quote:
Geachte heer/mevrouw,
Gedurende het verloop van mijn leven heb ik altijd gedacht dat ik de naam -A.A.- had. Dit hadden mijn ouders mij dan ook immers voorgehouden en ik gebruikte deze naam vrijwel altijd bij officiële documenten. Ook mijn moeder heeft het gebruik van deze naam gehanteerd. Een enkel voorbeeld: jaren geleden heeft zij mijn bankrekening bij de ING geopend onder de naam ''-A.A.-'', dus ook zij was ervan overtuigd dat dat mijn officiële naam was. Toen ik eenmaal mijn rijbewijs kreeg zo'n twee jaar geleden, merkte ik wel op dat er slechts ''-A.-'' stond, maar ik dacht dat dat zo hoorde: ik trok de conclusie dat de tweede naam irrelevant zou zijn voor de naamsherkennende functie die een identiteitsbewijs bij zich draagt. Achteraf gezien is dit misschien naïef geweest, maar destijds wist ik niet beter. Aangezien op mijn bankrekening de naam -A.A.- stond en niet -A.- is enige argwaan nooit bij me opgekomen: een leek neemt immers aan dat de naam op nota bene een bankrekening klopt.
Toen ik ongeveer een half jaar geleden begon met studeren begon het me pas op te vallen dat ik op DUO geregistreerd stond als '-A-''. Ik heb destijds mijn ouders hierom gevraagd en het bleek dat er tijdens de registratie van de naam op de geboorteakte door mijn vader een fout was gemaakt waardoor uiteindelijk slechts ''-A-'' officiëel geregistreerd werd. Naar aanleiding daarvan schrijf ik u nu.
Ik zou graag officiëel -A.A.- willen heten, omdat ik mij altijd geaffinieerd heb met deze naam: het is immers de naam die ik altijd gebruikt heb. Een tweede punt is een asthetische: ik vind de afkorting -A.A.- veel mooier staan en klinken dan -A.-. Een dubbele ''N'' wordt immers op een zachtere manier uitgesproken dan een enkele, harde ''N''. Als laatste punt wil ik nog aanvoeren dat ik het relevant vind voor mijn toekomstige baan in de juridische sector. Hierbij kijk ik mede terug op de zachtere uitspraak, maar ook heeft onderzoek aangetoond dat mensen met meerdere voornamen als kundiger worden beschouwd dan mensen met een enkele voornaam. Ik merk, in
hoeverre dat relevant is, dat ook bij mijzelf terug: ik ben eerder geneigd naar iemand te kijken met de voornamen (H.W. van Dijk/ H.W.N. van Dijk) dan iemand met een enkele voornaam (H. van Dijk).
Ik hoop u zo voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u nog in contact met mij willen komen dan kunt u mij gerust opbellen of terugmailen en ik hoor dan ook graag van u.
Hoogachtend,
-A.(A.)-
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.