Ik prefereer beetpakbaar warm.quote:Op maandag 23 december 2019 23:12 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Oliebollen zijn het lekkerst op het moment dat je net niet je moment verbrandt
Dat is hetzelfde tochquote:Op dinsdag 24 december 2019 15:37 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Ik prefereer beetpakbaar warm.
Wat een luxe! 😂quote:Op maandag 30 december 2019 11:08 schreef derLudolf het volgende:
Ik hoef geen frituur schoon te maken, heb een nieuwe pan gekocht.
Ik ook, meestal wordt het bij mij het volgende jaar. Maar nu dus niet.quote:Op maandag 30 december 2019 14:36 schreef djkoelkast het volgende:
Ik heb een aparte oliebollenpan, die gebruik ik alleen voor oliebollen dus![]()
Ik moet even kijken of ik die nog moet schoonmaken, soms doe ik het meteen de volgende dag, soms pas bij de volgende keer
Efficiënt!quote:Op maandag 30 december 2019 11:08 schreef derLudolf het volgende:
Ik hoef geen frituur schoon te maken, heb een nieuwe pan gekocht.
Ik moet hem toch nog schoonmakenquote:Op maandag 30 december 2019 15:56 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik ook, meestal wordt het bij mij het volgende jaar. Maar nu dus niet.
Ik gebruik de frituurpan maar één keer per jaar.quote:Op maandag 30 december 2019 14:36 schreef djkoelkast het volgende:
Ik heb een aparte oliebollenpan, die gebruik ik alleen voor oliebollen dus![]()
Ik moet even kijken of ik die nog moet schoonmaken, soms doe ik het meteen de volgende dag, soms pas bij de volgende keer
Ik heb nog een patatpan en een snackpanquote:Op maandag 30 december 2019 16:59 schreef cafca het volgende:
[..]
Ik gebruik de frituurpan maar één keer per jaar.
Ik heb dus ook een oliebollenpan
Ach ja dat gaat al.... > 70 jaar zo in de buurt.quote:Op maandag 30 december 2019 20:16 schreef Zilverberk het volgende:
Wat een militaire operaties allemaal bij jullie!
Ik bak morgen 25 bollen ofzo.
Ik bak ze voor de oud&nieuw-avond, die ik met een klein groepje vrienden doorbreng. Wat over is (meestal worden er niet heel veel oliebollen gegeten want er wordt ook uitgebreid gedineerd) neem ik nieuwjaarsdag mee naar mijn ouders waar mijn hele familie komt.quote:1 kg bloem
3 zakjes gist
Zout: 1,7 % (17 gr op 1 kg meel)
Melk: 0,5 l; hefeweizen bier 0,25 l; water: 0,2 l
2 appels (goudrenet of jonagold)
400 g rozijnen, geweld in blanke rum
Citroenrasp (1 citroen) / 50 g
1 ei
30 g (vanille)suiker
Klontje boter erbij
Rozijnen wellen (dit keer in blanke rum). Meel in kom, zout erbij, gist erbij, suiker erbij. Melk+water verwarmen tot 35 graden. Ei in kuiltje in de meel, driekwart melk+water erbij, mixen met deeghaken. Boter smelten en toevoegen. Rest melk en bier langzaam toevoegen. Rozijnen, appel, citroenrasp beetje bij beetje toevoegen.
Rijzen in de oven op 40 graden; minstens 1 uur, met vochtige theedoek over de kom. Beslag halverwege twee keer doorslaan. Voor beginnen met bakken ook doorslaan.
Arachide olie verwarmen tot 175 graden. Ijsschep in een kan met olie zetten, met ingevette ijsschep het beslag in de olie doen. Regelmatig het beslag doorslaan om platte oliebollen te voorkomen. Niet teveel bollen ineens bakken (koelt de olie te hard af). Bollen om de paar minuten omdraaien totdat ze bruin zijn.
Bollen uit het vet scheppen in een zeef/vergiet met keukenpapier (als je ze in een kom doet dan drijven de onderste na het bakken in een laag vet, ondanks keukenpapier).
Zouden die rozijnen niet verbranden, ze zitten bij wafels meer aan de buitenkant dan aan de binnenkant.quote:Op maandag 30 december 2019 20:33 schreef Bleie het volgende:
Misschien is het vloeken in de kerk hier, maar ik ga wafels bakken van oliebollenbeslag. Ben nog in dubio of ik er rozijnen door doe.
Citroenrasp van 1 citroen is geen 50 gram, eerder 5 gram. Of je hebt hele grote citroenen...quote:Op maandag 30 december 2019 20:44 schreef Lot_1 het volgende:
Ondanks meerdere pakken oliebollenmix in huis (gekregen..) ga ik mijn succesrecept van vorig jaar weer gebruiken. Toen samengesteld op allerlei combi's van recepten, o.a. hier uit dit topic, op basis van wat ik zelf lekker vind. Het recept is als volgt:
[..]
Ik bak ze voor de oud&nieuw-avond, die ik met een klein groepje vrienden doorbreng. Wat over is (meestal worden er niet heel veel oliebollen gegeten want er wordt ook uitgebreid gedineerd) neem ik nieuwjaarsdag mee naar mijn ouders waar mijn hele familie komt.
Rozijnen trekken dat wel, het zijn de krenten die zo knoerthard, verbrand en krakend worden.quote:Op maandag 30 december 2019 21:18 schreef BakkieDoen het volgende:
[..]
Zouden die rozijnen niet verbranden, ze zitten bij wafels meer aan de buitenkant dan aan de binnenkant.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |