abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 26 april 2017 @ 17:59:33 #76
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_170503853
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 17:34 schreef liedetector het volgende:

[..]

ja want met kruiden kook je maar 1 keer..... tssssk
Nee, maar ik heb ze nu nog niet, dus dat gaat me toch een hoop geld kosten.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_170504453
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 17:59 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Nee, maar ik heb ze nu nog niet, dus dat gaat me toch een hoop geld kosten.
elke keer afhalen kost niks?
besteed steeds dat tientje aan kruiden en daarna lach je je rot
pi_170512856
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 17:21 schreef -PesteNoire- het volgende:

Ik geloof je graag maar je begint zelf over autochtone landgenoten die niet genoeg kennis zouden hebben over de Surinaamse Keuken. Terwijl je zelf ook roti eet.

Wat is er trouwens Chinees aan dit hele verhaal? (of heb ik iets gemist)
Dat de Surinaamse keuken in Rotterdam meestal door of Javaanse Surinamers wordt bestiert of Chinezen met Surinaamse roots.

V.w.b die roti die ik at, en wat is er mee? Ik had er trek in na zoveel maanden. Niks mis mee toch? Ik eet het zelden. Wat ik bij de Surinamer het meest eet, kun je wel zien in het dagelijkse eettopic.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2017 00:50:09 ]
  donderdag 27 april 2017 @ 09:55:19 #79
411541 Boy_Zonderman
Uit het woelige leven van...
pi_170515126
quote:
2s.gif Op woensdag 26 april 2017 15:26 schreef Iwanius het volgende:

[..]

:D Ooit gegeten in Rotterdam bij

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Het was ook toeval dat ze het die dag hadden want normaliter staat het niet op het menu.

Aaah, ok. Wel lekkere broodjes daar ja, een wat authentiekere smaak (voor zover dat kan...).
"I came here to smoke bubblegum and kick ass. Unfortunately I'm out of bubblegum."
pi_170515270
Grootste klacht van Surinaams eten is eigenlijk dat het klaarmaken van de bestelling altijd zo langzaam gaat.
.
pi_170516332
Zwaar onderbelichte keuken... Maar oooow zo lekker!

We hebben het hier wel over de saoto soep, meksi meti en roti, maar wat zijn nu de onbekendere gerechten die 'thuis' worden gemaakt?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_170516369
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2017 10:11 schreef Fer het volgende:
Grootste klacht van Surinaams eten is eigenlijk dat het klaarmaken van de bestelling altijd zo langzaam gaat.
Stel je je op in toch? Neem je die relaxtheid terug naar huis.. Zou voor veel NLers goed zijn. Ff geen gejaag.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 27 april 2017 @ 15:07:40 #83
414785 sirdanilot
pi_170521670
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2017 10:11 schreef Fer het volgende:
Grootste klacht van Surinaams eten is eigenlijk dat het klaarmaken van de bestelling altijd zo langzaam gaat.
Misschien kun je je bestelling doorgeven via de telefoon en het dan komen afhalen?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_170521700
quote:
2s.gif Op donderdag 27 april 2017 00:49 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Dat de Surinaamse keuken in Rotterdam meestal door of Javaanse Surinamers wordt bestiert of Chinezen met Surinaamse roots.

V.w.b die roti die ik at, en wat is er mee? Ik had er trek in na zoveel maanden. Niks mis mee toch? Ik eet het zelden. Wat ik bij de Surinamer het meest eet, kun je wel zien in het dagelijkse eettopic.
Oke :)

zal eens in dat topic kijken.
pi_170521712
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2017 11:27 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Stel je je op in toch? Neem je die relaxtheid terug naar huis.. Zou voor veel NLers goed zijn. Ff geen gejaag.
Helemaal eens. Die kerel bij "mijn" tent zegt altijd "neemt u maar plaats". Het wordt met veel liefde gemaakt en dan wacht ik maar 10 minuten langer, geen probleem.
pi_170523283
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2017 10:11 schreef Fer het volgende:
Grootste klacht van Surinaams eten is eigenlijk dat het klaarmaken van de bestelling altijd zo langzaam gaat.
Omdat de Surinaamse Chinees geen zondag chinees is waar alles al ruim van te voren staat te pruttelen en vaak doorkookt is en bagger maar dat met veel saus gecamoufleerd wordt. Kan ook niet want het merendeel van de klanten bij Surinaamse deli's zijn Surinamers en aangezien elke Surinamer koken van huis uit heeft meegekregen, heb je dus al automatisch een kritische jury die je eten beoordeelt en het je duidelijk laat weten als iets niet in orde is.
Dus neemt men de tijd ervoor om te zorgen dat het vanaf de basis gewoon goed is bereidt.

Eten is in andere culturen (Turkse,Joegoslavische,Surinaams, Antilliaans) op die van de Hollanders na een heel belangrijk iets.

Zelfde verhaal kun je ook gebruiken voor de Thaise keuken. Hoe vaak je daar niet gasten krijgt die denken dat ze bij de zondag chinees zitten en ze naar de bekende weg vragen zoals sate en kroepoek.....omdat ze dat standaard van hun zondag-chinees kennen en waarom het eten bereiden zolang moet duren want...bij hun zondag-chinees staat het binnen no time op tafel.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2017 16:54:20 ]
pi_170523352
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 april 2017 15:59 schreef Zolderkamer het volgende:
Alles waar masala door gaat is lekker.. :Y

Het beste is kip roti als de vulling een dag eerder gemaakt is trouwens..
Dan stink je zo.
pi_170523389
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2017 15:09 schreef -PesteNoire- het volgende:

Oke :)

zal eens in dat topic kijken.
Dit topic dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2017 17:03:28 ]
pi_170523542
quote:
15s.gif Op donderdag 27 april 2017 16:51 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Omdat de Surinaamse Chinees geen zondag chinees is waar alles al ruim van te voren staat te pruttelen en vaak doorkookt is en bagger maar dat met veel saus gecamoufleerd wordt. Kan ook niet want het merendeel van de klanten bij Surinaamse deli's zijn Surinamers en aangezien elke Surinamer koken van huis uit heeft meegekregen, heb je dus al automatisch een kritische jury die je eten beoordeelt en het je duidelijk laat weten als iets niet in orde is.
Dus neemt men de tijd ervoor om te zorgen dat het vanaf de basis gewoon goed is bereidt.

Eten is in andere culturen (Turkse,Joegoslavische,Surinaams, Antilliaans) op die van de Hollanders na een heel belangrijk iets.

Zelfde verhaal kun je ook gebruiken voor de Thaise keuken. Hoe vaak je daar niet gasten krijgt die denken dat ze bij de zondag chinees zitten en ze naar de bekende weg vragen zoals sate en kroepoek.....omdat ze dat standaard van hun zondag-chinees kennen en waarom het eten bereiden zolang moet duren want...bij hun zondag-chinees staat het binnen no time op tafel.
Ik heb je gespot vandaag, heb jij een paardenstaart?
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 27 april 2017 @ 17:37:11 #90
414785 sirdanilot
pi_170523984
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 17:59 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Nee, maar ik heb ze nu nog niet, dus dat gaat me toch een hoop geld kosten.
Dit is echt achterlijk :')
Alle kruiden voor surinaams eten kun je kopen voor 5 tot 10 euro en daar doe je echt wel een paar maanden mee.

Je probleem is waarschijnlijkt dat je gewoon niet kunt koken of dat je er gewoon geen izn in hebt, maar geef dat dan ook gewoon toe.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_170525116
quote:
15s.gif Op donderdag 27 april 2017 16:51 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Omdat de Surinaamse Chinees geen zondag chinees is waar alles al ruim van te voren staat te pruttelen en vaak doorkookt is en bagger maar dat met veel saus gecamoufleerd wordt. Kan ook niet want het merendeel van de klanten bij Surinaamse deli's zijn Surinamers en aangezien elke Surinamer koken van huis uit heeft meegekregen, heb je dus al automatisch een kritische jury die je eten beoordeelt en het je duidelijk laat weten als iets niet in orde is.
Dus neemt men de tijd ervoor om te zorgen dat het vanaf de basis gewoon goed is bereidt.

Eten is in andere culturen (Turkse,Joegoslavische,Surinaams, Antilliaans) op die van de Hollanders na een heel belangrijk iets.

Zelfde verhaal kun je ook gebruiken voor de Thaise keuken. Hoe vaak je daar niet gasten krijgt die denken dat ze bij de zondag chinees zitten en ze naar de bekende weg vragen zoals sate en kroepoek.....omdat ze dat standaard van hun zondag-chinees kennen en waarom het eten bereiden zolang moet duren want...bij hun zondag-chinees staat het binnen no time op tafel.
Wat een BULL SHIT

Juist Surinaams ligt al klaar in een koelvitrine. Bami of rijst scheppen, vlees en groente erop en in de magnetron. Ken er slechts 1, die vers een rotiplaat bakt, maar ook daar ligt het vlees in bakken.

De Chinees waar ik kom, maakt bijna alles vers in de wok, zelfs een nasi of bami wordt vers gebakken. Vlees zoals cha siu of geroosterde kip ligt klaar, maar wordt vers gesneden en heerlijke eigen ketjap saus erbij ipv die standaard rode drek.

Waar ik op doel, is een broodjeszaak waar ik kwam, van Surinaamse Chinezen. Broodje oven opwarmen in de oven. Broodje snijden. Sambelpot opendraaien, sambel op brood smeren. Sambel weer opruimen. gerecht in een kommetje scheppen, opwarmen in magnetron. Broodje beleggen. Bakje zuur pakken, komkommers 1 voor 1 erop doen met eetstokjes (vorlk kan ik nie), zuur weg doen. Zakje pakken, broodje in doen. Volgende broodje.....
.
pi_170527039
Jij haalt precies aan datgene wat je welgevallig is of wat je een keer gezien hebt bij een 'afval' glurinamer die net zo als zondag Chinees er met de pet naar gooit qua hygiëne. Gemiddeld genomen is het bij de betere Surinaamse Deli's zoals ik omschreef. En waarom? Omdat het de gemiddelde Surinamer van welke afkomst ook,zijn eer te na is om zijn klandizie rotzooi voor te schotelen.

De 'zondag' Chinees neemt het vaak verre van serieus en wil maar 1 ding: Zo snel mogelijk geld genereren en "die kwailo's (niet-Chinezen) hebben toch geen smaak of hebben toch geen productkennis en vreten wat wij ze geven toch wel, omdat ze veel krijgen en het is goedkoop."

Leer mij de gemiddelde HK keuken en welke Aziatische keuken in Nl kennen en hun manier van werken,denken en instelling. :s)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2017 19:47:13 ]
  donderdag 27 april 2017 @ 19:52:53 #93
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_170527208
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2017 11:25 schreef Red_85 het volgende:
Zwaar onderbelichte keuken... Maar oooow zo lekker!

We hebben het hier wel over de saoto soep, meksi meti en roti, maar wat zijn nu de onbekendere gerechten die 'thuis' worden gemaakt?
Moksie alesi met bakkeljauw :9
With the stars as her umbrella
  donderdag 27 april 2017 @ 20:01:36 #94
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_170527421
Bakkeljauw is gewoon koolvis, geen kabeljauw.
Alles is wel genoemd.

Pittige kippenhartjes, met levertjes of maagjes.

Pitjil (of hoe je het ook schrijft).
  donderdag 27 april 2017 @ 20:05:51 #95
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_170527526
Oh heri heri, ook een favoriet hier :9
With the stars as her umbrella
pi_170527974
quote:
15s.gif Op donderdag 27 april 2017 16:51 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Omdat de Surinaamse Chinees geen zondag chinees is waar alles al ruim van te voren staat te pruttelen en vaak doorkookt is en bagger maar dat met veel saus gecamoufleerd wordt. Kan ook niet want het merendeel van de klanten bij Surinaamse deli's zijn Surinamers en aangezien elke Surinamer koken van huis uit heeft meegekregen, heb je dus al automatisch een kritische jury die je eten beoordeelt en het je duidelijk laat weten als iets niet in orde is.
Dus neemt men de tijd ervoor om te zorgen dat het vanaf de basis gewoon goed is bereidt.

Eten is in andere culturen (Turkse,Joegoslavische,Surinaams, Antilliaans) op die van de Hollanders na een heel belangrijk iets.

Zelfde verhaal kun je ook gebruiken voor de Thaise keuken. Hoe vaak je daar niet gasten krijgt die denken dat ze bij de zondag chinees zitten en ze naar de bekende weg vragen zoals sate en kroepoek.....omdat ze dat standaard van hun zondag-chinees kennen en waarom het eten bereiden zolang moet duren want...bij hun zondag-chinees staat het binnen no time op tafel.
dus jij hebt bij een thais restaurant gewerkt?
en hoezo zouden Nederlanders hun eten niet belangrijk vinden? wat een onzin zeg...
pi_170531728
quote:
2s.gif Op donderdag 27 april 2017 19:46 schreef Iwanius het volgende:
Jij haalt precies aan datgene wat je welgevallig is of wat je een keer gezien hebt bij een 'afval' glurinamer die net zo als zondag Chinees er met de pet naar gooit qua hygiëne. Gemiddeld genomen is het bij de betere Surinaamse Deli's zoals ik omschreef. En waarom? Omdat het de gemiddelde Surinamer van welke afkomst ook,zijn eer te na is om zijn klandizie rotzooi voor te schotelen.
Je lult echt uit je sigaar en hebt geen flauw idee waar je over praat. Ik heb het over schone, nette koelvitrines waar de gerechten naast elkaar in bakken klaar ligt. De meeste gerechten zijn nu eenmaal pruttel stoofpotten of gegrild vlees of kip, dat je ook niet even vers in elkaar draait. Zelfs roti is lekkerder na een nachtje "vorst" erover. De Surinamer zoals jij beschrijft bestaat niet, alleen in je hoofd.

Grappig is trouwens, dat bij "mijn" Chinees er altijd wel een Surinamer in de wachtkamer zit. Simpelweg omdat zij ook weten dat je daar het lekkerste geroosterd varkensvlees, kip en bami koopt. Je kan er ook Roti krijgen, maar dat is alleen voor Hollanders geschikt. Roti haal je officieel bij zo'n hindoe, die ook haarproducten in zijn winkel verkoopt. Maar ik haal weer liever bij een Javaan, een hele dikke, luie onbeschofte kerel, maar wel lekker eten voor weinig geld.

Dus ik ken mijn andresjes, maar de ideale Surinaamse winkel heb ik nog niet ontdekt.
.
  donderdag 27 april 2017 @ 22:43:35 #98
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_170532778
Nee, ik heb de grootste!
pi_170536172
:D ^O^
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 28 april 2017 @ 08:35:05 #100
414785 sirdanilot
pi_170537479
ik ben het opzich wel eens met iwanius dat de meeste pure Nederlanders weinig verstand hebben van eten (of lekker eten dan) en je als tent dus met meer weg komt bij Nederlanders dan bij de meeste andere volkeren. Dat een dorps Chinees meestal slechter is dan een Chinees die voornamelijk echte Chinezen als klandizie heeft is dus logisch. Maar je moet een goede Surinaamse Deli (waar dus ook echt Surinamers komen ) niet vergelijken met een "Hollandse " Chinees in een autochtone volksbuurt . Dat is appels met peren .
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')