abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 januari 2017 @ 21:04:35 #1
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_168404024
Gaat niet over mij (want ZZP'ert) maar een vriend van me.

ICT, tweede contract van 6 maanden loopt 1 februari af. Er zou in januari een gesprek plaats moeten vinden, maar daar heb je nog niks over gehoord. Hoe zou jij daarmee omgaan?

Als je teveel hamert op dat gesprek wek je de indruk dat je enorm graag wil blijven, en verzwak je je positite. Als je niks zegt is het opeens 1 februari, en moet je kiezen tussen in bed blijven liggen of als een sul naar kantoor gaan zonder dat er een contract aan vast zit.

Ben benieuwd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  dinsdag 24 januari 2017 @ 21:06:01 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_168404082
Bedrijf heeft in ieder geval niet voldaan aan de aanzegplicht/-termijn, tenzij er in het tijdelijke contract al zo'n aanzegging is opgenomen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_168404271
quote:
Zou zelf denk ik 1 heldere mail sturen, en anders voor hun 10 anderen, maar goed.
Hoezo een mail, gewoon langslopen.
pi_168404319
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:11 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

het is wel een ict'er he... :') :')
  dinsdag 24 januari 2017 @ 21:15:18 #5
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_168404377
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:13 schreef snellejelle het volgende:

[..]

het is wel een ict'er he... :') :')
Haha, ja :D

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:06 schreef Janneke141 het volgende:
Bedrijf heeft in ieder geval niet voldaan aan de aanzegplicht/-termijn, tenzij er in het tijdelijke contract al zo'n aanzegging is opgenomen.
Dank, wist niet dat dit bestond, doorgegeven.
pi_168404628
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:11 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Ik heb dergelijke zaken toch liever op schrift.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_168404658
quote:
Hoe zou jij daarmee omgaan?
Geloof het of niet maar, als ICT-er, zou ik navragen wat er allemaal de bedoeling is. Als ze niet met hem door willen dan zal een passieve houding wel een van de argumenten zijn.

Maar januari is ook nog niet voorbij, daarnaast ben ik het niet eens met jouw argument dat "teveel hameren" op een gesprek dat gaat om je contract en de eventuele gevolgen voor je financiën je neerzet als zwak. Integendeel zelfs.
  dinsdag 24 januari 2017 @ 21:32:22 #8
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_168405049
Toen ik in loondienst was, zei ik drie maanden van tevoren al tegen m'n manager, "kun jij eens nakijken hoe het zit met m'n contract, want anders ga ik naar m'n droombaan zoeken".

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:04 schreef Tyr80 het volgende:
Als je teveel hamert op dat gesprek wek je de indruk dat je enorm graag wil blijven, en verzwak je je positite.
Je moet niet hameren op dat gesprek :) Je zegt gewoon 1 keer met nadruk dat hij gauw wat moet laten weten, want jouw schoorsteen moet roken. En dat je met nadruk op een fatsoenlijk contract hoopt, niet eentje van een half jaar :') Dat moet je netjes en zakelijk meedelen. Ik zie niet in hoe dat je positie verzwakt.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_168405271
Als jouw vriend niets hoort en 1 februari gewoon gaat werken, wordt zijn contract automatisch verlengd onder dezelfde voorwaarden. Dat betekent nogmaals een tijdelijk contract van 6 maanden.

Na 3 opeenvolgende tijdelijke contracten (of voor een periode van totaal 2 jaar) gaat het zelfs automatisch over in een vast contract.
pi_168405328
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:38 schreef Stormtrooper40c het volgende:
Als jouw vriend niets hoort en 1 februari gewoon gaat werken, wordt zijn contract automatisch verlengd onder dezelfde voorwaarden. Dat betekent nogmaals een tijdelijk contract van 6 maanden.

Na 3 opeenvolgende tijdelijke contracten (of voor een periode van totaal 2 jaar) gaat het zelfs automatisch over in een vast contract.
Natuurlijk niet. Het is niet voor niets een contract voor een periode van 6 maanden.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  dinsdag 24 januari 2017 @ 21:42:29 #11
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_168405379
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:41 schreef Chinless het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Het is niet voor niets een contract voor een periode van 6 maanden.
Op basis van wat ik lees over het niet nakomen van de aanzegtermijn klopt wat hij zegt wel hoor.
pi_168405714
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:42 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Op basis van wat ik lees over het niet nakomen van de aanzegtermijn klopt wat hij zegt wel hoor.
volgens mij moet de werkgever dan alleen een boete betalen, en is het niet meer zo dat er stilzwijgend verlengd wordt?
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_168405719
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:41 schreef Chinless het volgende:

[..]

Oh ja zeker wel.

Werkgever is verplicht om een maand voordat het contract afloopt werknemer te laten weten of het contract al dan niet wordt verlengd.

Als de werkgever te laat is, maar wel vóór afloop van het contract, heeft de werknemer recht op een schadevergoeding van een maandsalaris. Hier is bij TS sowieso al sprake van.

Als de werkgever het vergeet en werknemer blijft gewoon doorwerken, dan wordt de arbeidsovereenkomst voortgezet onder dezelfde voorwaarden en voor dezelfde duur.

[ Bericht 3% gewijzigd door Stormtrooper40c op 24-01-2017 22:03:54 ]
pi_168405840
quote:
Voorwaarden aanzegtermijn
Als de overeenkomst wordt voortgezet moet de werkgever aangeven onder welke voorwaarden. De werkgever moet dit uiterlijk 1 maand voor het einde van het contract melden aan de werknemer. Geeft de werkgever meteen bij de aanvraag van de arbeidsovereenkomst schriftelijk aan dat er geen opvolgend contract is? Ook dan voldoet hij aan de aanzegverplichting.

De aanzegtermijn geldt niet als een uitzendbeding in de arbeidsovereenkomst is opgenomen.

Aanzegtermijn niet aangegeven: vergoeding
Laat de werkgever niet op tijd weten of de arbeidsovereenkomst wel of niet wordt voortgezet? Dan is hij de werknemer een vergoeding van 1 maandsalaris verschuldigd.
Houdt de werkgever zich wel aan de aanzegplicht, maar geeft hij het te laat aan? Dan is hij een evenredige vergoeding verschuldigd. Bijvoorbeeld: is de werkgever een week te laat, dan betekent dit een vergoeding van een weeksalaris.

Het kan dus al in het lopende contract staan hè ;)

En als de werkgever de werknemer wegstuurt als hij komt werken na afloop van het contract dan wordt er niks stilzwijgend verlengd...
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_168406127
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 21:54 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Het kan dus al in het lopende contract staan hè ;)

En als de werkgever de werknemer wegstuurt als hij komt werken na afloop van het contract dan wordt er niks stilzwijgend verlengd...
Goede punten!

Over punt 1: Volgens mij kan dat niet. Naar mijn weten staan de aanzegtermijn (dat je een schadevergoeding mag eisen als er niet tijdig wordt opgezegd/verlengd) en de stilzwijgende verlenging juridisch wel los van elkaar. Dat is echt iets anders.

Over punt 2: Dat klopt helemaal! Als de vriend van TS wordt weggestuurd op 1 februari wordt er niets stilzwijgend verlengd. Als hij echter gewoon gaat werken als altijd.. dan wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')