derLudolf | dinsdag 4 april 2017 @ 13:12 |
Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde? Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar! En let op, er bestaan geen domme vragen maar alleen domme antwoorden Laatste vraag van : Geerd
| |
Vonkenboer | dinsdag 4 april 2017 @ 22:07 |
Woehoe ! Een nieuw deel ! | |
lipje | dinsdag 4 april 2017 @ 22:32 |
en hier kan die newbe het wel goed doen, in PTA maakt ie alleen bagger OP's | |
Sounddragon | woensdag 5 april 2017 @ 19:48 |
Ja gunst, 'open nieuw deel' en klaar.. dat kan elke boer/tukker/klomp-O-loog, duh. | |
derLudolf | woensdag 5 april 2017 @ 19:57 |
Jongens zullen we even ontopic blijven? | |
lipje | woensdag 5 april 2017 @ 21:18 |
sorry geen klusvragen | |
Stefanovic83 | zaterdag 8 april 2017 @ 12:24 |
Vraagje, ik wil deze afvoerplug monteren in de wastafel van ons toilet, welk deel moet in de wastafel en welk deel eronder? Ik heb nu de witte ring eronder en die grijze erin, oftewel volgorde andersom dan hier getoond. Dus ik vermoed sowieso niet juist. Maar moeten beide ringen wellicht eronder ofzo? | |
Gieliovd | zaterdag 8 april 2017 @ 12:43 |
Wit boven je spoelbak en grijs eronder. | |
Vonkenboer | zaterdag 8 april 2017 @ 20:08 |
Moeten niet alle twee de rubbers eronder ? | |
Atmoz | zaterdag 8 april 2017 @ 20:17 |
Komt dat wel eens voor dan? 2 rubbers op elkaar? Kan ik me zo slecht voorstellen... waarom zouden ze dan niet gewoon één dikke rubber maken als dat de bedoeling is? | |
Gieliovd | maandag 10 april 2017 @ 08:13 |
Nee, die witte is een "pletring" en komt tussen de bak en het afvoertje. Dan draai je dat onderste deel aan met die andere rubberring er tussen en dan plet je die witte, zo dicht je de metaal-keramiek aansluiting waterdicht af. | |
Lucky_Strike | woensdag 12 april 2017 @ 15:19 |
We zijn het hele huis aan het isoleren. Daken en muren uiteraard met dampdichte folie. Maar we twijfelen of dat bij het plafond (van woonkamer/gang/toilet/badkamer) ook nodig is. De ruimte er boven is de slaapkamer en die is ook volledig geïsoleerd. Ik had vorige week nog een discussie met een vriend van ons die ons veel helpt met klussen. Een van onze binnenmuren wordt aan beide kanten geïsoleerd. Hij beweert dat er dan geen folie tussen de isolatie en de gipsplaat hoeft omdat het een binnenmuur is en er weinig temperatuurverschil is. Uiteindelijk had de isolatie voor die muur toevallig folie en dat heb ik toch maar dichtgeplakt met tape. | |
Pietverdriet | woensdag 12 april 2017 @ 15:34 |
Is dampdichte folie een goed idee? Lijkt mij dat je ademende muren wilt hebben ivm verdampen van vocht | |
Lucky_Strike | woensdag 12 april 2017 @ 15:36 |
Bij buitenmuren en daken gebruik je altijd dampdichte folie zodat het vocht uit je leefruimtes niet door het gips je isolatie in kan. | |
Pietverdriet | woensdag 12 april 2017 @ 15:38 |
Krijg je dan geen schimmelvorming? | |
nectarientje | woensdag 12 april 2017 @ 15:40 |
Ik wil een zeiltje op de vloer in ons toilet leggen. Iemand een gouden tip hoe ik dat handig kan doen met uitsnijden rondom pot en afvoer? | |
Lucky_Strike | woensdag 12 april 2017 @ 15:41 |
Dat is niet de bedoeling nee. | |
Lucky_Strike | woensdag 12 april 2017 @ 19:35 |
Iemand nog een gouden tip voor chromen IP65 230v kantelbare en dimbare spots? | |
nanuk | donderdag 13 april 2017 @ 07:52 |
Ik ben geen deskundige maar ik wil er wel een redenering op loslaten. De muur heeft geen extreme verschillen in temperatuur aan beide zijden. De kans dat er dus vocht gaat condenseren is er dus nauwelijks. Gips kan ook makkelijk wat vocht opnemen en net zo makkelijk ook weer afgeven. Gips kan dus juist als vocht buffer fungeren als je een keer wat meer bezoek hebt of uitgebreid gaat koken. Ik zou dat juist niet voorzien van een dampdichte laag. Alleen in de badkamer zou je dat wel kunnen overwegen. Echter zijn je tegels al dampdicht. Bovendien is ook de badkamer vrijwel de hele dag droog en kan dus makkelijk het vocht weer laten verdampen. | |
Rtificial | donderdag 13 april 2017 @ 13:08 |
Dampdichte folie pas je toe op die plekken waar warm en koud elkaar tegenkomen, tussen de warme kant en de isolatie. Op die manier voorkom je inderdaad condensvorming in de isolatie. Gipsplaten hebben een bufferende werking. Doordat je er voor zorgt dat het vocht de isolatie niet bereikt, voorkom je dat het gips blootgesteld wordt aan gecondenseerd water. Om schimmel te voorkomen moet je denken aan een combinatie van dingen: Isoleren, en rekening houden met het voorkomen van koudebruggen, en ventileren. Door goed te ventileren en het bufferend vermogen van je gipsplaten en pleisterwerk verlaat al het vocht de ruimte voordat het een broedplaats voor schimmel gaat vormen. Nu, als er waterdamp condenseert op specifieke plaatsen, dus door bijvoorbeeld het ontbreken van een dampdichte folie, kan het zijn dat die plekken veel te lang, of in sommige seizoenen zelfs doorlopend, nat blijven, en dat is natuurlijk een goede voedingsbodem voor schimmels. | |
goed_volk | donderdag 13 april 2017 @ 15:22 |
Hier heb je een warm-warm grens en is dampdicht niet nodig. Folie altijd aan de warme kant van de isolatie en nooit aan de koude kant. Sluit isolatie ook nooit op tussen 2 dampdichte folies, want dan krijg je onherroepelijk schimmelvorming en rot. | |
goed_volk | donderdag 13 april 2017 @ 15:24 |
Pot losschroeven en van de plek halen, zeil leggen en pot terugzetten, over het zeil heen. Wel een sparing bij de riolering maken | |
Lucky_Strike | donderdag 13 april 2017 @ 15:25 |
Ik heb 10 minuten geleden nog wat gegoogled en besloten om geen folie te gebruiken tegen de plafonds. Bedankt voor de bevestiging. | |
goed_volk | donderdag 13 april 2017 @ 15:25 |
Succes met de klus. | |
Harveo | donderdag 13 april 2017 @ 21:48 |
Kan het kwaad om in een houten dwarsbalk een kleine inkeping te maken om een pvc pijp weg te werken? [ Bericht 22% gewijzigd door Harveo op 13-04-2017 21:55:43 (Krijg geen werkende foto ge-upload..) ] | |
MrDrako | donderdag 13 april 2017 @ 21:58 |
ligt er nogal aan wat er op die balk rust | |
Harveo | donderdag 13 april 2017 @ 22:06 |
Eigenlijk niks, maar ik heb het al gevonden. Ik zal de pvc moeten verleggen, iets meer werk maar dan geen gepruts | |
Redcoon | donderdag 13 april 2017 @ 22:37 |
Korte vraag. Een flinke boomwortel duwt een aantal klinkers in mijn tuin omhoog. Ben van plan om ze uit te graven,wortel af te zagen (boom is al gekapt) en terug te plaatsen. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee met houden? | |
Zolderkamer | vrijdag 14 april 2017 @ 00:12 |
Het extra zand en het inwateren daarvan... Klinkers iets hoger terug leggen dan de rest van de klinkers en ze ff een tik met een rubber hamer nageven... (je te dikke buurvrouw mag er ook een paar keer op springen) Verder moet je altijd rekening houden met vallende sterren en overstekend wild.. | |
Minarosa | vrijdag 14 april 2017 @ 13:52 |
Onlangs heb ik een laag laminaat, ondervloer, zeil en daaronder nog gelijmde spaanplaat ( ) verwijderd uit onze gang en tot mijn geluk bevond zich daaronder de originele terrazzovloer. Helaas zijn de lijmresten zichtbaar (lijm zelf is verwijderd, maar er zijn wat verkleuringen) en is de vloer wat dof geworden. Ik weet dat we hem kunnen laten opknappen etc door een professional maar dat past even niet in the greater scheme of things, financieel gezien, aangezien we nog meer verbouwd hebben en dit een cosmetisch issue is. Vandaar mijn vraag: zijn er manieren om zelf het terrazzo weer wat frisser te laten worden? | |
Sjoerdfoto | vrijdag 14 april 2017 @ 13:58 |
Ik ben niet bekend met terrazzo en het werken eraan, maar wat zou de specialist doen om dit op te knappen? Kwestie van opschuren en dan opnieuw in de lak zetten? | |
Minarosa | vrijdag 14 april 2017 @ 14:09 |
Polijsten en impregneren. Dat willen we ooit wel laten doen (er zitten ook twee scheurtjes in) maar niet nu | |
Piles | maandag 17 april 2017 @ 17:06 |
Niet echt een klusvraag, maar ik word gek van alle verschillende schroefjes (vooral restjes) die ik heb (en heb ook nooit de goede)... Ik heb nu 2 mooie ladenkasten, maar die moeten gevuld worden. Nu kan ik de hele middag gaan zitten klikken op Ecotools, maar is er niet ergens een lijstje met een mooi assortiment? Een goedkope spaanplaatschroef (10 - 60mm lengte, verschillende diktes) is voor mij voldoende. | |
derLudolf | maandag 17 april 2017 @ 17:13 |
Wat bedoel je met een lijstje? Maten die je veel gebruikt? | |
Piles | maandag 17 april 2017 @ 17:15 |
Ja, de meest gebruikte maten zeg maar, die je (minimaal) nodig hebt als klusser Oh, en een andere winkel dan Ecotools is ook goed, zeker als ze kleinere hoeveelheden dan 200 stuks hebben. Das toch wat veel als ik 20 maten wil hebben. Alleen de bouwmarkt is dan weer de hoofdprijs [ Bericht 4% gewijzigd door Piles op 17-04-2017 17:47:05 ] | |
crystal_meth | maandag 17 april 2017 @ 17:43 |
neverm [ Bericht 99% gewijzigd door crystal_meth op 17-04-2017 21:03:46 ] | |
derLudolf | maandag 17 april 2017 @ 17:50 |
Ligt er ook aan wat je veel doet Kan wel gaan opsommen wat ik heb maar schiet je niets mee op. Meest gebruikte zullen 3,5*25, 4,0*40 en 4,5*60 zijn. Neem gewoon van alle lengtes tussen de 12 en 60mm minimaal een dikte. Neem verder wat deeldraad schroeven en wat bolkopschroeven. Ook korte schroeven in een wat dikkere maat kunnen handig zijn (en kosten niks) zoals 4,5*20 | |
kingjotte | maandag 17 april 2017 @ 17:52 |
Zoiets? http://www.toolstation.nl/shop/p87100 Bevat de maten: • 200x3,5x25mm • 200x3,5x30mm • 200x3,5x40mm • 200x4,0x30mm • 200x4,0x40mm • 200x4,0x50mm • 200x5,0x50mm • 100x5,0x60mm • 100x5,0x70mm • 100x5,0x80mm • 100x5,0x100mm • Inclusief bijbehorende bits • Geel verzinkt. Anders even op ebay (de duitse) kijken, vind je ook veel gasten die dit soort pakketten aanbieden. Deze bv: http://www.ebay.de/sch/gr(...)armrs=1&_ipg=&_from= | |
Piles | maandag 17 april 2017 @ 17:58 |
Thanks! Daar kom ik wel verder mee | |
ridsel | maandag 17 april 2017 @ 19:22 |
Denk wel als je om dergelijk bedrag bij ecotools zou bestellen een grote assortiment zou hebben. Hangt er ook van af wat je allemaal nodig hebt natuurlijk. | |
derLudolf | maandag 17 april 2017 @ 19:46 |
Klopt, maar de kwaliteit van hun schroeven schijnt wel discutabel te zijn | |
Vinty | dinsdag 18 april 2017 @ 10:00 |
Ik zie door de bomen het bos niet meer.. ik wil mijn kozijnen verven, maar wat is nu goede verf. En welke kwasten zijn fijn in het gebruik. Iemand die me hier wat advies in kan geven? | |
Piles | dinsdag 18 april 2017 @ 10:47 |
Ik doe vooral kleine / hobby klussen, dus die gok heb ik genomen | |
bleiblei | dinsdag 18 april 2017 @ 11:57 |
Blijft ongelooflijk klote als je bij het minste & het geringste de kop eraf draait. Of je nu kleine / hobby klussen doet of niet . | |
ioko | dinsdag 18 april 2017 @ 11:59 |
Het zijn kozijnen van hout? | |
goed_volk | woensdag 19 april 2017 @ 12:16 |
Naar de verfspeciaalzaak, advies vragen over welke Sikkens en ronde kwasten met synthetische haren (pro-merk). Natuurlijk je kozijnen wel eerst heel goed schoonmaken, ontvetten en licht opschuren. | |
Vonkenboer | woensdag 19 april 2017 @ 12:21 |
De voorbereidingen voor het schilderen zijn zeker net zo belangrijk dan het werken met goede verf en materialen ! | |
Vinty | woensdag 19 april 2017 @ 13:20 |
Ben vanmorgen naar de verf boer hier geweest. Voorbereiden had ik al gedaan. Heb alles blank gezet, in het verleden was er maar laag op laag gezet, het was geen gezicht meer. De eerste laag grond verf zit er nu op. | |
blomke | woensdag 19 april 2017 @ 13:28 |
Sikkens Rubbol en Sigma S2U zijn veelgebruikte verfmerken door prof's waarbij ik zelf van dat laatste merk de urethaanversie heb gebruikt.. Verder gebruik ik kwasten van Goudtop en rollers idem. Zodra een oppervlak breed genoeg is voor een (smalle of brede) roller, rol ik ip.v. kwasten (behalve de randjes, die doe ik vooraf met de kwast). Het resultaat van rollen is bij mij een stuk gladder en strakker dan van een (goede) kwast. | |
blomke | woensdag 19 april 2017 @ 13:32 |
1) oude verflagen verwijderen indien slecht, 2) ontvetten met een schuurspons 3) schoonmaken met warm water 4) opschuren P120 schuurgaas 5) Stofvrij maken met perslucht of stoffer/kleefdoekje 6) Slecht hout verwijderen en gaten & oneffenheden opvullen met een 2 comp. epoxysysteem 6) Grondverf aanbrengen 7) Na droging, opschuren, stofvrij maken (zie 5)) en lak laag aanbrengen. | |
Vinty | woensdag 19 april 2017 @ 18:21 |
Check check en check.. Ik heb sikkens verf gekocht. Dat werd me aangeraden | |
Lucky_Strike | woensdag 19 april 2017 @ 18:48 |
Oh? Wij zijn inmiddels een paar duizend schroeven verder en hebben nog nergens last van. Morgen komt weer een bestelling shroeven van Ecotools binnen. Op hoop van zegen maar | |
derLudolf | woensdag 19 april 2017 @ 18:51 |
Oh dan hebben ze inmiddels allicht een andere leverancier. Ik heb ooit gelezen dat het niet zo denderend was, vooral wat langere schroeven niet. | |
Redcoon | woensdag 19 april 2017 @ 18:53 |
Thanks! Wild gaat gewoon op de BBQ, ben toch in de tuin... | |
Lucky_Strike | woensdag 19 april 2017 @ 18:53 |
Wij hebben nu alleen maar 2,5*16 en 5,0*40 in gebruik van hen. Dit weekend gaan we ook de gipsplaatschroeven testen. | |
derLudolf | woensdag 19 april 2017 @ 18:57 |
5*40 is ook best wel dik. Waar draai je zoveel 2,5*16 in dan? | |
blomke | woensdag 19 april 2017 @ 19:10 |
Perfecte verf! | |
goed_volk | donderdag 20 april 2017 @ 12:54 |
Ik haal soms zelfs spullen bij de Action. Scheelt ongeveer 800% met de vakzaak. Een stalen hoekje, is een stalen hoekje, denk ik dan | |
ridsel | donderdag 20 april 2017 @ 13:52 |
Denk ik ook. En weten wat je waar voor gebruikt. Maar niet alles hoeft steeds van het duurste en beste kwaliteit te zijn. | |
Nixxor | donderdag 20 april 2017 @ 13:58 |
Ik haal daar steeds schroeven van Fisher, die zijn me ook nog niet tegengevallen. Die hoekjes e.d. heb ik nog niet, zijn "aan te raden" voor wat knutselwerk? | |
goed_volk | donderdag 20 april 2017 @ 15:41 |
Ja, zelfde als bij Breur of Gamma, van die 4x4 cm dingen. Soms hebben ze ook wat groter. 1,50 voor 10 hoekjes. Net ook weer het schap met scharnieren leeg getrokken. Ik gebruik ze op een plek waar ze weinig hoeven te draaien, dus prima voor dat doel. | |
Vonkenboer | zaterdag 22 april 2017 @ 19:35 |
Weet iemand nog een adresje voor goedkope b keus pir isolatie platen. We willen van binnen uit een dak gaan na isoleren. Bij voorkeur een adres ergens in het oosten van het land. | |
Gieliovd | zaterdag 22 april 2017 @ 21:00 |
http://isolatiehal.nl/ heeft Puala volgens mij goede ervaringen mee. Niet in het oosten. | |
usernaamvergeten | zaterdag 22 april 2017 @ 21:06 |
Never mind... [ Bericht 94% gewijzigd door usernaamvergeten op 22-04-2017 21:58:46 ] | |
Vonkenboer | zondag 23 april 2017 @ 10:58 |
Denk dat het qua verzendkosten toch wel wat prijzig is. Maar bedankt ! | |
Lucky_Strike | zondag 23 april 2017 @ 16:20 |
Ik heb daar ook een offerte van gekregen. 150 Euro verzendkosten Koop bij B-keus pir een variant zonder mes en groef. Als je pakken hebt waarbij de platen niet gelijk van maat zijn, werkt dat zeer irritant. | |
Lucky_Strike | zondag 23 april 2017 @ 16:21 |
Zou het wat uitmaken om kimband van merk A in combinatie met kimpasta van merk B te gebruiken? Nevermind, de emmer pasta bevatte ook kimband en een kwast. Dat scheelt weer. [ Bericht 37% gewijzigd door Lucky_Strike op 23-04-2017 16:55:02 ] | |
Vonkenboer | zondag 23 april 2017 @ 16:34 |
Mes en groef heeft voor mij ook geen toegevoegde waarde; de pir platen worden geplaatst tussen de sporen van de kap. | |
Lucky_Strike | zondag 23 april 2017 @ 16:35 |
Dat had het bij ons ook niet maar het was wel wat we kochten. Het was geen keuze bij dit bedrijf blijkbaar. Of afhankelijk van de partij die ze aangekocht hebben. | |
Nixxor | zondag 23 april 2017 @ 16:54 |
Ik heb hier kimband van eurocol ism Akkit "kimpasta" gebruikt voor de wasruimte. Simpelweg omdat ik nog een hoop kimband had liggen en een nieuw emmertje kimpasta nodig had. Je kan er natuurlijk niet veel over zeggen aangezien je er overheen tegelt maar ik ben geen problemen tegen gekomen. Verwerking ging ook precies hetzelfde. | |
Lucky_Strike | zondag 23 april 2017 @ 16:55 |
Ik editte toevallig net | |
whY... | maandag 24 april 2017 @ 10:36 |
Ik wil klinkers in mijn voortuin gaan leggen, maar die wil ik 'voegen' zodat ze a beter liggen en b dat geen onkruid gaat groeien. Ik heb eigenlijk geen zin om 25 euro aan beamix te betalen voor een kant en klare mix. Wat zijn de ingedrienten en verhoudingen die ik nodig heb, is dat brekerszand met specie/zand cement? Vooral de verhouding is belangrijk neem ik aan. | |
bleiblei | maandag 24 april 2017 @ 11:07 |
Als je echt geen onkruid wil, kan je beter de tuin volstorten met beton en daar een klinkerpatroontje in drukken (doen ze tegenwoordig ook bij vluchtheuvels). Met de oplossing die jij voorstelt kan je alsnog gaan onkruid wieden na een jaar. | |
nanuk | maandag 24 april 2017 @ 11:29 |
Dan zou ik dat patroontje ook nog achterwege laten wat in die groeven hoopt zich ook voedingsbodem voor grassen op. Je kan die groeven ook nog afdekken met epoxy natuurlijk. De bedoeling van een tuin was om wat groen om het huis te hebben. Dat schijnt niet meer te mogen lijkt wel. | |
whY... | maandag 24 april 2017 @ 11:37 |
Ho ho, voordat ik bestempeld wordt als groenhater, er komt een klein pleintje in m'n voortuin zodat ik kan genieten van mijn groen in mijn tuin op een bankje Ik vind het fijn als ik een mooi gevoegd pleintje heb thats all. | |
nanuk | maandag 24 april 2017 @ 11:44 |
(schaam) Kies voor een zo strak mogelijke steen die goed op elkaar aansluit en een zo glad mogelijk oppervlak geeft. Dus geen groeven tussen de stenen. Helemaal onkruidvrij zal je het niet krijgen maar zo heb je er wel minder werk aan. Wat vroeger wel gedaan werd was juist wat meer ruimte tussen de stenen. Dan plant je mos, lager dan het oppervlakte van de stenen houden. Te hoog wordend mos en gras slijt er door het lopen vanzelf weg. | |
blomke | maandag 24 april 2017 @ 11:54 |
Perfect! Wat ik nogal eens doe, is strooizout over de steentjes strooien en met een bezem verdelen. Bij een bui, watert het pekel in de voegen hetgeen het onkruid molt. De borders trouwens ook. Verder is het voordeel van een zand/cement mengsel, dat de steentjes veel steviger liggen in het bed. [ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 24-04-2017 14:30:18 ] | |
bleiblei | maandag 24 april 2017 @ 14:18 |
Je moet het patroontje natuurlijk niet door de laag beton drukken . Gewoon 5cm beton met een patroon van 5mm diep. | |
Pietverdriet | maandag 24 april 2017 @ 14:29 |
Je tuin volgooien met beton kan nog duur worden als je gemeente besluit je te laten betalen voor vierkante meter verzegelde grond ivm de hoeveelheid water die je in het riool doet komen. Hier doen ze dat, is best prijzig | |
nanuk | maandag 24 april 2017 @ 14:30 |
Deden ze dat hier maar. Ik vindt al dat steen zo tokkie. | |
blomke | maandag 24 april 2017 @ 14:32 |
Meen je dat? Zotter moet het niet worden; welke kulgemeente is dat dan? En als je betegelde oppervlak nou afwatert in de naastgelegen border, hoe zit dat dan met de "heffing"? | |
Pietverdriet | maandag 24 april 2017 @ 14:37 |
Jep, In de UK doen al die mensen dat ook, hun voortuin volgooien met asfalt en dan hun auto en rolcontainers een plek geven. Achtertuin ook verzegelen, en maar janken dat rivieren buiten hun overs treden als het hard regent | |
Barrah | maandag 24 april 2017 @ 15:26 |
Lezen is ook een vak. In die 5mm blijft zand liggen waar vanzelf onkruid in gaat groeien. Om nog maar te zwijgen van algen die dol zijn op ruw beton, patroontje of niet... | |
bleiblei | maandag 24 april 2017 @ 19:49 |
Algen krijg je alleen als je niet voor goed afschot zorgt en in de schaduw. En je wil toch niet zeggen dat je dat incidentele grassprietje dat in zo een groefje vestigt er niet ff uitgeveegd krijgt? . Ik heb in ieder geval nog nooit onkruid zien staan op zo een betonnen vluchtheuvel . | |
derLudolf | maandag 24 april 2017 @ 20:05 |
Goede maatregel | |
Glider76 | dinsdag 25 april 2017 @ 20:56 |
Ik ga van watervast multiplex een keukenblad maken wat ik daarna ga stuccen met beton cire. Het schijnt dat de schroefgaten en dergelijke ook met lijm vastgezet moeten worden. Bruislijm. Maar welke lijm is geschikt? Ik zie bijv. bij Gamma een bison D4 watervaste lijm voor 21 euro. Bij Ecotools een watervaste lijm D3 voor 6 euro. Den Braven woodfix super. | |
derLudolf | dinsdag 25 april 2017 @ 21:35 |
D3 is geen bruislijm en tevens niet watervast maar waterbestendig | |
Glider76 | dinsdag 25 april 2017 @ 21:47 |
Ok. Maar bij de D4 lijm zie ik dat 1 van de te lijmen delen vochtdoorlatend moet zijn en dat de lijm juist uithard onder invloed van vocht. Is de D4 dan wel of niet geschikt om 2 platen multiplex aan elkaar te lijmen welke enkel binnen in huis zullen blijven? | |
Barrah | dinsdag 25 april 2017 @ 21:56 |
Naast het verschil tussen watervast en waterbestendig moet je weten dat "watervast multiplex" niet bestaat. Wat jij bedoelt is watervast verlijmd multiplex. Hout blijft gewoon hout. Het oppervlak van de plaat is niet waterdicht of waterafstotend. | |
Glider76 | dinsdag 25 april 2017 @ 22:02 |
Ja dat klopt. Dus ik heb D4 lijm nodig? | |
Gieliovd | dinsdag 25 april 2017 @ 22:35 |
D3 houtlijm wordt gebruikt voor zowel binnen als buiten toepassingen. Deze houtlijm is beperkt geschikt tegen weersinvloeden en mag enkel kortstondige met condensatie in aanraking komen. Deze lijm laat niet zomaar los bij blootstelling aan vocht. Om die renden is deze lijm aan te bevelen voor toepassing in badkamers en binnen toepassingen van boten. D4 houtlijm wordt gebruikt voor zowel binnen als buiten toepassingen waarbij vaak en veel condensatie optreedt. Daarnaast verdraagt dit type lijm blootstelling aan weersinvloeden. Deze lijm is uitermate geschikt voor toepassingen als buiten meubilaire en houten boot constructies. | |
bleiblei | dinsdag 25 april 2017 @ 22:37 |
Jup. D3 is gewone pvac houtlijm. D4 constructielijm. Smerig spul ook, dus handschoenen gebruiken. | |
Tom_ | dinsdag 25 april 2017 @ 22:55 |
Ik heb een (enkele) spatwaterdichte opbouw WCD van busch jaeger die ik buiten naast de voordeur wil plaatsen. Die wil ik vanaf de gang binnen via een 2 polige schakelaar met controlelampje van stroom voorzien zodat het duidelijk is of er spanning opstaat. Die WCD heeft een blindstuk en een invoerstuk, mag ik er ook een 2e blindstuk inzetten en rechtstreeks door de muur een invoer maken of is dat niet aan te raden mbt de waterbestendigheid? Lijkt me namelijk een stuk makkelijker en netter dan via de kruipruimte weer naar buiten te gaan met een stuk kabel over de muur. Volgens mij moet alleen de onderste dan worden doorgeprikt zodat er geen water in de WCD kan blijven staan? | |
Ralphmeister | donderdag 4 mei 2017 @ 11:26 |
In mijn tuin wil ik een simpele overkapping maken. Achterin staat een loungeset maar in de zon kan het daar heel heet worden. Plan is nu vier palen te verbinden met steigerbuis en daar boven dan schaduwdoek te spannen. Ik twijfel nu alleen nog over de hoogte. Ik zat zelf te denken aan 250cm of hebben jullie hier andere ideeën over? Met 250cm bedoel ik de lengte van de palen. Het doek zal dan dus ongeveer op 240cm komen. | |
Barrah | donderdag 4 mei 2017 @ 11:43 |
240 is misschien wat aan de hoge kant, maar ik zou zeker voor 220 gaan. Denk je eraan dat de palen (tenzij ze bijvoorbeeld aan een gevel bevestigd kunnen worden) voldoende diep in de grond moeten komen? 2/3 boven de grond en 1/3 onder de grond is een veel toegepaste stelregel. | |
Vonkenboer | donderdag 4 mei 2017 @ 12:20 |
Beetje beton om de palen storten doet wonderen. | |
Ralphmeister | donderdag 4 mei 2017 @ 14:29 |
Bedankt, komt op een soort dakterras dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. Meeste palen die ik zie zijn vanaf 250 of 300 maar dan ga ik voor 250, kan er altijd nog een stukje vanaf halen. | |
Minarosa | donderdag 4 mei 2017 @ 14:46 |
Er hangt een klein hangslot aan een deurtje in ons huis en we hebben daar de sleutel niet van (overblijfsel van oud-bewoners, we kunnen de sleutel ook niet via hen krijgen). Kan ik met de decoupeerzaag (met het ijzerzaagje erin) het slotje openzagen of is dat heel onverstandig? Met een kleine handijzerzaag lukt het niet. | |
blomke | donderdag 4 mei 2017 @ 14:55 |
Proberen kan altijd. Slot vasthouden met grote waterpomptang (of zo) en de ander zaagt met de decoupeerzaag. Zo heb ik wel 22 mm stalen CV buizen doorgezaagd. Zet wel een beschermbril op en handschoenen aan, vanwege de veiligheid. | |
Harveo | donderdag 4 mei 2017 @ 15:02 |
Of met een drempel mocht je die tot je beschikking hebben. Decoupeerzaag lijkt me te onhandig. | |
lipje | donderdag 4 mei 2017 @ 15:57 |
slijptol met doorslijpschijf | |
Sjoerdfoto | donderdag 4 mei 2017 @ 21:12 |
zijn er nog meer mensen die altijd ruziemaken met hun kitpistool/spuit? Of ik nou siliconen, acrylaat of high-tack kit kit, het is altijd hommeles: de tuut zit er niet lekker op waardoor deze door de druk weer eraf klapt. Terwijl de tuut wel lekker doorloopt... Resultaat :vieze handen, vies werkstuk en een hoop frustratie. [/klaagmodus] | |
bleiblei | donderdag 4 mei 2017 @ 21:46 |
Nee, nog nooit gehad. Maar klinkt alsof je de "tuut niet schuin afsnijdt maar alles door dat priegelgaatje probeert te persen Ter aanvulling, bij high tack wordt ook wel eens zo een spuitmond geleverd: [ Bericht 36% gewijzigd door bleiblei op 04-05-2017 21:51:44 ] | |
jpajs | donderdag 4 mei 2017 @ 21:47 |
Ehhhhh even doek of touw er door halen en een goede ruk geven........... klaar. | |
Minarosa | vrijdag 5 mei 2017 @ 09:35 |
Dan trek ik de deur mee/het beslag eraf vrees ik. Dank voor de tips, ga nu een slijper huren. | |
Barrah | vrijdag 5 mei 2017 @ 09:38 |
Een klein hangslot is meestal niet sterker dan deurbeslag... Maar je ziet zelf wél waar je mee te maken hebt dus zult het wel beter weten. | |
kiekjesdief | vrijdag 5 mei 2017 @ 09:47 |
Kleine slotjes kunnen met een gewone boutenschaar geknipt. In plaats van huren kan je beter een simpele doorslijpschijf kopen. Als je slijpt denk dan aan je veiligheidsmaatregelen. | |
lipje | vrijdag 5 mei 2017 @ 10:14 |
als het in de buurt van Rotterdam is kan je de mijne lenen | |
blomke | vrijdag 5 mei 2017 @ 11:26 |
In de buurt van Amsterdam: de mijne | |
jpajs | vrijdag 5 mei 2017 @ 11:28 |
In de buurt van Zwolle kom ik even langs en fix het wel even, | |
blomke | vrijdag 5 mei 2017 @ 11:29 |
En een hoop gevloek. Punt is, dat dat schroefdraad soms vol zit met kit, waardoor ie te weinig retentie heeft. Na elke spuitbeurt, tuit eraf halen en schroefdraad schoonvegen. Bij volgende spuitbeurt: evt. nieuw tuitje als je voelt dat ie niet lekker loopt. Bovendien kan je aan de bolling al zien dat ie tte veel druk moet opbouwen.. | |
kiekjesdief | vrijdag 5 mei 2017 @ 13:01 |
In buurt v den haag kan ik wel even knippen of doorslijpen | |
Sjoerdfoto | vrijdag 5 mei 2017 @ 14:09 |
Thanks voor de tips. Ik kit best incidenteel, elke maand een keertje, dus wat dat betreft is het wel een goed idee om het steeds ff schoon te maken. Vraag me af waarom ze die spuitmond er niet gewoon aangieten :-) | |
Harveo | vrijdag 5 mei 2017 @ 15:20 |
Ik heb van 2e hands materialen een werkbank in elkaar gezet. Het frame is een oude magazijn stelling met daarop een spaanplaat van 3 cm dik ongeveer. De plaat steunt op een ligger met een opstaande rand. Helaas is de opstaande rand van een paar mm hoger dan de plaat zelf. Dit is natuurlijk niet echt handig. Ik had zelf het idee om hier een dunne triplex stroken op te verlijmen om het hoogte verschil te compenseren. Ben alleen bang dat dit op termijn gaat bobbelen. Hebben jullie misschien een tip hiervoor? Werkbank is trouwens 380cm lang en 80cm diep (ongeveer). | |
blomke | vrijdag 5 mei 2017 @ 15:26 |
Het meest voorkomende euvel is dat de kit in het spuitmondje uithardt. Dan kan je met deze losse dingen, het tuitje vervangen i.p.v. de hele spuit weggooien. Overigens heb ik wel eens een idee gepatenteerd (althans een poging) on het tot één geheel te versmelten en de tuit luchtdicht af te sluiten, zoals de rest van de koker. | |
blomke | vrijdag 5 mei 2017 @ 15:27 |
Neem een 3 2 mm RVS plaat (evt. PB staal) als afwerking. Dat werkt zoveel prettiger en is 100% schoon te houden. | |
Harveo | vrijdag 5 mei 2017 @ 15:54 |
Ben zelf niet zo'n fan van een metalen ondergrond. Puur gevoel hoor, heb er geen ervaring mee. | |
blomke | vrijdag 5 mei 2017 @ 16:54 |
Dan zou je i.dd. triplex vol kunnen verlijmen (lijm met een kam verdelen over oppervlak) en vastnieten met een 103 nietjes uit een nietpistool (om de 5 a 6 cm). Lijkt me dat dat niet gaat bobbelen | |
lipje | vrijdag 5 mei 2017 @ 18:28 |
of je draait het om, eerst 2 a 3 mm staal en dan het hout [ Bericht 0% gewijzigd door lipje op 05-05-2017 20:43:08 ] | |
Peejtur | vrijdag 5 mei 2017 @ 18:37 |
Hoeveel gewicht kunnen die parachutepluggen hebben? Die holle wand dingen. Ze hangen aan een plafond die bestaat uit dun plaat materiaal en ze zitten dus los. Ze hangen aan de uitsteeksels. Hoeveel kunnen die uitsteeksels hebben? Dit soort bedoel ik: http://www.ijzerwebshop.n(...)zonder-schroef-10700 [ Bericht 10% gewijzigd door Peejtur op 05-05-2017 18:45:34 ] | |
Minarosa | zaterdag 6 mei 2017 @ 08:53 |
Thanks voor jullie lieve hulpaanbod het was een halve seconde werk (met veiligheidsbril, gelukkig). | |
derLudolf | zaterdag 6 mei 2017 @ 09:09 |
Dat ligt er ook aan wat voor plafond het is, gipsplaat of ander materiaal | |
usernaamvergeten | zaterdag 6 mei 2017 @ 10:49 |
Je hebt ook gewoon witte D4 lijm hoor. | |
MrDrako | maandag 8 mei 2017 @ 13:36 |
Ik heb een vijver leeggehaald, en nu bleek daar nog een betonnen rand in gestort te zijn. Nogal overkill maar goed, ik wil hem er nu dus uit. Rand is +-15x15cm, en dit rondom een vijver van 4mx2m. Hij ligt niet diep, ik kan er onder door graven (makkelijker dus te slopen). Maar met mijn brave kleine boorhamer op de hamer stand krijg ik er alleen een klein putje in. als ik het kort probeer.Maar goed, die heeft 1,9j slagkracht. Dus iets huren, maar hoeveel J is er nodig? Ik voel er weinig voor een op lucht te huren, kost ruim 150 euro voor de boor en compressor. Ze hebben bij boels ook een hilti met 22J slachkracht, daar kom ik er toch wel mee doorheen? | |
Vonkenboer | maandag 8 mei 2017 @ 13:50 |
Dat is misschien wat overdreven, maar dat zal zeker genoeg zijn. https://www.youtube.com/w(...)ehXHOnsV0QuRXGRq-7kA | |
Vonkenboer | maandag 8 mei 2017 @ 13:53 |
[quote] Op maandag 8 mei 2017 13:50 schreef Vonkenboer het volgende: [..] Dat is misschien wat overdreven, maar dat zal zeker genoeg zijn. | |
Legwieh | zondag 14 mei 2017 @ 10:59 |
Waarvan is deze muur gemaakt? en wat is de beste manier om hier een gat in te zagen (deurgat) | |
derLudolf | zondag 14 mei 2017 @ 11:02 |
Grote slijptol met diamantschijf en een lat tegen de muur schroeven | |
Vonkenboer | maandag 15 mei 2017 @ 12:15 |
Met natuurlijke het gebruik van de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen. | |
derLudolf | maandag 15 mei 2017 @ 12:48 |
Uiteraard maar dat spreekt vanzelf toch? | |
Legwieh | maandag 15 mei 2017 @ 15:12 |
korte broek en slippers toch? | |
Vonkenboer | maandag 15 mei 2017 @ 18:25 |
Nou, zullen we dat maar niet doen | |
lipje | maandag 15 mei 2017 @ 19:50 |
je vergeet de zonnebril en de advertentie op werkspot | |
bluemoon23 | dinsdag 16 mei 2017 @ 00:24 |
Lijkt op kalkzandsteen. Muurzaag huren https://www.boels.nl/hure(...)slijpen/handmuurzaag | |
#ANONIEM | dinsdag 16 mei 2017 @ 00:37 |
Ik heb laatst een WCD opgehangen en heb wat probleempjes met de aardlekschakelaar. Zijn er ook afdekkapjes te krijgen die spat waterdicht zijn? [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2017 00:38:56 ] | |
bleiblei | dinsdag 16 mei 2017 @ 06:45 |
Gewoon een stukkie ductape er overheen plakken | |
Vonkenboer | dinsdag 16 mei 2017 @ 12:09 |
Mooi hè. Foto's van een Facebook groep hier delen. | |
Legwieh | donderdag 18 mei 2017 @ 12:50 |
Klein klusvraagje. Ik wil straks een klein (tijdelijk) afscheidingsmuurtje maken in de woonkamer. Dit omdat wij gedurende de verbouwing in 1 ruimte gaan wonen en slapen. Nu is de ruimte beperkt, dus lijkt het me handig als ik desgewenst ook het 1 en ander kan ophangen aan die wand (een plank om wat spullen op te leggen. Wat haken inschroeven om kleding, rotzooi of andere zooi aan te kunnen hangen. Vanwege de draagkracht valt gipsplaat af. maar wat zal ik nu wel nemen. Het moet uiteraard zo goedkoop mogelijk aangezien het een tijdelijk muurtje is. het muurtje komt in een hoekvorm. OSB of MDF? en bij mdf welke dikte? Het komt gewoon op een houten regelwerk wat onder op de vloer komt. en boven het liefst zo min mogelijk vast gezet wordt tegen het plafond (omdat die gestucd en we daar in deze ruimte eigenlijk niets aan willen doen. | |
Barrah | donderdag 18 mei 2017 @ 12:58 |
Ik zou osb nemen. Goedkoop en vrij stevig. Bevestigen op een regelwerk dat je vastmaakt aan de vloer en de muur (plafond zou mooi zijn maar dat wil je dus niet). Hoe hoog is de ruimte? Uitgaande van handelsmaten (61, 122, 244) zou je de want 244 hoog kunnen maken en zo net vrij van je plafond kunnen blijven. Dan hoef je ook minder te zagen. Omdat je het regelwerk niet aan het plafond wilt vastmaken zou ik de platen voor de stevigheid liggend en in halfsteens verband verwerken. | |
Legwieh | donderdag 18 mei 2017 @ 13:02 |
Probleem allen is dat het een hoek muurtje is. dus ik denk dat alleen de vloer en muur (is er namelijk maar 1 ) te weinig is. Daarom misschien toch ergens een beugel aan het plafond maken. (maarja hoe ga ik een beugel aan een gipsplafond maken, dat hij ook nog enigszins iets kan houden. Holle wand pluggen gaat denk ik niet echt heel veel sterkte opleveren) en net ergens op een regelwerk uitkomen is ook meer geluk dan wijsheid vrees ik. Dat gele is eventueel nieuw te creeren. | |
Barrah | donderdag 18 mei 2017 @ 13:26 |
Dat het een hoek is, is alleen maar gunstig. Als je de constructie stijf genoeg maakt wordt het daardoor des te stevig. | |
Legwieh | donderdag 18 mei 2017 @ 13:50 |
ik weet dat hoeken normaal gezien steviger zijn maar mijn gevoel zegt dat het niet echt stevig is als het alleen aan de muur en aan de vloer vast zit. Maarja we zullen wel zien. Desnoods nog wat extra bevestigingshoeken ofzo. Al zegt de vriendin nu weer dat ze geen afscheiding wil. We zien het wel | |
blomke | donderdag 18 mei 2017 @ 14:06 |
Een staander bij die doorgang, helemaal tot het plafond door laten lopen? KAn dat? DAn staat het voor eeuwig, in principe | |
Legwieh | donderdag 18 mei 2017 @ 14:08 |
Ja daar zit ik inderdaad ook aan te denken. Om daar iets tot aan het plafond te maken. Dan zit ik met minimale gaatjes en maximale sterkte. | |
blomke | donderdag 18 mei 2017 @ 14:09 |
Desnoods met een wigje klemmen, dan hoef je het plafond-stucwerk niet te beschadigen. | |
Legwieh | donderdag 18 mei 2017 @ 14:15 |
1 of twee gaatjes in het plafond vind ik niet erg. Uiteindelijk wordt deze ruimte namelijk toch mijn kantoor. Ik ga jullie op de hoogte houden. | |
usernaamvergeten | donderdag 18 mei 2017 @ 17:25 |
Als 't tijdelijk is en goedkoop moet zou ik spaanplaat nemen. | |
Chicolade | donderdag 18 mei 2017 @ 17:51 |
Nog minder kluswerk; een hoge (kleding)kast als afscheiding; bergruimte en afscheiding in een. Of zo'n kallax vakkenkast, die zijn niet voor niets zo populair in studio's waar studenten wonen. | |
Legwieh | donderdag 18 mei 2017 @ 22:03 |
Moet je alleen wel een kast hebben ;-) Heb alleen maar inbouwkasten en die komen ook weer terug, ooit ;-) | |
bleiblei | donderdag 18 mei 2017 @ 23:03 |
Naja, zo een kallax valt qua kosten wel mee. Ik denk zelfs dat je goedkoper uit bent dan wanneer je van wat vurenbalken en platen OSB een wandje maakt dat vrij staat en waar je spullen aan kan hangen. Dus eigenlijk is dat idee zo slecht niet. Zeker niet voor een tijdelijke situatie. | |
lipje | vrijdag 19 mei 2017 @ 00:45 |
als je een balk maakt van halverwege de ene muur naar halverwege de andere muur, en dan bovenaan de muur vlak onder het plafond blijft ie geheid staan zonder de muur aan het plafond te maken. | |
jpajs | vrijdag 19 mei 2017 @ 06:49 |
Als je een stelvoetje neemt met aan de draadzijde een inbus kan je die door je balk heen strak tegen het plafond draaien. Dus frame bouwen, bovenzijde een aantal stelvoetjes, frame plaatsen, stelvoetjes tegen plafond draaien. Frame bekleden met platen. Klaar. Nou dan nee je een strook underlaument en of een vuren plank en drukt die tegen het plafond waar tegen je de stelvoetjes draait. Het simpelste neem een oude fiets binnen band en knip die in de lengte open en schuif die er tussen. Zo krijg je op een goedkope manier frictie tussen het plafond en je frame. | |
Legwieh | vrijdag 19 mei 2017 @ 08:06 |
Thnx voor de tips mensen. Ik ga er mee aan de slag volgende week. | |
Roschambo | maandag 22 mei 2017 @ 21:25 |
Ik moet een extra kracht aardlekautomaat in de meterkast plaatsen voor de kookplaataansluiting. Deze aardlekautomaat komt direct naast de andere aardlekautomaat, ik neem aan dat het gebruikelijk is de fases door te lussen met 4mm draad van onder het andere aardlekautomaat. klopt dit? | |
Lucky_Strike | dinsdag 23 mei 2017 @ 13:03 |
Ik heb een viervoudige opbouw wandcontactdoos nodig waarbij de stekkeringangen 90 graden gedraaid zitten t.o.v. de doos. Weet niet of ik het goed zeg maar we willen alle stopcontacten kunnen gebruiken in geval van grote stekkers zoals die van een modem en dergelijke. Iemand een idee waar ik dat kan vinden? Dus niet zoiets want hier kan een stekker voor het volgende stopcontact komen: | |
Sjoerdfoto | dinsdag 23 mei 2017 @ 13:05 |
https://www.bax-shop.nl/2(...)Fm511k8ELhoCcC3w_wcB Niet zoiets? Gedraaide stekkers, niet 90 graden maar 45 graden dus ze kunnen wel allemaal naast elkaar. Zelf goede ervaringen mee met grote stekkers en adapters naast elkaar. | |
Lucky_Strike | dinsdag 23 mei 2017 @ 13:07 |
45 Graden zou eventueel ook kunnen. Maar wat jij noemt is een stekkerdoos, geen stopcontact. | |
jpajs | dinsdag 23 mei 2017 @ 13:20 |
LEGRAND Forix Opbouw wandcontactdoos (wcd) RA 3-voudig RA wit H*****H | |
Lucky_Strike | dinsdag 23 mei 2017 @ 13:22 |
Die kwam ik net ook tegen bij Hornbach. Eigenlijk hebben we viervoudig nodig. | |
jpajs | dinsdag 23 mei 2017 @ 13:29 |
Kan je in één van de gaten niet een splitter zetten. [ Bericht 0% gewijzigd door jpajs op 23-05-2017 13:54:48 ] | |
Sjoerdfoto | dinsdag 23 mei 2017 @ 14:19 |
Hmm, true. Maar ik schroef stekkerdozen ook nog wel eens vast, of ben ik dan een beunhaas | |
ridsel | dinsdag 23 mei 2017 @ 14:24 |
Welke dikte van planken en welk matriaal kan ik best gebruiken om een gereedschapswand te maken met french cleat systeem? | |
Atmoz | dinsdag 23 mei 2017 @ 14:27 |
Ik heb gewoon 18mm MDF gebruikt. In combinatie met 18mm underlayment voor de "bakjes". [edit] Oh, ik gebruik trouwens MDF met zo'n (zwarte) laag erop. Een beetje hetzelfde als een meubelpaneel zegmaar. | |
Lucky_Strike | dinsdag 23 mei 2017 @ 14:28 |
Deden wij ook wel eens. Maar toch wil ik dat liever niet in onze hagelnieuwe meterkast. Jammer dat er geen inbouw mogelijk is. | |
kovenant | dinsdag 23 mei 2017 @ 15:20 |
de ABB HAF opbouw doos met 4 voudig deksel is dat niks? ik weet niet zeker of deze er ook zijn in gedraaide versie maar voor in een meterkast vind ik dit wel netjes staan. http://www.elektro-kopen.(...)udige-wcd-grijs.html | |
Lucky_Strike | dinsdag 23 mei 2017 @ 15:55 |
Ik denk dat dit het wordt ja. Dan kunnen we altijd nog twee stekkers/snoeren naar onder en twee naar boven doen. Ik ga Sander Vunderink maar weer eens wat rijker maken voor 17.00 zodat hij morgen levert. | |
kovenant | dinsdag 23 mei 2017 @ 15:56 |
goeie zaak werd me eens geadviseerd door Vonkenboer, sindsdien bestel ik altijd daar. | |
Lucky_Strike | dinsdag 23 mei 2017 @ 15:58 |
Ik ken die site ook van Fok ja. Inmiddels zijn we 1000 euro armer, alleen voor die ene webshop. Goede kwaliteit, goede prijs en een uitgebreid assortiment. | |
Lucky_Strike | dinsdag 23 mei 2017 @ 16:17 |
Bedankt voor deze tip trouwens. Altijd handig om te weten dat zoiets bestaat. | |
Barrah | dinsdag 23 mei 2017 @ 16:17 |
Wat je ook kunt doen (of had kunnen doen) als je de ruimte hebt is een lege opbouwdoos plaatsen waar je zelf de stopcontacten in kunt plaatsen. Je kunt dan zelf de oriëntatie kiezen. | |
Lucky_Strike | dinsdag 23 mei 2017 @ 16:23 |
Ik kom toevallig net die mogelijkheid tegen. Alleen is het ontzettend duur dus dat doe ik maar niet. Een opbouwraam 2 voudig is 12,50, daar komt dan nog je raam en stopcontacten bij. Mooie optie wel. | |
Barrah | dinsdag 23 mei 2017 @ 17:49 |
Zeker mooi, vooral als je het wilt combineren met bijvoorbeeld schakelaars/dimmers en andere aansluitingen zoals utp. Maar als het puur gaat om een paar stopcontacten dan zal een stekkerdoos veel goedkoper zijn ja | |
Vonkenboer | dinsdag 23 mei 2017 @ 22:29 |
Spullen die hij in het standaard assortiment heeft zitten, zijn prima geprijsd. Levertijden zijn ook prima, communicatie is goed ! | |
Barrah | donderdag 25 mei 2017 @ 23:02 |
Heeft iemand een tip voor zo sterk mogelijke vlonderschroeven met lenskop? Ik heb schroeven van het merk Conteq gebruikt (5x50), welke volgens de verkoper niet zouden knappen. Dat is bij enkele toch gebeurd. Die zou ik graag willen vervangen, het liefst betere exemplaren met dezelfde kop. Dikker of iets langer mag eventueel ook.
| |
jpajs | vrijdag 26 mei 2017 @ 07:26 |
En als je nu eens wat vet aan de schroefdraad smeert. Bij hardhout knappen altijd wat schroeven als je niet voorboort of de schroefdraad wat vettig maakt. Kan met vaseline, waxinelichtje, handzeep, spuug, WD40........................... | |
Barrah | vrijdag 26 mei 2017 @ 07:36 |
Bedankt voor je reactie. Meeste heb ik wel gewoon voorgeboord (hoewel dat niet per se hoeft zeggen ze). De schroeven knappen ruime tijd na het plaatsen dus ze zijn bij het schroeven hooguit verzwakt. De schroeven zijn nu op, dus ik moet sowieso nieuwe kopen. Vandaar dat ik om me heen kijk voor een alternatief. | |
jpajs | vrijdag 26 mei 2017 @ 07:51 |
Als ze naderhand knappen heb je ze met te veel geweld er in gedraaid. Dus schroefmachine op een lager toerental. En dan in een keer doordraaien tot net na de oppervlakte. Elke keer dat je er kracht op zet komt er een moment aan krachten vrij die de schroef verzwakken en doen torderen om hun as. Dus lager toerental, smeermiddel en voorboren. Anders gebeurt het weer met elk type merkschroef. | |
Barrah | vrijdag 26 mei 2017 @ 08:14 |
Dank. Iemand nog tips voor merken vlonderschroeven met lenskop? | |
blomke | vrijdag 26 mei 2017 @ 08:25 |
Spax: https://www.spax.com/nl/de-vakman/schroefvinderfilter/lenskop/ Of HUB schroeven. [ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 26-05-2017 08:38:30 ] | |
Vonkenboer | zondag 28 mei 2017 @ 11:01 |
Een 90 cm aluminium as van 18mm dik, is dat ongeveer / vergelijkbaar stevig als een 90 cm stalen as van 18mm dikte ? | |
derLudolf | zondag 28 mei 2017 @ 12:08 |
Deze hebben wij destijds gebruikt. Niet goedkoop, wel goed. Je kunt vast ergens een goedkoper adres vinden. http://www.toolstation.nl(...)DIWvkVDAPGgJHZvD_BwE [ Bericht 18% gewijzigd door derLudolf op 28-05-2017 12:20:42 ] | |
derLudolf | zondag 28 mei 2017 @ 12:13 |
Wat komt er aan te hangen? De elasiteitsmodus van staal is anders dan die van aluminium, die van staal is 3× zo hoog. | |
Barrah | zondag 28 mei 2017 @ 12:17 |
Welke? | |
Vonkenboer | zondag 28 mei 2017 @ 12:17 |
Eerder een kracht die er op drukt, het wordt een onderbed van een soort van cnc-achtige machine. In het midden komt simpel gezegd een draadstang die heen en weer loopt met behulp van een stappenmotortje, en twee lange staven aan de zijkant om het bed van de machine te ondersteunen. Twijfel of aluminium voldoende is, of dat het toch echt staal moet zijn | |
derLudolf | zondag 28 mei 2017 @ 12:20 |
Oeps zie edit. | |
derLudolf | zondag 28 mei 2017 @ 12:25 |
90cm is best lang als er nog iets aan komt te hangen ook. Maar das meer gevoel, kan er niet veel zinnigs over zeggen | |
Vonkenboer | zondag 28 mei 2017 @ 12:43 |
Ik kan hem moeilijk in het midden ergens gaan ondersteunen, denk dat ik eerst maar eens voor een massief stalen buis ga. Bij twijfel beter over-dimensioneren | |
lipje | maandag 29 mei 2017 @ 07:30 |
het zal in dit geval gedimensioneerd zijn op doorbuiging, niet op sterkte. Werktuigbouwertip: let op de toleranties, de staaf die je gaat kopen zal wel +/- 1mm zijn, terwijl de vrije ruimte 1mm is, loopt ie in het ergste geval alsnog vast | |
Legwieh | maandag 29 mei 2017 @ 08:40 |
Hoe erg zou het zijn om mijn Wasmachine te vervoeren zonder transportbeveiliging. Heb voor vanavond wat mensen opgetrommeld om de zware meuk te verslepen waaronder dus de wasmachine maar kan nu nergens de transportbeveiliging vinden. Gaat om een stukje van 15km waarover de wasmachine moet worden verplaatst (achterin een busje) | |
Gieliovd | maandag 29 mei 2017 @ 09:06 |
Niks aan de hand als je rustig doet. Doe ik al jaren. | |
Nald | maandag 29 mei 2017 @ 10:21 |
Ook een klein vraagje Ik heb een garage met een doorgang van 254 x 213, nu heb ik hier een kozijn voor gekocht van 250x205. Hoe kozijn is dus iets te klein. Hoe kan ik dit het er beste inzetten? Met multiplex het oorspronkelijke kozijn verkleinen? Of gewoon het kozijn erin plaatsen en dan opvullen met kleine afstandhoudertjes (lees stuk of 10 blokjes) en een omlijsting om het kozijn plaatsen. Voor deze ruimte is isolatie niet van belang. | |
derLudolf | maandag 29 mei 2017 @ 10:55 |
Ik zou in elk geval geen multiplex nemen, maar hardhout. Volgens mij noemen ze dat spouwlaten | |
Gieliovd | maandag 29 mei 2017 @ 17:59 |
Kozijn stellen met vulhout, dicht zetten met pur en aftimmeren met je gewenste houtsoort. Multiplex kan best als je kops goed afwerkt. | |
Vonkenboer | maandag 29 mei 2017 @ 19:11 |
De staaf dient als ondersteuning van een bewegend werkvlak, op dat vlak wordt een cnc achtige bewerking uitgevoerd. Het moet dus vooral niet doorbuigen. Met die tolerantie zal het wel los lopen | |
Radegast | woensdag 31 mei 2017 @ 23:59 |
Waterdragende verf over alkydverf op de buitendeur en kozijnen, kan dat? De verflaag is in prima conditie, kleur staat me alleen nogal tegen als de volle zon d'r op staat. Heb echter nog twee ongeopende verfblikken op waterbasis staan waarvan ik zeker weet dat de kleur me wel bevalt. Beetje opschuren, en smeren maar? Of is het een no-go? | |
usernaamvergeten | donderdag 1 juni 2017 @ 00:09 |
Watergedragen lak is niet echt geschikt voor buiten, wel voor binnen. Daarbij is het niet echt een aanbeveling omdat je er dan niet meer zomaar lak op terpetinebasis overheen kan schilderen, wat toch wel de standaard is voor buiten. Dan zou je alles er weer af moeten schuren, een hels karwei. Kan je beter nu gewoon een nieuw potje halen, bijvoorbeeld Rubbol XD of S2U. | |
Makrolon | maandag 5 juni 2017 @ 16:14 |
Met welke lijm zouden jullie teakhout aan multiplex verlijmen? Het is een luik voor een boot dus komt wel veel vocht bij. | |
Volvoman | maandag 5 juni 2017 @ 16:22 |
Zoiets? http://www.nauticgear.nl/(...)2-extra-lijmend.html | |
Pietverdriet | maandag 5 juni 2017 @ 16:51 |
Zou hem dan alleen niet in wit nemen | |
Pietverdriet | maandag 5 juni 2017 @ 16:52 |
Zorg dan wel voor watervast multiplex, gewoon Multiplex doet het erg slecht met vocht. | |
Nald | maandag 5 juni 2017 @ 20:05 |
Nog een vraagje, we zijn een haard aan het inmetselen. Deze haard beschikt over 230V verlichting. Ik heb het al met de juiste kabel aangesloten (siliconen), alleen nu wil ik aan de buitenkant van de schouw een schakelaar plaatsen. Tussen de haard en de (enkelsteen schouw) zit 2cm ruimte, en wordt gevuld met glaswol. Kan ik hier (in de schouw) een normale plastic wanddoos in doen of moet ik hier iets speciaals voor nemen en wat? | |
Makrolon | maandag 5 juni 2017 @ 22:17 |
Had ik ergens anders ook al gevonden idd! thnx Heb ik, en voorgegrond. | |
stavromulabeta | dinsdag 6 juni 2017 @ 21:23 |
Ik heb een huis met een hele oude tegelvloer. Die tegelvloer loopt schuin af, met ook nog een golving er in. Nu wil ik een plint op deze vloer zetten, zodat deze zo goed mogelijk op de vloer aansluit en aan de bovenkant horizontaal loopt (klinkt gek, maar er zit boven de vloer een kozijn waar ik de plint evenwijdig aan wil hebben.) Dat betekent dus dat ik de plint over de volledige lengte aan de onderzijde moet afzagen Ik heb het profiel van vloer opgemeten, zie het grafiekje. Hoe zaag ik de plint nou het makkelijkste af? Vanwege de grote lengte en hardhout ben ik bang dat het met een decoupeerzaag een grote rotzooi wordt. Ik zit zelf te overwegen om de plint met een insteekzaag lineair af te zagen en alleen de buitenste 30 cm aan weerszijden met een decoupeerzaag of een net andere lineair snede af te zagen. Ongeveer zoals de rode lijn in onderstaande uitvergroting van het vloerprofiel. De twee bobbels rond 100 en 200 cm probeer ik dan wat bij te schaven en bij 150 cm houdt ik dan speling van +-3 à 4 mm over (acceptabel gezien de schots en scheefheid van het geheel). Iemand een beter idee? | |
usernaamvergeten | dinsdag 6 juni 2017 @ 21:41 |
Grofweg op maat zagen met een decoupeerzaag of lintzaag (tot 1mm van de lijn), daarna met een spookschaaf met rechte zool de boel naar wens pas schaven. Voor het meten zou ik een lat maken met een potloodstreep om de 100mm. Deze bevestig je tijdelijk recht aan de muur en wel zo dat de afstand van de bovenkant van de lat tot de vloer op geen enkele plek groter is dan de hoogte van de plint. Op de nieuwe plint zet je ook om de 100mm een potloodstreep, hierna meet je de hoogte van de vloer tot de bovenkant van de lat en zet je de maat uit op de plint. [ Bericht 57% gewijzigd door usernaamvergeten op 06-06-2017 21:47:27 ] | |
Justinn | maandag 12 juni 2017 @ 09:35 |
Kit moet in de badkamer worden vervangen. Met name rondom het bad. Op de stukjes waar de kit hecht aan de voegen van de tegels is de kit zwart en dat krijg ik niet meer weg. Nu ben ik een 'beginnend klusser' ( ) en heb ik in het verleden wel eens een klein raampje afgekit (niet geheel netjes maar wel gelukt), maar is het aan te raden kit in de badkamer door een professional te laten vervangen of kan een huis-tuin-en-keuken klusser als ik dat prima zelf? | |
Makrolon | maandag 12 juni 2017 @ 10:03 |
Laat t maar door een professional doen. Scheelt je een hoop ergenis | |
derLudolf | maandag 12 juni 2017 @ 10:16 |
Een badkamer zou ik als dhz'er ook niet zo snel aan beginnen om af te Kitten | |
ridsel | maandag 12 juni 2017 @ 10:19 |
Filmpjes op youtube bekijken en wat oefenen om hout of ander hoekje. Zo ben ik alvast een goede "kitter" geworden. | |
Vonkenboer | maandag 12 juni 2017 @ 12:04 |
En je krijgt natuurlijk ook garantie op het geleverde werk. Ik zou het in ieder geval laten doen. | |
Nixxor | maandag 12 juni 2017 @ 12:10 |
Kitten is een simpel klusje waar je gewoon ervaring in moet krijgen. Wil je nu strak eindresultaat zonder veel moeite? dan moet je het laten doen, maar daar zit natuurlijk een prijskaartje aan vast. Ben je bereid wat moeite te investeren dan kun je het prima zelf. Zoals ridsel al zegt, bekijk een hoop youtube filmpjes. Ik heb een setje kitspateltjes gekocht ism een plantenspuit met (flink sterk) zeepsop gaat het mij nu prima af. (Overigens, gebruik afwasmiddel zonder kleurstof, scheelt vooral op je witte voegen...) Je moet wel even het risico van je klus inschatten, een getegelde inloopdouche geeft wat meer risico dan een raam of de "droge hoeken" van de badkamer. | |
blomke | maandag 12 juni 2017 @ 12:32 |
1) Oude kit verwijderen m.b.v. een scherp mesje, 2) Rafels kit weghalen m.b.v. een kitoplosmiddel 3) Grondig ontvetten, thinner o.i.d 4) Grondig laten drogen, 5) Na oefenen, kit aanbrengen, afstrijken met natte zeepsopvinger en grondig laten drogen | |
Justinn | maandag 12 juni 2017 @ 13:06 |
Bedankt voor de tips. Ga het waarschijnlijk wel zelf proberen. Mocht het resultaat niet naar wens zijn kan ik altijd nog wel iemand inhuren. | |
#ANONIEM | dinsdag 13 juni 2017 @ 20:57 |
en zonder citroen | |
PerryVogelbekdier | woensdag 14 juni 2017 @ 07:45 |
Ik wil wat keukenkast scharnieren op een deurtje installeren, en daarvoor heb ik een scharnierboor nodig van 35mm. Daarvoor zie ik nu gigantisch mooie boren, welke aardig wat geld kosten. Heeft iemand ervaring met een budgetvriendelijke oplossing voor zulke dingen, aangezien ik de klus echt zelf thuis wil gaan uitvoeren? Zijn goedkope scharnierboren ook goed voor +- 20 scharnieren? Want de reacties bij diverse goedkope boren bezorgen mij een akelig gevoel namelijk.. | |
bbtb77 | woensdag 14 juni 2017 @ 07:49 |
https://www.ecotools.nl/kunstboor-35-mm/ Goedkoop en goed. Ben na drie jaar intensief gebruik nog steeds tevreden.. | |
PerryVogelbekdier | woensdag 14 juni 2017 @ 08:48 |
Thanks! Ik ga eens kijken of ze de rest ook hebben wat ik nodig heb (vast wel) | |
Legwieh | woensdag 14 juni 2017 @ 09:18 |
Ik neem aan dat je de schouwmantel hebt geventileerd? Gewone wanddoos werkt prima. | |
Lucky_Strike | woensdag 14 juni 2017 @ 19:07 |
Ik heb een ding nodig waarmee ik de aardedraad aan de radiator vastmaak. Geen idee wat het is. Iemand hier? | |
Atmoz | woensdag 14 juni 2017 @ 19:12 |
Zoiets? https://www.google.nl/sea(...)CgD&biw=1920&bih=950 | |
Lucky_Strike | woensdag 14 juni 2017 @ 19:45 |
Ja, dat. Ik kon werkelijk de juiste zoekterm niet vinden. Ik zie dat er verschillende soorten zijn. Dit is mijn radiator: Zou dit daar het netst op staan? | |
Atmoz | woensdag 14 juni 2017 @ 21:01 |
Ik heb ze ook nog steeds gewoon eromheen gedraaid hangen | |
Vonkenboer | woensdag 14 juni 2017 @ 22:20 |
Dat is doorgaans wel de mooiste oplossing | |
Vonkenboer | woensdag 14 juni 2017 @ 22:20 |
Vlegel ! | |
Lucky_Strike | woensdag 14 juni 2017 @ 22:29 |
Ik had meer van jou verwacht Atmoz Bedankt ook Vonk, ik ga dit dingetje ergens op de kop zien te tikken. Vunderink heeft hem niet helaas, daar moet ik weer bestellen deze week. | |
Vonkenboer | donderdag 15 juni 2017 @ 07:17 |
Ik meen dat ik ze bij de lokale gamma, praxis of karwei ook al eens heb zien liggen. | |
blomke | donderdag 15 juni 2017 @ 08:56 |
Wil je de radiator of de CV-leiding aan aarde hangen? Dat kan nl. wel verschil uitmaken. Voor de radiator heb je dit soort aardverbindingsblokjes: Voor de CV-leiding: | |
Lucky_Strike | donderdag 15 juni 2017 @ 10:40 |
Mijn radiator, de koppeling staat hierboven. Ik heb gelukkig nergens meer leidingen lopen. | |
Lucky_Strike | donderdag 15 juni 2017 @ 10:40 |
Nog een andere vraag. Waarmee zouden jullie een gat voor een spotje waar wat te veel stuc op zit groter maken? | |
Nixxor | donderdag 15 juni 2017 @ 11:31 |
Even aangenomen dat het gaat om een gat in in een gipsplaat plafond waar gips-stuuc in terecht is gekomen, zou ik het geheel met een gewone houtvijl of rasp bij grote stukken passend maken. | |
Lucky_Strike | donderdag 15 juni 2017 @ 11:33 |
Ja, daar gaat het inderdaad om | |
blomke | donderdag 15 juni 2017 @ 19:18 |
Zoiets? | |
lipje | donderdag 15 juni 2017 @ 20:00 |
en waar past die op een designradiator? | |
Vonkenboer | donderdag 15 juni 2017 @ 21:02 |
Voorzichtig met een vijl of een platte schroevendraaier stukjes er af steken/schuren. | |
Vonkenboer | donderdag 15 juni 2017 @ 21:03 |
Doorgaans niet, die passen alleen op een gewone plaatradiator. | |
Nixxor | vrijdag 16 juni 2017 @ 10:10 |
Die bedoel ik idd | |
Nald | zaterdag 17 juni 2017 @ 14:43 |
Nee zoals de inbouwvoorschriften van de fabrikant, gemetselde schouw, en daarna de kachel nog geissoleerd met glaswol. (aan de bovenkant is hij open) | |
Glider76 | zaterdag 17 juni 2017 @ 21:01 |
na verbouwen en stopcontacten verplaatsen ga ik nu nieuwe stopcontacten kopen. Dubbel stopkontact op 1 inbouwdoos. Maar je hebt dit dus in ge-aard en ongeaard. Ongeaard is mooi vlak en geaard is een inbouw met 2cm dik frontje. Wat is nu eigenlijk normaal als stopcontact in de woonkamer? | |
blomke | zaterdag 17 juni 2017 @ 21:05 |
Normaal = voorschrift = geaard. Maar dan alle wandcontactdozen geaard. N.B. dus ook een aardedraad ernaar toe trekken | |
Glider76 | zaterdag 17 juni 2017 @ 21:05 |
Dat dacht ik al. Dan ga ik gewoon voor ge-aard. Wilde ik eigenlijk al. Ja die aardedraden zitten er al allemaal in. | |
Vonkenboer | zaterdag 17 juni 2017 @ 21:52 |
Dat is ook het grootste nadeel van dergelijke stopcontacten in één inbouwdoos. | |
Atmoz | zondag 18 juni 2017 @ 15:04 |
Hoe de hell on earth moet ik een kastdeur -met 5 scharnieren- in hangen? Ik krijg het dus echt niet gefixt. Volgens mij is het een stúk makkelijker met maar 2 scharnieren, maarja ik heb er dus 5 vanwege de niet al te lichte deur... Is daar een slimmigheidje/handigheidje voor? Ben benieuwd, want op deze manier krijg ik die wandkast nooit af Thanks alvast | |
Nixxor | zondag 18 juni 2017 @ 15:13 |
Ik klik eerst alle scharnieren "uit" zodat ze uitsteken vanaf de deur. Daarna lijn ik de onderste/bovenste uit op dezelfde hoogte en klik die vast. (Beetje afhankelijk waar je het beste bij kunt met de deur in je handen) Daarna doe ik een voor een afwerken vanaf degene die je als eerste hebt vastgeklikt. Meestal heb je wel een beetje wiggelruimte, en anders gewoon hard meppen | |
Atmoz | zondag 18 juni 2017 @ 15:24 |
Hmzzz ja precies zo heb ik het inderdaad geprobeerd. Maar helaas dus nog zonder resultaat. Ik ga het nog eens proberen na jou bevestiging. Thanks | |
Vonkenboer | zondag 18 juni 2017 @ 16:45 |
Is met twee man de deur positioneren niet handiger ? | |
Atmoz | zondag 18 juni 2017 @ 17:14 |
Oh jawel, dat is sowieso een must. Anders was 't helemaal niet te doen. Ik zou er nog niet eens aan beginnen Het zijn deuren van 2.5m hoog en 66cm breed. Met ook nog ieder 5 scharnieren erop kan het (bijna) niet anders dan met 2 man. Tenminste, mij lukt dat niet... | |
Legwieh | zondag 18 juni 2017 @ 21:10 |
Wat voor haard is het? inzet/inbouw/hout/gas?? Roep anders merk en type ff dan kan ik je waarschijnlijk wel vooruit helpen. | |
Nixxor | zondag 18 juni 2017 @ 22:27 |
Is het nog gelukt? Bij welke stap loop je vast? | |
Atmoz | zondag 18 juni 2017 @ 22:48 |
Nee nog niet gelukt. Had er geen zin meer in zo erg zat het tegen vanmiddag Morgen wel effe opnieuw proberen. Maar ik zie de bui al hangen met zoveel deuren... Tjonge, dat daar nog niets slims op is bedacht?! Ik doe ze dus één voor één (van onderen begonnen) erin klikken, maar op de een of andere manier lukt dat toch niet helemaal. Mag ik een flinke tik geven op de achterkant van het scharnier? Daar waar het vast klikt dus? | |
bleiblei | zondag 18 juni 2017 @ 22:53 |
waarom doe je niet onder en boven eerst? dan kan je de rest wat beter stellen. de deur zet je dan ff op een blokje zodat niet het hele gewicht op die twee scharnieren hangt. | |
bleiblei | zondag 18 juni 2017 @ 22:55 |
en een flinke tik met een moker of met je pols? dat laatste doe ik wel. het eerste zou ik niet doen | |
Nixxor | maandag 19 juni 2017 @ 09:39 |
Als je je even voorstelt dat dit je situatie is, links de kast, rechts de deur met een uitstekend schanier ding: | -| Aan de rechterkant van dat uitstekende schanierding (aan de deur) zit vaak een haakje, aan de linkerkant een soort indrukbaar klem mechanisme. (dat indrukken is voor het loshalen) Zodra dat haakje netjes achter het asje/buisje/dingtje zit van je kast en de eerste vast zit, sla ik altijd op de zijkant van het uitstekende schanierding (met een beetje draaien en doen) net zolang totdat ie er in schiet. Het beste werkt tikken aan de linker "achter" kant waar dat indrukbare klem ding zit. Ik kan vrij hard meppen, maar je kunt een kleine hamer of een rubberhamertje gebruiken. Lekker vage omschrijving, maar ik denk dat je het wel begrijpt | |
Atmoz | maandag 19 juni 2017 @ 10:02 |
Onder en boven eerst lijkt me niet handig toch? Dan heb je bij de 3 middelste scharnieren (bijna) geen speling/speelruimte meer... Of moet ik ten tijde van het ophangen ook al aan wat schroefjes draaien? (omdat je "stellen" schrijft) Ja precies zo doe ik het dus ook. Ik heb dat scharnier 100x bekeken hoe dat nu precies werkt, en het is inderdaad exact zoals je omschrijft. Bij de pogingen wat ik heb gedaan kreeg ik sommige er ook netjes in op die manier, maar dan dingen de andere 2 ofzo er echt niet op. Die bleven gewoon bovenop die grondplaat "zweven" (ook enigszins vast, maar niet echt KLIK erin). Maar ik moet dus nu eerst even weten of ik al aan die schroefjes moet draaien... Ik denk zelf van niet, want dat is écht wat voor het afstellen toch? En niet al voor het inhangen. Straks poging nr. 842 | |
Gieliovd | maandag 19 juni 2017 @ 10:15 |
Daar hoef je nog niet aan te draaien. Het kan echt een hoerenklus zijn maar als je eenmaal de draai te pakken hebt... | |
Sjoerdfoto | maandag 19 juni 2017 @ 10:33 |
Inderdaad, blokje eronder zodat die goed staat, bovenste en onderste erin klikken en handvast zetten, dan de rest. Moet toch niet te moeilijk zijn | |
Nixxor | maandag 19 juni 2017 @ 14:37 |
Hmm, je hebt niet toevallig het deel wat je in je kast zelf schroeft verkeerd om zitten? Ze lijken vrij symmetrisch, maar zijn het (net) niet. | |
bleiblei | maandag 19 juni 2017 @ 20:34 |
Nou ja, het valt en staat met hoe perfect je de potgaten in de deuren hebt geboord-freest. En ik ga er vanuit dat je de andere kant gewoon netjes dmv. een 32 gaten rij op de juiste diepte hebt zitten in de corpus van de kast. Maar een fractie van een mm niet goed geboord, past gelijk niet probleemloos en kan er voor zorgen dat je inderdaad door middel van schroefjes en positionering met slobgaten het moet stellen. Want het zijn geen ikea of geprefabriceerde deuren & kasten toch? Dan is het nogal een gepriegel om het goed te krijgen. Ik vond het met een mal & 2 scharnieren per deur al een behoorlijk gedoe. | |
Fixers | woensdag 21 juni 2017 @ 22:16 |
Eindelijk dat badkamerkastje ophangen, ik woon hier tenslotte pas 5 jaar (Ja, de plinten moeten ook nog ) Op een betegelde holle gipsplaatwand vind ik dit kastje best zwaar voor 2 schroeven (11 kg volgens de Ikea) en boren in tegels heb ik niet eerder gedaan. Paar vragen daarover, zodat ik niet ook in het klusblundertopic hoef te posten - Is een speciale tegelboor noodzakelijk of kan ik toe met een gewone steenboor? - Zijn die Fischer PD pluggen echt sterk genoeg? Het lijkt me zo een ielig stukje plastic. | |
Gieliovd | woensdag 21 juni 2017 @ 22:20 |
Er bestaat niet zoiets als een gewone steenboor. Ik doe het met mijn steenboren maar dat is dan ook een type met speciaal puntje. Glasboor hoor je ook vaak. Dus ligt eraan wat je hebt liggen thuis. En die plug... Nee dat is voor licht werk. En nog eens voor dun materiaal zonder tegels. | |
Makrolon | woensdag 21 juni 2017 @ 22:49 |
Wat voor tegels, wandtegels of vloertegels tegen de wand? | |
Fixers | woensdag 21 juni 2017 @ 23:05 |
Gewoon wandtegels volgens mij, ze zijn glanzend gelglazuurd. | |
Vonkenboer | donderdag 22 juni 2017 @ 06:23 |
Vloer tegels mogen geloof ik wel tegen de wand gemonteerd worden. Andersom geloof ik niet, wandtegels op de vloer zijn vrijwel altijd te glad. | |
Makrolon | donderdag 22 juni 2017 @ 12:21 |
Ik moet een sleuf in een tuin graven van 70 cm diep, buis er in en vervolgens dicht gooien en er bestrating overheen leggen. Hoe zouden jullie die grond zo goed mogelijk laten inklinken zodat de bestrating straks niet gaat zakken? | |
Makrolon | donderdag 22 juni 2017 @ 12:22 |
Dan kom je er met een normale steenboor wel doorheen waarschijnlijk. Als t echt harde vloertegels zijn zou ik een diamant tegelboortje halen. | |
Makrolon | donderdag 22 juni 2017 @ 12:22 |
Weet ik, was een reactie op de vraag van fixers | |
PerryVogelbekdier | donderdag 22 juni 2017 @ 12:31 |
Zonder trilplaat? Dan kun je het aanwateren. Gewoon telkens zeiknat sproeien, tot er een grote plas op staat, en dan klinkt de grond zachtjes in door het water. Duurt ff een paar dagen, maar dan is de grond hard.. | |
Nico987 | donderdag 22 juni 2017 @ 13:49 |
daarbij aanstampen. dit kun je doen met een plank die je er op legt waarna je er op gaat springen | |
derLudolf | donderdag 22 juni 2017 @ 14:47 |
Met een Wacker? Als er al een laagje zand op ligt. | |
Lucky_Strike | donderdag 22 juni 2017 @ 19:34 |
Ik ben op zoek naar iets waarmee ik lelijke randen van gipsplaten netter kan krijgen. Bij voorkeur moet het te koop zijn bij de Gamma. Is een van deze dingen iets? | |
bleiblei | donderdag 22 juni 2017 @ 22:32 |
mja, definieer netter maar je komt daar iig een heel eind mee. zelf doe ik dat gewoon met een stanleymes (trapeze, géén breekmes). | |
Makrolon | donderdag 22 juni 2017 @ 23:32 |
Ik wou eerst een stamper huren. Alleen komt het qua planning het best uit als ik het zondag doe, en zaterdag geen tijd zon ding op te halen... Maar ben er al uit hoe ik het ga doen, ga m iets breder graven dan noodzakelijk, buis er in, dan steek ik de zijkanten weg zodat dat in het gat valt en tril ik hem met mn gewone trilplaat aan per 15 cm oid. Iets meer graafwerk maar dat moet geen probleem zijn met de minigraver. Toch bedankt voor de reacties | |
Gieliovd | vrijdag 23 juni 2017 @ 12:33 |
Waar haal ik nou een trapleuning van hout vandaan, met een lengte van een meter of 3,5 uit één stuk? Ik heb na jaren na geen trapleuning en dat wordt niet zo gewaardeerd | |
vlindertje89 | vrijdag 23 juni 2017 @ 12:43 |
Misschien een extreem domme vraag, maar ik stel hem toch maar. Wij krijgen volgende week de sleutels van een nieuwbouw huurhuis. Een deel van de muren wordt wit klasse behangklaar opgeleverd, maar daar zitten wel wat vlekken op (van er tegenaan schuren met materialen oid). Een deel van de muren wordt klasse behangklaar opgeleverd, maar dan niet al wit gemaakt. Nu gaan wij hier waarschijnlijk geen 5+ jaar wonen, dus in het kader van tijds- en kostenbesparing vroeg ik me af: we moeten dus gaan voorstrijken, en daar hebben we dekkend witte voorstrijk voor gehaald. Mocht nou na die laag voorstrijk de muur er goed uit zien (dus volledig wit), moeten we dan per se nog er overheen schilderen of zouden we het ook gewoon zo kunnen laten? Het is uiteraard niet de meest nette oplossing en als het een koophuis zou zijn, zouden we het sowieso schilderen, maar ja. Ik heb nog nooit met voorstrijk gewerkt, dus weet niet of het per se nog geschilderd moet worden (omdat het bv anders irritaties geeft bij aanraken oid, weet ik veel). | |
PerryVogelbekdier | vrijdag 23 juni 2017 @ 13:23 |
Als alles er 'wit' uitziet, kun je het ook gewoon zo laten. Bij een bekende van me was het hetzelfde, en daar hebben ze goedkoop behang eroverheen gehangen. Wel eerst voorgestreken, want er zat een berg vocht in het huis.. Maar als het met de dekkende voorstrijk er mooi genoeg uitziet, dan lekker zo laten. Daar is niets mis mee | |
dj_ko | vrijdag 23 juni 2017 @ 14:31 |
Iemand nog een gouden tip voor een hangende deurbel? (normale deurbel met drukknop) wd40? schoon maken? | |
vlindertje89 | vrijdag 23 juni 2017 @ 14:55 |
Thanks voor je antwoord!! | |
bartos | vrijdag 23 juni 2017 @ 19:56 |
Druk in het nieuwe huis met voor voorbereiden voor het schilderen. Nu wil ik de radiatoren er afpakken en ken deze kraantjes nog niet: http://imgur.com/a/aDGbD wat doen de 2 schroeven? Ze zitten in het midden van elke radiator. Zijn dit kraantjes zodat je alleen de radiator zelf hoeft aftetappen? En het water wel in de buizen blijft? | |
Gieliovd | vrijdag 23 juni 2017 @ 20:13 |
Ja. | |
bartos | vrijdag 23 juni 2017 @ 20:34 |
Mooi kort en snel thanks, wel eerst even post historie bekeken of je geen kloon of troltje was | |
Nixxor | vrijdag 23 juni 2017 @ 20:56 |
Om het gips weg te krijgen kan het (je schraapt wel een hoop in een keer weg hiermee) Maar om de karton randen netjes te krijgen moet je echt met een (stanley)mes aan de gang. Goeie vraag... Ik heb mijn RVS leuningen op internet besteld. een bouwmarkt heeft ze niet zo snel liggen. Soms kan een trappen/vloerenzaak ze ook leveren. Wat is er mis met de deurbel? Of bedoelje met hangen dat ie vast blijft zitten? Je kunt ff het kapje eraf schroeven en het metalen lipje aan de binnenkant terugbuigen. Anders kun je een klein drupje WD40 langs het knopje spuiten, maar dat is meer als hij echt stroef gaat. | |
Geralt | vrijdag 23 juni 2017 @ 21:19 |
Hoi, Ik heb een kort klusvraagje. In de keuken heb ik 2 stopcontacten. Als ik in de linker een stekker steek van egaal welk apparaat dan slaat de aardlek door. De rechter doet het prima. Dit is al jaren zo. Ik gebruik gewoon alleen de rechter. Geen probleem. Echter heb ik nu het appartement verkocht dus dat moet wel even netjes in orde gemaakt worden. Het kapje wat ervoor zit kan er gedeeltelijk af. Kan ik hier gewoon veilig zelf aan klootviolen (lees: open maken en uit elkaar halen om te kijken of ik iets kan zien wat mis is) als ik de aardlek omzet? Of is dit beter een klus voor een elektricien? PS: ik heb nog niet gekeken, dus ik heb geen idee. Misschien is het gewoon een kwestie van een nieuw binnenwerk erin schroeven? Dat is niet heel moeilijk voor iemand met 2 linkerhanden denk ik of wel? | |
Glider76 | vrijdag 23 juni 2017 @ 21:59 |
Als je de spanning eraf haalt in de meterkast kan ook jij er aan werken. Eerst dat kapje maar eens eraf en kijken of je wat ziet. | |
Geralt | vrijdag 23 juni 2017 @ 22:01 |
Ik zal er morgen eens aan beginnen. Het zijn 2 stopcontacten en 1 zo een draaiknopje voor de afzuiging. Dat knopje moet ik er eerst van zien te krijgen, anders kom ik er niet bij. | |
Glider76 | vrijdag 23 juni 2017 @ 22:03 |
Dat knop kan je er wellicht vanaf trekken? Zit vast geen brogschroefje op. | |
Geralt | vrijdag 23 juni 2017 @ 22:03 |
Geen idee Ik zag wel al dat Gira die knopjes niet meer in het assortiment heeft zitten, dus ik moet het niet stuk maken zegmaar | |
Glider76 | vrijdag 23 juni 2017 @ 22:08 |
Nee, ook niet met een waterpomp tang aan gaan lopen trekken, maar voorzichting proberen eraf te trekken. Op de een of andere manier is het zo gemaakt dat het er weer af kan. | |
Geralt | vrijdag 23 juni 2017 @ 22:12 |
Ik ga morgen eens proberen. Als het lukt dan maak ik wel wat foto's, vast iemand in dit topic die iets kan zien wat niet goed is aan dat stopcontact | |
Gieliovd | vrijdag 23 juni 2017 @ 22:16 |
We zien het wel verschijnen | |
Gieliovd | vrijdag 23 juni 2017 @ 22:17 |
Whaha gelijk heb je @Nixxor ja daar had ik aan gedacht maar om dat nou online te bestellen.... Verzending duurder dan het hout. | |
derLudolf | vrijdag 23 juni 2017 @ 22:41 |
Binnenwerk zelf is denk ik nog wel goed.Ik denk dat een los draadje eerder de oorzaak is | |
Nixxor | zaterdag 24 juni 2017 @ 15:39 |
Bij mij was de verzending zelfs gratis. Ik zie dat ze ook houten leuningen doen (hetzij met rvs doppen) http://www.rvsvakman.nl/ Ik ben erg tevreden over mijn RVS leuningen | |
Albert_Einstein | zaterdag 24 juni 2017 @ 16:29 |
Ik denk dat de aarde-draad (geel/groen) op de verkeerde plek zit. moet in het midden zitten. Bruin en blauw links en rechts. Maakt niet uit hoe. | |
mug89 | zaterdag 24 juni 2017 @ 18:02 |
Vraagje! Wij krijgen over een week de sleutel van onze nieuwbouwwoning. Ivm kostenbesparing gaan we niet behangen / stucen (wordt ook afgeraden ivm "werken" van het huis). We gaan dus gewoon verven.. De muren worden behangklaar opgeleverd, zien er / voelen er wel glad uit. Is het alsnog "nodig" om alabastine muurglad als voorbehandeling te doen? Kan me voorstellen dat dit spul vooral voor wat oudere muren is, of met oude verf/behanglagen etc. De bouwmarkt zegt dat het verstandig is, maar is dat alleen een verkooppraat of ook echt raadzaam? Natuurlijk schuren we de muren wel licht op voordat we gaan verven. | |
Zolderkamer | zaterdag 24 juni 2017 @ 18:56 |
Alabastine is een merk voor/van Jan met de korte achternaam... Haal gewoon in 1 keer professionele verf.. En waarom stel je de vraag niet aan degene die de woning voor je gebouwd heeft? Die heeft vast ook wel een emmer verf voor je.. (heb je direct goede kwaliteit) [ Bericht 6% gewijzigd door Zolderkamer op 24-06-2017 19:03:24 ] | |
Lucky_Strike | zaterdag 24 juni 2017 @ 19:00 |
We hebben de tweede gekocht en het werkt prima. Het papier raakt ook nauwelijks aangetast. | |
mug89 | zaterdag 24 juni 2017 @ 19:50 |
Kan het doen, maar aangezien ze geen muren verven bij de bouw denk ik niet dat ze dit voor me hebben, of dat het alsnog veel duurder is dan normaal. Alles wat extra is bij ze kost een hoop meer . | |
derLudolf | zaterdag 24 juni 2017 @ 19:53 |
Hmmm, ik zou eerlijk gezegd nog geen duur behang op de muur plakken. Muren werken altijd nog wat na, ook voor behang is dat niet bevorderlijk. Na een jaar hangt het allemaal los. Al in meerdere huizen gezien. | |
Vonkenboer | zaterdag 24 juni 2017 @ 20:08 |
Pcies, ieder huis werkt nog een hele poos na door al het vocht wat er in zit. Of ingekomen is tijdens het slechte weer waarin een huis gebouwd is. | |
mug89 | zondag 25 juni 2017 @ 00:12 |
We willen ook niet behangen hoor, alleen verven. Twijfelen alleen of we de muren extra moeten behandelen ja/nee voordat we de latex aanbrengen (flexa clean boven en waarschijnlijk sikkens beneden) | |
Pietverdriet | zondag 25 juni 2017 @ 00:28 |
Wat is de ondergrond? Bij een zuigende ondergrond wordt het vloeibare deel van de verf de muur ingezogen en blijft het pigment en vulmiddel aan de oppervlakte zonder binding. Dus je moet voorbehandelen. Vers beton is sterk alkalisch en dat kan je verf kapot maken Ik ben geen fan van latex, het sluit af, muren moeten kunnen ademen. | |
Pietverdriet | zondag 25 juni 2017 @ 00:31 |
Waarschijnlijk loogt het alkalie van het verse beton/cement/stuck de lijm kapot, te snel werken. Zo kan je oud behang goed verwijderen met een sterke loog oplossing. | |
Atmoz | zondag 25 juni 2017 @ 01:14 |
Ghit goede tiop m! Steajs eens kijen musscgueb! |