abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7297038
quote:
FRANKFURT (Dow Jones) - De Europese Centrale Bank (ECB) overweegt bankbiljetten uit te geven met een nominale waarde van 1 euro. Het doel is het tegengaan van inflatie.
Dit meldt The Financial Times donderdag. Volgens de krant steunen meerdere landen in de eurozone het plan, omdat het bijdraagt aan een stabiele prijsontwikkeling. Psychologisch zouden consumenten de huidige eurobiljetten een hogere nominale waarde toekennen, waardoor ze terughoudend zijn in de uitgaven van het papiergeld.
Italie en Griekenland hebben gezegd het plan zeker te steunen, omdat de inwoners van beide landen hebben geklaagd over de scherpe prijsstijgingen sinds de introductie van de euro. Volgens de krant gaat Guy Quaden, president van de centrale bank van Belgie, akkoord met de plannen als die haalbaar blijken.
"Ik heb geluisterd naar wat op straat leeft. Het is eigenlijk raar dat er geen biljetten van 1 euro in omloop zijn", aldus Quaden. Een maand geleden werd hetzelfde plan ook al besproken. Het werd afgewezen door de financiele zwaargewichten binnen de eurozone. Het uitgeven van 1 euro biljetten vergt een kostbare ingreep om de munten van 1 euro uit de markt te halen.

Bron: De Telegraaf

Ik vind de gedachtegang erachter wel interessant maar je moet toch niet denken aan 1 euro biljetten. Dat zijn binnen de kortste keren vodjes. Aan de andere kant, het is wel lekker licht....
  donderdag 12 december 2002 @ 19:39:17 #2
38135 Roosje01
zo kan ie wel weer
pi_7297203
quote:
Op donderdag 12 december 2002 19:31 schreef Aernout het volgende:

[..]

Ik vind de gedachtegang erachter wel interessant maar je moet toch niet denken aan 1 euro biljetten. Dat zijn binnen de kortste keren vodjes. Aan de andere kant, het is wel lekker licht....

Men wil de economie opkrikken door consumenten MINDER te laten uitgeven
Jaja.
pi_7297241
Die rotpleuro's ook...komen ze met nog meer onzinnige ideeen. Het hele gedoe met die pleuro is al een ramp...maak het nou niet nog erger...
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_7297277
quote:
Op donderdag 12 december 2002 19:39 schreef Roosje01 het volgende:

[..]

Men wil de economie opkrikken door consumenten MINDER te laten uitgeven
Jaja.

Er staat niks over "economie opkrikken", dit gaat over inflatiebestrijding. (die dingen zijn vaak tegengesteld)
pi_7297373
Wack! Briefpapier rules boven al die kutmunten
Ook de redenering berust dus puur op de psyche van de mens, dat is wel leuk
Djespuwr
pi_7297471
Leuk !!

Maar dan moeten er ook 2 eurobiljetten komen.

Ik vond dat toch wel cool in New York om fooi te geven en dan iemand een briefje in zn handen te douwen! Moeten ze alleen niet te opvallend gekleurd zijn, een beetje zoals het vijf euro biljet ofzo!

goed plan, ook omdat ik ondertussen een schijthekel heb aan de drieeneenhalve kilo munten in mn broekzak.

pi_7297504
Tsja, de dollar briefjes beginnen ook met 1 dollar... Alleen dan krijg je dus 1 euro als briefje en dan 2 euro weer als munt, beetje vreemd. Al is die pyschologische redenering wel erg interessant, past goed binnen de ontwikkeling in de economie dat men steeds minder van rationeel gedrag uitgaat .
[url=http://www.woestforum.nl/forum/index.php?s=3f5c47b3981ca3157c0a55141cf1a9a5&act=SF&f=9][b]Woeste Games![/b][/url]
  donderdag 12 december 2002 @ 19:53:08 #8
26417 Dovenwereld
Ingenieur Informatica
pi_7297588
En overbodige munten even naar spaarpotjes ..
pi_7297612
quote:
Op donderdag 12 december 2002 19:49 schreef Ketel_1 het volgende:
Tsja, de dollar briefjes beginnen ook met 1 dollar... Alleen dan krijg je dus 1 euro als briefje en dan 2 euro weer als munt, beetje vreemd. Al is die pyschologische redenering wel erg interessant, past goed binnen de ontwikkeling in de economie dat men steeds minder van rationeel gedrag uitgaat .
Precies, daarom zal ook een 2-eurobiljet niet misstaan...
.
pi_7298047
geef me maar me o zo relaxte gulden terug!
  donderdag 12 december 2002 @ 20:19:16 #11
20223 Carterman
Is een Tilburger!
pi_7298195
In de v.s. zijn ze al jaren aan het lobbyen het vermaledijde 1 dollarbiljet er uit te kunnen halen. Simpelweg omdat het voor de consument veel duurder is!!
Door 1 Euro biljetten uit te geven verdwijnt er veel meer geld dan met munten (denk aan houdbaarheid, een beetje biljet van zo'n minieme waarde gaat drie jaar mee? Terwijl een munt een veel langere levensduur heeft).

Nee, geen 1 eurobiljetten voor mij.

Cart,

Time is what keeps everything from happening at once.
pi_7298637
quote:
Op donderdag 12 december 2002 19:48 schreef Pjederdy het volgende:
Leuk !!

Maar dan moeten er ook 2 eurobiljetten komen.

Hmm... vroeger, toen we nog met guldens betaalden, hadden we een vijf-gulden-muntstuk. Het biljet is afgeschaft en is er een munt voor in de plaats gekomen.

En nu moet dat weer omgedraaid worden? 5 gulden stuk weer naar een briefje, en om het dan meteen maar extreem te doen gaan we de rijksdaalders ook maar door briefjes vervangen.

Handig joh, alle automaten moeten worden aangepast zodat ze ook briefjes lusten, of je hebt een nog grotere berg kleingeld nodig.

pi_7299007
Absoluut tegen.

Briefjes zijn er alleen omdat het te onhandig is om allemaal van die muntjes bij je te hebben.
Het aantal muntjes dat ik nu bij me heb vind ik geen probleem en ik zie daarom ook niet in waarom het briefjes moeten worden.

Bovendien zal dit belachelijk veel geld gaan kosten. Al die frisdrank automaten e.d. moeten weer worden omgebouwd. Als dit doorgaat moet je straks dus heel veel ¤0,50 munten op zak hebben als je geld in de parkeermeter gaat gooien.

Niet doen, over het afschaffen van de cent valt trouwens wel te praten...

pi_7299047
ik stem tegen
alleen maar onhandig, de hele tijd al die briefjes
muntjes zijn makkelijker snel te vinden in je broekzakken enzo, en ik denk idd ook dat die briefjes binnen no time vodden zijn
pi_7304288
Ik vind het nou niet zo zeer een discussie van "voor" of "tegen"

Het lijkt mij een stuk interessanter om over het psychologische effect van zoiets te discussieren. Nou interesseer ik me toch wel voor bijvoorbeeld Marketing en andere vormen van de economie waar men meer over psychologie dan over puur rationeel gedrag praat.

[url=http://www.woestforum.nl/forum/index.php?s=3f5c47b3981ca3157c0a55141cf1a9a5&act=SF&f=9][b]Woeste Games![/b][/url]
pi_7304419
Er zijn zat landen waar men alleen maar briefgeld heeft, en het weinige muntgeld dat men daar heeft is alleen goed genoeg om aan de bedelaars te geven (die dan vervolgens boos achter je aan komen omdat je een enorme krent bent ) dus op zich is er niet zo veel tegen. Alleen vind ik die briefjes van 5 euro al kleine rotvodjes dus hoe klein gaan 1 eurobriefjes worden?
Unox, the worst operating system.
pi_7304706
quote:
Op vrijdag 13 december 2002 00:02 schreef Schorpioen het volgende:
Er zijn zat landen waar men alleen maar briefgeld heeft, en het weinige muntgeld dat men daar heeft is alleen goed genoeg om aan de bedelaars te geven (die dan vervolgens boos achter je aan komen omdat je een enorme krent bent ) dus op zich is er niet zo veel tegen.
Muntgeld wordt voor veel dingen nog gebruikt hoor. Winkelwagentjes, eten uit de muur, veel automaten, etc... als die allemaal aangepast moeten worden dat ze ook briefjes van 1 euro slikken dan wordt het een optie. Maar alles aanpassen is ook niet echt financieel aantrekkelijk...
pi_7304724
Denk ook eens aan alle kassaladen die gemaakt zijn voor 7 briefjes. En opeens zijn er 8 of 9 verschillende briefjes.
  vrijdag 13 december 2002 @ 09:10:27 #19
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_7307716
Schopje naar W&G.
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_7308373
Waarom willen ze de 1-euro munt (en dus ook de 2-euro munt neem ik aan) toch uit de roulatie halen Beiden kunnen toch gewoon naast elkaar bestaan?

Landen die het briefje leuk vinden zoals italie en griekenland drukken dan gewoon veel biljetjes, de rest gebruikt vooral de muntjes.

Ik zit ieg niet te wachten op hele stapels euro-briefjes in m'n portemonnee.

Verder is de redenatie nogal wat krom: 'omdat briefgeld nu overgewaardeerd wordt moeten consumenten eraan wennen om briefgeld uit te geven. Dit zal de inflatie tegengaan'.

Enfin, Italie doet maar, zolang ze de rest maar niet verplichten.

pi_7310073
quote:
Op vrijdag 13 december 2002 10:07 schreef niego het volgende:

Verder is de redenatie nogal wat krom: 'omdat briefgeld nu overgewaardeerd wordt moeten consumenten eraan wennen om briefgeld uit te geven. Dit zal de inflatie tegengaan'.

De redenatie is niet dat men moet wennen om briefgeld uit te geven, maar dat men terughoudend is om briefgeld uit te geven. Je hebt natuurlijk wel gelijk dat dit op de lange termijn er toe zal leiden dat men makkelijker briefgeld gaat uitgeven, dit moet ik meegenomen worden in de berekeningen van de ECB.
pi_7312202
Ik vind het wel een goed idee, het is wel praktisch, ook in het buitenland. Ze kunnen die papieren versie volgens mij best invoeren zonder de munten in te trekken. Moeten ze alleen geen nieuwe munten meer uitbrengen.
  vrijdag 13 december 2002 @ 21:34:56 #23
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_7321946
Een biljet invoeren puur alleen omdat mensen meer uit gaan geven vind ik misleiding....... en wel door de overheid!!

De overheid moet de consument juist berschermen tegen misleiding en er niet zelf aan doen.. Maar ja de laatste jaren doe de overheid niets anders

Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')