Op woensdag 1 februari 2017 14:12 schreef Elfletterig het volgende:[..]
Tot eergisteren wist ik niet eens dat een dergelijk inreisverbod voor Israëliërs in zo veel landen van kracht was. Als je daar dan kennis van neemt (ook al is het al decennia zo), dan kun je daar schouderophalend of verontwaardigd op reageren. En ik zie nét iets te veel mensen de schouders ophalen.
Die "achterlijke, door reli-gekkies bestuurde landen" zijn landen waar wij grote bedragen aan ontwikkelingshulp aan spenderen, landen waarmee we handelsbetrekkingen onderhouden, landen die we ondanks hun radicale geloof en barbaarse straffen zien als bondgenoten, landen waarvandaan vluchtelingen naar Europa komen; lang niet altijd met de beste bedoelingen.
Ik heb van alles op de VS aan te merken; het is soms net een derdewereldland. Maar als je de VS langs allerlei morele en ethische maatlatten legt, doe dat dan ook met die "achterlijke, door reli-gekkies bestuurde landen" en neem hun gedrag en de situatie daar niet voor lief. Kom niet met dooddoeners als "zo is het nu eenmaal", maar bestrijd het onrecht en verbind ook consequenties aan de betrekkingen met die landen. Maar dat vertikken we.
En precies daarom vind ik de verontwaardiging richting de VS nu ook zo hypocriet. Soortgelijke situaties nemen we al decennialang voor lief. De onwetende burger kun je in dezen niet alles verwijten, maar ook regeringen schreeuwen moord en brand over de VS. En dan kun je ze dan wél verwijten, want het is hypocriet.
Ik zie die dubbele maatstaf richting de islam trouwens veel te vaak. Discriminatie van moslims? Grote ophef en verontwaardiging. Discriminatie door moslims? Doen alsof er niks aan de hand is, snel onder het tapijt schuiven. Consequent en voortdurend zie ik die houding.
[..]
De discussie gaat niet over het erkennen van landen, maar over inreisverboden. Als blijkt dat mensen uit Taiwan een land als Nederland niet in komen, vind ik dat een kwalijke zaak en zal ik mijn ongenoegen laten blijken.
[..]
Als je niet tegen die maatregel wilt protesteren (of je ongenoegen erover kenbaar wilt maken), dan moet je ook niet gaan mekkeren over de VS nu. Volgens jouw manier van redeneren moet de VS vooral zelf weten welke landen ze wel en niet "erkennen" en welke burgers ze wel en niet binnenlaten. Zo is het nu eenmaal.
(NB: Laat duidelijk zijn dat ik de maatregel van de VS absurd en zwaar overtrokken vind)