Iknow, heb ik ook gedaanquote:Op vrijdag 7 april 2017 13:04 schreef oheng het volgende:
SoftwareDistribution folder moet je helemaal verwijderen, niet opschonen.
En ik merkte het een paar jaar geleden al; Windows 7 kan er zo 48 uur (!!!) over doen om helemaal te updaten vanaf een nieuwe installatie met Windws 7 Service Pack 1. Vaak stop ik er dan tijdelijk 4GB RAM extra in om het te versnellen, en haal ik dat geheugen er later weer uit. Of, ik installeer de offline update. Dat werkt ook wel. Die kun je hier vinden: http://download.wsusoffline.net/
Windows XP (vanaf eind 2013) en Vista (sinds medio in 2016) hebben hier ook last van: de CPU staat op 100% door Windows update.
Doet Microsoft dit express? Dat denk ik nog net niet, maar het is meer dat ze totaal geen rekening houden met oudere systemen.
Oh thanks, deze kon ik nog niet eensquote:Op vrijdag 7 april 2017 13:06 schreef Megumi het volgende:
Ook een goede optie inderdaad.
http://download.wsusoffline.net/
Bedank oheng.quote:Op vrijdag 7 april 2017 13:10 schreef DevFreak het volgende:
[..]
Oh thanks, deze kon ik nog niet eens
Daar had ik geen last van maar bij het downgraden van W7 naar W10 liep de installatie bij mij op 98% of zo vast.quote:Op vrijdag 7 april 2017 13:04 schreef oheng het volgende:
ik merkte het een paar jaar geleden al; Windows 7 kan er zo 48 uur (!!!) over doen om helemaal te updaten vanaf een nieuwe installatie met Windws 7 Service Pack 1.
Vreemd, al mijn officiele DVD's en gedownloadde officiele ISO's hebben allemaal SP1 included. Of bedoel je iets anders?quote:Op vrijdag 28 april 2017 22:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Sowieso is het natuurlijk van de ratten besnuffeld dat MS nooit SP1 heeft opgenomen in de ISO van W7 als je die toch installeert.
Niet als je Ryzen hebt!quote:Op vrijdag 7 april 2017 13:05 schreef Megumi het volgende:
Zie het onderstaande. Voorlopig worden Windows 7 en 8 nog gewoon ondersteund.
https://support.microsoft(...)lifecycle-fact-sheet
Kijk eens in de logfiles en dergelijke.
Ik heb in september 2016 opnieuw W7 geïnstalleerd met een ISO van MS. Dat was trouwens een pokkeklus om die te pakken te krijgen aangezien MS dat sinds kort daarvoor enkel faciliteerde als je een licentie voor de retail-versie had (dus niet voor een OEM-licentiequote:Op vrijdag 28 april 2017 22:19 schreef oheng het volgende:
[..]
Vreemd, al mijn officiele DVD's en gedownloadde officiele ISO's hebben allemaal SP1 included. Of bedoel je iets anders?
Huh vreemd. Mocht je ooit nog W7 ISO's nodig hebben mét SP1, dan kun je die wel van mij downloaden via PM. Ik vind het zo ontzettende tijdsverspilling om op zoek te gaan naar ISO's dat ik ze allemaal online heb staan, voor de verre, verre toekomst (ook een lokale copy gemaakt natuurlijk).quote:Op vrijdag 28 april 2017 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb in september 2016 opnieuw W7 geïnstalleerd met een ISO van MS. Dat was trouwens een pokkeklus om die te pakken te krijgen aangezien MS dat sinds kort daarvoor enkel faciliteerde als je een licentie voor de retail-versie had (dus niet voor een OEM-licentie) en je via een omweg de database moest doorzoeken. Handige jongens hadden hier een hulpprogramma voor gemaakt aangezien het niet te doen is om dat te vinden, bij howtogeek.com kan je een artikeltje hierover vinden. Maar goed, zoals je in mijn vorige reactie kan lezen werkte het spel niet voordat ik SP1 had geïnstalleerd en wel nadat ik handmatig SP1 had geïnstalleerd. Deze SP1 had ik natuurlijk van de website van MS gedownload, er stond duidelijk bij vermeld dat het SP1 voor W7 is. Blijkbaar zat die dus niet in mijn ISO verwerkt.
Dank je.quote:Op vrijdag 28 april 2017 22:50 schreef oheng het volgende:
[..]
Huh vreemd. Mocht je ooit nog W7 ISO's nodig hebben mét SP1, dan kun je die wel van mij downloaden via PM. Ik vind het zo ontzettende tijdsverspilling om op zoek te gaan naar ISO's dat ik ze allemaal online heb staan, voor de verre, verre toekomst (ook een lokale copy gemaakt natuurlijk).
MS heeft al jaren in hun voorwaarden staan dat je bij de wederverkoper moet zijn voor recovery/installatiemedia (aka support) , MS is daar niet verantwoordelijk voor.quote:Op vrijdag 28 april 2017 22:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat valt mee, ik had het niet verwacht maar ik heb direct de webpagina gevonden.
https://www.howtogeek.com(...)ation-media-legally/
Enjoy.
Microsoft makes the Windows 7 SP1 ISO available for direct download through their site. The only catch is that you’ll need a valid product key in order to download the file–and OEM keys (like the one that came on a sticker under your laptop) won’t work. If that’s you, proceed to the next section.
...
Microsoft used to make all these ISOs available through a site called Digital River, but it doesn’t anymore. Instead, they’re stored on its TechBench site. The ISOs can be hard to find, though, and for versions of Windows other than the most current, the site tries really hard to push you into using the Media Creation Tool instead. Enter the Microsoft Windows and Office ISO Download Tool. This free utility provides a simple interface that lets you select the version of Windows you want, then downloads an ISO for that version straight from Microsoft’s download servers. This includes various builds of the Windows 10 Insider Preview. You can also use the tool to download ISOs for certain versions of Microsoft Office.
First, head over to HeiDoc.net and grab the Microsoft Windows and Office ISO Download Tool. It’s free and it’s a portable tool, so there’s no installation. Just launch the executable file. In the main window, choose the version of Windows or Office you’d like to download.
Gekker moet het niet worden hè. Dat om W7 op je eigen computer waarvoor de OEM-licentie geldt te installeren. Het heeft er alle schijn van dat dit een onderdeel van MS's push/nag-strategie is om W10 door de strot te duwen bij mensen die W7 willen blijven gebruiken. Zoals bij die mevrouw die ineens haar winkel niet kon runnen omdat MS zonder haar toestemming W7 had gedowngrade naar W10. Wat te denken van de mensen die een PC als mediacenter gebruikten en enkel daarvoor en ineens ongevraagd deze downgrade kregen en erachter kwamen dat Windows Media Center er niet bij inbegrepen is. Goed, met Kodi lukt het ook wel maar het vergt toch wel wat tijd om dat uit te zoeken en te installeren.
Dat is technisch gezien zo maar jij gaat er dan aan voorbij dat MS dit ineens veranderde, net op het moment dat het MS erg goed uitkwam dat het moeilijker werd voor mensen om terug te gaan naar W7 nadat hun computer, al dan niet met hun toestemming, werd gedowngrade van W7 naar W10.quote:Op zaterdag 29 april 2017 09:17 schreef mschol het volgende:
[..]
MS heeft al jaren in hun voorwaarden staan dat je bij de wederverkoper moet zijn voor recovery/installatiemedia (aka support) , MS is daar niet verantwoordelijk voor.
al helemaal niet als jij een andere versie wil installeren. Bij xp was het zelfs zo dat een oem sp1 key niet op een oem sp3 cd gebruikt kon worden tenzij je de cd aanpaste.
had je wel support gewild, had je geen OEM moeten kopen
MS heeft dit niet opeens veranderd, dit stond ten tijde van XP (en mogelijk bij 98 al) in de licentievoorwaarden, meer dan 10 jaar terug dus.quote:Op zaterdag 29 april 2017 21:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is technisch gezien zo maar jij gaat er dan aan voorbij dat MS dit ineens veranderde, net op het moment dat het MS erg goed uitkwam dat het moeilijker werd voor mensen om terug te gaan naar W7 nadat hun computer, al dan niet met hun toestemming, werd gedowngrade van W7 naar W10.
We kunnen niets bewijzen maar het heeft er schijn van dat MS het moeilijker maakte om aan die ISO te komen om het mensen lastiger te maken om terug te stappen naar W7.
Verder is het natuurlijk sowieso een bullshitregel in hun voorwaarden dat je zoiets via de OEM moet doen en zijn veel mensen hun eigen OEM (je weet wel, zelf je PC bouwen aangezien het zo gemakkelijk is en je daar geen bedrijf voor nodig hebt en omdat de PC dan tenminste wel aan jouw wensen voldoet), bij wie moet je dan terecht? Alsof Acer/HP/Lenovo... jaren later nog die support geeft om jou een kopie te bezorgen. Sterker nog, die kopie krijg je niet eens op het moment dat je een prebuild-PC koopt! Je krijgt een leeg DVD-schijfje (hoe ouderwets) voor een backup.
Het essentiële verschil tussen OEM en retail zit hem in het gebonden zijn aan 1 moederbord/configuratie vs. het eeuwig kunnen gebruiken voor alle computers in de toekomst. Daarom betaal je voor de retailversie 4-5 keer zoveel.
Het "veranderde" had geen betrekking op de voorwaarden maar op het downloaden van de ISO's die gewoon door MS zelf werden aangeboden, open en bloot en zeer duidelijk en geïndexeerd door zoekmachines (wat zeer gemakkelijk uit te schakelen is zoals jij weet).quote:Op zaterdag 29 april 2017 22:16 schreef mschol het volgende:
[..]
MS heeft dit niet opeens veranderd, dit stond ten tijde van XP (en mogelijk bij 98 al) in de licentievoorwaarden, meer dan 10 jaar terug dus.
Daar kan lang over worden gediscussiëerd (ik weet niet of dat wij dat kunnen aangezien jij en ik geen jurist zijn) maar dat vind ik eerlijk gezegd niet zo interessant. Een feit is dat MS ze zelf op haar website plaatste en het zeer gemakkelijk maakte om die ISO's te vinden. Ik denk dat jij net zo goed weet als ik dat het heel erg gemakkelijk is voor MS om het moeilijk vindbaar te maken. MS vond het blijkbaar helemaal niet erg dat we op die manier opnieuw Windows installeerden.quote:dat de iso's nooit goed beschermd waren betekent niet dat het legaal was om daar je oem iso vandaan te halen
Jurisich gezien niet (nogmaal, voor mij minder interessant), praktisch gezien is het natuurlijk nogal problematisch en gebrekkig. Een fatsoenlijke OEM-support zou inhouden dat de gebruiker het kan downloaden van de website van de OEM wanneer hij dat wil. De kosten hiervan zijn verwaarloosbaar klein, zeker als OEM's gezamelijk 1 website hiervoor beheren.quote:het meeleveren van een backup naar dvd optie is geheel volgens de regels en niks mis mee;
Ja, maar het is natuurlijk verre van praktisch. Ik veronderstel dat jij dat met mij eens bent.quote:een recovery dvd krijgen was vaak wat aandringen, maar tegen betaling (helaas is ook dat volgens de regels) kon je er wel 1 krijgen.
Alsof het ook maar ergens nuttig voor is bij de niet al te domme gebruikers dat ze support van MS kunnen krijgen.quote:een retail mag je inderdaad van systeem naar systeem meenemen, maar geeft ook recht op (telefonische) support van microsoft bij problemen, daar betaal je dus gewoon voor.
Wij vinden de licentievoorwaarden niet redelijk en de service gebrekkig, daarom klagen wij.quote:ik kan er met mijn pet niet bij dat jij (en vele met jou, je bent zeker niet de enige) klaagt over MS als je zelf niet de licentievoorwaarden lezen en snapt welke consequenties het kiezen voor OEM heeft
dat snap ik maar die voorwaarden en het downloaden van die iso's zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, het is namelijk niet zo dat als een bedrijf wat online zet je dat maar zomaar mag downloaden, hoe makkelijk het ook te krijgen is..quote:Op zaterdag 29 april 2017 22:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het "veranderde" had geen betrekking op de voorwaarden maar op het downloaden van de ISO's die gewoon door MS zelf werden aangeboden, open en bloot en zeer duidelijk en geïndexeerd door zoekmachines (wat zeer gemakkelijk uit te schakelen is zoals jij weet).
wij kunnen helaas alleen maar speculeren over de reden waarom het niet eerder is aangepakt, maar mijn inziens is het niet, volgens de voorwaarden, als legale optie aangeboden (op de site van MS zelf kon je de immers niet terug vindenquote:[..]
Daar kan lang over worden gediscussiëerd (ik weet niet of dat wij dat kunnen aangezien jij en ik geen jurist zijn) maar dat vind ik eerlijk gezegd niet zo interessant. Een feit is dat MS ze zelf op haar website plaatste en het zeer gemakkelijk maakte om die ISO's te vinden. Ik denk dat jij net zo goed weet als ik dat het heel erg gemakkelijk is voor MS om het moeilijk vindbaar te maken. MS vond het blijkbaar helemaal niet erg dat we op die manier opnieuw Windows installeerden.
Het kan natuurlijk nog steeds, alleen heeft MS het veel moeilijker gemaakt
praktisch gezien kan het onhandig zijn, maar ik zie daar persoonlijk nog steeds niet een issue in, de consument is verantwoordelijk voor de backup van je herstelmedium buiten garantie periode (binnen garantie periode kan je namelijk gewoon bij de OEM aan kloppen en wordt er een nieuwe image ingespoeld)quote:[..]
Jurisich gezien niet (nogmaal, voor mij minder interessant), praktisch gezien is het natuurlijk nogal problematisch en gebrekkig. Een fatsoenlijke OEM-support zou inhouden dat de gebruiker het kan downloaden van de website van de OEM wanneer hij dat wil. De kosten hiervan zijn verwaarloosbaar klein, zeker als OEM's gezamelijk 1 website hiervoor beheren.
dat negeerde ik niet maar goed:quote:Jij negeerde mijn kanttekening dat veel gebruikers hun eigen OEM zijn aangezien ze zelf de PC bouwen.
Dit zijn allemaal hardware issue's die eigenlijk geheel los van het licentie verhaal vallen en puur een keuze van de gebruiker zijn:quote:Waarom zou je in Gods naam een bedrijf 50 euro betalen om dit voor jou te doen en dan ook nog eens opgescheept te worden met hardware die niet optimaal aan je wensen voldoet? Een te zwakke grafische kaart, een Nvidia-kaart in plaats van een AMD-kaart (o.a. vanwege FreeSync een probleem), een kast die te weinig geluid isoleert, te kleine ventilators en te kleine heatsinks die niet voldoende kunnen koelen en te lawaaierig zijn, een moederbord wat onvoldoende kan overklokken, bepaalde interfaces mist of juist interfaces heeft die je niet wil hebben maar wel veel geld kosten (SLI), een te kleine of te trage SSD, een SATA-SSD i.p.v. een NVMe etc.
Enthusiasts zoals die tegenwoordig worden genoemd kennen de hardware en zijn zeer kritisch. Een OEM via een prebuildbedrijf is voor hen geen optie.
voor de gemiddelde consument is het prima, dat jij en ik het niet praktisch vinden is een 2de.. maar wij zijn niet de doelgroep van die OEM'squote:[..]
Ja, maar het is natuurlijk verre van praktisch. Ik veronderstel dat jij dat met mij eens bent.
Wij zijn, voor MS in deze kwestie, personen die zich als systembuilder voor doen en de daarbij behorende kwalificaties/kennis/tools hebben..quote:[..]
Alsof het ook maar ergens nuttig voor is bij de niet al te domme gebruikers dat ze support van MS kunnen krijgen.
Wat zijn wij? Netwerkmanagers die 100 PC's moeten aansturen vanuit een server?
jij en ik vinden dit een gemakkelijke oplossing, genoeg mensen vinden dit van niet, hell hele volksstammen die al in paniek raken als hij een ander geluidje maakt..quote:Er is altijd een gemakkelijk oplossing als het in de soep loopt met Windows: bestanden veilig stellen en een clean install. Hell, het veilig stellen van bestanden hoeft niet eens als je zo snugger bent om een kleine aparte partitie voor het BS te gebruiken. Maar beter wel voor het geval dat natuurlijk...
mja, het ligt er wellicht aan hoe je met je systeem omgaat, de keren dat ik windows opnieuw moest installeren vanwege een windows update/fout is volgens mij 0x maar laat ik het safe spelen en zeggen dat het hooguit 1x is voorgekomen, incl pc's van klanten. (en ja ik weet dat er echt wel bogus updates zijn geweest!) ik heb er meer gehad die door third party software omzeep zijn geholpen.quote:[..]
Wij vinden de licentievoorwaarden niet redelijk en de service gebrekkig, daarom klagen wij.
Ik durf nu namens andere klagers te spreken, genoeg over gelezen en gehoord. Prima dat je kan kiezen tussen minder betalen voor een licentie voor 1 systeem en meer betalen voor een licentie voor een ontelbaar groot systemen (1 tegelijk uiteraard) maar zorg ervoor dat je gemakkelijk opnieuw Windows kan installeren aangezien regelmatig opnieuw installeren nodig is bij Windows. Soms omdat de gebruiker iets onhandigs heeft gedaan maar ook vaak omdat Windows niet een stabiel besturingssyteem is wat jaren later nog net zo vlot start als wanneer je het vers hebt geïnstalleerd. Ja, dat is met de nodige expertise wel op te lossen zonder het opnieuw te installeren (al kan het register een flinke puinhoop worden als je het systeem jarenlang intensief hebt gebruikt en dat ligt meestal niet of beperkt aan de gebruiker, veel third party softare is erg slordig met het netjes verwijderen van registerentries) maar laten we eerlijk zijn, een nieuwe installatie gaat veel sneller, zeker als je het vanaf een USB-stick installeert.
Oké, je kan direct na de installatie een kloon maken, iets wat iedereen zou moeten doen en wat veel te veel gebruikers nalaten (ik ben hier ook wel eens slordig mee geweest), maar guess what, waar gehakt worden vallen spaanders, er kan van alles gebeuren waardoor je die kloon verliest en of dat je nu opnieuw Windows installeert met die kloon of gewoon even een ISO downloadt van Microsoft, voor MS maakt het echt geen fuck uit en voor de beveiliging van hun proprietary software maakt het ook geen fuck uit. Het is moeilijk doen voor niets. Daar is onze kritiek op gericht.
ik heb het over mensen die klagen over mensen in het algemeen die klagen over MS terwijl het niet de schuld van MS is dat ze zelf bewust hebben gekozen voor een OEM licentie bij een zelfbouw systeem met de daarbij horende beperkingen (of dit nou het eenmalig activeren is of zoals jij het niet mogen downloaden van de ISO)quote:Als jij het hebt over die mensen die klagen dat ze niet opnieuw een OEM mogen installeren nadta ze hun moederbord, CPU etc. hebben vervangen, dat is een heel ander verhaal, daar hadden wij het niet over. Dan heb je inderdaad niet goed het verschil tussen de beide licenties begrepen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |