quote:
Op maandag 13 maart 2017 14:58 schreef ViezeFries het volgende:Als ik jou goed begrijp denk ik dat jij vindt dat deze zaken vallen onder iemands karakter. Waar het vaak misgaat bij dit soort gedachtes, is dat het bij mensen met een vorm van ASS aan de buitenkant lijkt mee te vallen en zij redelijk mee kunnen komen. Wat je aan de buitenkant niet kunt zien is dat deze het deze mensen vaak ontzettend veel energie kost om aan de 'norm' te willen/moeten voldoen.
De kritiek die ik hierbij wil opperen, is dat je niet zozeer jezelf steeds maar in vraag dient te stellen (bv ben ik een autist, asperger of gewoon ergens niet 'normaal', omdat ik met die 'norm' zelf niet mee kan).
Nee je kan ook die norm in vraag stellen. Niet alle mensen kunnen even goed tegen drukte. Niet alle mensen zijn super sociaal. Vol van energie, etc.
De fout zit hem erin (denk ik) dat veel mensen met die 'norm' van anderen (bv de meerderheid) ergens proberen mee te doen. Zonder daarbij de vraag te stellen, is dit wel nodig ? Waarom moet dat ? Vooral als die norm niet echt bij je karakter (je eigenheid) past.
Ik stoor me soms aan al dat "idioot" gelabel. Weet je, we kunnen te stille mensen gemakkelijkheidshalve wel een autist gaan noemen. Dat klopt. Maar we kunnen evengoed al die te drukke mensen ook als neuroten gaan bestempelen. Wat bereiken we daarmee ? Met dergelijk gelabel. Dergelijk signaal van. Je bent ok, in onze maatschappij als je een neuroot bent (want dan val je binnen onze verwachtte norm). Maar je bent helemaal niet zo ok meer, als je een autist en te stil bent. Dan val je buiten onze verwachtte norm. Heb je (volgens ons) een 'ziekte'. Iemand die niet goed past binnen onze hedonistische egoïstische consumptie gerichte maatschappij. Ik weet het niet...
Maar het is wel daar dat ik mezelf soms vragen bij stel. Het lijkt wel alsof wij mensen ons zelf steeds maar in vraag dienen te stellen. De fout ligt bij ons. Het ligt aan ons. Maar niet aan de omgeving. Niet aan de norm. Met die normgeving (bv dat labelen) is alles ok. Dat laatste is niet zo. We moeten niet enkel ons zelf in vraag kunnen stellen. We moeten ook het toekennen van al die labels in vraag durven (en kunnen) stellen. In welke zin zijn die labels juist ? In welke zin zijn die normen en waarden nog juist ? Passen die nog voldoende bij ons. Ze passen alvast niet bij en voor iedereen. In welke zin kan deze norm(geving) voldoende mensen dragen. Zodat voldoende mensen zich thuis kunnen voelen. Binnen die norm. Die groep. Mensen van allerlei slag. Misschien is die norm(geving) ook wel eens fout. Laat de zon niet altijd naar jou kijken. Maar kijk ook eens naar die zon terug. Het in twee richtingen denken, kijken en leren leven. Ik kijk naar jou. En jij kijkt naar mij. We worden daarin beide bekeken. (zie bv ook Jean Paul Sartre). We veranderen elkaar. En niet ik verander enkel jou. Ik deel je in een hokje in. Maar jij mag mijn hokje wel niet veranderen. Ook al wens je dat hokje zelf niet.
quote:
Op maandag 13 maart 2017 14:58 schreef ViezeFries het volgende:Voor alle duidelijkheid ik ben zelf iemand met zo'n label (Asperger). Ik heb weinig last van alle vooroordelen, met name door open te zijn over wie ik ben en waarom ik af en toe handel buiten de norm.
Dit vind ik mooi om horen (maar ook een beetje niet). Ik vind het mooi voor je, dat je door hier open over te zijn, jezelf kan en mag zijn. Dat is goed en mooi voor je ! Je geeft andere mensen het signaal van: Sorry, ik pas niet in jouw norm. Ik ben anders. Al gebruik je hiervoor wel ergens labels als ASS of Asperger. Wat ik dan weer wat minder mooi vind. Want, wie zegt er dat jij dat echt bent ? Op den duur lijkt iedereen in onze maatschappij ergens wel klinisch ziek, door al die 'idiote' DSM labels aan de mensen toe te kennen. DSM labels die enkel maar menselijk gedrag beschrijven (dat gedrag in labels, bepaalde categorieën en kotjes indelen). Maar verder totaal niet dynamisch naar de werkelijke diepte van iets gaan. Het is een oppervlakkig benoemen, indelen. Sommige mensen krijgen zelfs meerdere DSM labels op hun 'persoontje' geplakt. Wat moet je daar allemaal mee ? Waar is dat allemaal goed voor ? Om je de juiste dosis pillen te kunnen voorschrijven ? Is dat goed voor jou ? Of (vooral) voor de farma industrie ? Geen idee. Ik weet het niet.
Evengoed ben jij geen asperger. Ben je bv meer een introvert, empaat en/of hoog sensitief persoon. We zouden je ook die label(s) kunnen toekennen. Ipv het label van Asperger of ASS (zoals nu). Om maar te zeggen dat ik al dat gelabel veelal maar een idiote zaak vind. Ik kijk daar liever over. Over dat hokje. Dan er midden in.
Al heeft dit labellen zeker ook zijn positieve kanten. Als je daardoor mensen een signaal kan geven van: Kijk, ik ben "anders" dan jou. (daarom niet ziek). Maar ik ben anders. Zodat men beter rekening met jouw anders zijn kan leren en gaan houden. Zodat ook jij jezelf kan en mag zijn hier ! In deze maatschappij. Waarbij je dus wat anders bent dan de norm. Daarom niet klinisch ziek. Maar wat anders, dan wat er (van ons) allemaal verwacht wordt.
[ Bericht 4% gewijzigd door JustTalkLove op 14-03-2017 11:10:33 ]