SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 16:31 |
Heb ik vandaag geleerd. Ja ik ben een amateur 1. 3/3 = 0.999999999... = 1 2. Een driehoek bestaat uit oneindig veel hoeken (right?) Een hoek bereken je met graden. Aangezien de hoeken van een cirkel stomp zijn is het onmogelijk dat een cirkel 360 graden is. Een cirkel is dan infinity graden. Bewijs voor 1: 1/3 = 0.33333... 2/3 = 0.66666... 3/3 = 0.99999... = 1 Leuk he? [ Bericht 0% gewijzigd door SecretPret op 08-05-2017 16:39:48 ] | |
Janneke141 | maandag 8 mei 2017 @ 16:41 |
1 klopt, 2 is min of meer gelul. Een n-hoek 'heeft' (n-2)*180 graden. Als je een cirkel wil zien als een (regelmatige) 1000-hoek, dan heeft een cirkel 998*180 graden, en met n nog groter worden dat er natuurlijk nog meer. Alleen is dat niet wat er bedoeld wordt met 'een hele cirkel is 360 graden'. | |
Onnoman | maandag 8 mei 2017 @ 16:44 |
probeer nu eens het raadsel van priemgetallen op te lossen | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 16:59 |
Hoe klopt 1? 3/3 is gewoon 1, niet 0,999999999... Enkel doordat je 1/3 afrond kom je bij 3 keer 1/3 op 0,99999999... uit. | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 17:02 |
zonder af te ronden is het nog steeds gelijk aan 1 omdat het oneindig door gaat. | |
Janneke141 | maandag 8 mei 2017 @ 17:02 |
Ja, vooruit. Ik doelde erop dat 0,999... = 1. | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 17:04 |
3/3 = nog steeds 0.99999... als je niet aan afrondingen doet hoor. | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 17:06 |
Als jij een geheel precies in drie stukken snijdt en daarna weer bij mekaar voegt krijg je datzelfde geheel in zijn volledigheid, niet 0,999999... van het geheel. | |
Janneke141 | maandag 8 mei 2017 @ 17:06 |
We schrijven het als '1'. Wel zo overzichtelijk. | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 17:07 |
![]() | |
nogeenoudebekende | maandag 8 mei 2017 @ 17:07 |
Snijverlies? | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 17:07 |
Oh ja, oneindigheid, de favoriete wiskundige valkuil van mensen. Nee, het is gewoon 1. Wiskunde doet niet aan verlies bij delen, is geen natuurkunde. | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 17:07 |
Ik heb het gevraagd aan een persoon die wiskunde gestudeerd heeft dus jouw mening telt hier niet. ![]() ![]() | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 17:08 |
Ja, hypothetisch dus hè. In het echt zal je altijd een verlies hebben. | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 17:09 |
Goed verhaal vrind. | |
Janneke141 | maandag 8 mei 2017 @ 17:09 |
Als je drie euro over drie kinderen verdeelt, valt dat volgens mij best mee. | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 17:10 |
Das maar een cijfer. Het berekenen met die cijfers is wat anders. | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 17:12 |
Je verliest vast wel ergens een atoom onderweg. | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 17:13 |
Anyway, het blijkt ook een discussie te zijn in de wiskunde of dat nou 1 is of niet:http://www.purplemath.com/modules/howcan1.htm Dus ik geef jullie geen gelijk maar ook geen ongelijk. ![]() | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 17:14 |
Ik moet hier even een topic over openen hoor. | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 17:14 |
Er is al een topic over. ![]() | |
Arcee | maandag 8 mei 2017 @ 17:16 |
Nee, onzin. | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 17:17 |
Nu wil ik er over klagen. | |
Arcee | maandag 8 mei 2017 @ 17:20 |
Ah, hier is het al: KLB / Mensen die denken dat 3÷3 1 is. ![]() | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 17:21 |
![]() | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 17:35 |
5/5 is zeker ook 0,99999999... volgens jou? | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 17:37 |
1/5 0.2 2/5 0.4 3/5 0.6 4/5 0.8 5/5 1 Nee dus. Kijk hoe simpel je het kan bewijzen. | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 17:37 |
![]() | |
Janneke141 | maandag 8 mei 2017 @ 17:38 |
Succes met 7/7. | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 17:40 |
Nee, echt. Enkel doordat jouw brein niet om kan gaan met oneindig maak je van 3/3 0,9999999... Wiskunde doet niet aan verlies. 1 = 1, of je dat nou tussendoor deelt door 3 en daarna weer vermenigvuldigd of niet. 1 =/= 0,99999999... want 1 = 1,000000000000000... | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 17:41 |
Das ook makkelijk 1/7 = 0.1428571429 2/7 = dat^ + dat^ Enz Enz Enz Enz 7/7 = dan 1 of is 1/7 oneindig want dan verandert het | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 17:42 |
Exact is het 0.9999... | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 17:42 |
Nee, exact is het juist 1. Je begint met 1, je eindigt met 1. | |
Janneke141 | maandag 8 mei 2017 @ 17:44 |
Nee, het is ook 0,99999... 3/7 = 0,428571 4/7 = 0,571428 Tel die maar eens op. | |
WodanIsGroot | maandag 8 mei 2017 @ 17:46 |
Je moet gewoon flexibel zijn in je telstalsel, en niet alleen decimaal gebruiken. Als mensen 6 vingers gehad zouden hebben had je dit topic niet gemaakt. | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 17:47 |
Jezus jij bent ... ![]() | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 17:48 |
Ja dat kan maar het ligt er nog steeds aan of het oneindig is. | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 17:49 |
Goed argument. | |
WodanIsGroot | maandag 8 mei 2017 @ 17:49 |
Het enige wat oneindig is is de domheid. | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 17:50 |
Nope. Het heelal is ook oneindig | |
Janneke141 | maandag 8 mei 2017 @ 17:50 |
Het is kleiner dan 1, dus zeker niet oneindig. | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 17:52 |
Ik bedoel de getallen achter de komma | |
Janneke141 | maandag 8 mei 2017 @ 17:53 |
Zeg dat dan. | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 17:53 |
Ja of nee Duurt wel een beetje lang nu. | |
devzero | maandag 8 mei 2017 @ 17:54 |
Hoeveel is dan 1 - 0.9999...? | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 18:02 |
Jij wilt volgens mij dat er een zwart gat ontstaat ofzo? | |
hugecooll | maandag 8 mei 2017 @ 18:02 |
Dees heb je ook nog ![]() x = 0,999... 10x = 9,999... 10x = 9 + 0,999... 10x = 9 + x 9x = 9 x = 1 | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 18:04 |
pff. Ik zie geen reden meer om te leven ![]() | |
devzero | maandag 8 mei 2017 @ 18:05 |
Dat is er al! 'NASA images show giant hole at North Pole leading to hollow Earth' | |
Surveillance-Fiets | maandag 8 mei 2017 @ 18:07 |
ZO ROEP JE DE DUIVEL OP | |
Manke | maandag 8 mei 2017 @ 18:24 |
3/3 = 1/1 = 1 | |
Pandarus | maandag 8 mei 2017 @ 19:37 |
Oneindig veel 9's is exact 1. Ten minste, als je het zo definieerd. En ik hoop dat iedereen dat doet. Anders krijg je gaten in je getallenlijnen. Het zou raar zijn als er grootheden zijn die niet in een getal uit te drukken zijn. En je moet in oneindigdheid 'geloven'. Er zijn mensen die die gewoon niet in oneindig willen denken en zeggen dat omdat je oneindig veel 9's schrijft in 0.999~ ipv 1, het er dus een eindig aantal zijn. Dus is het minder dan 1. Dat is gewoon de vraag veranderen. [ Bericht 2% gewijzigd door Pandarus op 08-05-2017 21:19:50 ] | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 19:38 |
https://en.wikipedia.org/wiki/0.999... | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 19:39 |
3/3 kan zowel 0.999... zijn als 1 omdat 1 = 0.999... | |
Roland_Deschain | maandag 8 mei 2017 @ 19:43 |
Dan is 9.999... dus 10? ![]() | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 19:45 |
Nou goed, dit wordt iig wel bewezen hier. ![]() | |
#ANONIEM | maandag 8 mei 2017 @ 19:45 |
En het bewijs voor 2? | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 19:45 |
ja | |
Manke | maandag 8 mei 2017 @ 19:45 |
Geinig ![]() (0.999...) wordt een symbool genoemd. 1/0, is dat oneindig of onmogelijk? [ Bericht 2% gewijzigd door Manke op 08-05-2017 20:08:50 ] | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 19:46 |
Gast, ik bewijs het al de hele dag ![]() | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 19:46 |
En hugecooll bewees het zelfs nog beter. | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 19:47 |
Ik vind jouw bewijs maar zwak eerlijk gezegd. Ben nu die andere bewijzen op de wikipediapagina aan het doornemen. | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 19:47 |
Heb je überhaupt gelezen wat ik quote? Of snap je gewoon niet wat er staat? | |
#ANONIEM | maandag 8 mei 2017 @ 19:48 |
Niet-gedefinieerd. | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 19:50 |
![]() Dit klinkt veel overtuigender imo. Zal wel een niveauverschil zijn. | |
hugecooll | maandag 8 mei 2017 @ 19:53 |
Je staat zo ver boven het klootjesvolk dat je de simpele uitleg niet meer snapt? | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 19:55 |
Ja. Zelfde probleem met dit: 6546 = 2 4651 = 1 1684 = 3 4896 = ? | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 19:56 |
Maar eigenlijk eerder dat ik minder snel overtuigd ben bij iets zoals wat TS steeds post. Het lijkt veel te simpel om waar te zijn. | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 19:56 |
Er zit logica in. Dus waarom zou het niet waar zijn. ![]() | |
hugecooll | maandag 8 mei 2017 @ 19:56 |
Waarschijnlijk omdat het (volgens mij) alleen in theorie/op papier klopt. | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 19:58 |
of het nou simpel is of niet. ze zijn allemaal even logisch. Ik snap rezenia's logica niet. (hehehe) | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 19:58 |
Omdat deze quote meestal voldoet: ![]() Meeste situaties waarmee ik dagelijks te maken heb op mijn studie zijn als volgt: 'Dit en dit, onder deze omstandigheden, maar...' Of te wel, simpele constructen zijn meestal te mooi om waar te zijn. Dus ben ik sceptisch, zo ben ik getraind. | |
SecretPret | maandag 8 mei 2017 @ 19:59 |
Jij zit op een wiskundige militaire basis ofzo? | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 19:59 |
Ondertussen is het bewijs wat ik wel geloof te complex voor jou. Geloof me, kan ook prima de andere kant op. Gewoon even zeker zijn dat er niet ergens een aanname of foute redenatie ergens verstopt zit, niks mis mee. | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 20:00 |
TU Delft, close enough. | |
Molurus | maandag 8 mei 2017 @ 21:17 |
Wat is het raadsel? | |
Deshain | maandag 8 mei 2017 @ 21:23 |
Waarom dit topic in w&t staat en niet in gc of onz. | |
Onnoman | maandag 8 mei 2017 @ 23:10 |
oplossing dan | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 23:10 |
Welke oplossing? | |
Onnoman | maandag 8 mei 2017 @ 23:11 |
de oplossing van het vraagstuk welk vraagstuk over de priemgetallen doei | |
Rezania | maandag 8 mei 2017 @ 23:12 |
Goed verhaal. | |
Molurus | maandag 8 mei 2017 @ 23:57 |
En bovendien 1 = 2. Want: a = b ab = b2 ab + b2 = 2b2 ab + b2 - 2ab = 2b2 - 2ab b2 - ab = 2(b2 - ab) 1 = 2 ![]() | |
Molurus | dinsdag 9 mei 2017 @ 00:09 |
8? | |
Rezania | dinsdag 9 mei 2017 @ 00:15 |
Dat klopt niet, want a = b dus b2 - ab = b2 - bb = 0 en je mag niet delen door nul. | |
Rezania | dinsdag 9 mei 2017 @ 00:15 |
Nope. Kinderen tot ongeveer vijf of zo zien de oplossing iig meestal gelijk. | |
LXIV | dinsdag 9 mei 2017 @ 08:20 |
3/3 = 1/3 + 1/3 + 1/3 1/3 = 0,33333... 1/3 1/3 1/3+ ------- 0,3333.... 0,3333.... 0,3333....+ ------------- 0,9999.... Dus 0,9999...=1 | |
thabit | dinsdag 9 mei 2017 @ 08:57 |
Topologen ook. | |
Molurus | dinsdag 9 mei 2017 @ 09:11 |
Duidelijk: ik ben ouder dan 5, en geen topoloog. ![]() | |
Manke | dinsdag 9 mei 2017 @ 12:11 |
bekijk het eens als mastermind (volgens mij ![]() | |
waterloosunset | dinsdag 9 mei 2017 @ 12:23 |
Ik kom er dan alsnog niet uit hoor, Mastermind is toch dat spelletje met die gekleurde dingen dat je de code moet kraken? | |
Rezania | dinsdag 9 mei 2017 @ 12:37 |
Het antwoord is 4. | |
waterloosunset | dinsdag 9 mei 2017 @ 12:44 |
Maar waarom? Kan je dat uitleggen? Want ik had ergens wel bedacht dat vier voor mijn gevoel een logische optie zou zijn, maar ik kon er geen logische redenering voor bedenken. En op school hebben ze er wel ingestampt dat een antwoord niks is zonder uitwerking hihi. | |
hugecooll | dinsdag 9 mei 2017 @ 12:52 |
dat was het enige waar ik steeds op uitkwam maar ik kon het niet anders beredeneren dan 1 2 3 4, dus dat het niks met links te maken had ![]() Niet dat ik er veel tijd in heb gestoken maar eerste ingeving was dus zomaar 4 | |
Rezania | dinsdag 9 mei 2017 @ 12:59 |
Tel de cirkels eens. Was trouwens een poging om je zelf de methode te laten realiseren. | |
waterloosunset | dinsdag 9 mei 2017 @ 13:02 |
Wow. Daar was ik zelf verder ook niet opgekomen hoor. Leuk raadsel, ik dacht ook al, ik kijk te moeilijk, het kan niks met optellen of aftrekken ofzo te maken hebben, want kleuters zien het wel. Ik snap nu trouwens ook het punt wat je wilde maken. | |
hugecooll | dinsdag 9 mei 2017 @ 13:06 |
da's wel geinig ![]() | |
Molurus | dinsdag 9 mei 2017 @ 13:10 |
![]() Mooie. Er zijn zo veel manieren waarop we naar zulke vraagstukken kunnen kijken, en de meeste denken we niet eens aan. Toevallig zat ik gisteren een artikeltje te lezen over hoe (sommige) autisten priemgetallen herkennen... dat is ook nog grotendeels een raadsel, maar heeft waarschijnlijk vrij weinig met rekenen te maken. http://www.integra.pt/textos/IdiotsSavants.pdf [ Bericht 27% gewijzigd door Molurus op 09-05-2017 13:16:58 ] | |
Munktar | woensdag 10 mei 2017 @ 11:07 |
Je vergeet bij 0,333333 de infinitesimal op te tellen dan klopt deze wiskundige onzin (Wiskunde is geavanceerd liegen tot je berekening klopt) Verder is 1+2+3+4+... -1/12 | |
Molurus | woensdag 10 mei 2017 @ 11:41 |
Deze blijf ik echt heel vreemd vinden. Ik heb het bewijs ervoor wel eens bestudeerd, maar begrijp het maar half. En mijn instinct zegt: "dit kan niet kloppen". | |
Haushofer | zaterdag 13 mei 2017 @ 19:32 |
Dat klopt, het is beroerde notatie. Tel es nul erbij op, dan krijg je 0+1+2+3+...= -1/12 en neem het verschil tussen beide reeksen. Dan krijg je dat 1+1+1+1+...=0. Tel hierbij 0 op, nm weer het verschil tussen beide reeksen en je krijgt 1=0. Zou dat nou kloppen? ![]() Zie ook KLB / Mensen die denken dat 3÷3 1 is. | |
Haushofer | zaterdag 13 mei 2017 @ 19:35 |
Als je nou es een 'bewijs' hiervoor kunt geven vanuit een tekstboek ipv een blog of yt-video ![]() | |
Molurus | zaterdag 13 mei 2017 @ 19:53 |
![]() En ik maar denken dat dat serieus bedoeld was. Dat verklaart een hoop! | |
Oud_student | zaterdag 13 mei 2017 @ 23:08 |
Heeft niets met notatie te maken, maar met ex falso sequitur quodlibet Het bewijs start met de reeks 1-1+1-1+1-1 ..... etc. "we weten niet of het oneindige even of oneven is, dus we nemen het gemiddelde" ![]() ![]() | |
Haushofer | zondag 14 mei 2017 @ 09:43 |
Het heeft alles met notatie te maken. Die -1/12 is de waarde van de analytisch uitgebreide zeta-functie waarmee je die reeks representeert. Dat wordt in die 'identiteit' met een simpel = teken opgeschreven, wat voor de verwarring zorgt. Het bewijs met behulp van reeksmanipulatie is verder volgens mij incorrect, maar wat intuitief toch tot diezelfde -1/12 komt. Dat is wat Ramanujan ook heeft gedaan, maar eerlijk gezegd ken ik alleen die analytische uitbreiding (die gebruik je ook in de natuurkunde voor regularisatie). | |
Haushofer | zondag 14 mei 2017 @ 09:46 |
Waarom formeel incorrecte manipulaties op een divergerende reeks wel tot de juiste analytische uitbreiding leiden, begrijp ik overigens ook niet helemaal. | |
Reya | zondag 14 mei 2017 @ 11:21 |
In die video wordt, met alle respect, gewoon gebruik gemaakt van een goochelaarstruc. | |
Oud_student | zondag 14 mei 2017 @ 11:54 |
Wat je doet is bij de reeks a1 +a2+ .... een Zeta functie definiëren Toegepast op de reeks 1+2+3+.... dan is Zeta(0) = -1/12 Dat is dus niet de som van die reeks. In de literatuur wordt idd het = teken gebruikt ![]() In het bewijs wordt gebruik gemaakt van de mogelijk additieve eigenschap van Zeta dus Zeta (r1 + r2) = Zeta(r1) + Zeta(r2) waar r1 en r2 oneindige reeksen voorstellen, maar dat is i.h.a. niet waar, maar door slim gekozen optellingen toevallig hier wel. | |
Haushofer | maandag 15 mei 2017 @ 11:15 |
Nee, je slaat een aantal stappen over die juist voor de verwarring zorgen. 1) Allereerst is er de Riemann zetafunctie, laten we die f(s) noemen, uitgedrukt in een reeks. Er geldt dat de reële waarde van s groter moet zijn dan 1, Re(s)>1, omdat de reeks anders niet convergeert. Het domein wordt dus gegeven door alle complexe getallen s waarvoor geldt Re(s)>1. 2) Maar in de complexe analyse is er een manier om het domein van een functie uit te breiden. Dit heet analytische voortzetting, en levert een uniek antwoord op. Dit is erg belangrijk, en een voorbeeld van hoe conforme invariantie van het complexe vlak functies beperkt, in tegenstelling tot b.v. functies gedefinieeërd op de reële rechte. Dat maakt complexe analyse ook zo'n bijzonder vakgebied. 3) Anyway, zo'n analytische voortzetting breidt dus het domein van de de functie, en daarmee de functie zelf, op een unieke wijze uit. Zo ook bij de zetafunctie f(s). In deze analytische voorzetting mag je nu bijvoorbeeld s=-1 invullen, een waarde die voor de analytische voortzetting niet in het domein lag! De analytische voortzetting van f(s) geeft hier echter een keurig, eindig antwoord voor: -1/12. 4) En dan komt het verwarrende: mensen gaan weer terugwerken. Ze gaan die analytische voortzetting van f(s) weer schrijven in termen van de oorspronkelijk reeks. Dat is flauwekul, want in die oorspronkelijke reeks levert de waarde s=-1 een oneindig antwoord op. De reeks wordt dan namelijk 1+2+3+4+... Maar omdat die analytische voortzetting een uniek antwoord oplevert, gunnen sommige mensen zichzelf de vrijheid om deze divergerende reeks ook de waarde -1/12 mee te geven, en schrijven 1+2+3+4+... = -1/12 5) Vervolgens gaan ze dat met dubieuze manipulaties op de reeks zelf proberen recht te breien. Wat ze eigenlijk bedoelen met 1+2+3+4+... = -1/12, is "wanneer we de reeks opvatten als de analytisch-voortgezette zeta-functie met argument s=-1, dan krijgen we -1/12. Allemaal leuk en wel, maar die reeks is natuurlijk nog steeds knoerthard oneindig. Het is de analytisch voortgezette functie die de waarde -1/12 oplevert. Dit is overigens een schitterend voorbeeld van wetenschap onnodig mystiek maken. Het is op youtube zo ongeveer het wiskundige analagon van uitspraken in de natuurkunde als "er ontstaan en vergaan constant deeltjes in het kwantumvacuüm" of "er kan een universum uit het niets ontstaan" of andere flauwekul. Dat ken ik verder niet. | |
Haushofer | maandag 15 mei 2017 @ 11:19 |
Ik vind het overigens best als mensen beweren dat 1+2+3+4+...=-/1/12, maar dan geldt blijkbaar ook dat 0+1+2+3+4+5... = -1/12 + 0 =-1/12, en ook (1+2+3+4+...) - (0+1+2+3+4+5... ) = 1+1+1+1+1+1+... = 0, en blijkbaar ook 0+1+1+1+1+... =0+ 0 = 0, en dus blijkbaar ook (1+1+1+1+1+1+...) - (0+1+1+1+1+... ) = 1 = 0- 0, oftewel 1=0. Oneindige reeksen kun je herschikken zoals je wilt. | |
Oud_student | maandag 15 mei 2017 @ 12:12 |
Het bewijs op youtube was dan ook als grap bedoeld, gebruikmakend van de idd brakke en in mijn ogen onjuist gebruik van het = teken. En iid zodra je stelt dat 1+2+3+.... = -1/12 dan kun je alles bewijzen. 1+2+3+.... = -1/12 => "de maan is van groene kaas" is een correct statement ![]() Mee eens, had geen zin om het allemaal op te schrijven Ook mee eens. Voor veel mensen is "de wetenschap" een vervanging voor het geloof, Gelovigen denken dat er een grens is aan het menselijke kennen en vertrouwen op god. Wetenschapsgelovigen denken dat alles verklaard is door de wetenschap of verklaard zal worden. | |
Haushofer | maandag 15 mei 2017 @ 12:50 |
Ik zie het eerder als een autoriteitsargument bij iets dat intuitief slecht te begrijpen is . | |
thabit | maandag 15 mei 2017 @ 13:52 |
De manipulaties die ze daar als goochelaarstruuk gebruiken, zijn natuurlijk allemaal manipulaties die je op s-reeksen kunt toepassen. Niet elke manipulatie voldoet daaraan: 1+2+3+... = 0+1+2+3+... is geen manipulatie die je op s-reeksen kunt toepassen. 1-1+1-1+1-1+... is bijvoorbeeld de reeks 1-s - (1/2)2-s + (1/3)3-s - ... geëvalueerd in s=-1. Als je deze reeks uitwerkt staat er ζ(s+1)(1-2-s), en die is inderdaad 1/2 in s=-1 (na analytische voortzetting). Dat renormaliseren via s-reeksen is wel een mooi principe vind ik. Je komt het zowel in de getaltheorie als in de mathematische fysica tegen, een verrassend verband tussen twee ogenschijnlijk ongerelateerde vakgebieden. | |
Haushofer | maandag 15 mei 2017 @ 16:11 |
Ik ben niet bekend met die term "s-reeks", maar vermoed dat het tegenover Cauchy-reeksen staat? Waar kan ik daarover meer vinden? Een aardige thesis over zeta-regularisatie is https://www.google.nl/url(...)EF54lzDInaQMOe-mYMhQ van Robles.Levert idd mooie bruggetjes op. Je komt het al tegen bij bosonische snaartheorie ![]() https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dyson_series [ Bericht 10% gewijzigd door Haushofer op 15-05-2017 16:18:48 ] | |
thabit | maandag 15 mei 2017 @ 18:51 |
Ik denk niet dat het een bestaande term is. ![]() Grappig. Veel van wat daarin staat kom je ook in de getaltheorie tegen. | |
Agno | maandag 15 mei 2017 @ 20:22 |
Een hele mooie "visueel intuïtieve" uitleg van de unieke wijze van analytisch continueren van de zetafunctie is te vinden in in dit geweldige youtube filmpje. . De hele serie van 3Blue1Brown vond ik overigens uiterst leerzaam (in elk geval voor een niet grondig wiskundig onderlegd iemand, zeg maar "crackpot", als mijzelf). Met name hun didactische insteek om op de intuïtie achter een idee te focussen, leidde bij mij al tot tal van Aha-Erlebnisse :-) Ben overigens benieuwd wat begenadigde docenten als Thabit en Haushofer van deze benadering vinden! Prachtig om de vruchtbare kruisbestuiving te zien tussen de twee deelgebieden natuurkunde en de pure wiskunde, maar het gaat ook ook wel eens fout. Heb met grote interesse deze spannende discussie op Math StackExchange gevolgd, over een mogelijk natuurkundig bewijs voor de Riemann hypothese (o.b.v. de zgn, Hilbert-Polya of Berry-Keating conjecture). https://math.stackexchang(...)a-new-line-of-attack Uiteindelijk worden er behoorlijk harde noten gekraakt en wordt de het natuurkundigen, die (toch best wel voorzichtig en netjes) een mogelijke benadering van het probleem gepubliceerd hadden, verweten waarom ze niet eventjes op hun Universiteit bij hun pure-wiskunde collega's langsgelopen waren. Zij hadden hen immers al snel op enige "irrepairable issues" in het "bewijs" kunnen wijzen. [ Bericht 30% gewijzigd door Agno op 15-05-2017 20:47:11 ] | |
Haushofer | dinsdag 16 mei 2017 @ 08:40 |
Ah, ok, dat verklaart mijn gefaalde Google-pogingen ![]() Zoals ik het begrijp van b.v. John Baez (tussen 2:20 en 3:00), heeft Euler, "niet gehinderd door indoctrinatie van Dirichlet en Abel", al dit soort reekmanipulaties al in de 18e eeuw gedaan en kwam hij op de 'identiteit' 1+2+3+...=-1/12 uit. De pdf van zijn presentatie, https://www.google.nl/url(...)oGgxsBso34oQ&cad=rja behandelt dit op slide 6,7 en 8. Kun je me uitleggen of een link geven waarom dit soort 'los uit de pols'-manipulaties a la Euler exact dezelfde antwoorden geven voor dit soort reeksen als analytische voortzetting? Je gaf al een hint, maar ik zou dit beter willen begrijpen ![]() John Baez heeft trouwens erg veel leuke artikelen, boeken en praatjes gegeven over mathematische fysica; zo heeft hij ook een boek over knopentheorie en ijktheorieën geschreven. Dit praatje vind je misschien ook wel aardig ![]() | |
Haushofer | dinsdag 16 mei 2017 @ 08:45 |
Ik ben ook groot fan van 3blue1brown inderdaad; ik gaf de link hier, KLB / Mensen die denken dat 3÷3 1 is. ook al. Hij laat erg mooi zien in die video hoe conforme invariantie van het complexe vlak de analytische voortzetting uniek maakt. Op je stackexchange staat ook commentaar van Strogatz, iemand wiens boeken naar mijn idee ook fantastisch zijn. Ik heb laatst zijn boek over Dynamische Systemen en Chaostheorie voor een vak gebruikt, en het was simpelweg een verademing. ![]() | |
Pietverdriet | dinsdag 16 mei 2017 @ 09:12 |
Nee. 1/3≈0,3333333333 3/3=1 | |
Bosbeetle | dinsdag 16 mei 2017 @ 16:05 |
en nee 1/3 = 0,333... 1/3 is inderdaad niet 0,3333333333 | |
yarnamc | dinsdag 16 mei 2017 @ 20:06 |
Alhoewel het min of meer inherent is aan fysica om in vroeg stadium van nieuwe theorieën nogal losjes om te gaan met de wiskunde. Wiskundige rigoureusheid komt soms pas eeuwen later. | |
Haushofer | woensdag 17 mei 2017 @ 07:28 |
Ja, maar dat is iets anders dan heuristische interpretaties presenteren als solide ontologie. ![]() | |
yarnamc | donderdag 18 mei 2017 @ 19:58 |
Anderzijds denk ik niet dat ontologie en fysica veel met elkaar te maken hebben. In welke zin heeft een elektron meer bestaansrecht dan een virtueel deeltje bijvoorbeeld? Of een divergente Dysonreeks? Bovendien bestaan er vaak, binnen een vakgebied in de fysica, equivalente theorieën (i.e. zelfde voorspellingskracht) met totaal verschillende ontologische concepten. [ Bericht 5% gewijzigd door yarnamc op 18-05-2017 20:05:01 ] | |
Haushofer | vrijdag 19 mei 2017 @ 09:23 |
Dat ben ik zeer met je oneens. Een 'elektron' (reëel, neem ik aan) kun je meten, een virtueel deeltje is slechts een boekhoudhulp om een berekening te organiseren. Divergente Dysonreeksen hebben te maken met het feit dat kwantumveldentheorieën vaak formeel niet wiskundig bestaan. Als (theoretisch) natuurkundige moet je je afvragen wat je nou precies beschrijft met datgene wat je op papier krabbelt. Wat dat betreft denk ik dat het positivisme, zoals van Bohr, Mach en Heisenberg, en culminerend in Mermins "shut up and calculate" ook een negatieve stempel op de natuurkunde heeft gedrukt. Ik heb ook nooit begrepen hoe natuurkundigen ontologie los van de natuurkunde hebben kunnen zien. Inderdaad zijn er verschillende interpretaties die dezelfde voorspellingen doen. Ik denk dat als men ontologie meer aandacht had gegeven, er een heleboel kwantum-hokuspokus vermeden had kunnen worden. Persoonlijk ben ik daarom ook erg gecharmeerd van b.v. de Bohmse interpretatie, ook al heeft deze ook weer haken en ogen: de ontologie is kristalhelder, vergeleken met gedrochten als de Kopenhaagse interpretatie. Er is in die eerste geen meetprobleem, een duidelijk onderscheid tussen golf en deeltje en daarom geen halfbakken dualiteit, en je kunt duidelijk spreken over "de positie van een deeltje". Dat laatste is denk ik belangrijk, omdat elke meting in de natuurkunde terug is te brengen naar een positiemeting. Een ander belangrijk voorbeeld van ontologie is denk ik het Loch-probleem van Einstein in zijn ART. Tegenwoordig wordt dit vaak weggelaten in tekstboeken, maar het is een probleem waar je (weet ik uit ervaring) doorgewinterde natuurkundigen goed mee in de war kunt brengen. Waarom? Omdat er zoveel nadruk wordt gelegd op rekenen en interpretatie en ontologie vaak wordt weggezet als een soort van hobbyisme. Een ander voorbeeld hiervan is Fierz-Pauli theorie en de ART. In de ART is het, na een eeuw bakkeleien, nog steeds niet helemaal helder wat nu exact de rol van algemene covariantie is (zie b.v. de discussie tussen Einstein en Kretschmann, of recenter papers op het arxiv zoals Giulini, https://arxiv.org/abs/gr-qc/0603087). In Fierz-Pauli theorie emergeert deze symmetrie op dezelfde manier als de U(1)-ijksymmetrie van QED: je wilt negatieve norm-toestanden vermijden. Algemene covariantie kan dus geen definiërende eigenschap zijn van een theorie van zwaartekracht, zoals Einstein dacht. Met een "verschillende intepretaties die dezelfde experimentele voorspellingen doen zijn fysisch niet relevant"-houding zou je hier niet achter zijn gekomen. Of wat dacht je van het concept "schijnkracht"? Het zou mij niets verbazen als het probleem omtrent kwantumzwaartekracht en andere fundamentele problemen deels hebben te maken met het feit dat we ontologisch geen goed begrip hebben van de QM. Denk b.v. aan finetuning en de epicycels van Ptolemeus. Positivisten zouden zeggen dat het geocentrisch wereldbeeld met epicycels prima de planeetbanen kunnen beschrijven. We weten sinds Fourier dat we elke willekeurige planeetbaan aan de hemel geocentrisch kunnen verklaren door willekeurig veel hulpcirkels in te voeren. De clou is dat het geocentrisch wereldbeeld uiteindelijk onhoudbaar bleek te zijn. Net zo is de Kopenhaagse interpretatie van de QM tegenwoordig denk ik onhoudbaar en zou ontologische opheldering wellicht een doorbraak kunnen geven in het vraagstuk omtrent kwantumzwaartekracht. En net zo dwingen finetuning-problemen in de moderne natuurkunde ons tot conceptuele vragen die we domweg met rekenen niet kunnen oplossen. Hoe kan dat ook, gegeven het feit dat het standaardmodel kwantitatief de meest succesvolle theorie uit de wetenschap is? Kortom, elke natuurkundige zou w.m.b. ontologie serieus moeten nemen. Anders ben je vooral een veredeld boekhouder. [ Bericht 2% gewijzigd door Haushofer op 19-05-2017 09:32:39 ] |