De liefde van je leven vind ik niet het zelfde als 'de ware' of 'je soulmate'.quote:Op woensdag 11 januari 2017 11:26 schreef Belgosome het volgende:
Wie geloofd daar anno 2017 nog in? Liefde van je leven/ De ware bestaat niet. 95% van de relaties bestaan uit het feit dat men niet alleen wil zijn. Men is tevreden met de partner indien men denkt dat ze niks beter kunnen krijgen. Dan beslist men om te settelen. Het is survival of the fittest.
Wat is het verschil? Liefde van je leven kan vervangen worden door anderen?quote:Op woensdag 11 januari 2017 11:28 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
De liefde van je leven vind ik niet het zelfde als 'de ware' of 'je soulmate'.
Dat de liefde van je leven gewoon de grootste liefde van je leven is/was. Dat er meerdere personen zijn die dat kunnen invullen geloof ik wel.quote:
Daar volg ik je in. Er lopen veel mensen rond waarbij je gelukkig een leven kunt delen. Tijd, toevalligheden, kunstmatigheid/manipulatie,... brengen je dan bij één specifiek persoon. Maar ze zijn vervangbaar en details hadden je naar een ander kunnen toebrengen.quote:Op woensdag 11 januari 2017 11:31 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Dat de liefde van je leven gewoon de grootste liefde van je leven is/was. Dat er meerdere personen zijn die dat kunnen invullen geloof ik wel.
Enige frustatie hier?quote:Op woensdag 11 januari 2017 11:26 schreef Belgosome het volgende:
Wie geloofd daar anno 2017 nog in? Liefde van je leven/ De ware bestaat niet. 95% van de relaties bestaan uit het feit dat men niet alleen wil zijn. Men is tevreden met de partner indien men denkt dat ze niks beter kunnen krijgen. Dan beslist men om te settelen. Het is survival of the fittest.
Realistisch zijn.quote:Op woensdag 11 januari 2017 11:44 schreef edward_v het volgende:
[..]
Enige frustatie hier?
Of de ware bestaat..tja afhankelijl wat je zoekt en waar je tevreden mee bent. Ik zeg ja de ware bestaat
Meh. Ik geloof ook niet in soul mates of de ware maar niet helemaal eens met "liefde van je leven = langste relatie".quote:Op woensdag 11 januari 2017 12:03 schreef LurkJeRot het volgende:
De langste relatie die je gehad hebt zie ik als 'de liefde van je leven".
Sommige mensen bedoelen meer op soul mates en dat soort shit, maar daar geloof ik zelf niet in.
Dit is precies het punt waar ''de liefde van je leven'' komt kijken. Dan verdwijnt die verliefdheid niet, of helemaal niet snel. Zo heb ik het tenminste altijd ervaren.quote:Op woensdag 11 januari 2017 11:27 schreef HarveySpecter het volgende:
Liefde is wat anders dan verliefd zijn. Dat laatste gaat over, dat eerste niet.
Dus ja, ik denk dat het kan. En dat je liefde kan voelen voor meerdere personen. Je vriend/vriendin, je familieleden,etc.
Het was dan ook mijn mening en niet de jouwequote:Op woensdag 11 januari 2017 12:16 schreef Yesse het volgende:
[..]
Meh. Ik geloof ook niet in soul mates of de ware maar niet helemaal eens met "liefde van je leven = langste relatie".
zoiets moois dusquote:Op woensdag 11 januari 2017 12:37 schreef Tja..1986 het volgende:
Mijn opa is meer dan 60 jaar met mijn oma geweest tot hij overleed. Ik denk dat zij elkaar wel de liefde van hun leven vinden/vonden. Ja, het bestaat. Maar het is niet zo dat je weet wie het is als je 30 bent. Achteraf/aan het einde van hun leven kunnen de meeste mensen vast wel iemand aanwijzen als liefde van hun leven.
Mensen kijken te veel (vaak ook bijna alleen) naar het uiterlijk. Echte liefde kun je ook voelen voor iemand die je wat betreft uiterlijk niet echt je type vindt.quote:Op woensdag 11 januari 2017 11:26 schreef Belgosome het volgende:
Dit.quote:Op woensdag 11 januari 2017 11:17 schreef Bananenpap het volgende:
De persoon in je leven waar je het meest voor voelt of hebt gevoeld. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Dat eerste gaat natuurlijk ook wel eens over.quote:Op woensdag 11 januari 2017 11:27 schreef HarveySpecter het volgende:
Liefde is wat anders dan verliefd zijn. Dat laatste gaat over, dat eerste niet.
Dus ja, ik denk dat het kan. En dat je liefde kan voelen voor meerdere personen. Je vriend/vriendin, je familieleden,etc.
Survival of the fittest heeft vooral te maken met voortplanting, niet overleving. In die zin is er nog zeker wel een bepaalde selectiedruk. Sommige mensen zullen zich niet voortplanten.quote:Op woensdag 11 januari 2017 14:43 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Mensen kijken te veel (vaak ook bijna alleen) naar het uiterlijk. Echte liefde kun je ook voelen voor iemand die je wat betreft uiterlijk niet echt je type vindt.
En survival of the fittest heeft de mens allang uitgebannen. Hoe genetisch mislukt of ziek je ook bent, je wordt wel op de been gehouden met de moderne gezondheidszorg.
Maar jij classificeert survival of the fittest zeker onder hoe veel vrouwen je hebt geneukt en hoe aantrekkelijk ze zijn.
Het heeft te maken met beiden! Niet lang genoeg overleven om voor te kunnen planten lijkt mij óók van belang.quote:Op woensdag 11 januari 2017 16:48 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Survival of the fittest heeft vooral te maken met voortplanting, niet overleving. In die zin is er nog zeker wel een bepaalde selectiedruk. Sommige mensen zullen zich niet voortplanten.
Ja absoluut, maar daar is binnen onze maatschappij minder sprake van door onze goede gezondheidszorg.quote:Op woensdag 11 januari 2017 16:58 schreef Californium het volgende:
[..]
Het heeft te maken met beiden! Niet lang genoeg overleven om voor te kunnen planten lijkt mij óók van belang.
Dank jequote:Op woensdag 11 januari 2017 17:24 schreef Boca_Raton het volgende:
@Erodome: wat kun jij prachtig verwoorden wat jouw partner voor jou betekent zeg. Wow.
Mwah mijn ouders zijn 30 jaar samen geweest, maar het grootste gedeelte was hel op aarde.quote:Op woensdag 11 januari 2017 12:03 schreef LurkJeRot het volgende:
De langste relatie die je gehad hebt zie ik als 'de liefde van je leven".
Ook dat zou ik niet te hard roepen. Kijk naar Pierce Brosnan. Ik heb ooit eens een interview gelezen waarin hij aangaf ook veel van zijn overleden vrouw te houden evenals hij van zijn huidige vrouw houdt. Het een hoeft niet beter te zijn dan het ander. Het kan gewoon naast elkaar bestaan.quote:Op woensdag 11 januari 2017 11:17 schreef Bananenpap het volgende:
De persoon in je leven waar je het meest voor voelt of hebt gevoeld. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Dat ontken ik ook niet.quote:Op vrijdag 13 januari 2017 14:27 schreef Norma_Jeane het volgende:
Ook dat zou ik niet te hard roepen. Kijk naar Pierce Brosnan. Ik heb ooit eens een interview gelezen waarin hij aangaf ook veel van zijn overleden vrouw te houden evenals hij van zijn huidige vrouw houdt. Het een hoeft niet beter te zijn dan het ander. Het kan gewoon naast elkaar bestaan.
Niet waar. Dat weer je namelijk vantevoren niet.quote:Op woensdag 11 januari 2017 11:17 schreef Bananenpap het volgende:
Als dit al bestaat, dan lijkt dat hele 'survival of the fittest' eerder verkeerd om te werken. Alleen de zwakzinnigen in mijn omgeving planten zich in adembenemend tempo voort.quote:Op woensdag 11 januari 2017 16:48 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Survival of the fittest heeft vooral te maken met voortplanting, niet overleving. In die zin is er nog zeker wel een bepaalde selectiedruk. Sommige mensen zullen zich niet voortplanten.
Dit. Dat iemand met verward haar en een ochtendadem nog steeds zo leuk is dat je kriebels krijgt.quote:Op zaterdag 14 januari 2017 16:11 schreef UitStraling het volgende:
Eigenlijk weet je het wanneer je in haar ogen kijkt en denkt godverdomme ik wil echt geen seconde meer missen van jou
Eh heb jij dat niet op regelmatige basis?quote:Op zaterdag 14 januari 2017 16:11 schreef UitStraling het volgende:
Eigenlijk weet je het wanneer je in haar ogen kijkt en denkt godverdomme ik wil echt geen seconde meer missen van jou
Hehe valt mee, heb wel eens la la seks en dan denk ik heel eventjes jaaaaaa daar is ze weer maar echt verliefd zijn is toch weer een compleet andere kunstvormquote:Op zaterdag 14 januari 2017 18:02 schreef Norma_Jeane het volgende:
[..]
Eh heb jij dat niet op regelmatige basis?
Yup, ook wel dysgenetics genoemd.quote:Op zaterdag 14 januari 2017 15:55 schreef Dorpspastoor het volgende:
[..]
Als dit al bestaat, dan lijkt dat hele 'survival of the fittest' eerder verkeerd om te werken. Alleen de zwakzinnigen in mijn omgeving planten zich in adembenemend tempo voort.
Mogen dat ook negatieve gevoelens zijn?quote:Op woensdag 11 januari 2017 11:17 schreef Bananenpap het volgende:
Ik ook, het is Kwispel, mijn hond.quote:Op vrijdag 13 januari 2017 23:56 schreef Bugno het volgende:
[..]
Niet waar. Dat weer je namelijk vantevoren niet.
Love of your life is zo iemand waarvan je zelfs naar de minpunten kijkt en daar een big smile van krijgtIk heb er een
heb ik nou altijd gemeend dat met deze engelse uitdrukking wordt bedoeld; de fittest: degene die zich het beste aanpast, het beste past. En niet dat het over fit zijn gaat.quote:Op woensdag 11 januari 2017 14:43 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
En survival of the fittest heeft de mens allang uitgebannen. Hoe genetisch mislukt of ziek je ook bent, je wordt wel op de been gehouden met de moderne gezondheidszorg.
awww is er echt geen mogelijkheid om nog contact met haar op te nemen?quote:Op maandag 16 januari 2017 00:07 schreef dardevil18 het volgende:
De liefde van mijn leven (ben ongeveer zeker er van) heb ik gekwetst, pijn gedaan en slecht behandeld.
Hoezo liefde van mijn leven?
Ze heeft mij van een uiterst diepe depressie afgeholpen en me weer laten lachen in het leven.
Ze geloofde in me wanneer niemand anders dat deed, ze hield van me hoe ik was ,ze kookte voor me , kwam me op zoeken als verassing en steunde me als ik verdrietig of gekwetst was.
Zoveel te danken aan haar , alleen kan ik der niet meer contacteren na hoe slecht ik met de break up ben omgegaan...
Dus ja ik denk dat ik de liefde van mijn leven al heb ontmoet , maarja het zij zo
wat naar.. willens en wetens harten kapot maken....quote:Op woensdag 11 januari 2017 18:06 schreef Aiciu het volgende:
De enige voor wie ik gevoelens heb gehad, werkt niet als we te close worden.
We zijn nu vrienden en af en toe kunnen we onszelf niet meer houden en dan voelt elke kus en elke aanraking perfect.
Helaas matchen onze karakters niet, maar het liefst wil ik met haar oud worden.
In de tussentijd maak ik een hoop harten kapot omdat ik er niet mee om kan gaan en ze me gaan vervelen na een paar weken.![]()
Dus bij deze sorry voor al mijn toekomstige slachtoffers, maar ik hoop ooit weer echt verliefd te kunnen worden en niet omdat ik opzoek ben naar seks/aandacht.
Da's wel heel eerlijk allemaal zeg
Hallo girlnextdoor, en is daar ECHT helemaal niets meer aan te doen? Ook als je niet bang zou zijn je gezicht te verliezen, (je niet hoog, groot te houden).quote:Op vrijdag 13 januari 2017 02:07 schreef girlnextdoor. het volgende:
Mwah. Ik weet niet.
Qua gevoel kan ik het echter helemaal begrijpen. Alleen maakte ik de fout om mijn grote liefde als friend with benefit te zien. Ben sinds de ontmoeting met hem, meer dan drie jaar geleden, vrijgezelDeze fout ga ik mezelf nooit vergeven..
Dit. Ik ben in totaal 3x erg verliefd geweest en alle 3 keren hield dat ook wel lang aan, maar tot nu toe was de verliefdheid/het houden van iedere keer weer een stuk heftiger of sterker of completer dan de keer daarvoor. Ik denk op dit moment dat mijn huidige liefde "de liefde van mijn leven" is/wordt, maar dat is pas op het einde van de rit met 100% zekerheid te zeggen.quote:Op woensdag 11 januari 2017 11:17 schreef Bananenpap het volgende:
Mooier verwoord dan ik zelf zou kunnen, Erodome en toch (grotendeels) heel herkenbaar.quote:Op woensdag 11 januari 2017 17:03 schreef erodome het volgende:
*Liefdevolle, romantische en tegelijk toch ook wel realistische post*
Weet je vriendin dit?quote:Op dinsdag 7 februari 2017 19:37 schreef dennisenkim het volgende:
Ik heb maar een grote liefde gehad, ik mis
haar nog elke dag, mn vriendin komt wel in de buurt maar is niet men grote liefde.
Ik wil hierop wel proberen te antwoorden, maar heb het idee dat ik, ook namens mij, Erodome of Motorbloempje dat beter kan laten doenquote:Op woensdag 8 februari 2017 19:47 schreef TheInnocent het volgende:
Wat voelen jullie bij liefde en wat bij verliefdheid?
Thanks, mooiquote:Op woensdag 8 februari 2017 19:51 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik wil hierop wel proberen te antwoorden, maar heb het idee dat ik, ook namens mij, Erodome of Motorbloempje dat beter kan laten doen
Edit: als in: die beschrijven dat soort dingen toch wat meer vanuit het gevoel denk ik en dat zou mij dan weer een (mogelijk lange) post schelen
Heb je zelf wel eens het gevoel gehad verliefd te zijn geweest? (In jouw topic van laatst stond dacht ik van wel).
Nieuwe edit: toch maar even mijn eigen idee/gevoel daarbij, heel kort beschreven dan: verliefdheid> een bijzonder, maar zenuwachtig of opgewonden gevoel van verbondenheid wat je bij iemand hebt (kriebels, vlinders); liefde> een mooi, maar veel rustiger gevoel van verbondenheid wat je bij iemand hebt (meer een gevoel van thuis zijn bij iemand).
Pfoe, lastig. Misschien dat anderen dat ook anders ervaren dan ik dat doe/heb gedaan?quote:Op woensdag 8 februari 2017 20:42 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Thanks, mooikunnen we dan geen liefde voelen op het moment van verliefd zijn? Zo lijken ze niet samen te kunnen gaan of leven we in momenten verliefd dan liefde en dan weer verliefd, 24/7 verliefd zijn lijkt me anders akelig :p
En Kim is je vriendin of je grote liefde?quote:Op dinsdag 7 februari 2017 19:37 schreef dennisenkim het volgende:
Ik heb maar een grote liefde gehad, ik mis
haar nog elke dag, mn vriendin komt wel in de buurt maar is niet men grote liefde.
quote:Op woensdag 8 februari 2017 21:43 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
En Kim is je vriendin of je grote liefde?
Waar heb je zelf zin in zeg, kun je niet goed tegen alleen zijn?quote:Op donderdag 9 februari 2017 12:36 schreef dennisenkim het volgende:
[..]
Nee, hoeft ze niet te weten toch?
Ik vind het nogal wat.quote:Op donderdag 9 februari 2017 12:36 schreef dennisenkim het volgende:
[..]
Nee, hoeft ze niet te weten toch?
Denk dat dat voor iedereen anders is. Zit nu iets meer dan zes jaar in mijn eerste relatie, maar ik voel nog steeds verliefdheid EN liefde. Gaat mooi samen voor mij, maar ik hoor bij anderen vaak dat de verliefdheid verdwijnt en plek maakt voor houden van.quote:Op woensdag 8 februari 2017 20:42 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Thanks, mooikunnen we dan geen liefde voelen op het moment van verliefd zijn? Zo lijken ze niet samen te kunnen gaan of leven we in momenten verliefd dan liefde en dan weer verliefd, 24/7 verliefd zijn lijkt me anders akelig :p
Zoals ik al schreef heb ik na meer dan 15 jaar samen ook nog momenten van verliefdheid en soms voel ik dan zelfs nog wat vlinders in mijn buik enzo, maar zo'n heftige verliefdheid als in het begin is het gewoon niet meer. Persoonlijk zou ik het toch ook wel ERG raar vinden als ik na al > 15 jaar samen te zijn met iemand, nog iedere keer dat ik diegene zou zien of bijvoorbeeld maar ergens opeens zijn stem zou horen, bijna zou flauwvallen en dergelijke. Volgens mij is dat simpelweg ónmogelijk... We wonen samen (toentertijd ook al min of meerquote:Op donderdag 9 februari 2017 19:31 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Denk dat dat voor iedereen anders is. Zit nu iets meer dan zes jaar in mijn eerste relatie, maar ik voel nog steeds verliefdheid EN liefde. Gaat mooi samen voor mij, maar ik hoor bij anderen vaak dat de verliefdheid verdwijnt en plek maakt voor houden van.
Erg lastige situatie, dat snap ik wel... zou er alleen echt niet aan moeten denken die vriendin te zijn...quote:Op donderdag 9 februari 2017 19:16 schreef dennisenkim het volgende:
[..]
Ik wil niet haar gevoelens kwetsen snap je?
Het is niet dat ik niet van mn vriendin hou, ik hou heel veel van haar maar zo iemand als mn vrouw was vind ik niet meer, ik mis haar nog elke dag. En dat weet mn vriendin ook.quote:Op donderdag 9 februari 2017 20:17 schreef Forbry het volgende:
[..]
Erg lastige situatie, dat snap ik wel... zou er alleen echt niet aan moeten denken die vriendin te zijn...
Maar zijn jullie uit elkaar of is ze overleden?quote:Op donderdag 9 februari 2017 20:27 schreef dennisenkim het volgende:
[..]
Het is niet dat ik niet van mn vriendin hou, ik hou heel veel van haar maar zo iemand als mn vrouw was vind ik niet meer, ik mis haar nog elke dag. En dat weet mn vriendin ook.
Ja, dat is dus gewoon hartstikke kut...quote:
Zo heb ik verliefdheid gelukkig nooit ervaren..bijna flauwvallen, etc. Ervaarde het altijd als er enorm naar uit kijken om hem weer te zien en amper aan andere dingen te kunnen denken. Elke keer weer vlinders krijgen als ik bij hem was, etc. Dat is er nu gewoon nog steeds. Gaat me alleen beter af om ook aan andere dingen te denkenquote:Op donderdag 9 februari 2017 20:17 schreef Forbry het volgende:
[..]
Zoals ik al schreef heb ik na meer dan 15 jaar samen ook nog momenten van verliefdheid en soms voel ik dan zelfs nog wat vlinders in mijn buik enzo, maar zo'n heftige verliefdheid als in het begin is het gewoon niet meer. Persoonlijk zou ik het toch ook wel ERG raar vinden als ik na al > 15 jaar samen te zijn met iemand, nog iedere keer dat ik diegene zou zien of bijvoorbeeld maar ergens opeens zijn stem zou horen, bijna zou flauwvallen en dergelijke. Volgens mij is dat simpelweg ónmogelijk... We wonen samen (toentertijd ook al min of meer)... for fuck's sake, zou een mooie boel worden.
Maar toch...quote:Op vrijdag 10 februari 2017 06:27 schreef dennisenkim het volgende:
Hoeft geen spijt te hebben hoor, ergens heb je wel gelijk.
Nou ja, weet je, je hebt verliefdheid gewoon ook wel in verschillende gradaties. En verliefd zijn, in welke mate dan ook, is op zich ook geen garantie voor het zijn/hebben van een goede match/relatie. Misschien zelfs eerder het tegendeel, omdat je er ook (flink) verblind door kan raken. Pérsoonlijk beschouw ik heftig verliefd zijn echter wel als de fúndering voor het zijn/hebben van een (ook op de lange termijn) goede match/relatie, maar dat is misschien meer een bepaalde keuze, ik weet dat niet iedereen daar op dezelfde manier tegenaan kijkt. Ik denk dat -echt hevig- verliefd zijn/worden in mijn geval ook te maken heeft met én (natuurlijk) de persoon, maar óók met het gevoel een (hele) goede match te zijn. Ik kan wel verliefd worden op iemand die ik niet als een goede match zie, zeker wel, maar op de één of andere manier blijf/kan ik één en ander dan toch beter onder controle houden (dat was de 2x hiervoor eigenlijk het geval en dat was misschien ook wel de grootste (maar niet enige) reden dat dat nooit tot iets serieus heeft geleid).quote:Op vrijdag 10 februari 2017 11:49 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Zo heb ik verliefdheid gelukkig nooit ervaren..bijna flauwvallen, etc. Ervaarde het altijd als er enorm naar uit kijken om hem weer te zien en amper aan andere dingen te kunnen denken. Elke keer weer vlinders krijgen als ik bij hem was, etc. Dat is er nu gewoon nog steeds. Gaat me alleen beter af om ook aan andere dingen te denkenMaar precies wat je zegt, voor iedereen gaat het anders. Snap dat je na vijftien jaar dan niet continue dat gevoel wil hebben
Auw, wat een cynisme. Jammer.quote:Op vrijdag 10 februari 2017 22:42 schreef Enix het volgende:
Liefde van je leven is onzin. De kans dat je 'de ware' vindt binnen je omgeving is betrekkelijk klein, hoewel ik tevens betwijfel of 'de ware' überhaupt een bestaand fenomeen is. Mensen kiezen hun partner op basis van dat ze niks beters kunnen vinden en niet eenzaam willen zijn.
Jammer voor je.quote:Op vrijdag 10 februari 2017 22:42 schreef Enix het volgende:
Liefde van je leven is onzin. De kans dat je 'de ware' vindt binnen je omgeving is betrekkelijk klein, hoewel ik tevens betwijfel of 'de ware' überhaupt een bestaand fenomeen is. Mensen kiezen hun partner op basis van dat ze niks beters kunnen vinden en niet eenzaam willen zijn.
Kenmerkend voor cynici is dat ze hun levensvisie als realistisch beschouwen, waar dat doorgaans niet het geval is. Maar goed, kwestie van perspectief. Je zal wel het eea meegemaakt hebben. Ik zie het persoonlijk heel anders.quote:
Dat kan. Maar jij gelooft dus dat de ware liefde zich per toeval in jouw kring bevindt van de miljarden mensen die op deze aarde rondlopen? Dat vind ik totaal niet realistisch. Je kiest simpelweg de meest geschikte persoon uit je kring als partner en daar is natuurlijk niets mis mee. Dat betekent niet dat je niet van die persoon kunt houden, maar in de ware geloof ik niet.quote:Op vrijdag 10 februari 2017 22:47 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Kenmerkend voor cynici is dat ze hun levensvisie als realistisch beschouwen, waar dat doorgaans niet het geval is. Maar goed, kwestie van perspectief. Je zal wel het eea meegemaakt hebben. Ik zie het persoonlijk heel anders.
Dat klinkt al ietsje genuanceerder. "Je kan niks beter vinden dus blijf je er maar een beetje bij" klinkt wel erg negatief.quote:Op vrijdag 10 februari 2017 22:53 schreef Enix het volgende:
[..]
Dat kan. Maar jij gelooft dus dat de ware liefde zich per toeval in jouw kring bevindt van de miljarden mensen die op deze aarde rondlopen? Dat vind ik totaal niet realistisch. Je kiest simpelweg de meest geschikte persoon uit je kring als partner en daar is natuurlijk niets mis mee. Dat betekent niet dat je niet van die persoon kunt houden, maar in de ware geloof ik niet.
ik kon idd niet beter treffen dan mijn manquote:Op vrijdag 10 februari 2017 22:42 schreef Enix het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |