abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_168054696
quote:
Kust en Antwerpen wapenen zich voor wat ergste storm in 50 jaar kan worden

De Vlaamse kustgemeenten en andere steden nemen maatregelen voor de aangekondigde storm van de komende dagen. Nu al wordt gesproken van de ergste storm in 50 jaar. "We mogen gerust spreken van een ernstige situatie" zegt Steve Timmermans van het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust.

De komende dagen trekt een zware storm over het land, die volgens de eerste berekeningen nog straffer zal zijn dan de veelbesproken Sinterklaasstorm in 2013. De reden is te zoeken bij een noordwesterstorm gekoppeld aan springtij. Vanaf vanavond wordt een bijzonder hoog waterpeil verwacht. Vrijdag zal die zijn piek bereiken. "Ze voorspellen dat het waterpeil nog 15 centimeter hoger zal staan dan in 2013. Een ernstige situatie dus", aldus Steve Timmermans.
Op dit moment worden dan ook allerhande maatregelen getroffen. Volgens voorspellingen van het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (AMDK) van de Vlaamse overheid wordt reeds in de nacht van woensdag 11 op donderdag 12 januari een bijzonder hoog waterpeil voorspeld. En dat zal ook donderdag tijdens de dag en bij hoogtij het geval zijn. Maar de hoogste stijging valt op vrijdag (hoogtij om 14 uur) te noteren Dan wordt immers een waterpeil van 6,35 meter voorspeld.

De verwachtingen in Antwerpen zijn momenteel dat het water in de komende nacht en donderdag overdag eerder beperkt over de 'Blauwe steen' komt. Op vrijdag zouden de kaaienparkings volgens de huidige voorspellingen zeker onder water komen te staan. Automobilisten verwijderen daarom best zo snel mogelijk hun geparkeerde wagens. De stad Antwerpen plaatst in de loop van vandaag de nodige signalisatie. De wagens van de bestuurders die het parkeerverbod negeren, zullen getakeld worden op hun kosten.

Uit voorzorg zullen de waterkeringspoorten aan de Scheldekaaien gesloten worden vanaf vandaag, woensdagavond 11 januari om 23 uur. De parkings oprijden is vanaf dan niet meer mogelijk. Ze gaan vermoedelijk terug open op vrijdag 13 januari om 21 uur. Wie bij gesloten waterkeringspoorten de parkeerterreinen af wil rijden, gebruikt de aangeduide nooduitritten. Het is sterk afgeraden om te voet de waterkeringsmuur over te steken tijdens of onmiddellijk na hoogwater.

Stormtij
De hoogst voorspelde waterstanden zijn 6,70 meter vrijdag- en zaterdagmiddag. Dat ligt nog een beetje onder de 'Blauwe steen', zoals ze de kaairand in Antwerpen noemen. Gemiddeld ligt die op 6,90 tot 6,95 meter. Bij stevige wind zal het water dus over de Blauwe steen lopen. De waterkeringspoorten zullen allicht tot vrijdagavond om 21 uur gesloten blijven.
Kustgemeenten

Ook in verschillende kustgemeenten is alle hens aan dek. Onder meer in Blankenberge, Oostende en Nieuwpoort worden stormmuren opgetrokken om te vermijden dat het water in de stad/gemeente zijn weg vindt. Alle risico's worden vermeden. Woensdagmiddag was er een crisisoverleg tussen de kustgemeenten, waarbij expliciet werd gevraagd maatregelen te nemen. In Bredene is er momenteel geen reëel overstromingsgevaar. Door dijkverstevigingswerken aan de uitmonding van de Noord-Ede richting Ibis is er geen gevaar voor bresvorming. Het is echter wel mogelijk dat, door de hevige wind, golven overslaan ter hoogte van het Maertenssas. De storm op vrijdag zorgt er wel voor dat het voor het gemeentebestuur niet mogelijk is om de nodige voorbereidende maatregelen te treffen voor de nieuwjaarsdrink en kerstboomverbranding die zou plaatsvinden op zaterdag 14 januari. Bovendien worden ook op zaterdag nog windsnelheden tot 6 beaufort voorspeld. Hierdoor heeft het gemeentebestuur beslist om alle activiteiten op zaterdag af te gelasten. Dit betekent dat nieuwjaarsduik, nieuwjaarsdrink en kerstboomverbranding niet kunnen doorgaan.

In Middelkerke zal het strand volledig afgesloten worden met nadarhekkens en zal ook gevraagd worden om het strand niet te betreden. Ook in Blankenberge worden verschillende plaatsen afgezet. Zo zal de Pier tot vrijdagavond niet bereikbaar zijn. Ook niet voor vissers. In Oostende wordt op het Zeeheldenplein, waar de Rock Strangers staan, tussenschotten geplaatst om te vermijden dat het zeewater de dijk kan bereiken. Kort gezegd is het momenteel alarmfase rood in vrijwel alle kustgemeenten.
Goh..wist wel dat er een krachtig windje kwam maar deze zag ik niet aankomen? :{
pi_168055026
Geen waarschuwingen voor Zeeland?
blablablabla
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 11 januari 2017 @ 16:41:35 #3
163650 Greys
pi_168055034
Maar op vrijdag, als het water z'n hoogte punt bereikt, stormt het volgens de meeste voorspellingen toch niet meer? :@
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_168055037
Ik snap eigenlijk even niet waarvoor die Belgen nu ineens zo in de stress schieten...
pi_168055256
quote:
7s.gif Op woensdag 11 januari 2017 16:40 schreef Elan het volgende:
Sssssst, dat is geen gemis :Y)
Nieuw is niet altijd beter.
pi_168055307
quote:
7s.gif Op woensdag 11 januari 2017 16:40 schreef Elan het volgende:
Daar zijn ze altijd iets later.
http://www.pzc.nl/regio/z(...)-springtij-1.6824966
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_168055328
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2017 16:57 schreef halfway het volgende:

[..]

Daar zijn ze altijd iets later.
http://www.pzc.nl/regio/z(...)-springtij-1.6824966
quote:
Oosterscheldekering
Rijkswaterstaat houdt de situatie bij de Oosterscheldekering nauwlettend in de gaten. De kans bestaat dat die vrijdag wordt gesloten. De regel is dat dat gebeurt als de waterstand boven de drie meter komt. Op dit moment wordt vrijdagmiddag half drie een waterstand van 3,04 meter verwacht. De definitieve beslissing om de kering te sluiten wordt drie uur van tevoren genomen.

Zo gaaf is dat altijd _O_ O+
blablablabla
pi_168055347
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 16:58 schreef Elan het volgende:

[..]

[..]

Zo gaaf is dat altijd _O_ O+
Wanne trage doodsaaie aangelegenheid is da joh :')
pi_168055382
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 16:59 schreef warhamstr het volgende:

[..]

Wanne trage doodsaaie aangelegenheid is da joh :')
Oh het is de Maeslantkering die wel wat spannender is _O- :')
blablablabla
pi_168055429
Die is tevens pas 1 x officieel dicht gegaan in 2007
blablablabla
pi_168055687
Vet _O_
Zonder wrijving geen glans
pi_168059638
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 17:01 schreef Elan het volgende:

[..]

Oh het is de Maeslantkering die wel wat spannender is _O- :')
Nee! Ik ben in de war met die Maeslant idd.
pi_168063010
Allemaal overdreven. Ik woon vlak bij de kust van België maar vrijdag ga ik wel een kijkje nemen :*
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  woensdag 11 januari 2017 @ 21:54:41 #14
405257 Fred0w
Life is Music
pi_168063090
Mocht de Oosterscheldekering dicht gaan (dat zou dan voor de 20e keer zijn), dan kan Antwerpen een nog hogere waterstand verwachten.
pi_168069506
quote:
Hollandse IJsselkering dicht
KRIMPEN AAN DEN IJSSEL - Rijkswaterstaat heeft in de nacht van woensdag op donderdag de Hollandsche IJsselkering gesloten vanwege de storm. De schuiven van dit Deltawerk bij Krimpen aan den IJssel gaan dicht bij een waterstand hoger dan 2,25 m boven NAP. Donderdagochtend om 7.00 uur is de kering weer opengegaan. Ook voor vrijdag staat een tijdelijke sluiting gepland. De kering sluit gemiddeld drie keer per jaar.

Twee opeenvolgende stormen in combinatie met springtij op de Noordzee veroorzaken de komende dagen verhoogde waterstanden langs de hele kust. De Maeslantkering bij Hoek van Holland wordt vrijdagmiddag daarom mogelijk ook gesloten. Bij een sluiting wordt het scheepvaartverkeer van de Noordzee richting Rotterdam en vice versa stilgelegd. Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat zullen schepen dan op de Noordzee voor anker moeten gaan. ,,Maar dus alleen als de Maeslantkering dicht gaat.''

De in 1997 in gebruik genomen stormvloedkering werd slechts een keer eerder voor storm gesloten, in 2007. Normaal gesproken gaat de kering pas bij een waterstand van 3 meter boven NAP dicht. Rijkswaterstaat wil echter testen hoe de kering zich bij storm houdt en daarvoor lijken de weercondities vrijdag gunstig.
pi_168069519
quote:
Storm, regen, sneeuw: het wordt een onstuimige dag

Het is verstandig om vandaag een stormparaplu en goede schoenen mee te nemen. Het gaat flink regenen, maar het waait ook hard en vanavond gaat het sneeuwen.

Het is vandaag een stuk kouder dan gisteren. De noordwestenwind neemt vanmiddag fors toe en aan zee gaat het stormen, windkracht 9, meldt Buienradar. Boven land wordt de wind (vrij) krachtig en in de kustprovincies hard. In de loop van de middag kan de regen overgaan in sneeuw.

Voorzorgsmaatregelen vanwege storm
Op diverse plekken zijn al voorzorgsmaatregelen genomen vanwege de storm. Rijkswaterstaat heeft vannacht de Hollandsche IJsselkering gesloten en in het Friese Holwerd is de pier dicht.

De boten naar Ameland varen voorlopig niet. In Delfzijl in Groningen zijn de doorgangen in de dijken gesloten.

Redelijk uniek
Morgenmiddag gaat de Maeslandkering bij Rotterdam mogelijk dicht. En dat is redelijk uniek, want de in 1997 in gebruik genomen stormvloedkering is pas één keer eerder gesloten vanwege de storm. Dat was in 2007.

En niet alleen Nederland lijkt de volle laag te krijgen, ook in België zetten ze zich schrap. De Belgen vrezen de ergste storm in vijftig jaar.

De winter zet vanaf het weekend goed door. Het gaat in de nacht van zaterdag op zondag sneeuwen, en voor de schaatsfans is het vanaf maandag raak. Het gaat dan behoorlijk hard vriezen.
pi_168069575

Storm 'Egon' ligt voor de Franse kust
pi_168072597
Vooral zuidwest Duitsland en Noord Oost Frankrijk gaan stormachtige wind krijgen tot orkaankracht toe...

https://kachelmannwetter.(...)hland/windboeen.html
pi_168072647
quote:
Sneeuw en hevige winterstorm op komst

Na ijzel en sneeuw dit weekend, leek het even afgelopen met het winterse weer. Maar vanaf vandaag kan het 's nachts weer flink gaan vriezen en sneeuwen.

Vanaf donderdagavond kan het vooral in het zuidoosten van Nederland flink gaan sneeuwen. Overdag valt er vooral natte sneeuw, maar 's nachts kan de sneeuw blijven liggen. Van 2 tot 5 centimeter in het midden van het landen tot maar liefst 10 centimeter in het oosten. Maar op veel plaatsen zal de sneeuw in de loop van de dag weer verdwijnen.

De winterse neerslag houdt vrijdag aan en langs de kust ontstaat er een hevige winterstorm met zware windstoten, windkracht 9. De wind komt vanuit het noordwesten. In de avond zullen de windstoten pas afnemen.

Het weekend is aan de gure kant met veel winterse buien en af en toe komt de zon een beetje door.

Volgende week daalt het kwik in het hele land waarschijnlijk nog verder onder nul: 's nachts kan het zo'n -7 graden worden. Maar de vorst kan op sommige dagen ook overdag aanhouden.
pi_168093906
Ik zat vanavond in de auto naar radio 1 te luisteren en er werd gebeld met de Belgische kustwacht die meldde dat zij alle nodige maatregelen nemen. Daarna werd er gebeld met het KNMI en "die wachten het nog even af" voordat er een weeralarm komt.

NB. De Belgische kustwacht verwacht voor Vlissingen 3.23 boven NAP en voor Delfzijl 3.31 boven NAP.

Ik woon in Belgie maar gelukkig niet aan de kust. Ik wacht het wel met spanning af.
pi_168094118
Laat eens komen met die omgewaaide frietenkotten en steppegras op de stoepen
<hr>
pi_168094380
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 00:08 schreef Dawnbreaker het volgende:
Laat eens komen met die omgewaaide frietenkotten en steppegras op de stoepen
Ik reed met die erge storm van volgens mij 2007 van Rotterdam naar Belgie, een ritje van hooguit 5 kwartier. Ik heb er 7 uur over gedaan. Ondertussen bij Dordrecht er nog afgeweest bij de Mac waar ook een flinke file stond.
  Moderator vrijdag 13 januari 2017 @ 08:37:41 #25
8781 crew  Frutsel
pi_168096884
quote:
België zet zich schrap voor storm en overstromingen

België zet zich schrap voor storm en springtij vanmiddag. Her en der is al schade, zoals omgewaaide feesttenten en bouwsteigers. Aan de kust zijn zandzakken opgestapeld. Ook in Brussel en Antwerpen zijn maatregelen genomen.

Sommige meteorologen in België verwachten het ergste 'stormtij' in 50 jaar. Door een combinatie van harde wind en springtij komt het zeewater erg hoog te staan.

In Nieuwpoort zijn 22.000 zandzakken uitgedeeld aan de bevolking. "De dijken en kades zijn daar niet zo hoog", zegt correspondent Joris van Poppel. "Bij zo'n hoog springtij als vandaag, kan het water over de kade slaan en de huizen en hotels instromen. Mensen krijgen zandzakken om dit te voorkomen."

Volgens de verwachtingen zal er rond 14.00 uur een waterstand van 6,35 meter worden gemeten. Dat is een hoger niveau dan tijdens de grote Sinterklaasstorm van 6 december 2013, toen 2000 Belgen aan de kust hun huis uit voorzorg moesten verlaten.

Van evacuaties is nu geen sprake. Wel geldt langs de hele Belgische kust een verbod op kitesurfen en mogen mensen niet de zee ingaan. Stranden en dijken zijn afgesloten. Ook verder landinwaarts worden maatregelen genomen.

In Antwerpen zijn de kades langs de Schelde afgesloten. Parkeren en wandelen is er verboden. Naar verwachting treedt de Schelde vanmiddag buiten zijn oevers. Op de kades komt eind van de middag mogelijk 10 tot 30 centimeter te staan. Een betonnen waterkering moet ervoor zorgen dat het centrum gespaard blijft.

In Brussel zijn grote parken afgesloten, uit vrees voor bomen die omvallen door de harde wind.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')