abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 maart 2017 @ 09:03:10 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169693539
quote:
Eerste Nederlandse patiënt door bacteriofagen buiten levensgevaar'
Foto: Hollandse Hoogte
Gepubliceerd: 21 maart 2017 15:33
Laatste update: 21 maart 2017 19:10

Door middel van het toedienen van bacteriofagen is voor het eerst het leven van een Nederlandse patiënt gered. In het AVROTROS-programma Zorg.nu is dinsdagavond te zien hoe de 61-jarige Bart Vissers uit Valkenburg wordt behandeld in het Militair Hospitaal Koningin Astrid in België.
Vissers kreeg na zijn darmoperatie langdurig antibiotica toegediend. Op den duur werkte dat niet meer. Zo'n vier maanden geleden raakte Vissers in coma, waarna zijn arts besloot om te behandelen met bacteriofagen. Bacteriofagen kunnen specifieke bacteriën in het lichaam te lijf gaan.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waarschuwde dat er steeds meer gevallen zijn antibioticaresistentie, waarbij bepaalde bacteriën niet meer gevoelig zijn voor de werking van een of meer antibioticasoorten. Hierdoor groeit de noodzaak voor een werkzaam alternatief. Naar schatting zullen in 2050 wereldwijd 10 miljoen mensen sterven door antibioticaresistentie.

Artikel 37
Om de behandeling met bacteriofagen toe te staan moest de arts van Vissers zich beroepen op artikel 37 van de Veklaring van Helsinki, waarin toestemming wordt gegeven om experimentele medicijnen te gebruiken als er geen ander middel meer werkt.

In Europa worden bacteriofagen nog niet toegepast. In Rusland en Georgië al wel. Daarom werkt het Militair Hospitaal Koningin Astrid samen met de Eliava kliniek in Georgië. Daar zijn bacteriofagen in de apotheek te krijgen.

Voordat het bekend werd in de media wilden artsen eerst zeker zijn van het herstel van Vissers. De 61-jarige Nederlander ligt nog steeds in het ziekenhuis, maar is momenteel buiten levensgevaar. De uitzending van Zorg.nu is dinsdag om 21.25 uur te zien op NPO 1.

http://www.nu.nl/gezondhe(...)en-levensgevaar.html

Mooi om te zien dat deze technologie steeds meer acceptatie vind, in Georgie werkt men hier al decennia aan.
Meer over bacteriofagen
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bacteriofaag
Voordeel, resistentie is geen probleem meer
Nadeel, het is geen breedband anti bacteriemiddel, voor een specifieke bacterie een specifieke bacteriofaag. Dit is mooi als je de bacterie in de infectie kan kweken (meeste bacterien laten zich niet kweken) en er tijd voor is om te kweken.
Goed nieuws in de strijd tegen bacteriele resitentie voor antibiotica.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_169693595
Gaaf! Maar zal idd zeer gelimiteerde toepassing hebben aangezien het genoom van een bacterie aanpassen terwijl het functioneel blijft een stuk lastiger is dan bij andere organismen. Maar het is iig iets. :) Misschien combineren met een CRISPR systeem, Cpf1 is geloof ik klein genoeg om gewoon geïnjecteerd te kunnen worden in mensen.

[ Bericht 51% gewijzigd door Rezania op 22-03-2017 09:18:51 ]
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  woensdag 22 maart 2017 @ 09:17:20 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_169693700
quote:
14s.gif Op woensdag 22 maart 2017 09:08 schreef Rezania het volgende:
Gaaf! Maar zal idd zeer gelimiteerde toepassing hebben aangezien het genoom van een bacterie aanpassen terwijl het functioneel blijft een stuk lastiger is dan bij andere organismen. Maar het is iig iets. :)
Je zal per infectie iets moeten ontwerpen. Wel goed voor de werkgelegenheid iig.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_169693747
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2017 09:17 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je zal per infectie iets moeten ontwerpen. Wel goed voor de werkgelegenheid iig.
Personalised medicine. :Y Idd goed voor de werkgelegenheid, maar zal niet altijd goedkoper zijn dan huidige systemen. Maar ik ben iig iedere keer weer een stukje opgelucht als ik over alternatieven voor antibiotica lees.
  woensdag 22 maart 2017 @ 09:21:08 #5
45206 Pietverdriet
pi_169693749
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2017 09:17 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Zal dan wel flink duurder worden dan een kuurtje antibiotica.
  woensdag 22 maart 2017 @ 09:28:33 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_169693877
quote:
14s.gif Op woensdag 22 maart 2017 09:20 schreef Rezania het volgende:

[..]

Personalised medicine. :Y Idd goed voor de werkgelegenheid, maar zal niet altijd goedkoper zijn dan huidige systemen. Maar ik ben iig iedere keer weer een stukje opgelucht als ik over alternatieven voor antibiotica lees.
Uiteindelijk zal de technologie ons verlossen van alle problemen. Goedschiks of kwaadschiks :P
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 22 maart 2017 @ 09:38:24 #7
45206 Pietverdriet
pi_169694004
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2017 09:28 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Uiteindelijk zal de technologie ons verlossen van alle problemen. Goedschiks of kwaadschiks :P
Onder Stalin werd de pionier op het gebied van Bacteriofagen vermoord.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/George_Eliava
pi_169694071
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2017 09:28 schreef SpecialK het volgende:

[..]

RIP wij of RIP 'hun' idd. Spannend. :7
pi_169694085
Trouwens, iets dat ik me net bedacht, nu werkt dit nog hè. Maar CRISPR is in de eerste plek het afweersysteem van veel bacteriën, dat kan ook gewoon leren. Als ze eenmaal die bacteriofaag kunne verslaan ben je terug bij af. Vraag me af hoe groot de kans op het ontwikkelen van resistentie is.
pi_169749070
Virussen evolueren sneller dan bacterieen.

CRISPR/cas9, en mogelijke andere systemen, zorgen er alleen voor dat virussen bacterien niet totaal uitroeien, waarna de virussen zelf ook uitsterven.
pi_169751033
Ja, leuk, maar dan moet je nog wel het juiste virus te pakken krijgen of laten evolueren. Makkelijker gezegd dan gedaan als het viraal genoom kapot wordt geknipt zodra het de cel in komt. En lang niet iedere virus evolueert even snel.

Het zal mij benieuwen. Er zijn veel verschillende factoren die meespelen, zoals de infectiesnelheid en de mogelijkheid tot aanpassen van de bacterie. Er is niet echt een rechttoe, rechtaan antwoord op te geven, maar het is iig geen 100% foolproof methode.
pi_169751702
Je doet net alsof CRISPR een wondermiddel is voor bacterien. Bacterien hebben allerlei methodes om weerstand te bieden tegen fagen. CRISPR is er daar eentje van die je in sommige bacterieen aan zal treffen. Toch zijn er nog steeds fagen. Dus deze wapenwetloop hebben de bacterien nog niet gewonnen. Dus, fagen zijn effectief.
pi_169751721
Omdat er meerdere soorten hosts zijn. Echt gaat het in dit geval om een soort, de infectie.
pi_169751809
Trouwens kan evolutie voor nieuwe, ongewenste, targets zorgen. Dus, hoewel het potentie heeft zal het nooit brede toepassing genieten naar mijn verwachting, niet zoals antibiotica.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')