abonnement Unibet Coolblue
pi_168817347
Er is natuurlijk een centraal topic voor hulp bij de keuze van een nieuwe camera e.d., maar ik ken mezelf en ga nog 3 keer twijfelen en terugkomen op mijn vraag, dus dan is een eigen topic wel handig. :D

Vorig jaar heb ik een sony a6000 met sony zeiss 16-70mm gekocht. Hele fijne combinatie tot nu toe en perfect voor mijn vorige reis!
Komende zomer wil ik echter waarschijnlijk op reis naar Afrika met bijbehorende safari's. Om daar met een 16-70mm aan te komen is niet ideaal. Wat raden jullie aan?

De volgende opties had ik al bedacht:

1. Een lens bijkopen, de 55-210mm of iets dergelijks (tweedehands voor 200-250 euro), al dan niet gecombineerd met een extender. Nadeel is dat de fotokwaliteit niet A+ is (hoeft ook niet persé) en dat ik lenzen moeten wisselen omdat ik ook het landschap wil vastleggen.

2. Een losse camera bijkopen zodat ik snel kan wisselen tussen de camera's, ideaal zou zijn om een goedkope superzoom op de kop te tikken. (kan ook tweedehands)

Het hoeven niet de allerbeste foto's te zijn, steek mijn geld liever in een helikoptervlucht boven de victoria falls dan met peperdure spullen op pad te gaan. *O* Budget ligt rond de 300 euro, maar er zit rek in als ik iets heel moois tegenkom.

Ik ben benieuwd naar jullie tips, i.i.g. alvast bedankt voor jullie hulp!
  zaterdag 11 februari 2017 @ 01:53:03 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_168818406
Nou voor 300 zou ik die 55-210 kopen.

Of voor 300 euro mooie plaatjes kopen en gewoon zelf kijken.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_168820363
ga voor een gebruikte super zoom
dan ben je al voor 50 euro klaar die dingen staan namelijk vol op markplaats

zelf gebruik ik ook een superzoom voor tussen door

je kan ook kijken voor een kodak nieuw die dingen zijn ook niet duur namelijk met 52xsuperzoom 260euro nieuw

http://www.verschoore.nl/(...)U8P8HAQ&gclsrc=aw.ds


https://www.bol.com/nl/p/(...)924-9200000046409391


zal trouwens met 2 camera werken dan hoef je niet te wisselen en kans op stof op je sensor
pi_168825028
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 01:53 schreef kanovinnie het volgende:
Nou voor 300 zou ik die 55-210 kopen.

Of voor 300 euro mooie plaatjes kopen en gewoon zelf kijken.
Ik ben op safari wel bang voor stof tijdens het lenswisselen, vandaar mijn twijfel.
En wees maar niet bang, ik kijk nog genoeg zelf hoor! ;)

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 10:03 schreef suijkerbuijk het volgende:
ga voor een gebruikte super zoom
dan ben je al voor 50 euro klaar die dingen staan namelijk vol op markplaats

zelf gebruik ik ook een superzoom voor tussen door

je kan ook kijken voor een kodak nieuw die dingen zijn ook niet duur namelijk met 52xsuperzoom 260euro nieuw

http://www.verschoore.nl/(...)U8P8HAQ&gclsrc=aw.ds

https://www.bol.com/nl/p/(...)924-9200000046409391

zal trouwens met 2 camera werken dan hoef je niet te wisselen en kans op stof op je sensor
Daar ga ik zeker eens naar kijken, bedankt!

Welke gebruikte superzoom zou je aanbevelen? Of is de kodak daar meestal superieur aan?
Zelf kwam ik op internet nog de Sony HX400v tegen. Die wordt heel hoog aangeschreven en is tweedehands voor tussen de 200 en 300 euro te krijgen. Alleen er zijn dus ook nog goedkopere alternatieven die ook goed zijn volgens jou?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 11 februari 2017 @ 15:00:38 #5
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_168825670
Een superzoomcompact meenemen is inderdaad een oplossing en nog best betaalbaar ook tegenwoordig.

Een andere oplossing is het als je geen moeite hebt met manual focus waar een A6000 zich prima voor leent.

Op marktplaats of waar dan ook zoek je een oudere lange manualfocus telezoom van welke vatting dan ook en zet die met een adaptertje op je A6000. Adapters naar E-mount zijn op ebay en zo lachwekkend goedkoop en nagenoeg alles is pas te maken.

Onderstaand mijn A6000 met daarop een Tokina AT-X150 5.6/150-500mm die van zichzelf een Canon FD-vatting heeft.


Met loepfunctie en focus-peaking is het best wel goed scherpstellen met de A6000 en voor vogels en wild kan het, al is het niet half zo snel als een AF-tele toch bijzonder aardig door de beugel
Larus argentatus by Ouwesok, on Flickr

Alleen moet je zo'n combinatie ruim voordat je ermee op safari gaat bijzonder goed leren kennen om eruit te halen wat er in zit.

Een ander alternatief is misschien nog een Canon EF naar E-mount smart-adapter waarmee Canon ineens op Sony past en in elk geval je diafragma nog stuurbaar blijft. Focussen kun je met die combi het best handmatig doen, maar in geval van nood werkt de AF nog best wel.
Adapter is iets duurder, maar er gaat een wereld van leuke lange zoomlenzen voor je open die je ook weer bijzonder voordelig van MP kunt schrapen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_168828429
reden dat ik kodak meld is omdat het een ondergewaarderde merk is
verder als je superzoom camera zoek kijk naar de licht sterkte van de lens
canon nikon enz zijn gebruikt ook goed te vinden
de kodak is vaak nieuw goed kopere dan een gebruikte canon superzoom

zelf gebruik ik een kodak let op dat je bij kodak geen oplaadbare batterij kan gebruiken op uitzondering eneloop

ik maak zelf ook gebruik van een medion superzoom
die kan ik raw instellen en meer net als een dslr
ook een onderschat simpele camera

de gezegde is de beste camera is die je bij je heb
wel dat klopt ook wel

voor me echte werk pak ik me nieuw nikon d5500 wel
pi_168870898
Na wat meer research kom ik wel tot de conclusie dat een tweede camera de beste optie lijkt te zijn. Lenzen wisselen kost veel tijd waardoor je net de mooie momenten kunt missen en in een stoffige omgeving is het ook vragen om problemen denk ik.

Ik heb de keuze ingeperkt tot een aantal modellen:

- De panasonic FZ200 is een goede optie door zijn constante F/2.8 over het hele bereik en de optie om foto's in RAW te schieten. Nadeel is dat het zoombereik minder groot is dan veel andere superzoomcamera's. Er zou wel een tele extender op gezet kunnen worden las ik op internet, maar ben er niet uit welke dat dan zou moeten zijn.

- De panasonic FZ72 kan een stuk verder zoomen, schiet ook in RAW maar de lens schijnt van een stuk mindere kwaliteit te zijn, deze heeft ook geen constante maximale diafragma

- De nikon P610 (of iets soortgelijks) heeft veel zoom, een goede lens maar weer niet de optie om in RAW te schieten

Al met al is het kiezen wat de belangrijkste eigenschappen zijn waar de camera aan moet voldoen. Ik kan die afweging alleen niet zo goed maken omdat ik niet precies weet welke eigenschappen belangrijker zijn dan anderen. Iemand voor hetzelfde dilemma gestaan of misschien nog tips waar ik op moet letten?
pi_168938014
de tip is
dat je foto wil maken
je had eerst niet grote eisen maar werden op de
duur wel

de tips is bro
flickr
ga bij zoeken type camera en model
en kijk wat anderen mensen er mee doen
dat heb je goeie vergelijking dan op internet een test lezen van zeurpieten met een loep
pi_168956706
Mijn eerste reactie zou zijn dat ik voor foto's op safari mijn beste camera zou willen gebruiken, dus als ik jou was zou ik zoeken naar een oplossing waar ik de a6000 zou blijven gebruiken.
pi_168956994
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 10:35 schreef heite het volgende:
Mijn eerste reactie zou zijn dat ik voor foto's op safari mijn beste camera zou willen gebruiken, dus als ik jou was zou ik zoeken naar een oplossing waar ik de a6000 zou blijven gebruiken.
Daardoor is de keuze ook niet makkelijk, omdat ik dat gevoel ook heb.
Maar op safari wil je ook uitgezoomde shots maken en daarvoor is de 16-70 perfect, een telezoom voor de hele range is een stuk minder in kwaliteit dan de 16-70 en lenzen wisselen is geen optie. Dus ik zal de 16-70 zoveel als mogelijk gebruiken, maar voor de shots waar echt grote zoom voor nodig is kan ik accepteren dat de andere camera wat mindere foto's maakt. Als ik voorbeelden bekijk van de FZ200 bijvoorbeeld dan ben ik wel tevreden met wat die camera kan.
pi_168957106
Waar ga je eigenlijk op safari? In het ene wildpark kom je veel dichter bij het wild dan bij het andere, ook wel iets om rekening mee te houden in dit verhaal. :)
pi_168957566
Zelf geen ervaring mee trouwens, maar genoeg mensen die lenzen wisselen op safari. Dus dat zou ik wellicht toch overwegen.
pi_168958245
Weten we nog niet helemaal zeker, waarschijnlijk Namibië en Botswana! Etosha NP, Okavango Delta etc.
Het is wel het droge seizoen, dus meer stof dan anders. Ik ga het nog eens heroverwegen en wat zoeken op internet. ;)
Extra tegenargument is wel dat ik eerst 2 lenzen had bij een Canon 550D, de 18-55 en 55-250. Tijdens een safari in Sri Lanka ging wisselen elke keer net te traag en miste ik een aantal mooie foto's.
pi_168962821
wat je ook kan doen is lens wat je tussen je body en huidige lens kan doen
als je 1.5x versie neemt kost dat 1 stop
dan word je berijk
16-70x1,5= 24-105
makkelijk en makkelijk
je kan zelfs wisselen en die tussen laten zitten een groter lens er op zitten
die tussen lens vuil worden met stof is niet erg
zolang je sensor het niet is

sony teleconverter 1.4x
dat bedoel ik
pi_168964187
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 15:56 schreef suijkerbuijk het volgende:
wat je ook kan doen is lens wat je tussen je body en huidige lens kan doen
als je 1.5x versie neemt kost dat 1 stop
dan word je berijk
16-70x1,5= 24-105
makkelijk en makkelijk
je kan zelfs wisselen en die tussen laten zitten een groter lens er op zitten
die tussen lens vuil worden met stof is niet erg
zolang je sensor het niet is

sony teleconverter 1.4x
dat bedoel ik
Bedankt voor de tip! Ik denk alleen dat ik dan liever mijn 16mm als maximale hoek houd en een losse zoomcamera koop. Anders mis je aardig wat bereik aan de groothoek zijde.
pi_171451105
Even een schopje omhoog, heb mijn keuze een tijdje laten liggen maar wil komende week en camera gaan kopen!

Ik heb de keuze nu beperkt tussen de sony sx50 en kodak az651. Vooral die laatste is niet echt bekend, heeft iemand er ervaring mee?
pi_171804658
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 17:49 schreef archito het volgende:
Even een schopje omhoog, heb mijn keuze een tijdje laten liggen maar wil komende week en camera gaan kopen!

Ik heb de keuze nu beperkt tussen de sony sx50 en kodak az651. Vooral die laatste is niet echt bekend, heeft iemand er ervaring mee?
Wat is een Sony sx50? Als je een Alfa 6000 gewend bent ga je van die Kodak zeker niet blij worden. De kwaliteit van jouw Sony met goedkope zoomlens is vele malen beter... Ik zou een Panasonic FZ-1000 overwegen voor erbij als je het geld er voor over hebt. Ik hebt het overigens op safari gewoon met mijn Nex 5N gedaan met de korte kitlens. Uitstekende foto's. Sommige diertjes staan er kleiner op dan mogelijk was geweest maar dat wordt niet echt gemist. Ik zou het lekker bij je Sony met Zeiss houden. Wordt i.i.g. ragscherp en er valt veel te croppen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bart2002 op 20-06-2017 06:24:47 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171804660
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 10:54 schreef archito het volgende:

[..]

Daardoor is de keuze ook niet makkelijk, omdat ik dat gevoel ook heb.
Maar op safari wil je ook uitgezoomde shots maken en daarvoor is de 16-70 perfect, een telezoom voor de hele range is een stuk minder in kwaliteit dan de 16-70 en lenzen wisselen is geen optie. Dus ik zal de 16-70 zoveel als mogelijk gebruiken, maar voor de shots waar echt grote zoom voor nodig is kan ik accepteren dat de andere camera wat mindere foto's maakt. Als ik voorbeelden bekijk van de FZ200 bijvoorbeeld dan ben ik wel tevreden met wat die camera kan.
En dit. In feite heb je state of the art spul met de Sony en de Zeiss. Koop er voor je gemoedsrust een goedkope zoomlens bij.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bart2002 op 20-06-2017 06:16:20 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171805398
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 05:54 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Wat is een Sony sx50? Als je een Alfa 6000 gewend bent ga je van die Kodak zeker niet blij worden. De kwaliteit van jouw Sony met goedkope zoomlens is vele malen beter... Ik zou een Panasonic FZ-1000 overwegen voor erbij als je het geld er voor over hebt. Ik hebt het overigens op safari gewoon met mijn Nex 5N gedaan met de korte kitlens. Uitstekende foto's. Sommige diertjes staan er kleiner op dan mogelijk was geweest maar dat wordt niet echt gemist. Ik zou het lekker bij je Sony met Zeiss houden. Wordt i.i.g. ragscherp en er valt veel te croppen.
Mijn fout, ik bedoelde de canon SX50, geen sony. ;)

Inmiddels heb ik inderdaad voor mijn gemoedsrust een tweedehands SX50 voor 200 euro op de kop getikt. 1200mm bereik (fullframe equivalent) tegenover de 105 van de 16-70mm en met raw bestandsformat ook. Leuk voor erbij en niet ontevreden over de fotokwaliteit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')