abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 januari 2017 @ 11:01:25 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_168317510
Het is weer bijna zover! De Nationale Tuinvogeltelling. Allemaal meedoen!

Hoe werkt het

• Tel op 28 of 29 januari 2017 een half uur de vogels in uw tuin of op uw balkon (hieronder vindt u meer informatie over een 'balkontelling'). Vliegen de vogels alleen maar over uw tuin? Die tellen niet mee. Scholen, kinderboerderijen en andere groepen kunnen van tevoren tellen en hun telling insturen vanaf vrijdag 27 januari 2017.

• Noteer alle waarnemingen van een soort in uw tuin of op uw balkon. Maar tel deze waarnemingen niet bij elkaar op, want dan loopt u het risico dezelfde vogel dubbel te tellen. Geef alleen het hoogste aantal door van een soort die u tegelijk hebt gezien. Dus: ziet u in uw tel-halfuur 3 koolmezen tegelijk en even later 5 koolmezen? Dan geeft u door: 5 koolmezen.

• Geef uw telling vóór maandag 30 januari 12.00 uur 's middags door via de app Tuinvogels of via deze website.

https://www.tuinvogeltelling.nl/

De vogelbescherming heeft ook een coole gratis app (zie website) voor identificatie en om de tellingen door te geven.

Allemaal meedoen en al helemaal als je kinderen hebt want die vinden dat tof
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 21 januari 2017 @ 11:06:10 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_168317582
Ik woon zelf niet in Nederland dus ik doe mee met de Britse Big Garden Birdwatch die in hetzelfde weekend is. Hieronder mijn resultaten van voorgaande jaren:

Mijn reisverslagen
  zaterdag 21 januari 2017 @ 11:18:39 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_168317779
Ik weet al wat het gaat worden denk ik; vooral mus, merel, koolmees, pimpelmees, grote bonte specht, kauw, turkse tortel, roodborst, vink.

En misschien nog een spreeuw, lijster, vlaamse gaai, ekster, die komen ook nog wel een langs :D
  zaterdag 21 januari 2017 @ 12:35:43 #4
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_168318927
Telt naast de tuin het dak van de carport ook? Dan gaat hier de uitslag zijn:

Meeuw, kraai, kraai, meeuw, kraai, merel. En dan ben je klaar met tellen en dan komt net die ene koolmees per week voorbij.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_168323287
Oh leuk! Ik heb sinds kort een grote tuin met veel bomen en dus veel vogels. Als ik in de schemering ga tellen kan ik ook 6-8 fazanten meetellen.

Verder zijn hier vooral veel koolmezen en merels. Ik zie ook dagelijks een roodborstje, een pimpelmees, twee vlaamse gaaien, eksters, zwaluwen. Nog geen mus gespot. Wel een uil.
Spoilers!
  zaterdag 28 januari 2017 @ 09:29:53 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_168486058
* Schop *
Vandaag dus
Mijn reisverslagen
pi_168486091
Ik ga er voor! Ik las op de site van de vogeltelling dat men bezorgd is over de hoeveelheid koolmezen. Dat is juist de vogel die hier het vaakst voorkomt.
Spoilers!
  zaterdag 28 januari 2017 @ 09:36:32 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_168486119
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2017 09:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga er voor! Ik las op de site van de vogeltelling dat men bezorgd is over de hoeveelheid koolmezen. Dat is juist de vogel die hier het vaakst voorkomt.
^O^

Ik ga even rustig m'n thee opdrinken en daarna ga ik tellen. Het is hier trouwens een uur vroeger en 9:00-10:00 is altijd wel een mooi tijdstip in mijn tuin.
Mijn reisverslagen
pi_168486138
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2017 09:36 schreef SeLang het volgende:

[..]

^O^

Ik ga even rustig m'n thee opdrinken en daarna ga ik tellen. Het is hier trouwens een uur vroeger en 9:00-10:00 is altijd wel een mooi tijdstip in mijn tuin.
Ik ga voor halverwege de middag, dan is men actief hier. Straks ook nog even vogelvoer kopen. Ik heb alleen maar mezenbollen enzo hangen en dat vind ik lullig voor de vogels op de grond.
Spoilers!
  zaterdag 28 januari 2017 @ 11:48:24 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_168488107
Nou dit was niet mijn beste jaar. Een aantal van de gebruikelijke vogels lieten zich niet zien. Leuke uitzondering was een goudvink. Die heb ik pas één keer eerder op een telling gezien.

Wel gehoord maar niet gezien: Koolmees en grote Bonte Specht (maar dat telt dus niet, wat een beetje frustrerend is want je weet dat ze er zijn).

9:15-10:15am

Mijn reisverslagen
  zaterdag 28 januari 2017 @ 14:36:43 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_168491494
quote:
'Bij de tuinvogeltelling zien we zelfs roofvogels en ijsvogels'

Dit weekend zitten weer duizenden mensen voor het raam voor de jaarlijkse vogeltelling. Een half uur lang tellen zij elke vogel die zij in de tuin zien. De huismus staat al jaren op de eerste plaats. Het beestje werd vorig jaar 164.918 keer geteld.

Door telling ontdekken mensen niet alleen welke vogels er in hun tuin voorkomen, het maakt ook trends zichtbaar. In totaal werden vorig jaar 945.862 vogels geteld.

De kou kan dit jaar tot betere resultaat leiden: de vogels trekken naar de tuinen. "Ze vinden daar beschutting en voedsel. Het weer dit jaar lijkt dus erg gunstig voor de telling," zegt Marieke Dijksman van de vogelbescherming.

Ondanks de stabiele eerste plaats van de huismus, wisselt de top-10 elk jaar. Zo ging de spreeuw vorig jaar uit de top-10. "Te weinig voedsel zorgt ervoor dat er minder jongen opgroeien, er zijn dus gewoon minder spreeuwen," zegt Dijksman.

Vogelliefhebbers hopen vooral dat kool- en pimpelmezen gezien worden. Ze zijn erg benieuwd waar deze vogels gaan eindigen tijdens de telling.

In de tuinen zijn de mezen dit jaar weinig te zien omdat in de bossen veel beukennootjes zijn, een belangrijk deel van hun voeding. Daarnaast hebben ze door het koude voorjaar een slecht broedseizoen gehad, blijkt uit gegevens van Sovon Vogelonderzoek Nederland.

Elk jaar worden er toch ook weer vogels gezien die Dijksman niet verwacht. "Een roofvogel of ijsvogel komt normaal niet vaak de in de tuin voor, toch zien we dat mensen deze vogels soms ook zien."

Waarnemingen kunnen worden bijgehouden in de app of op een tellijst die men op de website van de Nationale Vogeltelling kan downloaden. Alle gegevens worden uiteindelijk opgeteld. Op de site komt dan de nieuwe top-10.

De vogeltellers krijgen een link waarmee zij kunnen zien hoeveel en welke vogels er in hun buurt gezien zijn.

http://nos.nl/artikel/215(...)ls-en-ijsvogels.html
Hier in zuid Engeland was het de afgelopen tijd ook kouder dan normaal (maar niet zo koud als op het continent). Het heeft bij mij in de tuin in elk geval niet tot extra vogels geleid.

Btw:
"Thanks for taking part in Big Garden Birdwatch again Thanks so much for sending us your Big Garden Birdwatch results – yours is the 8604th submission so far." *O*

Dat was om 11:00 ongeveer :)
Mijn reisverslagen
pi_168529187
Ekster 2
Gaai 1
Houtduif 2
Huismus 1
Koolmees 4
Merel 2
Pimpelmees 1
Roodborst 1