Plastische chirurgie, al sinds het begin van de jaartelling een opkomende praktijk. Het is een praktijk die zich niet slechts beperkt tot de mensen uit de showbiz, maar in alle lagen van de bevolking, zij het in meer of mindere mate. Hierbij heb ik het niet alleen over cosmetische plastische chirurgie natuurlijk, maar bijvoorbeeld ook reconstructieve na een ongeval.
In deze post wil ik mij echter richten tot de eerstgenoemde vorm, cosmetische plastische chirurgie. Wat ik mij namelijk afvraag is.... Wat is er nou toch aan de hand met die constante drang naar beter, groter, gestroomlijnder, verfijnder etc.??? Borstvergrotingen, face-lifts, neuscorrecties, fillers in lippen en op plekken waarvan ik dacht dat ze niet eens geplaatst konden worden, waarom? Met name bij vrouwen zijn cosmetische ingrepen populair. Daarbij maken enquêtes ook nog eens duidelijk dat het overgrote gedeelte van de vrouwen wel een ingreep zou willen om wat te verbeteren aan zichzelf.
Ten eerste aan jullie de vraag: Waar komt deze drang naar het perfecte, dan wel 'gewenste' (in het kader van het heersende ideaalbeeld), lichaam vandaan? Is het onzekerheid? Doen de vrouwen (de mannelijke minderheid even daargelaten) het voor het andere geslacht?
Ten tweede: Wat hebben jullie liever, een man/vrouw aan wie is geknutseld, of eentje van natuurlijke aard? Natuurlijk is er zat natuurlijke schoonheid, maar voor deze vraag stel ik even dat cosmetische chirurgie het lichaam verfijnder heeft gemaakt en meer de kant van het ideaalbeeld heeft uitgeduwd dan Moeder Natuur.
Om zelf antwoord te geven op de tweede vraag, mijn voorkeur gaat uit naar natuurlijke schoonheid, al weet ik niet waarom... Ik heb een afkeer tegen plastische chirurgie, maar kan die afkeer niet anders verwoorden dan dat het aanvoelt als 'valsspelen', valsspelen in het leven. Daarbij kan ik mijn hoofd niet krijgen om het feit dat sommigen, anders dan voor hun eigen gezondheid, willen voldoen aan het ideaalbeeld wat wordt geschetst. Het voelt aan als 'schaapjesdenken'.
Ik vond het dan ook lastig toen mijn vriendin aangaf wel wat grotere borsten te willen, of iets rondere heupen. "Zit geen haast achter hoor haha, maarja, dat zou ik later wel aan mezelf willen veranderen. Wat vind jij daarvan?" Ik kon daar niet anders op antwoorden dan dat ik haar mooi vond zoals ze is, maar dat zij zelf de beslissingen neemt over haar lichaam. Zij vond dat een gemaakt antwoord, begrijpelijk, maar meer kon ik er niet van maken, gezien ik mijn bezwaren zelf niet eens goed begrijp...