Apparaten met 4 geleiderollen zul je onder de 1500 euro niet veel vindenquote:Op zaterdag 18 februari 2017 23:41 schreef derLudolf het volgende:
Waar je oa op moet letten is dat je vier geleiderolletjes hebt die de draad naar de Toorts geleiden. Goedkopere (minder goede) apparaten hebben twee, dat zorgt voor problemen.
Tweedehands toch wel?quote:Op zaterdag 18 februari 2017 23:55 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Apparaten met 4 geleiderollen zul je onder de 1500 euro niet veel vinden
Dat zou ik sowieso doen als ik zo'n ding tweede kans kochtquote:Op zaterdag 18 februari 2017 23:59 schreef bluemoon23 het volgende:
Ja, dat wel maar dan moet je al ter plekke gaan kijken of goed zoeken op merk/type.
Jazeker. Heb je zelf een mig/mag? zag dat een bekende van me een mooie Esab verkoopt.quote:Op zondag 19 februari 2017 00:10 schreef bluemoon23 het volgende:
Je snap wel wat ik bedoel, versturen wordt sowieso een dure grap
Inderdaad een fijn ding die Cebora 160, zeker voor iemand als mij wat (nog) niet vaak last.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 22:26 schreef bluemoon23 het volgende:
Een beetje jammer dat denoo er geen onderbouwing bij geeft, maar die Cebora`s zijn wel goede machientjes hoor, worden ook wel in garage`s gebruikt voor laswerk.
Fokker Atmoz heeft er ook 1, vraag hem anders eens hoe die bevalt K&W / Atmoz' klus / hobby, (garage)bouw, etc... topic #7
Fokker densmee heeft er volgens mij ook 1.
Hier staat een Cebora op Marktplaats http://www.marktplaats.nl(...)reviousPage=lr&pos=8 inclusief gasfles, 500 euro, als je een nieuwe koopt dan je met gasfles erbij al snel 800 kwijt.
Metalworks en In-Welding is allebei Chinese import met een mooi merknaampje volgens mij.
Mijn advies zou een TIG/MMA combo machine zijn. Tig is prima te leren maar wel moeilijker en langzamer per meter dan MIG. Het voordeel van TIG is je veel meer controle hebt over de grote van de las. En je kan vaak ook zonder toevoeg materiaal dingen aan elkaar kan vloeien.quote:Op zondag 19 februari 2017 10:24 schreef MartijnB79 het volgende:
Hej,
Bedankt allemaal. Een paar antwoorden en vragen naar aanleiding van het bovenstaande:
1. Ik wil normaal plaatstaat tot 3-4 mm lassen;
2. Ik heb geen krachtstroom;
3. Mijn voorkeur gaat uit, ivm garantie etc, naar een nieuw apparaat;
4. Mijn ervaring met MMA lassen is aanwezig maar MIG/MAG en TIG niet;
5. Ik begreep dat TIG lassen veel moeilijker is, is dat correct?
6. Ik wil wel een beetje portable blijven dus gewicht is belangrijk.
Dus mijn belangrijkste vraag is dan ook, kan ik als onervaren lasser een TIG machine gebruiken? Over de rollen heb ik inderdaad ook gelezen dat de 4 rollen voor aluminium is.
Hangt van het werkstuk afquote:Op zondag 19 februari 2017 12:08 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb alleen ervaring met mag/mag en mma. Meer vind mig/mag toch makkelijker eerlijk gezegd.
Bij TIG moet je toch donders oppassen dat de boel niet te heet wordt?
Al moet je voor Alu tig wel een AC/DC apparaat hebben, en die vallen ruim buiten het budget.quote:Het voordeel van tig is dat als je ander materiaal wilt lassen zoals ALU/RVS je alleen een beetje ander toevoeg materiaal nodig hebt inplaats van een volle rol RVS draad die je nooit opkrijgt.
Nee ? Hoezo ?quote:Op zondag 19 februari 2017 12:08 schreef derLudolf het volgende:
Bij TIG moet je toch donders oppassen dat de boel niet te heet wordt?
Je moet wel vooruitgaan met die toorts natuurlijk, als je stil blijft op een plek dan wordt het daar wel warm ja.quote:Op maandag 20 februari 2017 13:42 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Volgens mij wel.
Met tig breng je meer hitte in, zeker als beginner, dus heb je wel degelijk meer kant op het trekken van je materiaal.
quote:Op maandag 20 februari 2017 17:51 schreef densmee het volgende:
tig moet mega zuiver zijn, en zonder vooropening.
laat een beginner maar eens met een vooropening van 2mm op 2mm staal dicht lassen, de gaten vallen erin.quote:Op maandag 20 februari 2017 18:19 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Je moet wel vooruitgaan met die toorts natuurlijk, als je stil blijft op een plek dan wordt het daar wel warm ja.
[..]![]()
![]()
Ik heb vroeger als pijpfitter gewerkt, minimale vooropening bij Tig lassen was vaak 3mm.
Als het te klein was dan kreeg ik een (spreekwoordelijke) draai om de oren, bij grotere wanddiktes was 5 of 6mm vooropening ook niet abnormaal.
Hbm is inderdaad Chineze import. Zou ik liever Cebora kopen als dat financieel kan.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 20:58 schreef MartijnB79 het volgende:
Thanks, maar mijn voorkeur gaat uit naar iets waar ik wat langer wat aan heb. Gude zal vast en zeker goed zijn maar, voor 200 euro verwacht ik niet super veel. Dus vandaar mijn budget van 500-600 euro. Is er iemand die voor dit budget een merk/model weet dat kwalitatief goed is. Ik heb HBM machines gezien maar, het lijkt hier om een merkloos/eigenmerk machine te gaan. Heeft iemand ervaring met HBM?
Dan doel je op een Minarcmig?quote:
deze bedoel ik, is een volwaardige mig machinequote:Op dinsdag 21 februari 2017 21:42 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dan doel je op een Minarcmig?
De minarc voor elektroden zijn in elk geval hele fijne dingetjes vind ik. Vallen nieuw zelfs binnen budget.
Ben je nog steeds tevreden met de güde?quote:Op maandag 20 februari 2017 23:18 schreef Frezer het volgende:
Ik heb laatst een Güde 155/6W gekocht, 200 Euries. Een instapper, maar prima voor die paar keer per jaar dat ik het gebruik. Hoofdzakelijk voor laswerk aan auto's, dus dun plaatwerk. Eerste ervaringen zijn prima.
Hiervoor had ik ook zo'n instapper, een decamig, die heeft het 15 jaar en flink wat auto restauratiewerk vol gehouden.
Om aan een oldtimer te rommelen kan je beter Mig gebruiken.quote:Op zondag 31 maart 2019 12:31 schreef Glider76 het volgende:
BIj ons op het werk in de scheepsbouw gebruiken ze een Kemppi 150 voor het kleine mobiele werk. Gewoon op 220 V, ding weegt niks. Werkt echt supergoed en fijn.
Ik vraag mij af wat je thuis met een Mig/Mag machine moet. Waarom niet gewoon met electrodes lassen? Het spettert allebei en prima voor constructiewerk maar is het meer voor mooi werk in de meubelmakerij dan zou ik voor Tig gaan.
TIG is mooi schoon lassen en is best wel te leren. Beetje oefenen, eventueel cursusje en gaan.
Geeft wel de mooiste las. Soort autogeen lassen maar dan elektrisch.
Oefening baart kunst.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |