontwikkelen dan wij. Ik weet trouwens niet of je wel eens blowt, maar als je dat wel doet zou ik als ik jou was de weed heel snel links laten liggen, want zoals inmiddels algemeen bekend is bij psychiaters vormt marihuana een van de voornaamste 'triggers' voor het ontwikkelen van schizofrenie en psychosen.

Veel succes toegewenst verder!

Z.A.T.

(Zie Andere Topic )

-=** You're about to witness to power of fucking VDR **=-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')