Omdat het kapitalisten zijn die met die data hun winst optimaliseren, zodat jij als klant uiteindelijk duurder uit bent. Verder hebben ze natuurlijk niets van doen met jouw priveleven. Mensen die denken dat de AH die informatie gebruikt, om jou te helpen. De Albert Heijn is geen liefdadigheidsinstelling.quote:Op vrijdag 28 april 2017 17:26 schreef gekkiehenke het volgende:
Niet helemaal on-topic, maar waarom wil je je 'persoonlijke gegevens' (beter verwoord: winkelgedrag) niet aan AH verstrekken?
Je geeft ze toch ook niet je echte naam, adres en telefoonnummer?quote:Op vrijdag 28 april 2017 17:51 schreef vaduz het volgende:
[..]
Omdat het kapitalisten zijn die met die data hun winst optimaliseren, zodat jij als klant uiteindelijk duurder uit bent. Verder hebben ze natuurlijk niets van doen met jouw priveleven. Mensen die denken dat de AH die informatie gebruikt, om jou te helpen. De Albert Heijn is geen liefdadigheidsinstelling.
1) regelmatig 25% korting op spullen die ik regelmatig koopquote:Op vrijdag 28 april 2017 17:22 schreef Postbus100 het volgende:
Vermeld hier:
1) welke persoonlijke bonusaanbieding je hebt ontvangen
2) of dit aansluit bij wat jij nodig hebt.
Ik niet (de meeste mensen dus wel). Maar dan kunnen ze nog steeds je koopgedrag analyseren en je met de minimaal mogelijke korting naar de winkel lokken, waar je dan veel producten voor de volle mep aanschaft. Als je slim bent, kun je natuurlijk van het systeem profiteren, door het op de juiste manieren uit te buiten. Maar het systeem is er op gebouwd dat de mensen dom zijn.quote:Op vrijdag 28 april 2017 18:32 schreef Cothen het volgende:
[..]
Je geeft ze toch ook niet je echte naam, adres en telefoonnummer?
Saus en soepgroente heb ik wel keer gekocht. Maar die heb ik dan weer niet.quote:Op vrijdag 28 april 2017 19:06 schreef tralalala het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Aanbiedingen zijn volgens mij behoorlijk random, want ik heb geen van deze producten eerder in huis gehaald. (Croissantje misschien)
Geen behoefte aan reclame voor die paar dubbeltjes.quote:Op vrijdag 28 april 2017 17:26 schreef gekkiehenke het volgende:
Niet helemaal on-topic, maar waarom wil je je 'persoonlijke gegevens' (beter verwoord: winkelgedrag) niet aan AH verstrekken?
Welke reclame? Als je geen mail wilt, dan zet je dat uit. Wil je wel weten wat je persoonlijke bonussen zijn, dan kijk je in de app.quote:Op vrijdag 28 april 2017 21:05 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Geen behoefte aan reclame voor die paar dubbeltjes.
Zeker als ik zie wat voor aanbiedingen hier langskomen. Niet echt noemenswaardig, en niet echt dingen die ik snel zou kopen. En ook geen behoefte aan een gratis fles frisdrank ofzo. Maar wel interessant om te zien dat iedereen best wel diverse aanbiedingen heeft! Weinig overlap.
Zeker wel, waarom niet?quote:Op vrijdag 28 april 2017 18:32 schreef Cothen het volgende:
[..]
Je geeft ze toch ook niet je echte naam, adres en telefoonnummer?
Persoonlijk beschouw ik dat als zeer negatieve instelling en het geeft ook niet mijn gebruik van het systeem weer.quote:Op vrijdag 28 april 2017 18:37 schreef vaduz het volgende:
[..]
Ik niet (de meeste mensen dus wel). Maar dan kunnen ze nog steeds je koopgedrag analyseren en je met de minimaal mogelijke korting naar de winkel lokken, waar je dan veel producten voor de volle mep aanschaft. Als je slim bent, kun je natuurlijk van het systeem profiteren, door het op de juiste manieren uit te buiten. Maar het systeem is er op gebouwd dat de mensen dom zijn.
Kapitalisme is hard, helaas. Zaak om zelf dus goed voorbereid te zijn.quote:Op vrijdag 28 april 2017 22:26 schreef gekkiehenke het volgende:
Persoonlijk beschouw ik dat als zeer negatieve instelling
Dat is het wel, het is de kunst om bepaalde goederen onder de marktprijs in te kopen. Dat kan alleen als je goed geinformeerd bent en de markt kan voorspellen. Als je niet op de hoogte van de markt bent, laat je je leiden door lokkertjes, die bepaalde psychologische behoeftes verzadigen en ervoor zorgen dat je je begeeft op het territorium van een bepaalde aanbieder, die daarna kan aanzetten tot niet-rationele aankoop gedrag, waardoor de consument boven de marktprijs goederen inkoopt en toch psychologisch verzadigd is. Het doel van het verzamelen van persoonlijke informatie is onder andere het verlagen van de kosten van lokkertjes om de consument op een efficiente manier naar de winkel te lokken om daar vervolgens niet-rationele aankopen te doen.quote:Denk ook niet dat het een kwestie van slim zijn is,
Ik doelde erop dat je instelling negatief is omdat je een systeem tracht te ge/misbruiken dat hiervoor niet ontworpen is en bovendien niet mogelijk is zonder jezelf eerst meerdere malen te benadelen.quote:Op vrijdag 28 april 2017 22:36 schreef vaduz het volgende:
[..]
Kapitalisme is hard, helaas. Zaak om zelf dus goed voorbereid te zijn.
[..]
Dat is het wel, het is de kunst om bepaalde goederen onder de marktprijs in te kopen. Dat kan alleen als je goed geinformeerd bent en de markt kan voorspellen. Als je niet op de hoogte van de markt bent, laat je je leiden door lokkertjes, die bepaalde psychologische behoeftes verzadigen en ervoor zorgen dat je je begeeft op het territorium van een bepaalde aanbieder, die daarna kan aanzetten tot niet-rationele aankoop gedrag, waardoor de consument boven de marktprijs goederen inkoopt en toch psychologisch verzadigd is. Het doel van het verzamelen van persoonlijke informatie is onder andere het verlagen van de kosten van lokkertjes om de consument op een efficiente manier naar de winkel te lokken om daar vervolgens niet-rationele aankopen te doen.
Zaak is om met meerdere mensen samen te spannen en zelf meerdere bonuskaarten onder pseudoniem te beheren. Of gewoon niet meedoen met dat achterlijke gedoe van de Albert Heijn om ze zo buiten spel te zetten.quote:Op vrijdag 28 april 2017 22:46 schreef gekkiehenke het volgende:
je kunt dit dus alleen 'bespelen' door bijvoorbeeld 10x aardbeien te kopen om daarna *hopelijk* een aanbieding voor de aardbeien die je eerder hebt gekocht te ontvangen.
Systemen zijn altijd toegerekend op het gros van de mensen. Om ze te veranderen heb je dus een breed maatschappelijk draagvlak nodig.quote:Op vrijdag 28 april 2017 22:46 schreef gekkiehenke het volgende:
Echter, snap ik je punt betreffende de verzadiging in de tweede quote maar geldt dit enkel voor 'het gros' van de mensen en bij lange na niet iedereen. Voor mij is het totaal irrelevant wat er in de bonus is of niet, ik beschouw het enkel als een meevaller wanneer een van mijn vaak-gekochte producten in de bonus is. Het is dus niet zo dat ik iets aanschaf omdat het in de bonus is.
Ik ook, mijn aanbiedingen sluiten bijna altijd aan bij mijn koopgedrag. De gratis flessen frisdrank haal ik meestal niet op maar ik was wel blij met een aantal keer gratis wasmiddel. Ik kom wekelijks bij AH dus ik kijk altijd even naar mijn persoonlijke aanbiedingen.quote:Op zaterdag 29 april 2017 16:15 schreef LPFAN het volgende:
Ik maak er veel gebruik van, zit elke week eigenlijk wel wat bij wat ik gebruik. Kreeg laatst zelfs een fles cola zero gratis
Wow. Op basis van een koppeling van gegevens via WiFi zeker?quote:Op zaterdag 29 april 2017 22:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Bij de bijenkorf is al een tijd een systeem actief dat er voor zorgt dat men weet welke klanten er in de winkel zijn, de big spenders worden gevlagt en krijgen snel persoonlijke aandacht. Je hoeft helemaal geen bonuskaart meer te hebben om gevolgt te worden, je telefoon bij je hebben is genoeg.
Daarom ook wifi altijd uitzetten buitens huis.quote:Op zondag 30 april 2017 11:25 schreef Aventura het volgende:
[..]
Wow. Op basis van een koppeling van gegevens via WiFi zeker?
Wow, dat is best schokkend. Het was mij wel bekend dat er op WiFi wordt gescreend, maar niet dat dit ook wordt gebruikt om gericht op bepaalde mensen af te stappen.quote:Op zaterdag 29 april 2017 22:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Bij de bijenkorf is al een tijd een systeem actief dat er voor zorgt dat men weet welke klanten er in de winkel zijn, de big spenders worden gevlagt en krijgen snel persoonlijke aandacht. Je hoeft helemaal geen bonuskaart meer te hebben om gevolgt te worden, je telefoon bij je hebben is genoeg.
Voor zover ik weet, mag dit gebruik van wifi/bluetooth-signalen niet meer. De enige data die nu nog is toegestaan vanuit wifi- en bluetoothtrackers, is niet-persoonsgebonden metadata zoals de aantallen bezoekers per moment, de gemiddelde verblijfsduur van bezoekers, de gevolgde route e.d.quote:Op zaterdag 29 april 2017 22:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Bij de bijenkorf is al een tijd een systeem actief dat er voor zorgt dat men weet welke klanten er in de winkel zijn, de big spenders worden gevlagt en krijgen snel persoonlijke aandacht. Je hoeft helemaal geen bonuskaart meer te hebben om gevolgt te worden, je telefoon bij je hebben is genoeg.
Voor het gebruik van wifi-tracking gelden strenge regels. Wordt idd vornamelijk gebruikt voor hoeveel mensen passeren een winkel, gaan de winkel in of hoelang blijven ze op een bepaalde plaats in de winkel. Worden geen personen geidentificeerd of gekoppeld aan pintransacties. Verhaal van de Bijenkorf klopt dan ook zo goed als zeker niet. In ieder geval niet zoals het hierboven wordt geschetst. Wellicht dat mensen die een App van de Bijenkorf hebben geīnstalleerd! en toestemming geven! om persoonlijke aanbiedingen te ontvangen bij binnenkomst een notificatie ontvangen, die kant gaat het wel op inderdaad.quote:Op zondag 30 april 2017 18:11 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Voor zover ik weet, mag dit gebruik van wifi/bluetooth-signalen niet meer. De enige data die nu nog is toegestaan vanuit wifi- en bluetoothtrackers, is niet-persoonsgebonden metadata zoals de aantallen bezoekers per moment, de gemiddelde verblijfsduur van bezoekers, de gevolgde route e.d.
Daar wordt overigens wel massaal gebruik van gemaakt, o.a. door NS/Prorail (mooi te calibreren via OVCP-data) en vrijwel alle grotere winkelketens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |