quote:
Op woensdag 22 februari 2017 14:23 schreef Techno12 het volgende:[..]
Strikvraag vond ik alleen dat rijbewijs nodig voor werk, voor de rest stellen ze vragen en 5 minuten later vragen ze die vragen opnieuw maar dan in een hele andere context.je moet dus goed onthouden wat je hebt verteld en daar niet van afwijken.
Dat zal zeker positief hebben meegewogen.
Ik bedoelde eigenlijk vragen zoals: voelde je je nog in staat om een voertuig te besturen?
Veel mensen (die zich niet ingelezen hebben) zijn geneigd om te zeggen dat ze nog prima in staat waren om een auto te besturen, omdat ze denken dat zo'n antwoord beter overkomt. Je gaat immers niet toegeven dat je een gevaar op de weg was.
Voor het CBR betekent dat antwoord echter dat er sprake is van tolerantie, wat een aanwijzing is voor alcoholmisbruik. Als die persoon dan ook nog heeft aangegeven maar weinig alcohol te drinken, is er ook nog sprake van onderrapportage, wederom een aanwijzing voor alcoholmisbruik.
Het tegenovergestelde als antwoord kan echter ook tegen je gebruikt worden. Als iemand aangeeft dat hij zich niet meer in staat voelde om een voertuig te besturen, kan dat volgens het CBR betekenen dat je blijkbaar niet in staat bent om jezelf te beheersen (ondanks dat je weet dat het gevaarlijk is) en je daarom maar beter even geen rijbewijs kan hebben. Zeker als je ook nog aangeeft je rijbewijs hard nodig te hebben. Dan denkt het CBR: afhankelijk zijn van je rijbewijs, maar toch zo'n grote risico's nemen. Dan moet er wel sprake zijn van alcoholmisbruik/-afhankelijkheid.
Bij jou is dat misschien niet het geval geweest omdat je echt aannemelijk hebt gemaakt dat je nauwelijks alcohol dronk/drinkt, iets wat iemand die daarover zou liegen minder goed zou lukken. Je bloedwaarden zullen die verklaring ook wel ondersteunen, verwacht ik?
Wel opvallend dat ze twee(?) dagen geleden nog geen beslissing hadden genomen, maar vandaag toch het rijbewijs is verzonden. Ze zullen wel tot de laatste dag hebben gewacht.
Succes met je EMA.