Inmiddels heb ik er bijna 3000km op zitten en heb nu een beetje een beeld gekregen van de staat van onderhoud van de auto.
Na het akkefietje met de uitlaat(die inmiddels gerepareerd is) ben ik een keer kortstondig stil komen te staan op de A2 bij Maastricht aan de Geusselt. De auto sloeg bij bijna stilstand enkele honderden meters voor de stoplichten spontaan af en begon bij opnieuw starten na gasgeven kortstondig onregelmatig te lopen tegen afslaan aan (5 á 600 rpm). Ik begin het idee te krijgen dat er helaas toch wel wat op onderhoud bezuinigd is.
Het onregelmatig lopen heeft zich in de afgelopen weken nog een aantal keren voor gedaan en houdt vermoedelijk ook verband met de momenten waarop ik het idee krijg dat er opeens sterk op de motor ''afgeremd'' wordt. Enkele dagen terug is dit zelfs een keer voorgekomen met koude motor. Hij begon opeens in toerental te schommelen en zakte vervolgens af naar zo'n 750 toeren, om na zo'n 5 á 10 sec. weer bij te trekken. Het ''inhouden'' heb ik vervolgens op de snelweg gedurende zo'n 15 minuten continu gevoeld tijdens het rijden, waarna het ineens als sneeuw voor de zon verdween en de auto weer als de figuurlijke brandweer ging.
Verder, het feit dat ik bij hele lage snelheden bij maximaal insturen de rechter aandrijfas soms hoor, die bij nadere inspectie ooit al eens gerepareerd is, aan de slangenklem te zien, onderstreept dat. De monteur waar ik ben geweest om de uitlaat te laten repareren begon erover dat het de linkeras zou zijn. Aangezien ik sws een second opinion wilde en niet 123 iets uit handen geef zonder vooraf de ins en outs te weten ben ben ik eerst naar een aantal andere garages gereden om te weten te komen hoe serieus ik het advies van monteur #1 moest nemen om de as per direct te laten vervangen. De 1e garage waar ik langs ging kon sws al niks vinden aan de linkeras maar wél wat speling op de rechteras.
Ik heb vervolgens een afspraak gemaakt met Citroën Lennaerts in Roermond om de volgende dag daar ook nog even langs te gaan voor advies, men wist me aan de telefoon wel al te vertellen dat bij maximaal insturen naar links de rechter as aan vervanging toe is en bij sturen naar rechts de linker as. Maar volgens de monteur bij Lennaerts was het bij nadere inspectie het absoluut onnodig om meteen al de beurs te trekken aangezien de ashoes verder in orde was en het de buitenste as zou zijn wat af en toe hoorbaar was. Het was garage Lennaerts wat tevens de slangenklem op de rechteras opmerkte en het beeld schetste van de as die in een ver verleden wellicht ooit eens droog gelopen is geweest.
Aangezien er nogal wat twijfelachtige zaken aan het licht zijn gekomen durf ik dus ook niet met zekerheid te zeggen of er wellicht ook sprake zou kunnen zijn van verkeerde olie of andere zaken waar op bezuinigd is. Ik begreep van monteur #1 sws al iets over een brandstoffilter wat ook wel langzaam aan aan vervanging toe was. Hij kwam met het advies om buiten de aandrijfas te laten vervangen ook de motor te laten spoelen + onderhoudsbeurt uit te voeren, Nu lijkt me dat spoelen op zich geen verkeerd idee maar ik vraag me enerzijds af of er ook nog andere mogelijkheden zijn om de motor te laten reinigen die wellicht ook wat betaalbaarder zijn en daarnaast wilde ik als het even kan de auto eigenlijk liever zélf een kleine onderhoudsbeurt geven. Alleen is dan even de vraag of een dergelijke spoelbeurt óók tot de mogelijkheden behoort of dat dit echt enkel door een garage gedaan kan worden? Want in dat laatste geval kom ik de complete beurt natuurlijk alsnóg door een monteur aan het laten uitvoeren tegen stevig uurtarief, hetgeen ik door zélf de mouwen op te stropen had willen besparen.
And last but nog least is het me opgevallen dat de auto bij stevige wind érg zijwind gevoelig is, als het flink waait voel je flink wat weerstand tegen de vooras en moet je je stuur goed vasthouden want je wordt zonder pardon een stuk opzij geduwd. Maar zelfs bij normale wind met hogere snelheid kun je dit in lichte mate soms voelen in je stuur.
Tevens is het me opgevallen dat bij snelheden vanaf 150 km/h bij gas los de auto érg nerveus op de voorwielen wordt en wat zoekerig.
Monteurs hier die me over bovenstaande zaken definitief uitsluitsel kunnen geven?