abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_169362312
Je ziet het heel vaak. Als je mensen aankijkt dat ze snel wegkijken. Maar ik betrap me zelf ook erop. Het is om oogcontact te ontwijken of doen alsof je niet naar degene keek, zo lijkt.

Nu vraag ik me af, is dat automatisme, is dat een bepaalde vorm van onzekerheid of is het juist een vorm van beleefdheid? Kijk je expres weg om geen indruk te geven dat je contact wilt met een ander of kijk je weg omdat je "je betrapt" voelt vanwege het kijken naar iemand.

Ik heb ooit eens gelezen dat het naar beneden "wegkijken" psychologisch symbool staat voor "onderdanig" (dus onzekerheid) en dat het naar de zijkant wegkijken, een blijk is van "we zijn gelijkwaardig maar ik heb geen behoefte aan contact met jou", en dat het naar boven wegkijken een vorm van arrogantie (ik ben beter dan jou) zou betreffen.

Ik heb vaak het gevoel dat het automatisme is van mezelf als ik uberhaupt wegkijk, zo lijkt het. Het niet in contact willen treden met random personen omdat ik er geen behoefte aan heb denk ik. Ik heb namelijk ook veel momenten dat ik gewoon iemand aan blijf kijken.

Wat is jouw reden dat je wegkijkt? En ben je je uberhaupt bewust ervan?
Lambo of Rekt
pi_169362534
Onbewust kijk ik dan wel weg. Maar naar boven wegkijken vind ik wel wat vreemd.
Moeten zij weten
pi_169362702
Wat wil het psychologisch zeggen als iemand niet weg kijkt maar gewoon zijn ogen sluit ?
  dinsdag 7 maart 2017 @ 22:39:49 #4
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_169362703
Is deels cultureel bepaald overigens. In veel culturen is het niet gepast. Hou er zelf ook niet zo van.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_169363041
In de trein of een ander soort ruimte waar je gedurende lange tijd met elkaar opgescheept zit kijk ik ook altijd weg als iemand opeens opkijkt, voelt anders nogal ongemakkelijk als het ware. Op straat maak ik er meestal een glimlach van terwijl ik langsloop bijvoorbeeld.
pi_169363477
Ik probeer juist altijd zoveel mogelijk te lachen en hallo / goedemiddag/-morgen/avond te zeggen tegen mensen als we elkaar in tegengestelde richting passeren, zeker als ze zelf een beetje beteuterd of verdrietig kijken. O+

Ik ben dan wel echt een kluizenaar als het gaat om langdurig contact met mensen, maar kleine korte momentjes van vriendelijkheid en erkenning zijn tof.
Ja doei.
pi_169363552
Geef meestal wel een glimlachje. Niet bij mannen die een bepaalde vibe geven tho. Het moet onschuldig aanvoelen.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 23:18:28 #8
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_169363760
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 23:08 schreef motorbloempje het volgende:
Ik probeer juist altijd zoveel mogelijk te lachen en hallo / goedemiddag/-morgen/avond te zeggen tegen mensen als we elkaar in tegengestelde richting passeren, zeker als ze zelf een beetje beteuterd of verdrietig kijken. O+

Ik ben dan wel echt een kluizenaar als het gaat om langdurig contact met mensen, maar kleine korte momentjes van vriendelijkheid en erkenning zijn tof.
Dat is wat anders dan in een gesprek zitten en iemand constant aanstaren
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_169363809
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 23:18 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Dat is wat anders dan in een gesprek zitten en iemand constant aanstaren
oh, ja, maar ik associeerde expres wegkijken in m'n hoofd met hoe dat op straat altijd gebeurt, dat had ik even expliciet moeten zeggen! In m'n hoofd had ik dat gedaan :D sorry!

Maar meer algemeen: ik kijk als ik me echt op m'n gemak voel mensen altijd wel zonder problemen recht aan, als ik me niet op m'n gemak voel niet. Ik begin eigenlijk wel altijd met aankijken, en dat kan dus in de loop van het gesprek veranderen...
Ja doei.
pi_169363913
ik glimlach dan juist. bij chicks dan
pi_169366215
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 23:24 schreef Drug het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 23:11 schreef Stimorol- het volgende:
Geef meestal wel een glimlachje. Niet bij mannen die een bepaalde vibe geven tho. Het moet onschuldig aanvoelen.
:D Drug met z'n bepaalde vibe :P

Ja, ik heb dat ook wel, maar da's vaak alleen als ik verwacht dat er oogcontact gaat komen..
Lambo of Rekt
pi_169366608
Ik betrap mezelf er vaak op, dat in een gesprek, ik wel weg kijk. Ik vind het bloedirritant als iemand mij constant aankijkt.
Ik word er ook onzeker van. Dus voornamelijk onzekerheid.
Geen idee of dat verder een 'autisme-dingetje' is.
Wellicht kunnen ze dat leren of er mee leren omgaan?
  woensdag 8 maart 2017 @ 09:37:47 #13
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_169366882
quote:
Ik heb ooit eens gelezen dat het naar beneden "wegkijken" psychologisch symbool staat voor "onderdanig" (dus onzekerheid) en dat het naar de zijkant wegkijken, een blijk is van "we zijn gelijkwaardig maar ik heb geen behoefte aan contact met jou", en dat het naar boven wegkijken een vorm van arrogantie (ik ben beter dan jou) zou betreffen.

Volgens mij klopt dit wel! Ik ging net ook even deze oogbewegingen oefenen door me voor te stellen dat ik een ander aankeek en kijken hoe deze oogbewegingen dan van binnen voelen, welk gevoel daar dus bij hoort. Probeer het zelf maar eens. Je reactie van binnen zegt je dat dit idd zo is. :)
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_169366886
Ben mij trouwens altijd bewust van lichaamstaal. weet meestal waarom mensen zich op een bepaalde manier gedragen en hou daar rekening mee. Vooral in een lift is het altijd zo leuk Awkward.
  woensdag 8 maart 2017 @ 09:39:21 #15
37248 BertV
Klei indiaan
pi_169366895
Ik blijf mensen altijd zo lang mogelijk aanstaren, zonder emotie te laten zien.
Handgemaakt
  woensdag 8 maart 2017 @ 09:42:08 #16
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_169366930
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 23:24 schreef Drug het volgende:
Jouw forumplaatje _O-

quote:
Vooral in een lift is het altijd zo leuk Awkward.
Haha ik vind dat ook altijd wat grappigs hebben idd.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_169367476
Als ik met iemand in gesprek ben ga ik meestal naast ze staan.

En aankijken is inderdaad in sommige culturen ongewenst. Op de middelbare school moest je bijv niet perongelijk naar een lichtgetinte jongen/meisje kijken want daar kreeg je problemen mee. Sommige zullen mij hiervoor bashen maar helaas is dat de waarheid....

Vroeger vond ik het ook lastig maar nu boeit het mij niet meer 8-)
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_169368135
Als het tokkies zijn die me aanstaren vanwege mn verschijning kijk ik terug. En niet zo een beetje ook. En dat kan ik erg goed. Voel trouwens aan wanneer er iemand gewoon normaal naar me kijkt als in ja leuk of kijkt van kijk die moslima.

Verder hangt het er een beetje van af, maar heb geen moeite met oogcontact of zo. Vaak is dat een vorm van onzekerheid ( wegkijken).

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2017 11:01:52 ]
pi_169368288
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 11:01 schreef Maghrebijnse het volgende:
Als het tokkies zijn die me aanstaren vanwege mn verschijning kijk ik terug. En niet zo een beetje ook. En dat kan ik erg goed. Voel trouwens aan wanneer er iemand gewoon normaal naar me kijkt als in ja leuk of kijkt van kijk die moslima.

Verder hangt het er een beetje van af, maar heb geen moeite met oogcontact of zo. Vaak is dat een vorm van onzekerheid ( wegkijken).
Word je echt vals aangekeken om je hoofddoek?
pi_169368324
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 11:01 schreef Maghrebijnse het volgende:

Voel je het ook als iemand je aankijkt met een blik van "hmmm, ik zou dat cadeautje weleens uit willen pakken :9"?
pi_169368901
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 11:12 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Word je echt vals aangekeken om je hoofddoek?
Ja. Ook vaak dingen voorgevallen om mijn hoofddoek. Café dat zogenaamd zou sluiten. Uur later lopen vriendin en ik daar langs en zie ik cafe nog open (mensen die daar gezellig zitten). Ik ben dan ook wel weer iemand die dan naar de medewerker die me vertelde dat het zou gaan sluiten heen te gaan en een grote heisa te schoppen. Heb ik ook gedaan trouwens. En mijn vriendin keek me aan. Die is wat kalmer.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2017 11:47:35 ]
pi_169368964
quote:
11s.gif Op woensdag 8 maart 2017 11:15 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Voel je het ook als iemand je aankijkt met een blik van "hmmm, ik zou dat cadeautje weleens uit willen pakken :9"?
Nee. Ben dik en lelijk. Niemand die dat denkt.
pi_169370153
Meestal maak ik dan een normaal en kort oogcontact en glimlach. Afhankelijk van hoe er gekeken wordt is die glimlach duidelijker of gewoon even een vriendelijk, maar gesloten (geen uitnodiging) gezicht.
In het voorbij gaan wordt het vergezeld met een goedemiddag/hoi, in bv een trein alleen even die erkenning via een glimlach. Blijft iemand staren dan negeer ik of kijk ik even snel terug met een opgetrokken wenkbrouw.
In een gesprek moet ik soms echt er op letten wel af en toe iemand aan te kijken. Zeker als het gepaard gaat met nadenken ben ik geneigd voor me uit te kijken of naar beneden. Dan blijf ik soms wat teveel in mijn eigen hoofd. Is een aandachtspuntje.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_169371500
Ik heb er vooral moeite mee op specifieke plekken. Als ik iemand op straat tegenkom heb ik daar helemaal geen problemen mee. Ik geef diegene een glimlach en begroet diegene af en toe bij het langslopen. In een gesprek krijg ik het eigenlijk nooit voor elkaar om echt de hele tijd diegene aan te kijken. Als ik op de juiste woorden wil komen kijk ik eigenlijk automatisch weg zodat ik me beter kan concentreren. Heb er ook wel moeite mee als de andere partij mij continue aankijkt, dan heb ik gauw het idee dat hij/zij ''vast iets moet denken'', stukje onzekerheid dus.

Waar ik het meeste ''moeite'' mee heb zijn ontmoetingen in een trein. Ik ga altijd op zoek naar twee stoeltjes naast elkaar eigenlijk, zodat ik niet iemand aan hoef te kijken. Bij zo'n zit plek met vier stoelen vind ik het altijd lastig om echt vooruit te kijken, want dan kom je toch over alsof je aan het staren bent. Op dat soort momenten kijk ik maar uit het raampje, of ik pak mijn mobiel erbij. Af en toe zie je wel eens mensen die echt zitten te staren, vrij ongemakkelijk.

In een lift heb ik een beetje hetzelfde. Ik kijk dan maar naar de grond of zo, of ik moet me niet ongemakkelijk voelen, dan kan er gewoon een begroeting vanaf, met soms een praatje.
  woensdag 8 maart 2017 @ 15:17:15 #25
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_169372679
Offtopic verwijderd. Denk eraan, dit is geen topic over racisme.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_169372728
quote:
11s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 22:28 schreef EggsTC het volgende:
Hoeft niet altijd zo te zijn, kan ook blijk zijn van liefde of respect. Zie je vaak ook bij mensen die aangekeken worden door iemand waarop ze verliefd zijn, dan kijken ze naar beneden. Je staat toe dat de ander je bekijkt als het ware. Denk ik.
pi_169373129
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 15:19 schreef Tevik het volgende:

[..]

Hoeft niet altijd zo te zijn, kan ook blijk zijn van liefde of respect. Zie je vaak ook bij mensen die aangekeken worden door iemand waarop ze verliefd zijn, dan kijken ze naar beneden. Je staat toe dat de ander je bekijkt als het ware. Denk ik.
Zo kijk ik bv redelijk vaak naar beneden als ik "nadenk". Dat heeft helemaal niets met de ander te maken, maar met mijn eigen proces.
Mensen die ik echt "minacht" kijk ik of juist doordringend aan, of ik kijk weg, wat dan ook vaak naar beneden is. Gewoon omdat dat mijn gewoonte is.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 8 maart 2017 @ 16:13:11 #28
416020 K44S
The bearded man
pi_169373751
quote:
3s.gif Op woensdag 8 maart 2017 09:12 schreef RockBabe het volgende:
Ik betrap mezelf er vaak op, dat in een gesprek, ik wel weg kijk. Ik vind het bloedirritant als iemand mij constant aankijkt.
Ik word er ook onzeker van. Dus voornamelijk onzekerheid.
Geen idee of dat verder een 'autisme-dingetje' is.
Wellicht kunnen ze dat leren of er mee leren omgaan?
dit dus. Ik raak zelfs mijn concentratie kwijt bij lang aankijken
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_169374429
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 15:42 schreef erodome het volgende:

[..]

Zo kijk ik bv redelijk vaak naar beneden als ik "nadenk". Dat heeft helemaal niets met de ander te maken, maar met mijn eigen proces.
Mensen die ik echt "minacht" kijk ik of juist doordringend aan, of ik kijk weg, wat dan ook vaak naar beneden is. Gewoon omdat dat mijn gewoonte is.
Individueel verschilt lichaamstaal inderdaad en hangt ook af van de context/situatie waarbinnen het gebeurt.
pi_169377613
Als je in gesprek bent met iemand kijk je meestal ook niet continu naar elkaar. Af en toe even aankijken, dan weer ergens anders heen en dan weer aankijken enzovoort. Anders wordt het awkward. Als ik op de trein wacht ofzo en iemand kijkt dan heb ik idd ook de neiging om weg te kijken of hallo te zeggen als het zo uit komt. Denk dat lang staren ook het idee oproept dat je iets van elkaar wilt.
quote:

[..]

Ja dat heb ik ook wel werkt gewoon net wat beter.
  donderdag 9 maart 2017 @ 08:05:08 #31
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_169387046
Het plebs mag mij niet aankijken.
pi_169387401
quote:

[..]

Wanneer minacht jij mensen?
Lambo of Rekt
pi_169388197
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 09:08 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Wanneer minacht jij mensen?
Vrijwel nooit.
  donderdag 9 maart 2017 @ 10:19:14 #34
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169388334
Iemand langdurig aanstaren is bij mijn weten een teken van agressie (als het niet zwijmelend is). Je fokt er mensen en primaten mee op, andere dieren ook wel. Vandaar de Bokito-bril.
Iemand aankijken tijdens een gesprek is wat anders en dan mag je best even wegkijken, het moet geen staarwedstrijd worden. Sterker nig, wegkijken omdat je na moet denken lijkt mij een teken dat je het gesprek serieus neemt.
pi_169402538
De vraag is "aankijken" of niet. Ik vind het zelf ook moeilijk (behalve kleine kinderen) langer dan pak 'em beet 1 seconde aan te kijken. Schijnt ook wel wat met autisme te maken te hebben. Ik heb zelf ook best wel een beetje het idee: waarom zou ik het doen?

Maar ik werd er een paar maanden geleden echt door iemand op aangesproken "het valt me op dat jij nooit iemand aankijkt".

Ja, dus? Waarom zou dat moeten?
  donderdag 9 maart 2017 @ 22:22:56 #36
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169402701
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 22:14 schreef jaha het volgende:

Ja, dus? Waarom zou dat moeten?
Het toont dat je belangstelling hebt voor wat de ander zegt. Je hoeft ze niet doorlopend aan te gapen...

Finnen zijn een zeer introvert volk. Die vinden het al extravert als je staart naar iemand anders zijn schoenen ;)
pi_169404277
Ik heb vaak ook geen behoefte om mensen aan te kijken, vind het een beetje awkward.

Toch moet je af en toe mensen aankijken als ze je tegemoet lopen of wat dan ook. Dan glimlach ik even en kijk weer weg.

Sommige mensen (lees Marokkaanse en Antilliaanse jongens of mannen) kijk ik helemaal nooit aan, want 99 van de 100 keer proberen ze je dan gelijk te versieren.
Laatst liep ik langs een Latino, even aangekeken en geglimlacht en het was gelijk 'mooi hoor, echt sexy' :')

En nee ik was niet eens sexy gekleed, had zelfs een nette lange jas aan vanwege een sollicitatie.
pi_169405645
Experimenteerde er vroeger mee. Viel me op dat sommige Marokkaanse mannen je vaak aankeken, waar de rest zijn/haar hoofd afwendde.
  vrijdag 10 maart 2017 @ 10:24:48 #39
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_169407802
Denk dat sowieso veel mensen automatisch wegkijken want anders ga je staren en daar zit ook een soort sociale taboe op. En het is gewoon niet netjes en creepy.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_169423775
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 22:39 schreef Sjemmert het volgende:
Wat wil het psychologisch zeggen als iemand niet weg kijkt maar gewoon zijn ogen sluit ?
dan ben je creepy. :{
5 Ferrari's op videoband!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')