abonnement Unibet Coolblue
pi_170745857
Ik wil een nieuwe tuindeur. Ik kan ergens bij mij in de buurt voordelig rabatdelen op maat laten zagen. Sowieso wil ik ook rabatdelen gebruiken voor een stuk tuinafscheiding (van 160 cm breed)

Rabatdelen zijn planken die je in elkaar kan schuiven. De reden waarom ik hierin ben geinteresseerd, is omdat de schuurtjes inclusief die van mezelf maar ook die van de buren die tegelijkertijd voor mij dienen als erfafscheiding, van dezelfde rabatdelen gemaakt zijn: groen geimpregneerd. Dan matcht het beter.

Als je dit soort planken in elkaar schuift en vastlijmt, heb je al de basis voor een deur. (Mijn deur moet zo'n 100 cm breed zijn. De meeste tuindeuren zijn 90 cm en voor mij te smal ivm mijn uitgangpad)

Maar als je alleen die rabatdelen in elkaar schuift, verwacht ik dat de deur krom gaat worden en dan krijg je een gammele tuindeur.

Moet ik dan met extra houten planken een rechthoekig frame maken die ik erop lijm en schroef? Is geimpregneerd tuinhout van 45 mm breed en 18 mm dik voldoende? Want dat is heel voordelig namelijk. Of moet ik hardhout gebruiken?

By the way, ik heb al reeds hardhouten tuinpalen van 3 m lang. (Die zijn over van mijn moeder haar schutting.) 3 m gaat diep genoeg de grond in en het hout is stevig. Tussen de twee palen aan de bovenkant komt nog een hardhouten gedeelte van 1 m breed, zodat de afstand tussen de twee palen gelijk blijft.

Hoe zit het eigenlijk met het bevestigen van de deur aan de palen? Moet je daarvoor perse kruis- of duimhengen gebruiken? Of kan ik ook een scharnier in de deur zelf bevestigen?

Als jullie ideeen hebben hoor ik het graag! ^O^
pi_170746282
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2017 15:27 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

Hoe zit het eigenlijk met het bevestigen van de deur aan de palen? Moet je daarvoor perse kruis- of duimhengen gebruiken? Of kan ik ook een scharnier in de deur zelf bevestigen?

Als jullie ideeen hebben hoor ik het graag! ^O^
Wat dat laatste betreft: dat kan ook met "gewone" scharnieren. Neem dan wel voldoende grote, RVS exemplaren en met lagers.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170747599
Je zou bij de bouwmarkt/tuinspeciaal zaak een metalen frame kunnen kopen:
https://www.gamma.nl/asso(...)0WGXMDQR8aAkYo8P8HAQ
Alleen rabat delen is inderdaad niet sterk genoeg, sowieso niet voor de bevestiging aan de paal, en wat je zelf al zegt, dat gaat verzakken.
pi_170748654
quote:
15s.gif Op zondag 7 mei 2017 16:03 schreef MrDrako het volgende:
Je zou bij de bouwmarkt/tuinspeciaal zaak een metalen frame kunnen kopen:
https://www.gamma.nl/asso(...)0WGXMDQR8aAkYo8P8HAQ
Alleen rabat delen is inderdaad niet sterk genoeg, sowieso niet voor de bevestiging aan de paal, en wat je zelf al zegt, dat gaat verzakken.
Fraai! Daar zitten al scharnieren bij & aan vast gelast.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170751279
En dat is dus mijn probleem. Ik zit al wat krap bij kas, vandaar dat ik ging zoeken of ik het ook met los hout kan maken. Je moet sowieso zo'n 40 euro aan verzendkosten rekenen voor zo'n metalen frame.

Er is helaas momenteel niemand in mijn kennissenkring met auto met aanhanghaak, anders kon ik bij de Hornbach wel voor 2 uur gratis gebruik maken van een aanhangwagen.

Wat ik eventueel zou kunnen doen... Ik woon ruim 2 kilometer bij de Praxis vandaan. Het is niet makkelijk, maar zo'n ding kan ik eventueel wel lopend mee naar huis nemen.
pi_170755298
Op zo'n frame moet je alsnog eerst planken schroeven als je met rabatdelen wil werken. Of je moet je schuttingdeur maar 155cm hoog maken.
pi_170755693
Ik heb nog een keer gekeken. Dat frame is 150 cm hoog en 100 cm breed. Dat kan wel in de auto vervoerd worden.

Ze zijn nu in de aanbieding, maar wel jammer dat ze alleen online verkrijgbaar, wat inhoudt dat je 40 euro verzendkosten moet betalen.

Ik neem aan dat ik met een goede metaalboor gaatjes in dat frame moet maken om zodoende de planken erop te schroeven? Dan wil ik voor de deur het liefst gewoon houten planken hebben, omdat de rabatdelen al 18 mm dik zijn; dan krijg je een hele zware deur.

Ik hoop dat ik wat kan vinden die groen geimpregneerd tuinhout levert wat zo'n 10 mm dik is of nog dunner.
pi_170760238
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 20:07 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik heb nog een keer gekeken. Dat frame is 150 cm hoog en 100 cm breed. Dat kan wel in de auto vervoerd worden.

Ze zijn nu in de aanbieding, maar wel jammer dat ze alleen online verkrijgbaar, wat inhoudt dat je 40 euro verzendkosten moet betalen.

Ik neem aan dat ik met een goede metaalboor gaatjes in dat frame moet maken om zodoende de planken erop te schroeven? Dan wil ik voor de deur het liefst gewoon houten planken hebben, omdat de rabatdelen al 18 mm dik zijn; dan krijg je een hele zware deur.

Ik hoop dat ik wat kan vinden die groen geimpregneerd tuinhout levert wat zo'n 10 mm dik is of nog dunner.
Haal het goedkoopste schuttingdeel bij de gamma en gebruik die planken;)
  zondag 7 mei 2017 @ 22:11:16 #10
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_170760809
Een deur met een metalen frame is voor luie mensen.... :P
Hier kun je het toch wel van afkijken TS?

pi_170760888
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 15:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat dat laatste betreft: dat kan ook met "gewone" scharnieren. Neem dan wel voldoende grote, RVS exemplaren en met lagers.
En hoe ga je die dan monteren? Inhakken op de kopse kant van de 18 mm planken?
pi_170761279
quote:
14s.gif Op zondag 7 mei 2017 22:11 schreef Zolderkamer het volgende:
Een deur met een metalen frame is voor luie mensen.... :P
Hier kun je het toch wel van afkijken TS?

[ afbeelding ]
Ook voor mensen die ook wat anders hebben te doen. Ik wil niet dagen alleen met een deur bezig zijn, want er moet nog veel meer in mn huis gebeuren.

Het metalen frame is wel een goed idee, ook omdat daar de scharnieren al inzitten en dat filmpje wat ik heb gevonden is wel erg duidelijk hoe je een mooie deur krijgt.
  zondag 7 mei 2017 @ 22:27:27 #13
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_170761438
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 22:23 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Ook voor mensen die ook wat anders hebben te doen. Ik wil niet dagen alleen met een deur bezig zijn, want er moet nog veel meer in mn huis gebeuren.

Het metalen frame is wel een goed idee, ook omdat daar de scharnieren al inzitten en dat filmpje wat ik heb gevonden is wel erg duidelijk hoe je een mooie deur krijgt.
Ik dacht dat je krap bij kas zat...
Maargoed.. ik kijk meestal ff op marktplaats.. deuren genoeg..
pi_170761642
quote:
14s.gif Op zondag 7 mei 2017 22:27 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ik dacht dat je krap bij kas zat...
Maargoed.. ik kijk meestal ff op marktplaats.. deuren genoeg..
Zit ik ook. Maar ik denk dat het wel het overwegen waard is.

Mijn moeder heeft een tuinpoort zonder zo'n frame, maar ze maakt weinig gebruik van die poort, omdat je via de zijkant ook de tuin kan verlaten. Ik ga mijn eigen huis eigenlijk altijd via mijn tuin in, dus ik zal die poort vaak gebruiken.
  zondag 7 mei 2017 @ 22:41:50 #15
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_170761943
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 22:33 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Zit ik ook. Maar ik denk dat het wel het overwegen waard is.

Mijn moeder heeft een tuinpoort zonder zo'n frame, maar ze maakt weinig gebruik van die poort, omdat je via de zijkant ook de tuin kan verlaten. Ik ga mijn eigen huis eigenlijk altijd via mijn tuin in, dus ik zal die poort vaak gebruiken.
Ik heb gewoon zulke deuren in mn garage zitten (beetje groter..) zonder frame.. en ik heb zelf de loopdeur naar mn loods gemaakt.. ook zonder frame..

Dat gaat al eeuwen goed zonder frames.. ook zonder lijm trouwens.. :Y
Maar ieder zn ding... ^O^

Het is belangrijker dat de palen waar ie aanhangt stevig genoeg zijn.. niet alleen voor de deur maar ook voor de wind..
pi_170762217
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 22:23 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Ook voor mensen die ook wat anders hebben te doen. Ik wil niet dagen alleen met een deur bezig zijn, want er moet nog veel meer in mn huis gebeuren.

Het metalen frame is wel een goed idee, ook omdat daar de scharnieren al inzitten en dat filmpje wat ik heb gevonden is wel erg duidelijk hoe je een mooie deur krijgt.
Heb ik ook metalen frame super ^O^
Zo een houten deur zakt toch altijd wel door
Ik zwaai naar dieren.
  zondag 7 mei 2017 @ 23:15:40 #17
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_170763195
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2017 22:49 schreef Geerd het volgende:
Zo een houten deur zakt toch altijd wel door
Dan heb je nog nooit een goede deur gehad...
pi_170767035
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2017 22:13 schreef tiho1 het volgende:

[..]

En hoe ga je die dan monteren? Inhakken op de kopse kant van de 18 mm planken?
Aan het houten frame, toen dat nog een optie was.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170768560
quote:
14s.gif Op zondag 7 mei 2017 23:15 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dan heb je nog nooit een goede deur gehad...
Dat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')