Maar je kiest voor je kind, dus ik neem aan dat jouw voorkeur, de beste voorkeur voor je kind is.quote:Op woensdag 25 januari 2017 21:16 schreef Loj het volgende:
Oh ik heb er dus wel serieus over nagedacht bij de schoolkeuze.
Ondanks dat ik zelf veel meer heb met dalton en montessori, heb ik Ow naar een reguliere school gestuurd.
Ow heeft hele duidelijke structuur nodig en moet niet teveel keuzes hoeven te maken, tot nu toe ben ik blijf dat ik Ow heb gevolgd ipv mijn voorkeur te volgen
Dat zie ik andersquote:Op woensdag 25 januari 2017 21:17 schreef AwayTL het volgende:
[..]
Maar je kiest voor je kind, dus ik neem aan dat jouw voorkeur, de beste voorkeur voor je kind is.
Wauw, wat snel. Wat een verschil kan een gevoel van veiligheid maken!quote:Op woensdag 25 januari 2017 08:03 schreef Madivi het volgende:
Twinkly, ik las over de autoritaire zwemlerares en wilde graag mijn ervaring delen, misschien kan je er iets mee. Ik had als kind ook een dergelijke zwemjuf en zat elke week met buikpijn voor de zwemles. Zij probeerde ook het onder water gaan te forceren maar dat werkte averechts. Uiteindelijk ben ik van zwemclub gewisseld en kwam ik bij een lieve man die heel positief was over wat ik wel kon en durfde, waardoor ik ineens binnen 5 lessen m'n B diploma had zonder moeite of buikpijn. Ik vond vooral de combinatie van het door een niet vertrouwd iemand aangeraakt worden en het iets niet durven/kunnen beangstigend. Wat voor mij zorgde voor een omgeving waarin ik niet meer over die drempel kón komen.
Vind het een interessant topic om te volgen.
In deze link staan wel goede tips over hoe je in gesprek kunt gaan met scholen om te ontdekken of je kind daar past. Vooral de vragen over wat ze doen als een kind niet in het systeem past. Hoogbegaafd kun je vervangen door gevoelig?quote:Op woensdag 25 januari 2017 22:23 schreef Chanty het volgende:
Veel stof om over na te denken. Ik kom hier nog op terug, eerst slaaps. Bedankt voor de reacties so far
Zo te zien hebben we al veel goede vragen gesteldquote:Op donderdag 26 januari 2017 20:29 schreef Twinkly het volgende:
[..]
In deze link staan wel goede tips over hoe je in gesprek kunt gaan met scholen om te ontdekken of je kind daar past. Vooral de vragen over wat ze doen als een kind niet in het systeem past. Hoogbegaafd kun je vervangen door gevoelig?
https://hoogbegaafdgroepe(...)-gesprek-met-school/
Dit inderdaad. Ik ken Jenaplan vanuit mijn eigen ervaringen maar M zou daar compleet in verzuipen denk ik. Wij zijn nog steeds erg blij met onze schoolkeuze.quote:Op woensdag 25 januari 2017 21:16 schreef Loj het volgende:
Oh ik heb er dus wel serieus over nagedacht bij de schoolkeuze.
Ondanks dat ik zelf veel meer heb met dalton en montessori, heb ik Ow naar een reguliere school gestuurd.
Ow heeft hele duidelijke structuur nodig en moet niet teveel keuzes hoeven te maken, tot nu toe ben ik blijf dat ik Ow heb gevolgd ipv mijn voorkeur te volgen
Het komt zeker voor een heel groot deel doordat ik al gewend was aan klassikaal onderwijs hoor! Ik denk dat als ik als kleuter al begonnen was met Montessori-onderwijs dat het heel anders gelopen was: ik vroeg als kleuter zelf om rekensommen en had mezelf leren lezen dus de intrinsieke motivatie was toen wel degelijk aanwezig om zelfstandig aan het werk te gaan en nieuwe dingen te proberen.quote:[b]
@twinkly: Bedankt voor je reactie. Werpt weer een heel ander licht op de zaak. Ik zou juist denken dat perfectionisme en faalangst minder getriggerd worden op montessori; zoals jij heb beleefd hebt, daar heb ik nooit bij stil gestaan. Denk wel dat het uitmaakt dat je zo "laat" bent overgestapt. Dat is sowieso al niet makkelijk, laat staan als het zo een andere onderwijsvorm is.
In ieder geval goed om na te gaan bij de scholen hoe ze omgaan met kinderen die wat sneller overprikkeld zijn en af en toe rust nodig hebben.
Morgen gesprek op de montessorischool. Ben heeeeeel erg benieuwd. Deze school is op loopafstand en dat vind ik toch ook een enorme pre.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |