Waar kan ik KaZaa Lite nu downloaden?
of zoek anders op kazaa
quote:Zo simpel is het inderdaad...
Op maandag 9 december 2002 20:57 schreef GizartFRL het volgende:
www.kazaalite.com ?of zoek anders op kazaa
quote:De software an sich is niet illegaal.
Op maandag 9 december 2002 20:59 schreef Furby het volgende:
Vreemd daar het illegale software is en ik 2 modjes zie reageren.
Overigens, KaZaa Lite zelf is zo legaal als het maar zijn kan...
[Dit bericht is gewijzigd door pinkeltje0912 op 09-12-2002 21:04]
quote:Ja, ik gebruik het alleen maar om mijn eigen filmpjes en muziek te sharen met de wereld
Op maandag 9 december 2002 21:02 schreef Reintje het volgende:
KazaaLite.com doet het ook niet, zoals ik in mijn post al aangeef... De link naar de file doet het niet...Overigens, KaZaa Lite zelf is zo legaal als het maar zijn kan...
quote:De software is dat dus niet. Alleen het delen van die zaken waar auteursrechten op rusten (zeg maar 95% van wat je met KaZaA kan vinden
Op maandag 9 december 2002 21:01 schreef Furby het volgende:
Jawel.
quote:Het is een GERIPTE (illegale) versie.
Op maandag 9 december 2002 21:04 schreef Ferdo het volgende:Blaat
Kazaa wordt je gratis aangeboden door de reclame die erin zit.
quote:Staat in de gebruikerslicense van kazaalite dat het wel degelijk illegaal is, omdat het inbreuk maakt op copyright rechten van kazaa
Op maandag 9 december 2002 21:00 schreef Ferdo het volgende:[..]
De software an sich is niet illegaal.
quote:Daar is nooit officieeėl een uitspraak over gedaan in Nederland. Kheb al eerder gezegd dat we er vooralsnog een consumentenbondstandpunt in aannemen.
Op maandag 9 december 2002 20:59 schreef Furby het volgende:
Vreemd daar het illegale software is en ik 2 modjes zie reageren.
quote:Je bent in de war met Kazaa. Kazaalite is door een rus ontdaan van essentieele software waardoor Kazaa gratis is.
Op maandag 9 december 2002 21:06 schreef Tijn het volgende:Blaat
quote:Ik weet wel waar ik het over heb, maar omdat spyware iets is wat de consument/computeraar/fokker/digger in de weg staat, is het redelijk ethisch verantwoord daar een oplossing voor te vinden, bijvoorbeeld in de vorm van een Kazaa Lite.
Op maandag 9 december 2002 21:08 schreef Furby het volgende:[..]
Je bent in de war met Kazaa. Kazaalite is door een rus ontdaan van essentieele software waardoor Kazaa gratis is.
Maar goed, je hebt ook wel een punt, tis een lastig dingetje. Ik ga er morgen over overleggen met Lucille en dan gaan we er iets over afspreken, ok?
quote:Ik gebruik ook kazaalite hoor maar het blijft gewoon een overtreding van een gebruikersovereenkomst. Ben je het daar niet mee eens moet je het niet installeren.
Op maandag 9 december 2002 21:10 schreef Tijn het volgende:maar omdat spyware iets is wat de consument/computeraar/fokker/digger in de weg staat, is het redelijk ethisch verantwoord daar een oplossing voor te vinden, bijvoorbeeld in de vorm van een Kazaa Lite.
quote:Jah, ik snap het punt. Probleem is dat Kazaa zelf niet in een andere vorm te krijgen is. Was er bv ook een betaalde versie zonder spyware, was de Lite idd direct illegaal omdat het dan een soort crack zou zijn. Maar tis nu een stuk waziger.
Op maandag 9 december 2002 21:12 schreef Furby het volgende:[..]
Ik gebruik ook kazaalite hoor maar het blijft gewoon een overtreding van een gebruikersovereenkomst. Ben je het daar niet mee eens moet je het niet installeren.
Once again, ik ga het met Lucille bespreken en morgen hoor je meer.
quote:Die is er wel, kijk maar in de url van m'n vorige post
Op maandag 9 december 2002 21:21 schreef Frutsel het volgende:
Krijg nu elke keer de melding dat ik mijn Kazaa Lite versie moet updaten naar een nieuwe Kazaa versie. Lijkt me sterk dat dat er Nieuwere Kazaa Lite versie is...
quote:Ik ben beschikbaar via ICQ Tijn.
Op maandag 9 december 2002 21:20 schreef Tijn het volgende:[..]
Jah, ik snap het punt. Probleem is dat Kazaa zelf niet in een andere vorm te krijgen is. Was er bv ook een betaalde versie zonder spyware, was de Lite idd direct illegaal omdat het dan een soort crack zou zijn. Maar tis nu een stuk waziger.
Once again, ik ga het met Lucille bespreken en morgen hoor je meer.
quote:Overleg in progress
Op maandag 9 december 2002 21:26 schreef Lucille het volgende:[..]
Ik ben beschikbaar via ICQ Tijn.
Wie tot die tijd argumenten aan kan dragen waarom het wel of niet mag (info over rechtzaken anyone?) dan horen we dat graag
quote:ik had hetzelfde probleem vanmorgen op school
Op maandag 9 december 2002 20:57 schreef Reintje het volgende:
WTF, nergens kan ik kazaalite meer downloaden. Zowel de nederlandse versie .nl als andere versies .com enzo kan ik de files niet meer vinden.Waar kan ik KaZaa Lite nu downloaden?
Na 2 dagen van discussieren zijn Tijn en Lucille er eindelijk uit. Het was niet makkelijk, want de scheidslijn tussen wat wel en wat niet mag is in dit geval niet eenduidig te leggen.
Wie de hele hap tekst niet interessant vindt kan deze post meteen skippen en naar de volgende post gaan met daarin de eindconclusie.
Het probleem is dus dat op zich Kazaa Lite tegen de licentievoorwaarden in gaat van Kazaa en daardoor dus illegaal geacht kan worden. Immers, handelingen die tegen de gebruikersovereenkomst in gaan zijn, in de regel, niet toegestaan en dus strafbaar. Kazaa Lite veranderd DLL's die meegeleverd zijn bij Kazaa (de ingebouwde adware/spyware). Dit mag dus niet volgens de makers van Kazaa, omdat je het product niet mag reverse-engineeren en ook, zoals meestal met software, de code niet mag aanpassen. Hierdoor is niet alleen de maker van de software die tegen de gebruikersovereenkomst in gaat illegaal bezig, ook derden die het programma gebruiken zijn strafbaar. En dus zou het plaatsen van een link ook strafbaar zijn volgends de policy van Fok! Dit was het resultaat na 1 dag flink discussieren, hoe vervelend wij dit als moderators ook vinden.
Het feit dat velen de adware/spyware in het product zien als een inbreuk op hun privacy, en dat daarom de uitschakeling van dit onderdeel toegestaan is, blijft wat ons betreft een grijs gebied. Ja, het is inbreuk op privacy als je niet toestemming hebt gegeven voor het versturen van info over je PC en surfgedrag. De vraag blijft of je dan wel of geen toestemming hebt gegegen. De gebruikersovereenkomst geeft wel aan dat er adware in zit, alleen wordt er niet precies verteld wat voor gegevens worden doorgespeeld en wat er daarna met de gegevens wordt gedaan. Juist hierdoor blijft het dus een grijs gebied. Persoonlijk denken wij dat het filteren van IP pakketten, die effectief de spyware afkappen voordat deze het internet op gaat wel is toegestaan, omdat het filteren van IP pakketten volledig buiten de software omgaat die geinstalleerd is en dus geen deel uitmaakt van de gebruikersovereenkomst.
Ook sommige virusscanners zien spyware als een inbreuk op de integriteit van de computer zelf en verwijderen daardoor de spyware. Of deze ingreep mag of niet mag daar zijn we niet helemaal uitgekomen. Mag je spyware zien als een virus of niet? Virusscanners veranderen namelijk in principe ook de software (als de viruscode uit de oorspronkelijke executable wordt gesloopt bijvoorbeeld). Effectief gezien doet een virusscanner niets anders bij een virus of een stukje spyware. Enige verschil is echter dat voor een virus nooit een gebruikersovereenkomst is gesloten. En daarom is het wederom een grijs gebied.
Maar vandaag werd nog eens goed nagedacht over de licentieovereenkomst en al de beperkende maatregelen die in de gebruikersovereenkomst vermeldt staan en werd vooral gekeken of de deze niet zelf in strijd is met de wet. Immers, de hele discussie staat of valt met het in strijd zijn van handelingen tegen de gebruikersovereenkomst. Is de gebruikersovereenkomst zoals Kazaa hem opstelt wettelijk toegestaan of niet? Wij denken van niet. De licentievoorwaarden bevatten een aantal statements die geen wettelijke basis hebben en, hoewel het duidelijk is waarom ze er zijn, gewoon geen kans van slagen hebben als argument in een wettelijke discussie:
Artikel 2.9 Interfere with or disrupt the Software;
Er zijn genoeg redenen te bedenken die legaal tegen deze regel gebruikt kunnen worden als je het letterlijk leest zoals het er staat: je stekker van je netwerk is dus eigenlijk al niet meer toegestaan volgens de voorwaarden als Kazaa aan staat. Hetzelfde geldt dus voor firewalls.
Artikel 2.11 Monitor traffic or make search requests in order to accumulate information about individual users;
Onzin natuurlijk. Netwerk activiteit mag je best monitoren zoalang dit maar op een legale manier gaat. Je mag dus bijvoorbeeld best op je eigen netwerkkabel kijken welk IP adres er schuil gaat achter een bepaalde machine waar de files mee shared.
Artikel 2.13 Modify, delete or damage any information contained on the personal computer of any Kazaa Media Desktop user;
Als ik met Kazaa een bestand van iemands computer download, zal er wel degelijk informatie veranderen op de computer van die persoon. Technisch gezien is het gebruiken van Kazaa dus al in strijd met zijn eigen licentievoorwaarden.
Artikel 2.14 Collect or store personal data about other users
Nog zo'n kul artikel. Wie is Kazaa om mij dit te verbieden? Ook hier is dus geen wettelijke basis voor.
Artikel 5.1 It is your responsibility to ensure that you obtain all consents, authorisations and clearances in any data owned or controlled by third parties that you transmit, access or communicate to others using the Kazaa Media Desktop.
in combinatie met
Artikel 5.2 Sharman will not be liable in any way
Ook hier is een voorbeeld te verzinnen die van de overeenkomst geen spaan heel laat. Namelijk de spyware zelf die in Kazaa zit.
Aangezien de gebruiker niet weet wat de spyware precies doet en naar wie de informatie wordt verstuurd, is het al helemaal niet mogelijk om er
achter te komen waar de informatie voor gebruikt gaat worden en door wie. Laat staan dat de gebruiker verantwoordelijk kan worden gehouden voor wat er met deze informatie wordt gedaan.
Artikel 5.2.1 for any errors or omissions in any data, or for any loss or damage of any kind incurred as a result of any data transmitted via the Software;
Nog zo'n artikel waar je als gebruiker niets mee kan doen. Hoe kan een gebruiker nu verantwoordelijk worden gehouden over de manier waarop data verzonden wordt via het internet.
Als deze data onderweg verloren gaat (door packetloss, een server die uitvalt, timeouts door DNS systemen, routers die niet goed werken, ...) dan kan de gebruiker daar niets aan doen.
Sterker nog, Kazaa software is bedoeld voor het sharen van files, het is een service die geboden kan worden. Maar als gebruiker kan ik niet verplicht worden tot het leveren van bepaalde
kwaliteitsnormen betreffende de aanlevering van data aangezien de gebruiker namelijk geen overeenkomst heeft getekend hierover met alle betrokken partijen tijdens de filetransfer. De andere eindgebruikers dus.
Wettelijk gezien kan Kazaa nooit als intermediair hiervoor optreden zonder zelf geen partij te zijn.
Artikel 5.2.3 for any allegations or findings of infringement of copyright or other proprietary rights as a result of your use of the Software.
Weer zo'n onzin artikel. De gebruiker kan natuurlijk niet verantwoordelijk worden gehouden bij zaken als copyright issues. Daar is de auteur en de distributeur van de software, in casu Kazaa ofwel Sharman Networks Limited zelf voor verantwoordelijk.
Verder is het zo dat de term promotions nergens uitgelegd wordt. Het feit dat Kazaa hiermee software bedoeld die vergelijkbaar is met andere distributed computing leveranciers (zoals dnet, en Seti) en hiermee dus geld binnenhaalt door van Kazaa leden extra CPU cycles tegebruiken zonder enige vorm van tegensprestatie is ook
iets dat uitleg behoefd in de gebruikersovereenkomst. Het feit dat ze dit niet doen heeft, is incorrect en op z'n minst misleidend.
Artikel 10.1 This Licence as well as all disputes arising out of or in connection with this Licence shall be governed by the laws of the New South Wales, Australia, without regard to or application of choice of law rules or principles.
Natuurlijk is het zo dat Sharman zich aan de wetten van Australie houdt. Echter, de gebruiker hoeft zich niet alleen maar te conformeren aan Australisch recht, hij of zij heeft zich bovenal te conformeren aan het rechtssysteem van het land waar hij of zij zich bevindt.
In dit geval zegt het Nederlandse rechtssysteem dat als een gebruikersovereenkomst zaken bevat niet ziet geldig zijn volgens het Nederlandse recht, dat de overeenkomst in zijn geheel niet rechtsgeldig is (binnen het gebied waar de Nederlandse jurispredentie van kracht is) en dat daardoor de gebruiker zich niet hoeft te conformeren aan de in de gebruikersvoorwaarden gestelde regelgeving.
Met andere woorden:
het feit dat de gebruikersvoorwaarden van Kazaa zaken bevat die volgens het Nederlandse rechtssysteem niet mogelijk zijn en doordat de overeenkomst deels in strijd is met zichzelf en deels met wat van een gebruikers verlangt mag worden, zorgt er voor dat de gebruikersovereenkomst in de vorm zoals deze wordt
gepresenteerd niet rechtsgeldig is binnen Nederland. Hierdoor is het dus niet in strijd met de gebruikersvoorwaarden van Kazaa om modificaties uit te voeren op de software van Kazaa, omdat de gebruikersvoorwaarden niet van toepassing zijn. Hierdoor wordt dus gemodificeerde software zoals Kazaa Lite niet gezien als illegaal en dus is het plaatsen van links naar deze software, volgens ons, niet in strijd met de regels van Fok!
Dat is onze uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
Tijn & Lucille
Wel heel simpele redenering he?
Met andere woorden, als je voor Kazaa Lite zou moeten betalen, was een link op Fok! ook verboden geweest.
[Dit bericht is gewijzigd door Tijn op 11-12-2002 17:15]
quote:Gat in de markt!
Op woensdag 11 december 2002 17:12 schreef Furby het volgende:
Dus we downloaden Windows XP van een amerikaanse server, zoeken een regeltje op in de eula die in nederland niet rechtsgeldig is (eventueel slopen we Windows XP naar believen) en bieden hem hier legaal aanWel heel simpele redenering he?
quote:Nee, het gaat er om of de regels in alle redelijkheid in acht kunnen worden genomen en of er geen tegenstrijdigheden in de overeenkomst zitten. In het geval van Kazaa rammelt de EULA aan alle kanten en is dus gewoon niet correct.
Op woensdag 11 december 2002 17:12 schreef Furby het volgende:
Dus we downloaden Windows XP van een amerikaanse server, zoeken een regeltje op in de eula die in nederland niet rechtsgeldig is (eventueel slopen we Windows XP naar believen) en bieden hem hier legaal aanWel heel simpele redenering he?
quote:Uh, het is kazaa dat zo commercieel als de pest is (dmv de reclame en andere software ingebakken en de lite versie die illegaal is) en heeft verder dus geen fuck met de lite versie en de commercialiteit (is dat een bestaand woord? ) ervan te maken.
Op woensdag 11 december 2002 17:15 schreef Tijn het volgende:
Nee, want het op illegale wijze aanbieden van commercieėle software mag nog steeds niet.Met andere woorden, als je voor Kazaa Lite zou moeten betalen, was een link op Fok! ook verboden geweest.
quote:Yeah. Als je vindt dat hij rammelt ben je het er niet mee eens. Niet installeren dus.
Op woensdag 11 december 2002 17:16 schreef Lucille het volgende:Nee, het gaat er om of de regels in alle redelijkheid in acht kunnen worden genomen en of er geen tegenstrijdigheden in de overeenkomst zitten. In het geval van Kazaa rammelt de EULA aan alle kanten en is dus gewoon niet correct.
De EULA van Win XP zit wat dat betreft een stuk beter in elkaar.
quote:Nope. De EULA van Kazaa is zo rot geschreven dat ze zichzelf daarmee volledig klem zetten en dus dingen verlangen van mensen die niet waargemaakt kunnen worden. Bijvoorbeeld het feit dat het volgens de gebruikersovereenkomst verboden is om informatiestromen te blokkeren die met Kazaa worden gegenereerd. Bullshit dus, wat ze hier dus in feite bedoelen is dat je niet eens een firewall mag instelleren. Zeg nou zelf, denk jij dat dit soort regels normaal is en binnen welk rechtskader ter wereld dan ook van toepassing kan zijn? Dacht het niet. En dat ze zich proberen in te dekken is prima, dat doen alle fabrikanten, maar dat moeten ze dus wel doen op een jurisch verantwoorde manier. En dat hebben ze dan compleet verzuimd, want als een simpele light-moderator-snol van Fok! al een hele waslijst kan verzinnen van zaken die juridisch rammelt als een Fiat 500 op de kasseien van Luik Bastenaken Luik en tegenvoorbeelden bedacht kunnen worden die de EULA zelf compleet ondermijnt, dan is er iets goed mis mee.
Op woensdag 11 december 2002 21:48 schreef Furby het volgende:[..]
Yeah. Als je vindt dat hij rammelt ben je het er niet mee eens. Niet installeren dus.
Blijft staan dat de eula onder australisch recht bekeken moet worden, niet de nederlandse. Jij lulde ook trouwens alles krom wat recht was. Er bestaat nog zoiets van een regelgeving die bepaald dat de wetgever "het niet zo bedoeld heeft" zoals dat je niet verplicht bent om een helm te dragen als je een (kapotte) moter duwd. Zij geven gewoon regels om zich overal tegen in te dekken en proberen alles te coveren waar ze ooit problemen mee gehad hebben of denken te kunnen krijgen.
quote:Je had beter even goed de site van kazaalite door kunnen lezen want als je gaat updaten krijg je de gewone Kazaa. Vraag me niet hoe dat komt enzo enz.
Krijg nu elke keer de melding dat ik mijn Kazaa Lite versie moet updaten naar een nieuwe Kazaa versie. Lijkt me sterk dat dat er Nieuwere Kazaa Lite versie is...
Niet updaten dus.
quote:moet je ook niet doen
quote:Volgens mij kan je wel zover gaan dat je op basis van XP een distro maakt zolang je de originele prijs afdraagt an MS
Op woensdag 11 december 2002 21:44 schreef Furby het volgende:[..]
Uh, het is kazaa dat zo commercieel als de pest is (dmv de reclame en andere software ingebakken en de lite versie die illegaal is) en heeft verder dus geen fuck met de lite versie en de commercialiteit (is dat een bestaand woord? ) ervan te maken.
[Dit bericht is gewijzigd door mvt op 12-12-2002 16:00]
quote:http://doa2.host.sk/
Op maandag 9 december 2002 21:22 schreef zedonite het volgende:
http://www.k-lite.tk is de goede url
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |