abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_168873700
Voorop gesteld, ik ben al naar de huisarts geweest met deze klachten. Die hebben een EKG gemaakt (hartfilmpje) en uiteraard naar mijn hart geluisterd en daarbij niks gevonden. Ik krijg nu voor de zekerheid een holter-monitor voor 7 dagen, maar dat kan pas over 3 weken... Tot die tijd ben ik dus naar huis gestuurd met 'het zal wel meevallen' en 'even afwachten'.

Prima, maar aangezien de klachten niet weg gaan wil ik graag even mijn symptomen delen in de hoop dat iemand dit herkent en mij meer kan vertellen.

Sinds een paar weken heb ik een vreemd en 'rommelig' gevoel in mijn buik en onderbuik. De precieze locatie verschilt van uur tot uur, maar het zit in ieder geval niet lekker daar. Alsof er meer lucht zit (ook veel boeren) en veel maagzuur in mijn darmen zit ofzo. Als ik een tijdje niets heb gegeten dan worden de klachten erger en dan lijkt het wel alsof ik het maagzuur in mijn darmen voel zitten. Moeilijk uit te leggen. Het is in ieder geval geïrriteerd daar en er is ook regelmatig een rommelend geluid te horen alsof je heel erge honger hebt.

Maar goed, nu het grootste probleem. Als ik 's nachts in bed lid, en dan vooral in de ochtend, dan heb ik soms het gevoel in mijn buik dat er een gasbel / luchtbel ontstaat ofzo en dat gaat dan gepaard met mijn hart die een paar seconde in een onregelmatig ritme gaat. De locatie van het gevoel is per keer verschillend, maar het zit niet op de plek waar mijn hart zit.
Als ik dat 'borrelende' gevoel in mijn buik of borst krijg en dan ook tegelijk mijn hartslag meet met de vinger aan de halsslagader, dan is het ritme vaak een paar seconde (max 6-7) helemaal van slag. Willekeurige kloppingen lijkt het wel.

De huisarts ziet geen verband tussen 'gas' en lucht en het hartritme. Maar ik voel zelf in ieder geval die connectie wel want de timing klopt altijd.
Of is het andersom? Dat mijn hart raar begint te kloppen en daarom mijn maag of darmen raar beginnen te doen? Of is het stiekem toch een buikslagader die vibreert ofzo doordat daar een aneurysma zit?

Ik noem maar wat potentiële opties waar ik voorlopig geen uitsluitsel over kan krijgen. Echt druk maken doe ik nu niet meer, maar de eerste dagen uiteraard wel. Ik sluit stress (angst) dan ook niet uit als potentiële vererger van deze symptomen. Toch komen de hartkloppingen ook op momenten dat ik er geen angst voor voel of zelfs slaap. Eergisteren werd ik zelfs wakker van het gevoel namelijk.

Ook nu heb ik nog een onrustig en vervelend gevoel in mijn onderbuik, maar de hart overslagen vind ik het ergste.

Ik ga nu maar even de aankomende dagen goed (nog beter) voor mijn darmen zorgen en alle mogelijke triggers proberen uit te sluiten. Wellicht dat als mijn buik weer lekker werkt, dat mijn nachtelijke hartkloppingen dan ook stoppen.
Overdag (zitten en staan) heb ik er tot nu toe nog geen last van gehad overigens.

Mocht iemand dit herkennen en / of hier meer over weten dan hoor ik het graag.

[ Bericht 1% gewijzigd door matigeuser op 13-02-2017 15:05:02 ]
pi_168874000
Stop maar eens met suiker.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_168874212
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 14:45 schreef halfway het volgende:
Goeie.
Ik eet al bijna geen suiker meer overigens, maar volledig stoppen kan misschien wel even helpen.

Bedoel je dan 'toegevoegde' suiker, of ook geen bananen en rijst meer bijvoorbeeld?
  maandag 13 februari 2017 @ 15:28:33 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_168875013
Je bent al onder behandeling bij een arts. Ga dan niet ook nog eens zitten panieken op een forum.

Ben je hypochondrisch?
The love you take is equal to the love you make.
pi_168875044
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 14:45 schreef halfway het volgende:
:')
pi_168875650
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2017 15:28 schreef Lienekien het volgende:
Je bent al onder behandeling bij een arts. Ga dan niet ook nog eens zitten panieken op een forum.

Ben je hypochondrisch?
Beetje wel ja.
Al ken ik persoonlijk niemand die zonder enige vorm van angst regelmatig zijn hart in een onregelmatig ritme voelt overgaan. De maag- en darmklachten kunnen me gestolen worden. Maar een hart wat raar doet, dat lijkt me niet zo'n rare oorzaak voor zorgen.

Daarbij moet ik nu dus 2.5 week wachten tot mijn 'onderzoek' kan gaan beginnen. Elk inzicht is dan, tot die tijd, welkom.
  maandag 13 februari 2017 @ 16:02:47 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_168875743
Laat maar.

[ Bericht 97% gewijzigd door Lienekien op 13-02-2017 16:27:13 ]
pi_168875914
Vooropgesteld: ik ben geen arts dus laat die vooral zijn werk doen.

Het klinkt als prikkelbare darmsyndroom. Ik heb daar zelf af en toe last van.

Buikpijn op verschillende plekken, lucht in je buik, borrelen en als 't echt heftig is ook nog opzwellen buik.

Het is met een vezelrijkdieet en weinig stress heel goed in toom te houden.
  maandag 13 februari 2017 @ 16:18:33 #9
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_168876002
Er steeds mee bezig zijn en aandenken helpt niet mee. Dan ga je er juist op letten en valt je dingen op. Probeer het los te laten. Vertrouw je het niet, ga dan nogmaals naar een arts.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_168876017
Ik had je OP af moeten lezen.

Maar ik denk dus stress. :P

[ Bericht 81% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2017 16:20:18 ]
  maandag 13 februari 2017 @ 16:21:26 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_168876051
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 16:18 schreef LPFAN het volgende:
Er steeds mee bezig zijn en aandenken helpt niet mee. Dan ga je er juist op letten en valt je dingen op. Probeer het los te laten. Vertrouw je het niet, ga dan nogmaals naar een arts.
Hij heeft al een vervolgonderzoek over een paar weken.
pi_168876112
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 16:19 schreef Fripsel het volgende:
Zit je misschien in een stressvolle periode?

Ik heb heel veel stressklachten, en als het heel erg is krijg ik gekke buikpijntjes, zoals jij zegt, op verschillende plekken telkens, en een drukkend op mn borst, of overslaand gevoel van mn hart is me ook niet vreemd.

Want welke reden heb jij dat je denkt dat ze samen gaan dan? Behalve het tijdstip van de klachten.
Bedankt voor je reactie.
Ik ben sowieso wel een aardige stresskip ja.

De redenen dat ik denk dat ze samen gaan zijn:

- Op dezelfde dag begonnen. En al even lang aanhoudend (een week of 4 nu)
- Als ik in bed lig en ik voel een soort 'gepruttel' in mijn borst of buik, dan slaat op dat moment mijn hart ook een paar keer over in een vreemd ritme.

Dus het is eigenlijk elke keer hetzelfde. Ik heb geen overslagen gevoeld, zonder last van mijn maag of darmen gehad te hebben, dus het lijkt wel erg sterk alsof ze verbonden zijn.
Het enige wat nog zou kunnen, is dat de volgorde andersom is. Dat eerst mijn hart overslaat en dat dat de maag en darmklachten veroorzaakt en vervolgens in stand wordt gehouden door angst en stress hier over.

Veel mensen schrijven op internet dat ze zeker weten dat hun hartkloppingen worden veroorzaakt door hun darm- en of maagproblemen door irritatie aan de zogenaamde 'vagus nerve'. Klinkt logisch. Artsen moeten daar alleen vaak niet veel van weten.
  maandag 13 februari 2017 @ 16:25:20 #13
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_168876126
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2017 16:21 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Hij heeft al een vervolgonderzoek over een paar weken.
Ah overheen gelezen. Je zit dus in de molen, zou me niet al te druk maken nu, is alleen maar slecht voor je hart.
  maandag 13 februari 2017 @ 16:34:12 #14
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_168876273
Maar TS wat wil je precies met dit topic?
  maandag 13 februari 2017 @ 17:59:04 #15
341323 MsMessy
Fok jou, dikke doei
pi_168877858
Hyperventilatie, allergie, obstipatie, overprikkelde darm, zomaar een paar dingen die darmklachten en hartkloppingen kunnen veroorzaken. Let op wat je eet (mogelijk is iets de trigger) en zorg dat je stress minder wordt. De kans dat het iets ernstigs is, is bijzonder klein.
pi_168883565
Je zit in een stressvolle periode, zoals je omschrijft. Dat kan zeker invloed hebben op je klachten. Volgens mij doe je al wat aan je voedingspatroon. Koolhydraten uit fruit en rijst kunnen prima. Zorg voor voldoende vocht en vezels. Lichaamsbeweging helpt ook bij overmatige gasvorming. Ik ben benieuwd wat er uit het Holter-onderzoek komt.
pi_168896467
Dank voor de reacties iedereen.

Vannacht zelfs een keer of 5 gehad dat ik, nét voor dat ik in slaap val word opgeschrikt door onregelmatige hartslagen. En het rare is dat ik ze op de plek voel van mijn hart, maar een paar cm onder het borstbeen.
Ook vandaag weer veel last van mijn maag en darmen.

Dokter gebeld maar die zien geen reden om mij als 'noodgeval' te bestempelen en dus blijft de afspraak voor de Holter monitor over 2.5 week gewoon staan.

Ik probeer er elke keer weer het beste van te maken en te 'ontstressen' en het grappige is dat me dat naarmate de dag vordert ook wel weer lukt. Maar nu ik elke keer als ik wil gaan slapen weer vreemde hartritmestoornissen heb, wordt het wel steeds moeilijker.

Het probleem is dat niemand me kan vertellen wat er nou precies aan de hand is of hoe dit allemaal werkt. Ja, ik maak me er zorgen om. Ja, ik weet dat stress bepaalde symptomen kan opwekken zoals bijvoorbeeld hier en daar een hartoverslag en een opspelende maag en darmen.

Maar waarom heb ik alleen een verneukt hartritme als de slaapgolf komt opzetten? En door de dag niks? (geloof me, ik zou het weten als ik ze overdag ook had)
En waarom voel ik ze op een plek die lager zit dan mijn hart?

Als ik iets kan begrijpen, dan kan ik het ook accepteren. Vrijdag heb ik nog een telefonisch consult met de huisarts. Wellicht dat die nog wat zinnigs kan zeggen.
Tot die tijd moet ik in onzekerheid proberen te ontspannen en accepteren dat ik vervelende nachten zal hebben.

Tot die tijd is elke vorm van kennis, kunde of ervaring welkom.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 18:05:41 #18
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_168898095
Weet je zeker dat het hartslagen zijn? Ik heb bijvoorbeeld ook altijd pijn op de borst als ik veel maagzuur heb, en dat zit ook lager dan mijn hart. Begint ook altijd als ik ga slapen.
pi_168899723
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 18:05 schreef LPFAN het volgende:
Weet je zeker dat het hartslagen zijn? Ik heb bijvoorbeeld ook altijd pijn op de borst als ik veel maagzuur heb, en dat zit ook lager dan mijn hart. Begint ook altijd als ik ga slapen.
Ja zeker. Het voelt ook 'ritmisch', maar dan wel onregelmatig. En als ik mijn vinger op dat moment aan de slagader leg, dan voel ik de hartslag ook op dat zelfde onregelmatige ritme.

Dus helaas kan ik het niet mooier maken :)
pi_168900804
Je moet de huisarts vragen om een slokdarmecho van het hart, dat helpt je vast over de klachten heen.
pi_168906857
Hartkloppingen kunnen ook veroorzaakt worden door galstenen.
pi_168916044
Dit klinkt als hetzelfde wat ik zelf ook al jaren heb (al vanaf mijn 17e, ben nu 33 - geen galstenen overigens, geen galblaas meer sinds mijn 16e). Ook een soort borrelend gevoel, al is het bij mij wel altijd op harthoogte. Krijg dan ineens hartkloppingen en het hart raced naar 200 slagen per minuut. En het lijkt dan net of er iets flink aan het borrelen/ vibreren is, maar ik kan de vinger er niet op leggen en de dokter ook niet wat dit dan is. En dan na een paar seconden is het ook weer weg.

Ik heb dit in periodes van een paar weken en dan blijft het weer een tijd weg. Heb toen ook een fitbit aangeschaft in de hoop iets van een patroon te kunnen ontdekken, de pieken waren zichtbaar. Helaas met bloedonderzoek/ holters kwam er nooit iets uit (ook niet toen ik een aanval heb gehad tijdens de 24 uur holter).

Ook ben ik een dagboek bij gaan houden, "wat eet ik", "was het op een moment dat ik honger had", "waar was ik mee bezig?", om te kijken of daar ook een patroon in zat. Bij mij blijkt kruiden een soort trigger te zijn, echter is dit niet altijd.

Ik denk dat het ook een combinatie is van "ok ik ga nu slapen, en ik krijg er altijd last van" en dat je lichaam daar al op reageert. Probeer overigens eens rechter in bed (meer zittend - wat hoger) te slapen of ga op je linkerzij liggen.

Succes, hoop dat je snel wat rust krijgt mbt de klachten.
~ The seminar how to handle disappointments, sadly has been cancelled ~
pi_168919527
Meer vezels eten.
Minder roken.
Minder bier drinken.

Meer water drinken. 2 liter per dag.
5 Ferrari's op videoband!
pi_168995933
Oh vergeten. Ik ben sinds een paar maanden/ jaar bezig met b12 injecties via de dokter(ik kan ze niet zo vaak krijgen ivm afwijkend gen die medicatie niet goed verwerkt). Sindsdien is het vrijwel weg (op hormonale schommelingen na, maar lang niet zo erg als voorheen). Laat je b12 eens checken.
~ The seminar how to handle disappointments, sadly has been cancelled ~
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')