De 7 eigenschappen van effectief leiderschap was het eerste boek, dat haal je er inderdaad wel uit.
Het school programma heet : The leader in me
Er zitten wel wat dingen waar ik wat mee kan.. En dan ga ik uit dat de uitleg die ik tegenkwam op
http://hetkind.org/2012/1(...)leerlingen-opbouwen/ klopt.
Gewoonte 1: wees-proactief; de gewoonte van keuzevrijheid.
Neem verantwoordelijkheid voor je eigen leven: ’ ik denk, ik kies, ik doe en ik kijk terug’Ik denk dat het mooi is om dit inderdaad meer bij te brengen, je hebt altijd een keuze ook als je denkt geen keuze te hebben. Ook als dingen je overkomen kan je altijd een keuze maken in hoe je er mee om gaat. Dat is iets wat in mijn gezin heel belangrijk is.
het voorbeeld wat ook in de blog uit de OP staat is ook wat ik veel doe.
Wat ik nu probeer als mijn kinderen ruziemaken, is om de ‘verliezer’ te leren dat hij er niets aan kan doen dat zijn broertje groter en sterker is. Maar dat hij wel zijn eigen keuzes kan maken: niet meedoen aan het spel bijvoorbeeld.Gewoonte 2: met het eind in gedachten, de gewoonte van visie.
Begin met het eind in gedachten: ‘ik zie het in mijn hoofd en ga er voor’
En dat vind ik zeker voor hele jonge kinderen eigenlijk een beetje beladen.
Ik zou deze voor mijn gezin dan veranderen in.
Ik ontdek de dingen die ik graag doe, ik ontdek de dingen die ik ga leren. Ik ontwikkel.
Ik vind helemaal niet dat alles maar een doel of plan moet hebben.
Ik ben iemand die op vakantie kan gaan door gewoon in de auto te stappen.Ik vind dat je in het leven moet leven, dat hoeft niet met een visie op je 7e, prestatie vind ik niet belangrijk.
Gewoonte 3: doe belangrijke dingen eerst; de gewoonte van integriteit en uitvoering
Stel prioriteiten en doe de belangrijke zaken eerst: ‘Ik houd mij aan mijn voornemens’.Vind ik ook nogal ver gaan voor een kind. Ik ben nog geen kilo kwijt sinds september ondanks mijn voornemen om er genoeg kwijt te raken

Ik leer mijn kinderen goed na te denken voor ze beloftes maken, want een belofte is veel waard. Maar een klein kind kan helemaal die uitvoering niet altijd garanderen (en een volwassene ook niet eigenlijk. (vind ik dan)
Gewoonte 4: denk win-win: de gewoonte van wederzijds voordeel
Heb een iedereen-kan-winnen houding: ‘Ik wil het beste voor jou en mij’.
Dit is in ons gezin wel een ding, we zijn met veel en we denken ook nog eens allemaal anders.
Denk na over je wensen, eisen, maar besef je ook goed hoe de ander het ziet..
Al zou ik het in mijn gezin meer omschrijven als Take one for the team. aka
Willingly undertake an unpleasant task or make a personal sacrifice for the collective benefit of one's sibling or family member.
Maar let er goed op dat je niet altijd degene bent die zich laat wegcijferen. is wat ik mijn oudste vaak vertel. Een compromis moet voor iedereen leuk zijn, lijkt die compromis onhaalbaar laat het dan iets meer los.
Vooral bij de kleine dingen, als het volgens jou een big deal is om naast mama aan de eet-tafel te zitten moet je niet boos worden als je broertje dat ook zo ziet. overleg naar een oplossing en doe niet moeilijk als je een keer degene bent die pech heeft.
Gewoonte 5: eerst begrijpen, dan begrepen worden; de gewoonte van wederzijds begrip
Luister oprecht naar anderen: ‘Ik én jij komen verder als we van elkaar weten wat we belangrijk vinden’
Dit is dus wel een ding hier thuis en heel belangrijk ik kan echt heel boos worden van mensen die niet luisteren naar elkaar hier thuis, of zaken er bij gaan halen.. Als persoon praat over A. dan geeft persoon2 ook een reply op A. het doet er niet toe wat b,c of d is. Eerst antwoorden op A. zodra dat uitgepraat is gaan we verder over iets anders.
kind1 wil graag dat kind2 iets doet en kind2 geeft een reactie; ja maar dat doe jij ook nooit.
Dan hoor je dus de behoefte van het kind1 niet als 2. Dan ga je inhoudelijk in op het onderwerp.
Als je daarna nog wil klagen over kind 1 als kind2 dan is dat prima maar het is een los gesprek.
Bij het onderwerp blijven is een ding
Gewoonte 6: creëer synergie; de gewoonte van creatieve samenwerking
Werk samen om mee te bereiken: ‘Omdat we verschillend zijn, kunnen we samen dingen die we apart niet kunnen’.Ook logisch, maak gebruik van de kwaliteit van een ander! laat die ander het je uitleggen of doe het samen.. Voel je niet slecht als een ander iets wel kan maar zie het als een leermoment.
Spreekt verder voor zich waarom ik dat in ons gezin wel kan waarderen.
Gewoonte 7: houd de zaag scherp; de gewoonte van vernieuwing
Vernieuw jezelf regelmatig: ‘Als ik goed voor mezelf zorg, ben ik tot veel in staat’.Deze vind ik lastig. Ik zie niet in waarom je moet vernieuwen als je op je plek zit, ik zou het liever zien als jezelf op peil houden. aandacht geven aan wat je drive is.Meenemen waar je wel iets aan hebt. Maar vernieuwen omdat het een gewoonte is?
(het kan ook zijn dat ik vernieuwen anders lees dan de bedoeling is, verandering is een ja. Extra opladen en zo jezelf vernieuwen is een ja.
[ Bericht 0% gewijzigd door Budabuddumbam op 25-01-2017 13:56:47 ]