abonnement Unibet Coolblue
pi_167636845
Ik heb pas een nieuwe thermostaat laten installeren (bij het afsluiten van een nieuw energiecontract). Eerst had ik een eenvoudige thermostaat, maar nu is het een Toon geworden. Net als de oude thermostaat stuurt ook Toon de ketel (Vaillant hrPRO VHR cw4/3) op aan/uit. De ketel kan ook modulerend aangestuurd worden, maar daarvoor is wel een extra module nodig (kosten rond de honderd Euro). Daarom de vraag: is het de moeite om die module aan te schaffen om de ketel modulerend aan te sturen?

[ Bericht 3% gewijzigd door Ridocar op 27-12-2016 12:34:19 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_167636912
Je had je beter alle ellende kunnen besparen door een fatsoenlijke thermostaat te kopen.

Wat is dat Toon een sneu ding. Heb er ook 1 gekregen bij mijn nieuwe huis, gelukkig wel zonder onzinnig contract. Maar dat ding kan nog minder dan mijn vorige thermostaat van 10 jaar oud :')
pi_167636977
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 12:29 schreef Coritchando het volgende:
Je had je beter alle ellende kunnen besparen door een fatsoenlijke thermostaat te kopen.

Wat is dat Toon een sneu ding. Heb er ook 1 gekregen bij mijn nieuwe huis, gelukkig wel zonder onzinnig contract. Maar dat ding kan nog minder dan mijn vorige thermostaat van 10 jaar oud :')
Dank voor je mening. Heb je ook antwoord op m'n vraag?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_167637169
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 december 2016 12:33 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Dank voor je mening. Heb je ook antwoord op m'n vraag?
Ik heb sinds kort de Thermosmart modulerend, aan/uit is ouderwets modulerend is de toekomst het water hoeft niet altijd van 20 naar 80 en andersom
Als hij het met de helft af kan dan bespaar je energie.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_167637392
Licht eraan wat je ketel doet op aan uit. Vele moduleren uit zichzelf ook wel een beetje en natuurlijk hoeveel je huis afkoelt 's nachts.
.
pi_167638232
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 december 2016 12:33 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Dank voor je mening. Heb je ook antwoord op m'n vraag?
Ja, flikker het ding in de kliko en koop voor 100 euro een echte thermostaat.
pi_167638824
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 12:29 schreef Coritchando het volgende:
Je had je beter alle ellende kunnen besparen door een fatsoenlijke thermostaat te kopen.

Wat is dat Toon een sneu ding. Heb er ook 1 gekregen bij mijn nieuwe huis, gelukkig wel zonder onzinnig contract. Maar dat ding kan nog minder dan mijn vorige thermostaat van 10 jaar oud :')
Ik ben wel benieuwd wat jouw thermostaat van 10 jaar allemaal kan ten opzichte van een Toon.
pi_167640228
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 13:21 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Ja, flikker het ding in de kliko en koop voor 100 euro een echte thermostaat.
Dat was niet de vraag die in de op staat.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_167640610
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 december 2016 12:55 schreef Fer het volgende:
Licht eraan wat je ketel doet op aan uit. Vele moduleren uit zichzelf ook wel een beetje en natuurlijk hoeveel je huis afkoelt 's nachts.
Dat had ik ook gelezen. In principe moduleert de ketel standaard op de aanvoer- en retourtemperatuur, maar omdat er ook (naast de energiebesparing) meer uit te lezen is op Toon zelf leek het me wel handiger.

Ik heb een jaren 70 doorzon-tussenwoning met alleen dakisolatie, dus het koelt vrij snel af. Gelukkig heb ik wel rolluiken om het enigszins warm te houden.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_167641393
Een modulerende thermostaat (i.c.m. en modulerende ketel) zorgt voor veel minder start/stops van de ketel. Verder daalt het ketelvermogen, naarmate de gewenste kamertemperatuur wordt benaderd. Daardoor is de temperatuur gelijkmatiger (in de tijd), brandt de ketel vaker op laag vermogen hetgeen het rendement ten goede komt en wordt de ketel minder zwaar belast.

Dat ze je eerst een niet-modulerende thermostaat hebben gegeven met de optie "modulerend" voor ¤100,- extra is echt te zot voor woorden
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_167641562
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 14:59 schreef blomke het volgende:
Een modulerende thermostaat (i.c.m. en modulerende ketel) zorgt voor veel minder start/stops van de ketel. Verder daalt het ketelvermogen, naarmate de gewenste kamertemperatuur wordt benaderd. Daardoor is de temperatuur gelijkmatiger (in de tijd), brandt de ketel vaker op laag vermogen hetgeen het rendement ten goede komt en wordt de ketel minder zwaar belast.

Dat ze je eerst een niet-modulerende thermostaat hebben gegeven met de optie "modulerend" voor ¤100,- extra is echt te zot voor woorden
Toon heeft standard de mogelijkheid om te werken als aan/uit thermostaat en als opentherm thermostaat. Ik vermoed dat zijn valliant geen Opentherm ondersteunt?

In de instellingen van Toon kan je ergens zien of hij op aan/uit mode staat. Daarnaast zit een knop 'controlleren'. Daarmee kan je testen of de ketel Opentherm ondersteunt. Zo ja, dan gaat hij automatisch in die mode verder.
pi_167644061
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 15:04 schreef The_End het volgende:

[..]

Toon heeft standard de mogelijkheid om te werken als aan/uit thermostaat en als opentherm thermostaat. Ik vermoed dat zijn valliant geen Opentherm ondersteunt?

In de instellingen van Toon kan je ergens zien of hij op aan/uit mode staat. Daarnaast zit een knop 'controlleren'. Daarmee kan je testen of de ketel Opentherm ondersteunt. Zo ja, dan gaat hij automatisch in die mode verder.
Helemaal gelijk. De ketel kan alleen opentherm aan als een extra module is geinstalleerd en Toon kan zowel aan/uit als modulerend aansturen. module erin, draadjes in andere aansluitklemmen, Toon softwarematig op modulerend zetten en ik kan gaan. Het kost me alleen een kleine honderd Euro.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_167644487
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 december 2016 16:08 schreef Ridocar het volgende:
Helemaal gelijk. De ketel kan alleen opentherm aan als een extra module is geinstalleerd en Toon kan zowel aan/uit als modulerend aansturen. module erin, draadjes in andere aansluitklemmen, Toon softwarematig op modulerend zetten en ik kan gaan. Het kost me alleen een kleine honderd Euro.
En dat is dus een beetje een raar verhaal. Toon wordt standaard geleverd met modulerende ketelmodule...
  Moderator dinsdag 27 december 2016 @ 16:31:08 #14
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_167645381
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 16:20 schreef The_End het volgende:

[..]

En dat is dus een beetje een raar verhaal. Toon wordt standaard geleverd met modulerende ketelmodule...
Hoe bedoel je? Toon kan modulerend werken, maar de ketel ondersteunt standaard geen opentherm. Het lijkt me sterk dat Eneco een Vaillant-module gratis erbij levert.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_167645573
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 december 2016 16:47 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Toon kan modulerend werken, maar de ketel ondersteunt standaard geen opentherm. Het lijkt me sterk dat Eneco een Vaillant-module gratis erbij levert.
Ja, duidelijk. Dan praten we langs elkaar heen. Ik dacht dat je bedoelde dat de ketel wel opentherm ondersteunde, maar de toon de opentherm module niet had.

Ik denk zeker dat opentherm voordelen biedt, maar het is nogal moeilijk in te schatten of het 100 euro bespaard op jouw energierekening. Als jij 3000m3 per jaar aan gas verbruikt waarschijnlijk wel, maar als je op 500m3 zit, waarschijnlijk niet...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')