abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7207183
Ik plaats deze topic maar hier, bij gebrek aan alternatieven, omdat hij min of meer een man van de literatuur was... Ik laat het over aan de discretie der moderators om deze topic evt. te verplaatsen...

Gelezen in Volkskrant: volgens een broer van hem: de umlaut op de "u" was zijn eigen vinding (wist ik al), hij heeft absoluut nooit een zoontje gehad, hij had een uitstekende relatie met zijn moeder, die niet Italiaans van afkomst was... Zijn vader was niet Pools-Joods, laat staan dat hij zelfmoord gepleegd had...

I´m back.
pi_7207242
na is ook bekekend dat Buch niet omging met zn broers (1 uitzondering) en al jaren ruzie hadden, nu kan het dus zo zijn dat hij dus maar wat zegt uit wraak ofzo.....
en aan bakboord zwemmen haaien......
pi_7207289
Dat hij alleen nog met Menno contact had, was allang bekend.

Broer Patrick zegt nu dat Menno een pathologisch leugenaar was. Als je hem confronteerde met dingen die hij had gezegd, verbrak hij gewoon het contact met die persoon.

Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
pi_7207295
om eelijk te zijn maakt het me echt niet uit wat ie wel of niet was in zijn persoonlijke leven. Ik heb Bouwdewijn altijd een leuke presentator gevonden en intressante schrijver. Hij wist altijd zijn enthousiasme over te brengen op mij en vele anderen. Ik kan niets anders zeggen dat ik hem inmens bewonderde en dat er een waardevol persoon verloren is gegaan. Ik en vele anderen zullen hem erg missen.
American beer is just like making love in a canoe -- f**king close to water
pi_7207530
Jaja.. geen zoon?
En die vriendin van 'm dan, die vertelde in B&vD dat hij vaak aan zijn zoon dacht en graag met haar kind omging omdat het dezelfde leeftijd had als 'Mickey'
Mon 'en!
pi_7207570
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:09 schreef bloempjuh het volgende:
Jaja.. geen zoon?
En die vriendin van 'm dan, die vertelde in B&vD dat hij vaak aan zijn zoon dacht en graag met haar kind omging omdat het dezelfde leeftijd had als 'Mickey'
Die heeft het kind zelf nooit gezien.
Oi!
pi_7207632
't Klinkt me een beetje als schizofrenie in de oren allemaal. Ik weet zelf heel weinig van de man, maar schizofrenen kunnen hun niet echt gebeurde ervaringen heel overtuigend aan anderen uitleggen. Omdat ze zelf ook heel overtuigd zijn natuurlijk.
  zondag 8 december 2002 @ 14:20:12 #8
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_7207656
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:13 schreef MUUS het volgende:

[..]

Die heeft het kind zelf nooit gezien.

Logisch, want dat was toen al 20 jaar dood. Als er een kind geweest was.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_7207665
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:09 schreef bloempjuh het volgende:
Jaja.. geen zoon?
Hij loog ook haar voor...
I´m back.
pi_7207681
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:17 schreef beeer het volgende:
't Klinkt me een beetje als schizofrenie in de oren allemaal. Ik weet zelf heel weinig van de man, maar schizofrenen kunnen hun niet echt gebeurde ervaringen heel overtuigend aan anderen uitleggen. Omdat ze zelf ook heel overtuigd zijn natuurlijk.
Veel van dat soort "creatieve" types liegen de boel aan mekaar heb ik wel eens gehoord... Verdichting heet het dan...
I´m back.
  zondag 8 december 2002 @ 14:23:34 #11
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_7207699
Hey dat maakt Buch nog wel wat interessanter.
pi_7207711
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:23 schreef MeneerTim het volgende:
Hey dat maakt Buch nog wel wat interessanter.
Tuurlijk...
I´m back.
pi_7207729
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:17 schreef beeer het volgende:
Dat kwam ook al in mij op.

Het rare is, dat hij zichzelf tegensprak.
In het geval van het kind bijvoorbeeld : de ene keer zei hij dat het wel had bestaan; de andere keer zei hij van niet.

Misschien onder het mom "Laat ik het mysterie Buch eens hooghouden".

Oi!
pi_7207760
Ja Verdichting, . Dat was echt iets voor Boudewijn.

Volgens mij heeft Menno Büch bevestigd dat de verhalen over de vader wel kloppen.

Ach, hoe het ook zij, hij had blijkbaar voldoende redenen om zich terug te trekken in eenzaamheid. En het is trouwens ongelooflijk triest dat een broer na de dood van Boudewijn het blijkbaar nodig vindt om dit naar buiten te brengen, als het al waar is.

god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_7207768
Büch was volgens mij niet schizofreen hoor... Hij wilde de waarheid gewoon wat opkleuren...
I´m back.
pi_7207786
quote:
Op zondag 8 december 2002 13:53 schreef troma78 het volgende:
om eelijk te zijn maakt het me echt niet uit wat ie wel of niet was in zijn persoonlijke leven. Ik heb Bouwdewijn altijd een leuke presentator gevonden en intressante schrijver. Hij wist altijd zijn enthousiasme over te brengen op mij en vele anderen. Ik kan niets anders zeggen dat ik hem inmens bewonderde en dat er een waardevol persoon verloren is gegaan. Ik en vele anderen zullen hem erg missen.
Precies en daar verandert een rancuneuze broer niets aan, ook al zou het waar zijn.
Bovendien: hoor en wederhoor en zo, maar wederhoor is overleden
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_7207815
pi_7207829
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:28 schreef Ryan3 het volgende:
Büch was volgens mij niet schizofreen hoor... Hij wilde de waarheid gewoon wat opkleuren...
Ik twijfelde al over de man toen hij nog leefde en dat er nu een broer na zijn dood ineens komt opdraven met wat verhaaltjes, waarschijnlijk in de hoop er wat centjes voor te krijgen, verandert voor mij niets.

Schizofreen, leugenaar...wat zou het? Het werkt!

Buch heeft me altijd geintrigeerd, zijn boeken zijn een genot om te lezen en zijn enthousiasme die altijd bovenkwam als hij het over zijn reizen had, werkte aanstekelijk.

Oi!
pi_7207831
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:27 schreef RaisinGirl het volgende:
Ja Verdichting, . Dat was echt iets voor Boudewijn.
En vele andere auteurs. Denk bijv. aan Reve....
quote:
Volgens mij heeft Menno Büch bevestigd dat de verhalen over de vader wel kloppen.
Ik betwijfel het. Menno, Patrick en Boudewijn zijn ook veel te alledaagse voornamen om afkomstig te zijn van een Pools(Joods)-Italiaans paar... Voor kindermisbruik van de vader van Büch: ik geloof het niet...
quote:
Ach, hoe het ook zij, hij had blijkbaar voldoende redenen om zich terug te trekken in eenzaamheid. En het is trouwens ongelooflijk triest dat een broer na de dood van Boudewijn het blijkbaar nodig vindt om dit naar buiten te brengen, als het al waar is.
Aan de andere kant werd er door Boudewijn ook redelijk vervelend gesproken over zijn familie... Misschien opdat men nooit de waarheid zou achterhalen??? En Menno was wel in voor een geintje???
I´m back.
pi_7207847
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:30 schreef milagro het volgende:

[..]

Precies en daar verandert een rancuneuze broer niets aan, ook al zou het waar zijn.
Bovendien: hoor en wederhoor en zo, maar wederhoor is overleden

Mundus vult decipi-decipiatur...
I´m back.
pi_7207851
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:32 schreef fatima het volgende:
.gif][afbeelding]
Als amateur frenoloog-hobbyist zie ik daar toch wel een beetje psychische oneffenheden in die kunnen lijden tot een verwarring in de geest om daardoor niet in staat te zijn volkomen normaal over te komen.

Ach ja, oooit een normaal mens gezien?

pi_7207873
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:35 schreef beeer het volgende:

[..]

Als amateur frenoloog-hobbyist zie ik daar toch wel een beetje psychische oneffenheden in die kunnen lijden tot een verwarring in de geest om daardoor niet in staat te zijn volkomen normaal over te komen.

Ach ja, oooit een normaal mens gezien?

Laten wij zingen....
pi_7207921
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:35 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mundus vult decipi-decipiatur...

De wereld wilt bedrogen worden, dus wordt hij bedrogen...
Ik snap niet wat je hier mee wilt... de twijfel over de kleine blonde is er altijd al geweest.. zo ook over de al dan niet traumatisch verlopen jeugd..
Blijkbaar was het in zijn beleving traumatisch...
pi_7207927
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:37 schreef fatima het volgende:

[..]

Laten wij zingen....

Jij bent toch wel een normaal mens, Faat...?
I´m back.
pi_7207936
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:41 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Definieer normaal
pi_7207940
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:33 schreef Ryan3 het volgende:

En vele andere auteurs. Denk bijv. aan Reve....

Het ís ook erg intrigerend wanneer werkelijkheid en fictie in elkaar overlopen.
quote:
Ik betwijfel het. Menno, Patrick en Boudewijn zijn ook veel te alledaagse voornamen om afkomstig te zijn van een Pools(Joods)-Italiaans paar... Voor kindermisbruik van de vader van Büch: ik geloof het niet...
Tja, maar dat zegt natuurlijk niets. Er zijn wel meer joodse familie die expres 'normale' namen gebruikten, omdat ze liever niet teveel wilden opvallen. Het is wel een feit overigens dat Boudewijn al op jonge leeftijd naar een psychiatrische inrichting is gestuurd. Dat schijnt ook een deel van zijn 'trauma' te zijn, geloof ik.
quote:
Aan de andere kant werd er door Boudewijn ook redelijk vervelend gesproken over zijn familie... Misschien opdat men nooit de waarheid zou achterhalen??? En Menno was wel in voor een geintje???
Ja, maar het is toch triest dat je als broer pas hiermee komt na het overlijden van Boudewijn. Wat voor zin heeft het nu nog? Het komt ook laf over. Als ze Boudewijn misschien wilden respecteren door tijdens zijn leven deze zaken niet naar buiten te brengen, dan kunnen ze het ook nu maar beter laten rusten.
pi_7207948
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:42 schreef milagro het volgende:

[..]

Definieer normaal

Offtopic
I´m back.
pi_7207960
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:41 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja schat, iedereen lijkt wel gek behalve ik.
pi_7207962
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:42 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

[..]

Tja, maar dat zegt natuurlijk niets. Er zijn wel meer joodse familie die expres 'normale' namen gebruikten, omdat ze liever niet teveel wilden opvallen. Het is wel een feit overigens dat Boudewijn al op jonge leeftijd naar een psychiatrische inrichting is gestuurd. Dat schijnt ook een deel van zijn 'trauma' te zijn, geloof ik.
[..]

Ja, maar het is toch triest dat je als broer pas hiermee komt na het overlijden van Boudewijn. Wat voor zin heeft het nu nog? Het komt ook laf over. Als ze Boudewijn misschien wilden respecteren door tijdens zijn leven deze zaken niet naar buiten te brengen, dan kunnen ze het ook nu maar beter laten rusten.

Dat vind ik nu ook, laf en zinloos...tenzij het kunnen zeggen van "zie je wel" voldoening geeft en dan dus zinvol zou zijn.
pi_7207972
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:42 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Offtopic

de vraag ook dan
pi_7208004
Offtopic. En nu zingen:

Gloria in excelsis Deo et in terra pax hominibus bonæ voluntatis. Laudamus te, benedicimus te, adoramus te, glorificamus te, gratias agimus tibi propter magnam gloriam tuam, Domine Deus, Rex cælestis, Deus Pater omnipotens. Domine Fili unigenite, Iesu Christe, Domine Deus, Agnus Dei, Filius Patris, qui tollis peccata mundi, miserere nobis; qui tollis peccata mundi, suscipe deprecationem nostram. Qui sedes ad dexteram Patris, miserere nobis. Quoniam tu solus Sanctus, tu solus Dominus, tu solus Altissimus, Iesu Christe, cum Sancto Spiritu in gloria Dei Patris. Amen.

Verder: Ik ben volkomen normaal, stelletje gekken.

pi_7208042
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:44 schreef milagro het volgende:

Dat vind ik nu ook, laf en zinloos...tenzij het kunnen zeggen van "zie je wel" voldoening geeft en dan dus zinvol zou zijn.

De enige reden die ik kan bedenken is dat de rest van het familie het zat is om geconfronteerd te worden met een bepaalde beeldvorming en met zogenaamde feiten, die niet overeenkomen met de werkelijkheid. Dat kan ik me op zich nog wel voorstellen. Maar ja, met frustratie daarover schiet je niets op en er bestaat nu eenmaal gelukkig zoiets als dichterlijke vrijheid, en daar heeft Boudewijn mooi gebruik van gemaakt .
pi_7208070
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:49 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

De enige reden die ik kan bedenken is dat de rest van het familie het zat is om geconfronteerd te worden met een bepaalde beeldvorming en met zogenaamde feiten, die niet overeenkomen met de werkelijkheid. Dat kan ik me op zich nog wel voorstellen. Maar ja, met frustratie daarover schiet je niets op en er bestaat nu eenmaal gelukkig zoiets als dichterlijke vrijheid, en daar heeft Boudewijn mooi gebruik van gemaakt .

Ieder kind beleeft zijn jongste jaren anders, ik ken ook twee mensen opgegroeid inhet zelfde gezin, waar de een het effect van de verstoorde relatie tussen moeder en vader als traumatisch ervaren heeft, de ander niet eens gemerkt heeft dat de relatie verstoord was.
pi_7208095
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:42 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Hieraan is een gehele subdivisie van het Revianisme gewijd...
quote:
Daarnaast zijn z'n ouders dus Pools en Italiaans. Als Pool of Italiaanse geef je je kinderen niet zo maar een Hollandse voornaam... Dat hij in een inrichting gezeten heeft, voorspelt nog niet verdichting rondom afkomst. Volgens Freud doet iedereen dat wel een beetje. Er is ook een term voor, die me helaas even ontschoten is...
quote:
Ja, maar het is toch triest dat je als broer pas hiermee komt na het overlijden van Boudewijn. Wat voor zin heeft het nu nog?
Misschien heeft Boudewijn deze mensen ooki wel enorm pijn gedaan...?
quote:
Het komt ook laf over.
Akkoord, maar toch: dingen lopen zoals ze lopen. Als iemand op den duur een biografie over hem zou gaan schrijven dan was het er via zelfde bron ook uit gekomen...
quote:
Als ze Boudewijn misschien wilden respecteren door tijdens zijn leven deze zaken niet naar buiten te brengen, dan kunnen ze het ook nu maar beter laten rusten.
Again...

[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 08-12-2002 14:55]

I´m back.
pi_7208112
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:46 schreef beeer het volgende:
Offtopic. En nu zingen:
Een psalm voor Boudewijn dan maar, het is immers zondag.

Men heeft mij fel benauwd van jongs af aan,
zegg' Isrel nu: men juichte toen wij vielen;
Men heeft mij reeds van jongs af leed gedaan;
geen overmacht kon m'echter ooit vernielen.

Men heeft mijn rug door ploegers diep geploegd,
die hebben wreed hun voren lang getogen,
en smart bij smart tot mijn verderf gevoegd,
voor 't kermen doof en wars van mededogen.

pi_7208146
In "Een prettig gesprek" met Theo van Gogh, wandelend over de Wassenaarse duinen kwam Büch op mij heel oprecht over...

Het gaat dan ook over de beleving, dat die beleving niet strookt met de zogenaamde feiten doet niets af aan de echtheid van die beleving.

pi_7208199
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:57 schreef milagro het volgende:
In "Een prettig gesprek" met Theo van Gogh, wandelend over de Wassenaarse duinen kwam Büch op mij heel oprecht over...

Het gaat dan ook over de beleving, dat die beleving niet strookt met de zogenaamde feiten doet niets af aan de echtheid van die beleving.

Ligt eraan. Of je boekenschrijver bent of bijv. generaal bij de landmacht... Maar uiteindelijk is het pathologisch... Walter Mitty-achtig.
I´m back.
pi_7208226
quote:
Op zondag 8 december 2002 15:01 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ligt eraan. Of je boekenschrijver bent of bijv. generaal bij de landmacht... Maar uiteindelijk is het pathologisch... Walter Mitty-achtig.

Ik heb het over een mens, niet een beroep.
De feiten kunnen door een ieder anders beleefd worden.
pi_7208242
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:53 schreef Ryan3 het volgende:

Dat hij in een inrichting gezeten heeft, voorspelt nog niet verdichting rondom afkomst. Volgens Freud doet iedereen dat wel een beetje. Er is ook een term voor, die me helaas even ontschoten is...

Achja, Freud . Ik denk inderdaad ook dat iedereen dat wel doet tot op zekere hoogte, de één uiteraard meer dan de ander. Mijn ouders stemmen eigenlijk ook helemaal geen SGP hoor, en ze komen nooit in de kerk, .
quote:
Misschien heeft Boudewijn deze mensen ooki wel enorm pijn gedaan...?
Ja, daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen. Ik oordeelde wat snel.
quote:
Akkoord, maar toch: dingen lopen zoals ze lopen. Als iemand op den duur een biografie over hem zou gaan schrijven dan was het er via zelfde bron ook uit gekomen...
Dat is ook zo, maar familievetes met terugwerkende kracht uitspelen via de media vind ik niet zo netjes. Hmm, lijkt me best leuk trouwens, zo'n biografie schrijven, .
pi_7208340
quote:
Op zondag 8 december 2002 15:04 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Mijn ouders stemmen eigenlijk ook helemaal geen SGP hoor, en ze komen nooit in de kerk, .

Moeten we daar ook niet een topic over openen dan... . (BTW: je weet wat Freud op z'n sterfbed zei hè...?)
quote:
Hmm, lijkt me best leuk trouwens, zo'n biografie schrijven, .
Een goede biografie (ik ben nu bezig met weer een nieuwe biografie van Jack Kennedy) is nooit weg... Ik zou zeggen wat let je...? Probleem bij biografieën van beroemdheden met familievêtes is wel altijd: aan welke kant sta je... Bij Büch: aan die van zijn manager-vriendin/Menno of die van zijn gebrouilleerde familie...
I´m back.
pi_7208354
quote:
Op zondag 8 december 2002 14:57 schreef milagro het volgende:

Uiteraard. Toch, en dat weet ik uit ervaring, kan het heel lastig zijn om als familielid om te gaan met die oprechte beleving van een ander familielid (broer, zus), die de zaken zo anders ziet en heeft beleefd als jij. Je kunt elkaar wel respecteren, maar als je het idee krijgt dat de ander echt leugens vertelt (bijvoorbeeld over je ouders) dan kan dat tot een grote verwijdering leiden en...ruzie. De waarheid is aan de ene kant heel relatief in dit soort zaken, maar het is voor de betrokkenen vaak wel belangrijk dat de waarheid, wat die ook moge zijn, niet helemaal geweld wordt aangedaan.
  zondag 8 december 2002 @ 15:30:46 #42
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_7208656
quote:
Op zondag 8 december 2002 15:10 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Moeten we daar ook niet een topic over openen dan... . (BTW: je weet wat Freud op z'n sterfbed zei hè...?)
[..]

Nee, geen idee.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_7209157
quote:
Op zondag 8 december 2002 15:10 schreef Ryan3 het volgende:

Ik houd het liever nog even geheim, . Het is heel belangrijk om in ieder geval één geniaal inzicht te bewaren voor op je sterfbed, dan is het effect toch het grootst en het draagt ook bij aan dramatiek en de flair van het moment.
quote:
Een goede biografie (ik ben nu bezig met weer een nieuwe biografie van Jack Kennedy) is nooit weg... Ik zou zeggen wat let je...? Probleem bij biografieën van beroemdheden met familievêtes is wel altijd: aan welke kant sta je... Bij Büch: aan die van zijn manager-vriendin/Menno of die van zijn gebrouilleerde familie...
Ahnee, volgens mij is het juist zaak om geen kant te kiezen, maar beide kanten te verklaren en te belichten, toch? Het doel van een biografie is natuurlijk vooral om meer inzicht te krijgen in de persoon om wie het draait. Volgens mij krijg je als biograaf dan vooral de neiging om het gedrag van diegene te verklaren (en daarmee vaak ook te rechtvaardigen). De kunst is natuurlijk om objectief te blijven. Geweldig biografie vind ik overigens die over Albert Speer door Gitta Sereny.
  zondag 8 december 2002 @ 16:10:51 #44
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_7209289
quote:
Op zondag 8 december 2002 16:01 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Ik houd het liever nog even geheim, .

Zei-ie dat?
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
  zondag 8 december 2002 @ 16:12:04 #45
11923 I.R.Baboon
pi_7209307
quote:
Op zondag 8 december 2002 16:10 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Zei-ie dat?

"komt straks wel"
pi_21355829
Nu in Netwerk op Ned.1:

De wereld van Büch

Boudewijn Büch, bibliofiel en gedreven verzamelaar van exotische spullen. Zijn enorme huis aan de Amsterdamse Keizersgracht stond er helemaal vol mee. Over een paar weken komt een groot deel van die collectie onder de hamer. En, toeval of niet, binnenkort verschijnt er ook een aantal boeken over Büchs privé-leven.

Mythes
Boeken waaruit blijkt dat de overleden schrijver, dichter en televisiemaker heel wat mythes over zichzelf heeft gecreëerd. Mythes over zijn afkomst, over zijn jeugd en over zijn jong gestorven kind.

Fantasiewereld
In Netwerk een uitzendvullende reportage over de zelfgecreëerde fantasiewereld van Boudewijn Büch. Een analyse aan de hand van interviews met z’n broer Patrick, jeugdvrienden, zijn ex-geliefde en zijn biograaf, Frans Mouws.

Steden
Mouws schreef ‘Weg uit Wassenaar’, waarin hij op zoek ging naar de man achter de schrijver. In het boek worden de drie steden bezocht die een hoofdrol spelen in het leven van Büch: Wassenaar, Leiden en Rotterdam. ‘Weg uit Wassenaar’ (ISBN: 90 5911 417 5) wordt uitgegeven door uitgeverij Aspekt.

( bron: http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=128546 )

Herhaling: vannacht om 00:25 uur
pi_21393463
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 20:32 schreef ilona-scuderia het volgende:
Nu in Netwerk op Ned.1:
Fantasiewereld
In Netwerk een uitzendvullende reportage over de zelfgecreëerde fantasiewereld van Boudewijn Büch. Een analyse aan de hand van interviews met z’n broer Patrick, jeugdvrienden, zijn ex-geliefde en zijn biograaf, Frans Mouws.
Ik heb het gezien. Fascinerend..
Zijn broer leek wel erg veel op 'em, , ook wat de inrichting van zijn huis betreft en die stem!!
pi_21393532
Grappig was dat-ie niet eens homoseksueel was, noch in een inrichting heeft gezeten. .
I´m back.
pi_21393992
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 11:14 schreef Ryan3 het volgende:
Grappig was dat-ie niet eens homoseksueel was, noch in een inrichting heeft gezeten. .
Wat was er eigenlijk wél waar? .
pi_21394429
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 11:30 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Tja, daar zeg je wat...
I´m back.
pi_21394693
Even op een rijtje wat ik heb onthouden:

- zijn ouders zijn geen Poolse, Duitse, joodse vluchtelingen. Maar gewoon geboren in Den Haag;
- zijn vader was geen getraumatiseerde man (wegens oorlog) die dit botvierde op zijn kinderen (hij was wel heel streng, geloof ik);
- op zijn 10e ging hij niet naar een inrichting (gekkenhuis), maar naar een oord voor kinderen die herstelden van ziekte;
- hij heeft nooit een studie afgerond, terwijl hij beweerde in meerdere vakken een drs titel te hebben (Nederlands, Duits, Middeleeuwse geschiedenis). Het is zelfs de vraag of hij ooit überhaupt heeft gestudeerd aan een universiteit;
- hij had geen grote verwondingen op zijn lichaam van operaties, zoals hij ooit tijdens een interview zei;
- hij had geen ernstige ziekte (vorm van keelkanker zoals hij vertelde);
- hij was niet homoseksueel;
- hij heeft geen zoon die op zesjarige leeftijd is gestorven.
  donderdag 19 augustus 2004 @ 11:57:15 #52
11923 I.R.Baboon
pi_21394768
Ik heb op vakantie z'n dagboek van '98 gelezen, en daar komen idd ook helemaal geen verhalen over homoseksualiteit voor. Hij treurt 3/4 van het boek over z'n ex (vrouwelijk) en uiteindelijk legt ie het aan met z'n (vrouwelijke) producer.

Van z'n ziekelijk koopdrang en zijn sociale handicap kom je trouwens wel genoeg tegen.
pi_21395321
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 11:54 schreef RaisinGirl het volgende:
Even op een rijtje wat ik heb onthouden:

- zijn ouders zijn geen Poolse, Duitse, joodse vluchtelingen. Maar gewoon geboren in Den Haag;
- zijn vader was geen getraumatiseerde man (wegens oorlog) die dit botvierde op zijn kinderen (hij was wel heel streng, geloof ik);
- op zijn 10e ging hij niet naar een inrichting (gekkenhuis), maar naar een oord voor kinderen die herstelden van ziekte;
- hij heeft nooit een studie afgerond, terwijl hij beweerde in meerdere vakken een drs titel te hebben (Nederlands, Duits, Middeleeuwse geschiedenis). Het is zelfs de vraag of hij ooit überhaupt heeft gestudeerd aan een universiteit;
- hij had geen grote verwondingen op zijn lichaam van operaties, zoals hij ooit tijdens een interview zei;
- hij had geen ernstige ziekte (vorm van keelkanker zoals hij vertelde);
- hij was niet homoseksueel;
- hij heeft geen zoon die op zesjarige leeftijd is gestorven.
- zijn vader heeft ook geen zelfmoord gepleegd, maar overleed agv een hartinfarct.
- hij had geen bijzondere vorm van keelkanker. Wel ooit ontstoken slijmvliezen aan de keel, waaraan hij paar keer geopereerd was.
- dat "zoontje" was niet van hem idd en is bovendien niet overleden, maar nu alive and kicking en 34 jaar oud.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ryan3 op 19-08-2004 12:27:54 ]
I´m back.
pi_21465847
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 11:30 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Hield-ie ook niet van de Stones?
pi_21466117
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:43 schreef rooierooie het volgende:

[..]

Hield-ie ook niet van de Stones?
Nee, hij hield van the Beatles. .
I´m back.
pi_21466165
En was verliefd op Paul McCartney zeker...
pi_21466229
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 16:02 schreef rooierooie het volgende:
En was verliefd op Paul McCartney zeker...
Nee, op de omroepster van de VARA!. .
I´m back.
  Admin zondag 22 augustus 2004 @ 16:07:56 #58
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_21466283
Who cares?????????
Ik heb genoten van zijn boeken en de rest interessert me geen drol,
lekker nakkelijk allemaal, de man is dood en kan zich niet meer verweren.
Is het nu opeens een mindere schrijver?
Imho niet..
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_21466393
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 16:07 schreef yvonne het volgende:
Who cares?????????
Imho niet..
Nee hoor, hij is geen mindere schrijver wat mij betreft; kheb nooit iets van hem gelezen. Amusant is het wel allemaal en dat is het enige sentiment dat hiermee wordt overgebracht. Men zou benieuwd zijn naar zijn motieven.
I´m back.
pi_21466631
Ik vind het allemaal twijfelachtig wat is nu wel en niet waar?!?!?!
Ik blijf het het een sympathieke vent vinden, zijn tv progrmamma's zijn legendarisch. Vooral door zijn enorm enthousiasme. Jammer dat hij er niet meer is..
"Who's General Failure and why's he reading my disk?"
  Admin zondag 22 augustus 2004 @ 16:26:55 #61
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_21466661
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 16:13 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

. Men zou benieuwd zijn naar zijn motieven.
Dat hadden ze moeten vragen toen hij nog leefde...

*Gesloten gordijnen, spruitjesgeur en leeg koektrommeltjes gevoel krijgt*
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_21466681
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 16:26 schreef yvonne het volgende:

[..]

Dat hadden ze moeten vragen toen hij nog leefde...

*Gesloten gordijnen, spruitjesgeur en leeg koektrommeltjes gevoel krijgt*
Wat bedoel je daarmee?
I´m back.
pi_21472011
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 16:13 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee hoor, hij is geen mindere schrijver wat mij betreft; kheb nooit iets van hem gelezen. Amusant is het wel allemaal en dat is het enige sentiment dat hiermee wordt overgebracht. Men zou benieuwd zijn naar zijn motieven.
De man was een dwangmatig leugenaar zonder motief. Fijn dat het zo amusant is, gelukkig niet het enige sentiment achtergelaten maar wel het zoveelste topic.
Wolla Billa Halala.
pi_21473446
Het is bijzonder dat hij er zo goed in is geslaagd zijn eigen wereld te scheppen, waarin het onderscheid tussen werkelijkheid en fictie niet meer duidelijk was. Een extreme vorm van verdichtung. Interessant en fascinerend. . Dat heeft niets met spuitjesgeur te maken, meer met grenzeloze fantasie. Een voorwaarde voor een goed schrijver of voor kunst in het algemeen? Ik denk dat er mensen zijn die zich hierin wel, in welke mate dan ook, kunnen herkennen. Ik wel in ieder geval. Toen ik kind was, had ik ook de neiging om me zo in te leven in mijn eigen fantasiewereld dat ik dingen vertelde die mensen niet begrepen, of verhalen vertelde die niet waar waren. Ik heb dat afgeleerd omdat het sociaal gezien natuurlijk niet correct is etc. Boudewijn heeft dat nooit afgeleerd, maar heeft er zijn leven van gemaakt.
  zondag 22 augustus 2004 @ 22:44:23 #65
11923 I.R.Baboon
pi_21475155
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 16:07 schreef yvonne het volgende:
Who cares?????????
Imho niet..
Mijn vader vond Buch al een heel goede schrijver, maar nu hij de netwerkuitzending heeft gezien vindt hij hem juist veel briljanter, omdat de boeken enorm realistisch overkomen.

Nou is de mening van mijn vader zelden terecht, maar goed, het is toch een mening (vrij naar WimLex).
pi_21476706
Ik vraag me steeds meer af of hij niet een dubbelspel speelde met zijn lezers. ik heb een boekje van hem dat "speciaal geschreven" blijkt voor 2 of meer instellingen.
Eerstejaars. het boekje stikt trouwens van de taalfouten.
Niemand heeft ooit de moeite genomen om de wereldliteratuur naast Büch te leggen en te zien wat citaat is.
Boudewijns incestdrama is duidelijk griekse mythologie. Chaos en Zeus en verder.
In eerstejaars wordt een beschreven hoe hij zijn bakfiets een groentezaak inrijdt.
die scene komt uit een tv-film(naar een boek van jan mens?)
de laatste zinnen van Eerstejaars zijn grotendeels uit het duits vertaald.
Eén regel is uit Karakter van Bordewijk.
Ik meende ook iets uit een rammelend vertaalde prisma van Artaud te lezen.

Ik twijfel tussen pasticheur en posticheur.

Ik vond ooit de optredens van een cabaretgroep die niet anders deed dan andermans teksten interpreteren erg goed. Vertalingen door Bilderdijk van Shakespeare en Goethe die opgeslurpt werden door het plebs als origineel. Ik heb pas veel later begrepen dat dit deel uitmaakte van de toneelopleiding in Maastricht.
tegenwoordig zou je het "copy/paste" noemen.

15 minutes of fame
Die mensen hadden echt hun mond moeten houden over Büch, als hij echt hun vriend was geweest. Wat ze vertelden had ook zonder hun hoofd op tv gekund. een raad aan toekomstige ex-vriendinnen van nederlandse schrijvers; verf nooit snel zelf je haar als je op tv komt. het ziet er niet uit. Vooral niet met zwart uit een pakje. Dat mag je alleen als je madam Mikmak heet en een zwoele relatie met Donald D. gehad hebt
pi_21476986
Heb het ook gezien, maar weet niet goed wat ik ervan moet denken. Eigenlijk interesseert het me niet zo of het waar is of niet. Het is een extra verhaal van BB. Bijna een nieuwe roman, maar nu in de vorm van een half uur durende docu bij Netwerk.
pi_21477685
Vraag me af of hij leugenaar was zonder motief zoals Callas beweert. Zijn broer zei dat Boudewijn in de gaten had dat de min of meer ellendige verhalen die hij over zichzelf vertelde aandacht van anderen opleverden. Misschien dat het op den duur compulsief werd, omdat het werkte... Vraag me ook af of zijn vorm van verdichting wel zo briljant was, hij verloor er contacten door, of een teken was van grenzeloze fantasie zoals RG meldt, te meer ook daar ik bij brom lees dat hij niet vies was van, netjes uitgedrukt, de pastiche. Lijkt mij met elkaar in tegenspraak te zijn. Ik zie in hem ook geen Walter MItty-figuur die zijn saaie leven wat opmontert door in gedachten de meest formidabele avonturen te beleven noch iemand die om de gruwelijkheid van het dagelijks leven te ontlopen zich een andere persoonlijkheid aanmeet, zoiets als het Baron von Münchhausen-syndroom dus: zijn leven was, oppervlakkig gezien, niet saai en wrs niet gruwelijker dan dat van een doorsnee mens. Overigens is het de dingen mooier voorstellen dan ze zijn een algemeen menselijke eigenschap, misschien was Boudewijns neiging hiervan de extrapolatie. Waar RG vertelt dat ze stopte met het verzinnen van dingen, omdat dit sociaal minder acceptabel was, ging Boudewijn door, omdat hij merkte dat dit, zoals zijn broer vertelde, resultaat afwierp. Het sinistere van dit alles, zo suggereerde men in de korte docu, was dat hij door die confabulatie contacten verloor en zelf verbrak (o.m. met zijn familie). Zodoende werd zijn kluizenaarschap een zelfopgelegde vorm van eenzaamheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 23-08-2004 01:28:27 ]
I´m back.
  maandag 23 augustus 2004 @ 01:26:20 #69
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21477779
U hebt gezocht op confibulatie:

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_21477824
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 01:26 schreef golfer het volgende:
U hebt gezocht op confibulatie:

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is.
Lolbroek. Maak van die "i" even een "a", dan staat het wel in de dikke van Dale.
I´m back.
  maandag 23 augustus 2004 @ 01:33:17 #71
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21477860
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 01:29 schreef Ryan3 het volgende:

Lolbroek. Maak van die "i" even een "a", dan staat het wel in de dikke van Dale.

Maar het blijft een wonderlijke man, die nog jarenlang voor discussies zal zorgen.
Een film over zijn leven en fantasie-leven ligt volgens mij wel in het verschiet.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_21477950
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 01:33 schreef golfer het volgende:

[..]

Maar het blijft een wonderlijke man, die nog jarenlang voor discussies zal zorgen.
Een film over zijn leven en fantasie-leven ligt volgens mij wel in het verschiet.
Zeker was het een wonderlijk man. Maar zijn leven was toch niet eenvoudig, schat ik in.
I´m back.
  maandag 23 augustus 2004 @ 14:50:06 #73
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_21486144
quote:
Op donderdag 19 augustus 2004 11:54 schreef RaisinGirl het volgende:

Het staat volgens mij vast dat hij in Leiden gestudeerd heeft, maar of hij ergens in afgestudeerd is zou ik niet weten.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  maandag 23 augustus 2004 @ 15:03:05 #74
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_21486450
Mark Twain zei eens: Never let the truth stand in the way of a good story..

Boudewijn hád mooie verhalen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 15 september 2004 @ 11:54:29 #75
19840 Libris
Live from Singapore
pi_21965573
In de Vrij Nederland van afgelopen week een heel artikel (Profiel) van BB. Een interview met de persoon die Boudewijn Büch als zijn zoon 'beschouwde', Boudewijn Iskander Pronk. Leuk en interessant stuk naar aanleiding van een boek dat sinds 13 september uit is: "Boudewijn Büch. Verslag van een mystificatie" van Rudie Kagie.
pi_21969386
Goed schopje! Hoge nieuwswaarde. Complimenten!
Paan!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')