Het is ook een mooi voorbeeld dat laat zien dat investeren tijdens een crisis juist goed kan zijn. In plaats van al dat besparen wat onze regeringen de afgelopen tijd heeft gedaan.quote:Op donderdag 23 februari 2017 10:34 schreef remlof het volgende:
De robuuste groei van de Duitse economie heeft de staat een enorm begrotingsoverschot opgeleverd. In 2016 kwam er 23,7 miljard euro meer binnen dan er werd uitgegeven, het grootste overschot sinds de Duitse hereniging in 1990. Dat meldt het Duitse bureau voor de statistiek.
Duitsland profiteerde van hogere consumentenbestedingen en investeringen door de overheid. Het land heeft een groot overschot op de handelsbalans; de export is veel groter dan de import, hoewel de invoer afgelopen jaar harder groeide dan de uitvoer.
De uitgaven voor sociale zekerheid, uitkeringen, vielen ruim 8 miljard euro lager uit. Hogere belastinginkomsten en dalende werkloosheid zorgen nu voor het derde jaar op rij voor een overschot. Daarmee voldoet Duitsland meer dan royaal aan het door Brussel toegestane maximale begrotingstekort van 3 procent.
Nederlands overschot
De Duitse economie is de grootste van Europa en is met een omvang van 3150 miljard euro bijna vijf keer zo groot als de Nederlandse economie. Ook Nederland heeft een sterk jaar achter de rug en boekte voor het eerst sinds 2008 een begrotingsoverschot van 200 miljoen euro, zo werd vanochtend bekend.
Bron: http://nos.nl/artikel/215(...)24-miljard-euro.html
Oftewel, het is Duitsland economisch nog nooit zo goed gegaan sinds de hereniging. Ik mag toch hopen dat dit flink de wind uit de zeilen zal halen voor de nationaalpopulisten van het AfD, die alles kapot willen maken omdat het zo slecht zo gaan.
Dat mag ook wel na jaren keihard saneren.quote:Op donderdag 23 februari 2017 10:49 schreef Braindead2000 het volgende:
Zelfs Griekenland schijnt binnenkort een overschot te hebben.
Inderdaad, laten we een feestje vieren in de piekjaren en structurele problemen weer lekker laten dooretteren tot de daljaren. Dan kunnen we weer mooi wijzen naar de landen die het hardst geraakt worden en nog jaren last hebben van de populisten die gebruik maken van de onvrede. Fuck leren van het verleden.quote:Op donderdag 23 februari 2017 10:51 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat mag ook wel na jaren keihard saneren.
De economie zit in een enorme groeispurt en dat vooral dankzij de EU
Nee, nu moeten we juist hervormen. Dat krijg je veel makkelijker voor elkaar als de economie als een tierelier draait.quote:Op donderdag 23 februari 2017 10:56 schreef AnanYaw het volgende:
[..]
Inderdaad, laten we een feestje vieren in de piekjaren en structurele problemen weer lekker laten dooretteren tot de daljaren. Dan kunnen we weer mooi wijzen naar de landen die het hardst geraakt worden en nog jaren last hebben van de populisten die gebruik maken van de onvrede. Fuck leren van het verleden.
Ik heb nog een beter idee. We spreken gewoon af dat de ECB de rente verlaagt naar minus 10% en laten ze 1 biljoen euro per maand bijdrukken. Worden we nog rijker.quote:Op donderdag 23 februari 2017 10:51 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat mag ook wel na jaren keihard saneren.
De economie zit in een enorme groeispurt en dat vooral dankzij de EU
Het zou nog beter gaan, als wij of Duitsland die vluchtelingen niet zouden hebben.quote:Op donderdag 23 februari 2017 10:34 schreef remlof het volgende:
Ik mag toch hopen dat dit flink de wind uit de zeilen zal halen voor de nationaalpopulisten van het AfD, die alles kapot willen maken omdat het zo slecht zo gaan.
We zijn meer dan rijk genoeg om die vluchtelingen op te vangen. Merkel had helemaal gelijk toen ze zei "wir schaffen das".quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:03 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Het zou nog beter gaan, als wij of Duitsland die vluchtelingen niet zouden hebben.
En het is ook een cultuurprobleem. Mensen zien hun land islamiseren, en verpauperen. Daar zit het probleem.
Ik ben ook rijk genoeg om zomaar 10.000¤ aan een wildvreemde te geven, maar dat doe ik niet. Zit nogal een verschil tussen kunnen en willen.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:05 schreef remlof het volgende:
[..]
We zijn meer dan rijk genoeg om die vluchtelingen op te vangen. Merkel had helemaal gelijk toen ze zei "wir schaffen das".
Ik bedoel dat mensen zwaar ontevreden zijn over de culturele veranderingen van de afgelopen decennia, die alleen maar erger lijken te worden.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:05 schreef remlof het volgende:
[..]
We zijn meer dan rijk genoeg om die vluchtelingen op te vangen. Merkel had helemaal gelijk toen ze zei "wir schaffen das".
Wel als die persoon slachtoffer is van geweld buiten zijn schuld.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:06 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ik ben ook rijk genoeg om zomaar 10.000¤ aan een wildvreemde te geven, maar dat doe ik niet.
Het waren ook helemaal geen vluchtelingen meer. Die status hebben zo voor mij verloren toen ze in Turkije en Griekenland aankwamen.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:08 schreef remlof het volgende:
[..]
Wel als die persoon slachtoffer is van geweld buiten zijn schuld.
Want dat zijn oorlogsvluchtelingen. In ieder geval als land moet je die opvangen.
quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:03 schreef Harvest89 het volgende:
En het is ook een cultuurprobleem. Mensen zien hun land islamiseren, en verpauperen. Daar zit het probleem.
Voor jou. Voor normale empathische mensen niet.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:11 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Het waren ook helemaal geen vluchtelingen meer. Die status hebben zo voor mij verloren toen ze in Turkije en Griekenland aankwamen.
Ik kom genoeg buiten, en ik zie dat het niet meevalt.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:11 schreef Chewie het volgende:
Kom eens buiten en dan zie je dat het wel meevalt
Nouja, voor 2016 was gerekend op een tekort van 9 miljard. Dus een overschot realiseren is dan knap.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:14 schreef Idisrom het volgende:
Dan is Nederland met 200 miljoen euro overschot maar een lachertje (en ook met de aardgasinkomsten)
Voor mensen met enig gevoel voor logica overigens ook niet.quote:Op donderdag 23 februari 2017 11:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Voor jou. Voor normale empathische mensen niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |