abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_169801481
Een ieder die het nieuws volgt weet dat de spanningen met Turkije wereldwijd vooral te maken hebben met de vete tussen Erdogan en Gulen. Ooit de meest loyale bondgenoten, kunnen nu elkaars bloed wel drinken, tenminste zo lijkt het. Stel je voor dat het allemaal bedrog is, een complot om elkaars plannen makkelijker te maken?

"Lul niet zo slap Trigger!, dat kan nooit"

Zal je nu wel denken Snap ik, maar denk er eens over na.

Jarenlang werden de Gulenisten in de Turkse wereld, met name onder de seculieren uitgekotst en vervolgd, dit omdat ze Islamisten zijn, toen Erdogan aan de macht kwam veranderde alles. Erdogan, zelf ook een Islamist die net uit de gevangenis kwam ging een alliantie aan met Gulen en de Gulen beweging. Kregen beiden de macht in handen en de macht van de seculiere elite in Turkije werd gebroken en werd een schaduw van haar voormalige zelf.

Op een gegeven moment dacht Erdogan, yo Gulen, fok jou en dacht Gulen yo Erdogan fok jou en de rest weten jullie ook wel hoe het daarna heeft uitgepakt. Inmiddels bestrijden en haten ze elkaar, of toch niet... wat als dit allemaal een act is?

"Oke Trigger, interessant, je hebt mijn aandacht, maar je hebt nog steeds niet uitgelegd waarom ze dan nu zo zouden doen tegen elkaar? "

Heel simpel eigenlijk als je er over nadenkt, Erdogan met zijn Neo-Ottomanisme en Gulen met zijn idealen staan in grote hoofdlijnen voor hetzelfde, een prominentere rol voor de Islam in de politiek, een door de Islam geïnspireerde maatschappij en een grotere rol voor de Turkse leiderschap in de wereld.

"Ja, ja dat weten we allemaal, waarom zouden ze nu de schijn ophouden dat ze elkaar in de haren kunnen vliegen als het in het echt zulke goede vrienden zijn"

Nou dat is het geniale dus, Erdogan probeert al 14 jaar in de EU te komen en zelfs op de hoogtepunt van de onderhandelingen met de EU en zo een 155 wetten die zijn aangenomen specifiek voor toetreding tot de EU zijn ze nog steeds geen stap dichterbij en is er niet alleen vele onderhandelingen geschrapt er is niet eens een datum voor toetreding. Ondanks alles wat Erdogan heeft gedaan is hij dus aan het falen en werkt zijn beleid niet om Turkije tot de EU te laten toe te treden, een Turkse droom voor decennia, meer dan dat is het niet, maar om zijn falen te maskeren kon hij natuurlijk niet zomaar tegen EU en de Europese landen schoppen, door het zogenaamde conflict met Gulen op een internationale toneel te schuiven kan hij nu van alles en iedereen er bij betrekken in het 'landsbelang'. Erdogan weet dat ze Gulen(isten) niet zullen uitleveren, zeker niet als hij dreigt met de doodstraf en daarna vraagt om uitlevering.

"Oke, niet heel gek, Erdogan is een autoritair populist, het is dus niet vergezocht, maar waarom zou Gulen hier aan mee doen en zich wereldvreemd maken voor Turkije en de Turken?"

Niet alleen de seculieren in Turkije, maar ook vele Westerse landen waren achterdochtig jegens Gulen en zijn beweging, ze werden door de geheime diensten in de gaten gehouden, werden uitgemaakt voor een geheimzinnige sekte en zelfs anti-westers. Door flink te schoppen tegen de Gulenisten in Turkije, ze te vervolgen en te beschuldigen van alles heeft Erdogan de Gulenisten in Europa sympathiek gemaakt. Ze zijn door de politiek meer geaccepteerd en zelfs geprezen. De Gulenisten hebben hun invloed in Turkije "verloren", maar hebben de harten in Europa gewonnen.

"Bijvoorbeeld?!"

2008:

quote:
SP-Tweede Kamerlid Sadet Karabulut van Koerdische afkomst wil een onderzoek naar de Gülen-beweging in Nederland. NOVA meldde vrijdag dat de beweging uit zou zijn op islamisering van de Nederlandse samenleving.
http://azady.nl/?p=7501

2016
quote:
Sadet Karabulut: "Ik vind het niet kunnen dat de boodschap wordt verspreid dat Gülen-aanhangers terroristen zijn. Dat is gevaarlijk."
https://www.facebook.com/(...)ges_finch_main_video

Nova, 2008:
quote:
In Turkse kringen is hij een begrip: Fethullah Gulen. Een omstreden islamitische prediker die ook in Nederland duizenden aanhangers heeft.

Zij zijn actief in het onderwijs, de media en het bedrijfsleven. Volgens hen is Fethullah een gematigde moslim, die staat voor dialoog en samenwerking. Organisaties die zijn gedachtengoed verspreiden krijgen tonnen aan subsidie. Maar volgens Turkije-kenners heeft Fethullah een dubbele agenda. Hij zou niet streven naar dialoog, maar naar islamisering van de samenleving. En in zijn scholen zouden kinderen worden geïndoctrineerd. Ook in Nederland. Met subsidie van het Rijk. Een Kamermeerderheid wil een onderzoek.

In de studio reageren Kamerleden Sadet Karabulut (SP) en Halbe Zijlstra (VVD).
http://www.novatv.nl/page/detail/uitzendingen/6173

"Bullshit Trigger, leuk verhaaltje, maar echt niet dat dit waar is!"

Kan, misschien heb jij gelijk.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2017 22:39:00 ]
pi_169801578
Ik las van de week dat die (inmiddels ontslagen) veiligheidsadviseur van Trump al had gespard met de Turken om te kijken of ze Gulen "buitenwettelijk" naar Turkije zouden kunnen krijgen. Hoe past dat in dit scenario?
pi_169801647
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 22:01 schreef ChrisCarter het volgende:
Ik las van de week dat die (inmiddels ontslagen) veiligheidsadviseur van Trump al had gespard met de Turken om te kijken of ze Gulen "buitenwettelijk" naar Turkije zouden kunnen krijgen. Hoe past dat in dit scenario?
Tering wat lees jij snel.

Als Gulen werd uitgeleverd naar Turkije zou hij de ultieme martelaar worden ( in de schijn dat hij wordt gemarteld en vervolgd) om de Gulenisten niet uit te leveren en ze te voorzien van overheidsresources in hun overige activiteiten?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2017 22:04:48 ]
pi_169801741
quote:
11s.gif Op zondag 26 maart 2017 22:04 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Tering wat lees jij snel.

Als Gulen werd uitgeleverd naar Turkije zou hij de ultieme martelaar worden ( in de schijn dat hij wordt gemarteld en vervolgd) om de Gulenisten niet uit te leveren en ze te voorzien van overheidsresources in hun overige activiteiten?
Scannend lezen, nu de diepte in ;)

De grootste fout die mensen maken rond mensen als Erdogan is denken dat het "domme lui" zijn die "maar wat doen".

Los van wat je van hem zou vinden is er echt wel intelligentie en planning nodig om op die positie te komen en te blijven.

Heeft hij in het verleden soortgelijke plannen of tactieken gebruikt bijvoorbeeld? Als burgemeester (dat is hij geweest meen ik) bijvoorbeeld?
pi_169801802
Zou hij andere landen in de regio kunnen meetrekken in een soort Turkse alliantie dan?

Vind het in elk geval een interessante stelling.
  zondag 26 maart 2017 @ 22:12:47 #6
463796 bijstandboy
jij al uitkering heb?
pi_169801887
Wanneer wordt Öcalan vrijgelaten eigenlijk? :')
pi_169801888
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2017 22:07 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Scannend lezen, nu de diepte in ;)

De grootste fout die mensen maken rond mensen als Erdogan is denken dat het "domme lui" zijn die "maar wat doen".

Los van wat je van hem zou vinden is er echt wel intelligentie en planning nodig om op die positie te komen en te blijven.

Heeft hij in het verleden soortgelijke plannen of tactieken gebruikt bijvoorbeeld? Als burgemeester (dat is hij geweest meen ik) bijvoorbeeld?
Volgens de Turkse grondwet mag iemand die is veroordeeld niet de politiek in. Erdogan is ooit veroordeeld vanwege het reciteren van een gedicht en daarmee was het dus illegaal dat hij het parlement zou betreden, laat staan premier of president. Erdogan heeft eerst een partij laten oprichten door zijn beste vrienden, Gul en Sener. Heeft de Koerden en de seculieren tegen elkaar uitgespeeld, de laatste nodige stem om de wet te omzeilen en Erdogan het parlement te laten betreden is gekomen van de Kemalistische leider Baykal. En de rest is geschiedenis :7

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2017 22:13:46 ]
pi_169801961
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2017 22:09 schreef ChrisCarter het volgende:
Zou hij andere landen in de regio kunnen meetrekken in een soort Turkse alliantie dan?

Vind het in elk geval een interessante stelling.
Koerdisch Irak is bijna een provincie van Turkije te achten en de Azerbaijanen hebben een goede band met Turkije, bijna onvoorwaardelijk.
pi_169802396
2008:

quote:
SP-Tweede Kamerlid Sadet Karabulut van Koerdische afkomst wil een onderzoek naar de Gülen-beweging in Nederland. NOVA meldde vrijdag dat de beweging uit zou zijn op islamisering van de Nederlandse samenleving.
http://azady.nl/?p=7501

2016
quote:
Sadet Karabulut: "Ik vind het niet kunnen dat de boodschap wordt verspreid dat Gülen-aanhangers terroristen zijn. Dat is gevaarlijk."
https://www.facebook.com/(...)ges_finch_main_video

Meesterlijk :7

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2017 22:27:10 ]
  Moderator zondag 26 maart 2017 @ 22:28:17 #10
249559 crew  Lavenderr
pi_169802467
Ah, goed topic.
*verdiepen gaat
pi_169802887
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 22:15 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Koerdisch Irak is bijna een provincie van Turkije te achten en de Azerbaijanen hebben een goede band met Turkije, bijna onvoorwaardelijk.
Zou dat een volgende stap kunnen zijn binnen dit geheel? "Wij" tegen de algemene vijand?
pi_169803093
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2017 22:38 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Zou dat een volgende stap kunnen zijn binnen dit geheel? "Wij" tegen de algemene vijand?
Wat in ieder geval een onbetwistbare feit is dat de Turkse invloeden in Noord Irak en Azerbaijan onmogelijk waren zonder de Gulenscholen en economische concessies van Erdogan. Niet alleen is er een generatie opgeleid met liefde en acceptatie van Turkse leiderschap, maar zijn ze ook nog eens financieel afhankelijk van Turkije nu. Erdogans materiële steun, Gulen de immateriële propaganda. De in Azerbaijan en Irak geboekte resultaten was het doel van beiden iig.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2017 22:46:18 ]
pi_169803485
Ik sta versteld van mijn eigen OP :7 :@
  Moderator zondag 26 maart 2017 @ 22:56:21 #14
249559 crew  Lavenderr
pi_169803559
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 22:54 schreef Triggershot het volgende:
Hij is ^O^
pi_169803581
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 22:56 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Hij is ^O^
:P
pi_169803864
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2017 22:07 schreef ChrisCarter het volgende:

Jep!

Een meesterlijke zet was hoe hij omging met een directe dreigement van de seculiere elite en het leger in 2007

quote:
E-memorandum (Turkish: e-muhtıra) is a controversial General Staff statement released on its website in 2007 weighing in the Turkish presidential elections in 2007. The candidate that would most likely be elected was Abdullah Gül. Turkey's presidential office is regarded as the guardian of the country's secular system; the fact that Gül's wife wears the Islamic headscarf, as well as his own history in political Islam, turned the elections into a political crisis.
Gul is medeoprichter van de AKP, rechterhand van Erdogan en minister van buitenlandse zaken geweest onder zijn eerste kabinet.

Nadat het leger op haar website Erdogan had gewaarschuwd niet aan te dringen Gul naar voren te schuiven als president, de voorganger van Gul was een echte Kemalist in hart en nieren en de laatste president van de seculiere elite zorgde Erdogan voor een politieke crisis door op z'n hoogtepunt van zijn successen en populariteit vervroegde verkiezingen aan te kondigen, zo dreef hij niet alleen een wig tussen het leger en het volk waar de AKP weer met een monsterzegen uit de verkiezingen kwam, maar werd het ook een internationale kwestie waarbij de EU en de VS de houding van het leger had afgekeurd.

Meer:

https://en.wikipedia.org/wiki/E-memorandum

Nadat hij de verkiezingen won en Gul werd beëdigd als president was het tijd om voor eens en altijd af te rekenen met de seculiere Kemalisten met ja hoor, je raadt het al:

quote:
The conspiracy mainly targeted seculars of Turkey staged by Islamist Justice and Development Party and Gülen Movement.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ergenekon_(allegation)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2017 23:07:18 ]
pi_169803878
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 22:12 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Volgens de Turkse grondwet mag iemand die is veroordeeld niet de politiek in. Erdogan is ooit veroordeeld vanwege het reciteren van een gedicht en daarmee was het dus illegaal dat hij het parlement zou betreden, laat staan premier of president. Erdogan heeft eerst een partij laten oprichten door zijn beste vrienden, Gul en Sener. Heeft de Koerden en de seculieren tegen elkaar uitgespeeld, de laatste nodige stem om de wet te omzeilen en Erdogan het parlement te laten betreden is gekomen van de Kemalistische leider Baykal. En de rest is geschiedenis :7
Zoals ik al zei, door te denken dat het een domme vent is doe je hem tekort ;)

Maar hoe komt het dat dit zo in het openbaar gebeurt en hij ermee "wegkomt"? Of is het meer een geval van "achteraf hebben we het totaalplaatje"?
  zondag 26 maart 2017 @ 23:06:23 #18
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_169803882
Ik heb eigenlijk behoorlijk de ballen verstand van die Turkse kwestie, maar de OP klinkt aannemelijk en goed uitgedacht dus wat mij betreft is de theorie waar.
Wat een gniepige kolerelijers zijn het ook die twee, bah. :r
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_169804040
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2017 23:06 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, door te denken dat het een domme vent is doe je hem tekort ;)

Maar hoe komt het dat dit zo in het openbaar gebeurt en hij ermee "wegkomt"? Of is het meer een geval van "achteraf hebben we het totaalplaatje"?
Omdat Erdogan echt op veel vlakken wel degelijk een zegen is geweest voor het volk en hij een geweldig goed CV had als burgemeester van Istanbul waar hij nagenoeg alle problemen van de stad grotendeels heeft opgelost. Als je Istanbul kunt fixen, kan je Turkije fixen. Niet te vergeten dat hoe Erdogan aan de macht kwam vooral een proteststem was tegen de dominante elite, eenmaal aan de macht kwam hij ook zijn beloftes na en ging het land op heel veel vlakken er op vooruit.

Iaw jouw vriendin:
"Wat boeit het mij nou hoe hij aan die bloemen komt, hij heeft ze, dat is wat geldt"
pi_169804401
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 23:11 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Omdat Erdogan echt op veel vlakken wel degelijk een zegen is geweest voor het volk en hij een geweldig goed CV had als burgemeester van Istanbul waar hij nagenoeg alle problemen van de stad grotendeels heeft opgelost. Als je Istanbul kunt fixen, kan je Turkije fixen. Niet te vergeten dat hoe Erdogan aan de macht kwam vooral een proteststem was tegen de dominante elite, eenmaal aan de macht kwam hij ook zijn beloftes na en ging het land op heel veel vlakken er op vooruit.

Iaw jouw vriendin:
"Wat boeit het mij nou hoe hij aan die bloemen komt, hij heeft ze, dat is wat geldt"
Ik wil en gebruik het niet als Godwin maar het lijkt op de voor-oorlogse variant van Hitler hoe hij aan de macht kwam maar ook met steun van het volk dat deed. Duitsland was een gebroken natie met veel problemen. Als er dan een knopendoorhakker komt die ook echt resultaten boekt is dat erg sterk tegenover het volk.

Ik doel dus echt op het vooroorlogse he.
pi_169804414
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 22:54 schreef Triggershot het volgende:
eckte turuk jij :')
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_169804555
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2017 23:25 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Ik wil en gebruik het niet als Godwin maar het lijkt op de voor-oorlogse variant van Hitler hoe hij aan de macht kwam maar ook met steun van het volk dat deed. Duitsland was een gebroken natie met veel problemen. Als er dan een knopendoorhakker komt die ook echt resultaten boekt is dat erg sterk tegenover het volk.

Ik doel dus echt op het vooroorlogse he.
Het verschil met Hitler in het vooroorlogse zou zijn dat Erdogan alleen maar verkozen blijft worden door het volk, ook al zijn er her en der weleens berichten van verkiezingsfraude, zal dat altijd op kleinschalig niveau zijn. Erdogan is een merk en er is niet echt iemand die zo een grote achterban als hij heeft. De AKP had haar eerste 'nederlaag' (lees: een kleinere meerderheid in het parlement) toen Erdogan niet meer mee deed als kandidaat, maar al president was. Zelfs in een land als Nederland krijgt Erdogan de meeste stemmen van de Turken, simpelweg omdat hij populair is en is altijd met steun van het volk hogerop geklommen. Hitler is 1x democratisch gekozen en toen was het natuurlijk zo goed als afgelopen met de democratie in Duitsland. Volgens de wetgeving van 2014 had Erdogan zichzelf als president kunnen benoemen volgens de toen geldende grondwet, toch koos hij er voor om naar het volk te stappen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2017 23:33:53 ]
pi_169804652
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 23:31 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het verschil met Hitler in het vooroorlogse zou zijn dat Erdogan alleen maar verkozen blijft worden door het volk, ook al zijn er her en der weleens berichten van verkiezingsfraude, zal dat altijd op kleinschalig niveau zijn. Erdogan is een merk en er is niet echt iemand die zo een grote achterban als hij heeft. De AKP had haar eerste 'nederlaag' (lees: een kleinere meerderheid in het parlement) toen Erdogan niet meer mee deed als kandidaat, maar al president was. Zelfs in een land als Nederland krijgt Erdogan de meeste stemmen van de Turken, simpelweg omdat hij populair is en is altijd met steun van het volk hogerop geklommen. Hitler is 1x democratisch gekozen en toen was het natuurlijk zo goed als afgelopen met de democratie in Duitsland. Volgens de wetgeving van 2014 had Erdogan zichzelf als president kunnen benoemen volgens de toen geldende grondwet, toch koos hij er voor om naar het volk te stappen.
Ja vandaar dat ik ook echt het begin bedoelde. Het lastige is dat er anders meteen die oorlog-nasmaak aan hangt maar het gaat mij om de combi politiek klimaat en staat van een land.
pi_169804752
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 23:35 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Ja vandaar dat ik ook echt het begin bedoelde. Het lastige is dat er anders meteen die oorlog-nasmaak aan hangt maar het gaat mij om de combi politiek klimaat en staat van een land.
Ik ben het met je eens dat er parallellen te trekken zijn tussen beide. Zeker als het gaat om steun van het volk, geweldig goed propaganda machine en de successen, maar de 'dreigementen' van Erdogan om hogerop te klimmen zijn anders. In 2011 'dreigde' hij tijdens zijn verkiezingscampagne met "als ik niet X% van de stemmen haal stop ik met de politiek en zien jullie mij niet meer terug.." gevolg? De opkomst tijdens de verkiezingen was nog hoger. Wat hij zei was in principe wel gewoon chantage, wetende dat er voor een groot gedeelte van het volk geen alternatief is voor hem, de hoge opkomst was daartegenover voor hem weer een rechtvaardiging om tegen iedere criticus daarmee de mond te snoeren en lekker zijn gang te gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2017 23:42:13 ]
pi_169804795
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 23:40 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat er parallellen te trekken zijn tussen beide. Zeker als het gaat om steun van het volk, geweldig goed propaganda machine en de successen, maar de 'dreigementen' van Erdogan om hogerop te klimmen zijn anders. In 2011 'dreigde' hij tijdens zijn verkiezingscampagne met "als ik niet X% van de stemmen haal stop ik met de politiek en zien jullie mij niet meer terug.." gevolg? De opkomst tijdens de verkiezingen was nog hoger. Wat hij zei was in principe wel gewoon chantage, wetende dat er voor een groot gedeelte van het volk geen alternatief is voor hem, de hoge opkomst was daartegenover voor hem weer een rechtvaardiging om tegen iedere criticus daarmee de mond te snoeren en lekker zijn gang te gaan.
Maar heeft hij dan echt deze trucks nu nog nodig om zijn positie te versterken dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')