en dan nog een ander klein vraagje. Waarom draaien de meesten objecten in de ruimte rond? De banen van platen zijn rond of ovaal, de objecten zelf zijn rond. Melkweg heeft een rondachtige vorm. Hoe kan dit?
in, moet ik ff nadenken, brugge dacht ik, heb je een museum voor moderne kunst. 1 van de pronkstukken daar is een cabine waarin alleen maar spiegels zijn. Dat betekent dat als je naar beneden kijkt, het lijkt alsof het een oneindig diep gat is. Het mooie is dan dat je last krijgt van hoogtevrees en je automatisch houvast zoekt, heel mooi verschijnsel is dat
[Dit bericht is gewijzigd door sir_dalord op 10-12-2002 14:47]
quote:de tunnel is _niet_ oneindig, want je vangt het licht op dat meerdere malen weerkaatst is door de tegenoverstaande spiegel.
Op dinsdag 10 december 2002 14:41 schreef SaturN het volgende:
Als je spiegels tegenover elkaar zet en er dan in kijkt zie je een soort van oneindige herhaling van de andere spiegel. Hoe lang gaat dit beeld door? Zit hier wel een einde aan? Hoe kan het dat je zo'n tunnel ziet?
Zelfs al zet de je spiegels, voor het oog, recht tegenovermekaar, dan nog zal de tunnel niet oneindig zijn omdat je altijd op niveau van moleculen een lichte breking in het licht zal hebben,
quote:Zwaartekracht
en dan nog een ander klein vraagje. Waarom draaien de meesten objecten in de ruimte rond? De banen van platen zijn rond of ovaal, de objecten zelf zijn rond. Melkweg heeft een rondachtige vorm. Hoe kan dit?
De maan heeft ook zo'n baan en na weetikhethoeveel jaar zal die op de aarde klappen net zoals wij na weetikhethoeveel jaar in de zon terecht zullen komen
Maarja nix om je zorgen over te maken die "hoogteverlies" is van 0,0 consequentie
En dat ze rond zijn komt inderdaad door de zwaartekracht, elke planeet of ster heeft een kern, die kern is zo onnoemelijk zwaar dat ie alles naar zich toe wil trekken... een meteoriet bijvoorbeeld heeft niet zo'n kern of de kern is te zwak, daarom zijn die niet "rond" maar hebben allerlei rare vormpjes
==> correct me if i'm wrong
[Dit bericht is gewijzigd door TheGuru op 10-12-2002 15:04]
code:daarom gaan dus planeten naar de zon toe, met een middelpuntzoekende kracht, en naar mijn weten is dit een oneindige 'loop' dus de aarde zal _niet_ op een gegeven moment in de zon terecht komen !!Q1 Q2
F= f --------
r^2
quote:nee dit gaat niet oneindig door. Zelfs al had je 2 perfecte spiegels (die 100% van het licht terugkaatsen, die niet bestaan) die perfect tegenover elkaar staan (zonder enige hoek die ze bij elkaar maken).. dan nog gaat het niet oneindig door, tenzij je oneindig grote spiegels hebt. Dit ivm de zwaartekracht. Licht buigt af door zwaartekracht, hoe minimaal het ook is hier op aarde, en dezelfde lichtstraal zal dus steeds lager op de spiegels terechtkomen totdat hij eraf valt.
Als je spiegels tegenover elkaar zet en er dan in kijkt zie je een soort van oneindige herhaling van de andere spiegel. Hoe lang gaat dit beeld door? Zit hier wel een einde aan? Hoe kan het dat je zo'n tunnel ziet?en dan nog een ander klein vraagje. Waarom draaien de meesten objecten in de ruimte rond? De banen van platen zijn rond of ovaal, de objecten zelf zijn rond. Melkweg heeft een rondachtige vorm. Hoe kan dit?
Zelfs als je op een plek in het universum gaat staan waar miljarden lichtjaren geen ster of planeet te bekennen is, dan nog kun je niet oneindig ver in de spiegels kijken, omdat er altijd wel een klein beetje zwaartekracht is (ook al is het verwaarloosbaar klein).
quote:Dit komt door het verdwijnpunt.. Hoe verder iets weg is, hoe kleiner het wordt. Nu heb je dus steeds kleinere weerkaatsingen en krijg je dus het tunneleffect..
Hoe kan het dat je zo'n tunnel ziet?
~Des
wat een glulu weer hier.... hang een spiegel aan de muur en neem afstand....
Tot hoeveel meter zie je het dan nog allemaal??? metertje of 30??? Als
je dus 2 spiegels t.o mekaar zet 2 meter uitelkaar is elk spiegelbeeld resp 3 meter verder indien je in het midden zit met je hoofd. Meer dan 10 spiegelbeelden zie je dus niet omdat dat te ver is......
quote:
Op maandag 16 december 2002 14:15 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Gut gut......wat een glulu weer hier....
quote:Wat zou je zien als je met een microscoop in z'on spiegel zou kijken
Op woensdag 11 december 2002 11:18 schreef FallenAngel het volgende:
het lijkt me dat dat met die spiegels doorgaat tot je het gewoon niet meer kan zien..weet het anders ook niet
ik denk dat het dan ophoudt bij een electronenmicroscoop die ziet gewoon de structuur van de spiegel en niet hed beeld
quote:Lastig scherpstellen..
Op maandag 16 december 2002 15:46 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
Wat zou je zien als je met een microscoop in z'on spiegel zou kijken
ik denk dat het dan ophoudt bij een electronenmicroscoop die ziet gewoon de structuur van de spiegel en niet hed beeld
~Des
quote:Sure
Op dinsdag 10 december 2002 14:58 schreef TheGuru het volgende:De maan heeft ook zo'n baan en na weetikhethoeveel jaar zal die op de aarde klappen net zoals wij na weetikhethoeveel jaar in de zon terecht zullen komen
==> correct me if i'm wrong
De Maan verwijdert zich juist van de aarde met ongeveer
3.8 centimeter per jaar.
Voorlopig hebben we daar geen last van, maar het betekend
wel dat langzaam (heeeeel langzaam) het verschil tussen
eb en vloed minder zal worden, de seizoenen veranderen, en
nog veel meer nare dingen...
quote:Okee, een aantal dingen snap ik niet helemaal: eerst zeg je dat de planeten naar de zon toe gaan, met de middelpuntzoekende kracht, en dan zeg je dat het een oneindige loop is?
Op dinsdag 10 december 2002 15:24 schreef Raggie het volgende:
massa trekt massa aan:
Coulombcode:daarom gaan dus planeten naar de zon toe, met een middelpuntzoekende kracht, en naar mijn weten is dit een oneindige 'loop' dus de aarde zal _niet_ op een gegeven moment in de zon terecht komen !!Q1 Q2
F= f --------
r^2
Ook heeft volgens mij de wet van Coulomb iets te maken met electriciteit, niet met zwaartekracht.
quote:Idd, de gravitatiekracht berekende je geloof ik met
Op dinsdag 17 december 2002 01:57 schreef shift het volgende:[..]
Okee, een aantal dingen snap ik niet helemaal: eerst zeg je dat de planeten naar de zon toe gaan, met de middelpuntzoekende kracht, en dan zeg je dat het een oneindige loop is?
Ook heeft volgens mij de wet van Coulomb iets te maken met electriciteit, niet met zwaartekracht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |