abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 donderdag 23 maart 2017 @ 10:45:06 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_169718107
Een single met gastzanger Typhoon markeert vandaag de geboorte van Aan, het nieuwe studioalbum van Bløf. De band spreekt zich voor het eerst uit over het album, dat in drie delen verschijnt. ,,Het gaat over de controle loslaten en vol vuur het leven omhelzen.’’

Tijdens de voorbereiding van het nieuwe album Aan merkte Paskal Jakobsen dat hij en zijn kompanen van Bløf elkaar vaak antwoorden gaven die hem bekend voorkwamen. Ze waren enige tijd hun eigen gang gegaan - Jakobsen deed een solotour en Peter Slager presenteerde het soloalbum Slik -, maar ze kennen elkaar na al die jaren door en door en dat wordt door een korte onderbreking niet anders. Jakobsen: ,,Zoals in elke relatie is even afstand nemen noodzakelijk om te ervaren hoe goed je het met elkaar hebt. Dat werkt verfrissend. Aan de andere kant zijn wij na twintig jaar natuurlijk helemaal op elkaar ingespeeld. Daarom hebben we, net als bij de vorige plaat, producenten van buitenaf erbij gehaald. Om te voorkomen dat we in dezelfde groef blijven hangen.”

Aan is het twaalfde album van Bløf (‘we wilden hem voor de verwarring eerst nog 13 noemen’) en het moet gezegd: de sfeer en sound zijn anders. Het openingsnummer Zachtjes Zingen zet meteen de toon, met Jakobsen die zich vocaal op een dun lijntje beweegt waardoor de song ver weg blijft van het grote sentiment en de uitroeptekens. Jakobsen: ,,Bij gevoelige nummers is er altijd het risico dat het te groots wordt, te vettig allemaal. Met Peter heb ik daar veel over gesproken, want hij is daar allergisch voor. Hoe blijven we weg van de pathos?”

Nieuwe geluiden
Ze kennen elkaar tot achter de komma, maar dat maakt de creatie van een nieuw album allerminst tot een routineklus. Peter Slager: ,,Juist doordat iedereen alles van elkaar weet, wordt de zoektocht naar nieuwe geluiden intensiever. Je hebt een hoop onderwerpen en stijlen al behandeld en soms zelfs uitgeput, dus het verlangen naar iets anders neemt almaar toe. Maar vernieuwen mag geen doel op zich zijn. Het moet een basis hebben. Die balans is delicaat.”

Ook de wijze waarop Aan uitkomt, wijkt af van de klassieke methode. Het album verschijnt in drie delen (vandaag 4 nummers exclusief op Spotify, daarna nog eens 4 en tot slot 6 nummers) en is vanaf 19 mei in zijn geheel te koop; de eerste single Wereld van Verschil, met Typhoon, komt vandaag uit.

De opnameperiode van Aan duurde acht weken, verspreid over 2,5 jaar. Het proces begon gemoedelijk, maar de vrolijkheid ging er wel vanaf. Norman Bonink: ,,Omdat we allemaal zo onze voorkeuren en ideeën hebben en ook onze rol opeisen. Zo had iedereen ook over de drums een nadrukkelijke mening. Dat vond ik, als de drummer van de band, behoorlijk moeilijk. Dat is dan een kwestie van loslaten. Het bekende laten gaan en open proberen te staan voor het onbekende.”

Loslaten
Ze vroegen Dries Bijlsma (van Typhoon) en Ferdy van der Singel erbij. De producers, jonger en met een andere muzikale achtergrond, kregen ‘de teugels in handen’. Bas Kennis: ,,Vanaf dat moment lag de verantwoordelijk elders. Interessant is dat dan het groepsproces verandert. Bijlsma en Van der Singel vinden plotseling iets van ons werk. Daardoor kruipen wij weer wat dichter naar elkaar toe. In de zin van: hoezo vinden jullie dit of dat?”

Loslaten - het is een thema dat op Aan vaak voorbij komt. Peter Slager heeft - ‘dat gaat onbewust ‘ - liedjes geschreven die handelen over het vermogen om het onbehagen opzij te zetten en te genieten van wat het leven brengt. Jakobsen: ,,Het gaat naar mijn idee over doorstarten. Over beschouwen, de controle loslaten en vol vuur het leven omhelzen.” Een ijzersterk nummer als Ego past naadloos binnen die context. Kennis: ,,Dit album is blijkbaar een reflectie van wat wij momenteel doormaken en ervaren.”

Jakobsen, grappend: ,,Peter laat sowieso behoorlijk veel los. En het lukt hem heel goed; zijn teksten zijn er tegenwoordig pas als de muziek allang klaar is. Hij schrijft achter de muziek aan.”

Instrumentale plaat
Slager: ,,Vroeger was de tekst er eerst. Op een of andere manier is dat gaan verschuiven. Nu moet ik een inhaalslag maken, omdat het anders - bij wijze van spreken - een instrumentale plaat wordt. Dat geeft extra druk. Daar wil ik bij het volgende album best wel weer vanaf.”

Het nieuwe geluid dat Bløf zocht, klinkt nadrukkelijk in Bewaar me - een nummer dat ook de signatuur draagt van producer Dries Bijlsma, met verwijzingen naar r&b en hip hop. Slager: ,,Het was eigenlijk een vintage Bløf-pianonummer waar we echt blij mee waren. Dries heeft het compleet door de machine gehaald. Hij is gaan knippen en plakken. Zo is het opeens Bløf en toch essentieel anders.”

Kennis: ,,De voldoening is extra groot als die invloeden elkaar versterken. En andersom werkt het ook zo. Als een producer met iets komt waarbij we weinig voelen, is het ook meteen een ‘nee’. Dan komt het namelijk niet meer goed.”

Op Aan is de diversiteit groot. Sommige songs hebben het karakter van gecompliceerde soundscapes, en tegelijk is er ruimte voor feestlijke liedjes en popliedjes als Zoutelande. Jakobsen: ,,We hebben allemaal even ons eigen ding gedaan, en nu zijn weer verbonden: hier staat een trotse, eigenwijze band. Daarom is gekozen voor de titel Aan. Want wij zijn dan wel lange tijd onderweg, maar we staan nog altijd aan. Onze concerten zijn gelukkig nog altijd in een mum van tijd uitverkocht en met dit album is weer een andere fase aangebroken. We moesten ook echt een stap maken. Dat zijn we aan onszelf en aan ons publiek verplicht.”

http://www.ad.nl/show/de-nieuwe-sound-van-blof~a1d63ec2/

Wie denken ze dat ze zijn ? The Beatles :?

Ik wil jullie de documentaire van vanavond over Iggy and The Stooges aanraden op NPO2.

Wat kots ik van deze zemelende, nietszeggende, eigen dunkende, wartaal bezigende, de Nederlandse taal verkrachtende amoebes.

Ga in het oefenhok ver weg in Zeeland je schijtzooi loslaten. Er zijn niet voor niets maar 4 internationals in meer dan 100 jaar interlandvoetbal uit Zeeland. Laat Blöff het Wilhelmus spelen en zelfs de Kuip stroomt leeg. :(

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_169718229
Niet gelezen
  Moderator donderdag 23 maart 2017 @ 10:52:14 #3
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_169718231
Niet gelezen
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_169718236
Gelezen.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_169718259
quote:
14s.gif Op donderdag 23 maart 2017 10:52 schreef Da_Sandman het volgende:
Gelezen.
Echt?
  donderdag 23 maart 2017 @ 10:54:56 #6
138448 PeZu
Suspended animation
pi_169718287
gewoon nog een keer het artikel posten als je van ze kost hoor
There's a virus in my system
There's a virus in my brain
There's a virus in my system
And it's driving me insane
pi_169718291
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 10:53 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Echt?
Zeker wel. Goed verhaal.
In Southern Sun
  donderdag 23 maart 2017 @ 10:56:12 #8
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_169718304
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 10:53 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Echt?
Nee, in Heerlen.
And so is the past
  donderdag 23 maart 2017 @ 10:58:14 #9
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_169718349
quote:
14s.gif Op donderdag 23 maart 2017 10:52 schreef Da_Sandman het volgende:
Gelezen.
Ik heb deze reactie gelezen
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_169718387

Wie van hun schrijft al die geniale teksten?
  donderdag 23 maart 2017 @ 11:02:19 #11
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_169718410
"Hoe blijven we weg van de pathos" :')

Ze kunnen hun band beter Pathos noemen. Stelletje quasi-intellectuelen.
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_169718477
Wel benieuwd wat TS niet begrijpt aan de praatjes in dit verhaal.
In Southern Sun
  Trouwste user 2022 donderdag 23 maart 2017 @ 11:19:01 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_169718674
quote:
17s.gif Op donderdag 23 maart 2017 10:54 schreef PeZu het volgende:
gewoon nog een keer het artikel posten als je van ze kost hoor
Kötst.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 donderdag 23 maart 2017 @ 11:20:41 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_169718707
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 11:00 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]

Wie van hun schrijft al die geniale teksten?
Welke homo bedoel je. Zie ze zwaaien. Wat een vertier. Rock & Roll in Nederland.

:W w/ *; :9~

:T
  Trouwste user 2022 donderdag 23 maart 2017 @ 11:23:25 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_169718769
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 11:07 schreef Da_Sandman het volgende:
Wel benieuwd wat TS niet begrijpt aan de praatjes in dit verhaal.
Ha ha ha. Man dan kan ik het hele artikel quoten.

Ga fucking je gitaar stemmen en ga los. Twee dagen geleden Chuck Berry overleden. Die neukte 5 maagden en heeft 20 buitenechtelijke kinderen.

Bowie en Jagger deden het met elkaar.

pi_169718801
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 11:23 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ha ha ha. Man dan kan ik het hele artikel quoten.

Ga fucking je gitaar stemmen en ga los. Twee dagen geleden Chuck Berry overleden. Die neukte 5 maagden en heeft 20 buitenechtelijke kinderen.

Bowie en Jagger deden het met elkaar.

Als je de teksten uit het artikel niet begrijpt zegt het wel iets over je hoor Tongemans.

En waar haal je eigenlijk het idee vandaan dat Bløf rock&roll is?
In Southern Sun
  Trouwste user 2022 donderdag 23 maart 2017 @ 11:27:12 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_169718831
quote:
7s.gif Op donderdag 23 maart 2017 11:25 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Als je de teksten uit het artikel niet begrijpt zegt het wel iets over je hoor Tongemans.

En waar haal je eigenlijk het idee vandaan dat Bløf rock&roll is?
Ha ha ha. Heerlijk. Je hebt gelijk. Het is geen Rock. Het is veilige bagger-muziek met teksten waar Toon Hermans zich voor zou schamen.

pi_169718848
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 11:27 schreef tong80 het volgende:

Je hebt gelijk.

Ja, duh.
In Southern Sun
  Trouwste user 2022 donderdag 23 maart 2017 @ 11:29:00 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_169718875
quote:
2s.gif Op donderdag 23 maart 2017 11:27 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Ja, duh.
Ik zal je ook eens quoten.

.
  donderdag 23 maart 2017 @ 14:35:12 #20
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_169722252
Oké, ze hebben er dan wel 20 jaar opzitten maar verder ben ik het wel eens met de klacht.
pi_169758349
Gooi een waterstofbom op Bløf.
pi_169761057
hoef OP niet te lezen, om te weten dat dit een ZEER terechte klacht is.

zie ook mijn topic over deze kwalijke zaak: KLB / Blof en Typhoon om 1 track
pi_169761655
Gelezen.

Ze bedoelen het goed, maar ik ben er niet zeker van dat ik het eindresultaat zou willen horen.
pi_169761852
Terechte klacht. Artikel gelezen, maar net als met de nummers van Bløf moest ik moeite doen on het eind ervan te halen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_169762606
Eerste klas kutband, net als Di-rect, Kane, Kensington, Racoon enz. Allemaal 3FM middelmatigheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')