quote:blik / gruis / shredder
Dit wordt zo genoemd vanwege de kwaliteit. Dit soort ijzer wordt het meest ingeleverd door particulieren. U moet hierbij denken aan fietsen, wasmachines, drogers en ander witgoed. De verwerking van dit materiaal vergt meer aandacht, vandaar dat de prijs het laagst is voor dit soort materiaal.
Gietijzer
U moet hierbij denken aan oude machines, motoren, rioleringsbuizen, kachels en remschijven. Dit soort ijzer kan erg vervuild zijn, waardoor er net als bij blikmateriaal meer aandacht vereist is m.b.t. het verwerken/recyclen. Zuiver gietijzer daarentegen is meestal direct te hergebruiken in de staalproductie.
Balkijzer
Dit soort ijzer is vooral terug te vinden in bouw en sloopprojecten. Dit zijn meestal U of H balken, die soms geverfd of gegalvaniseerd zijn maar vaak het schoonst zijn en vrij van afval. Vandaar is deze prijs ook hoger dan de prijs voor andere soorten.
Ijzer draaisel
Dit is meestal een afvalproduct dat ontstaat tijdens een productieproces van fabrieken in de ijzerindustrie. Deze ijzer draaisels, ook wel krullen of fijn slijpafval genoemd, komen vrij bij het boren. Dit ijzer is vaak schoon en komt bij het recyclen ten goede.
Knipijzer
Dit ijzer komt meestal van bouw- en lasbedrijven en komt vooral vrij bij sloop van bruggen, kranen en gebouwen. Licht knipijzer heeft een minimale dikte van 3 MM, u moet hierbij denken aan o.a. buizen, betonijzer, ijzerpijpen enz.
Nieuw plaat afval
Dit soort ijzer is vaak vrij van aanhechtingen en van goede kwaliteit. U moet hierbij denken aan platen, garagedeuren, en productieafval. Het materiaal heeft een maximale dikte van 3MM en de lengte varieert van 0,10 M tot 1,50 M. Indien het materiaal langer is, bijvoorbeeld 1,50 M tot 6,00 M, dan moet u er rekening mee houden dat dit een negatief effect heeft en de prijzen iets lager zullen zijn dan de prijzen van het korte materiaal. Dit komt doordat wij het materiaal moeten gaan knippen, waardoor er meer kosten worden gemaakt.
Autowrakken
Loopt uw auto niet meer? Of moet hij binnenkort gekeurd worden, maar bent u bang dat hij hier niet meer doorheen komt? Dan kunt u bij ons terecht met uw auto. Deze wordt vakkundig gesloopt en verwerkt. U krijgt bij ons direct een vrijwaringsbewijs mee, welke kosteloos is. Deze heeft u nodig om uzelf te vrijwaren van alle verplichtingen die horen bij het op naam hebben van een voertuig, zoals motorrijtuigenbelasting, verzekering, APK en eventuele bekeuringen.
RVS
Roestvrij staal komt veel voor bij u thuis en in de industrie. Voorbeelden van roestvrij staal zijn: machines, aanrechtbladen, wasbakken, pannen en afzuigsystemen. RVS is een legering van nikkel en chroom. Dit materiaal roest niet, waardoor het voor de industrie vaak aantrekkelijk is om te gebruiken.
Roodkoper
Koper is het meest bekend vanwege zijn hoge waarde. Dit materiaal wordt veel gebruikt in elektra en woningbouw, dit omdat koper een goede geleiding heeft van warmte en elektriciteit en omdat het zeer buigzaam is. Koper wordt veel gebruikt als elektriciteits- en waterleidingen. De prijs van het roodkoper is echter zeer sterk wisselend, deze kan van de ene op de andere dag flink zakken of stijgen, houd hier dus rekening mee!
Geelkoper / messing
Messing is net als roodkoper ook vrij bekend. Dit is een legering van Koper en zink en is gelig van kleur, vandaar de naam. Toepassingen zijn: kranen van wasbakken, antieke kandelaars, sierbeslag op meubels en deuren, muziekinstrumenten, munten, koppelingsstukken (slangen en dergelijke) etc. De prijs van geelkoper is echter lager dan van roodkoper, dit komt doordat het kopergehalte van roodkoper hoger is.
Aluminium
Kenmerkend voor aluminium is zijn lichtgewicht. Aluminium is vaak schoon en licht van kleur. Voorbeelden van aluminium: sommige drankblikjes, traanplaten, spuitbussen, aluminium velgen enz.
Lood
Lood is een zware maar toch zachte metaalsoort. Lood wordt vaak gebruikt door dakdekkers om het dak te beschermen tegen water en omdat het zo zacht is, is lood makkelijk te buigen in elke vorm. Voorbeelden hiervan zijn dus daken en kozijnen, maar ook antieke vazen en borden. Lood is meestal donkergrijs van kleur.
Zink
Ook zink wordt veel gebruikt door dakdekkers, voorbeelden hiervan zijn: dakgoten en regenpijpen.
Koperkabel
Wordt veel gebruikt door elektriciens en heeft iedereen in huis. Dit zijn namelijk de elektriciteitskabels die bij u door het huis lopen. Wij kopen niet alleen elektriciteitskabels maar ook: internetkabels, coaxkabels, telefoonkabels, opladers etc. Houdt u er rekening mee dat als de stekkers er nog aan zitten dit de prijs negatief beïnvloedt.
Elektro motoren
Dit zijn elektrische motoren die vooral uit machines komen. U moet hierbij denken aan: industriële machines, grasmaaiers etc.
Accu's
Deze komen voornamelijk uit auto's en scooters en kunt u bij ons apart inleveren.
De prijs was van te voren afgesproken. Het gaat mij nu om het gewicht. Is het mogelijk dat ik effectief maar 1/36-ste van die ruimte gevuld heb of wordt ik genaaid? Wat denk je?quote:Op woensdag 11 januari 2017 13:49 schreef Zolderkamer het volgende:
Als je alles door elkaar gooit dan krijg je altijd de laagste prijs (dat heet gruis of geslagen) sorteer je het dan lopen de prijzen op..
Zo is een container met bijvoorbeeld 6 kuubskisten gesorteerd materiaal altijd meer waard..
Verder: zonder foto's of ernaast te staan kan niemand er iets over zeggen/een inschatting maken..
[..]
Ja dat is beide mogelijk.. en ja je hebt dus een slechte afspraak gemaakt, door geen weegbon te bedingen..quote:Op woensdag 11 januari 2017 13:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
De prijs was van te voren afgesproken. Het gaat mij nu om het gewicht. Is het mogelijk dat ik effectief maar 1/36-ste van die ruimte gevuld heb of wordt ik genaaid? Wat denk je?
quote:Op woensdag 11 januari 2017 13:56 schreef LievePoetin het volgende:
Denk dat je wordt genaaid. Die ijzerboeren staan nou niet echt te boek als betrouwbaar.
Die weegbon zegt mij ook niks als de vrachtwagen van mijn kavel vertrekt. En het is zó veel ijzer (ik heb nu een 10-kuubs container staan) dat zelf op-en-neer rijden geen optie is. Bovendien zaten er stukken bij van 200kg (assen zware aanhanger) die ik niet eens zelf vervoeren kan!quote:Op woensdag 11 januari 2017 13:57 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ja dat is beide mogelijk.. en ja je hebt dus een slechte afspraak gemaakt, door geen weegbon te bedingen..
Volgende keer gewoon 6 kuubs (of halve kuubs) laten plaatsen en zelf sorteren.. daar word je veel vrolijker van..
Hier breng ik het altijd zelf weg.. gewoon over de weegbrug.. (er is ook geen andere ingang dan over de weegbrug)
Als er twee assen in zitten van 200 kg/stuk en verder is hij opgevuld met allerlei kleiner spul lijkt mij dat die 1200 kg wat aan de lage kant is.quote:Op woensdag 11 januari 2017 14:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die weegbon zegt mij ook niks als de vrachtwagen van mijn kavel vertrekt. En het is zó veel ijzer (ik heb nu een 10-kuubs container staan) dat zelf op-en-neer rijden geen optie is. Bovendien zaten er stukken bij van 200kg (assen zware aanhanger) die ik niet eens zelf vervoeren kan!
Maar wat vind jij nu een goede schatting voor een handmatig goed gevulde container?
In een container passen ook kuubskisten..quote:Op woensdag 11 januari 2017 14:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die weegbon zegt mij ook niks als de vrachtwagen van mijn kavel vertrekt. En het is zó veel ijzer (ik heb nu een 10-kuubs container staan) dat zelf op-en-neer rijden geen optie is. Bovendien zaten er stukken bij van 200kg (assen zware aanhanger) die ik niet eens zelf vervoeren kan!
Maar wat vind jij nu een goede schatting voor een handmatig goed gevulde container?
Er lag veel meer in, die container zag gewoon vol (op het oog) met een kop. Nota bene dat slechts 33% effectief vullen (2 kuub) al 15 ton weegt.quote:Op woensdag 11 januari 2017 14:05 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Als er twee assen in zitten van 200 kg/stuk en verder is hij opgevuld met allerlei kleiner spul lijkt mij dat die 1200 kg wat aan de lage kant is.
Wat zou jij een realistisch gewicht vinden?quote:Op woensdag 11 januari 2017 14:05 schreef Athmozz het volgende:
handmatig 10kuub container goed gevuld met staal krijgen ze niet eens omhoog met hun vrachtwagen. Vaak zat containers gehad die nog overgeladen moeten worden omdat de voorwielen de lucht in gaan
sommige hebben een weeginstallatie op de vrachtwagen zitten, dan zie je tenminste de weging terwijl je erbij bent.
Dit. De eerste eerlijke ijzerboer moet nog geboren worden.quote:Op woensdag 11 januari 2017 13:56 schreef LievePoetin het volgende:
Denk dat je wordt genaaid. Die ijzerboeren staan nou niet echt te boek als betrouwbaar.
Correctquote:Op woensdag 11 januari 2017 14:00 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]Ja want ze zijn allemaal hetzelfde!!! Weg moeten ze.. oplichters!!!
Les 1 als je succesvol wilt trollen, neem dan af en toe een ander account.. je bent namelijk veel te bekend met deze..quote:Op woensdag 11 januari 2017 14:11 schreef Nobu het volgende:
[..]
Dit. De eerste eerlijke ijzerboer moet nog geboren worden.
[..]
Correct
Trollen? Serieus? Jij bent ijzerhandelaar zeker?quote:Op woensdag 11 januari 2017 14:14 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Les 1 als je succesvol wilt trollen, neem dan af en toe een ander account.. je bent namelijk veel te bekend met deze..
2755 kg/m³ vs 7800 kg/m³, uiteraard afhankelijk van je legering. Het is maar net wat je niets noemtquote:Op woensdag 11 januari 2017 14:12 schreef Athmozz het volgende:
dat kan je redelijk inschatten aan het optrekken van de container. Bij een gewicht van 10a12 ton lading (wat nog maar een "vulling" van 20% betekent), gaat hij al met de voorwielen lichtjes zweven.
Foto's, anders kan je niets zeggen. Veel motoronderdelen zijn natuurlijk in alu gemaakt, dus dat weegt inderdaad niets per m³
Het lijkt er idd op dat je een beetje opgelicht bent.quote:Op woensdag 11 januari 2017 14:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er lag veel meer in, die container zag gewoon vol (op het oog) met een kop. Nota bene dat slechts 33% effectief vullen (2 kuub) al 15 ton weegt.
Stel nu dat je de container volledig vol laadt met HEA 200 profielen (gewoon voorbeeldje), dan kom je nog maar uit op vulling van 16%. 33% is extreem hoog hoorquote:Op woensdag 11 januari 2017 14:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er lag veel meer in, die container zag gewoon vol (op het oog) met een kop. Nota bene dat slechts 33% effectief vullen (2 kuub) al 15 ton weegt.
Nu zat ik op een "vulling" van 3%. Dat is al een kunst al zou je het willen!quote:Op woensdag 11 januari 2017 14:23 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Stel nu dat je de container volledig vol laadt met HEA 200 profielen (gewoon voorbeeldje), dan kom je nog maar uit op vulling van 16%. 33% is extreem hoog hoor
En een halve container met profielen brengt waarschijnlijk meer op dan een hele met vanalles en nog wat door elkaar.. (maar daar kun je pas iets over zeggen als je het ziet)quote:Op woensdag 11 januari 2017 14:23 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Stel nu dat je de container volledig vol laadt met HEA 200 profielen (gewoon voorbeeldje), dan kom je nog maar uit op vulling van 16%. 33% is extreem hoog hoor
Verschilt per dag he..? (en dan ook weer afhankelijk van de voorraad bij de handelaar, dus altijd een rondje bellen) Maar vaak gaat het per ton en niet per kilo bij grote partijen van 1 soort.. en die liggen hoger..quote:
Klopt, beetje vuistregel.quote:Op woensdag 11 januari 2017 15:02 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Verschilt per dag he..? (en dan ook weer afhankelijk van de voorraad bij de handelaar, dus altijd een rondje bellen) Maar vaak gaat het per ton en niet per kilo bij grote partijen van 1 soort.. en die liggen hoger..
En bij enkel balken en profielen kom je al gauw tussen de 20 en 30 cent..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |