Ik ben een zolder van een jaren 20 pand aan het opknappen en ik heb wat vraagjes over hoe ik de vloer het beste kan aanpakken. De vloer bestaat uit houten vloerdelen dwars gespijkerd op 20 cm hoge draagbalken met een hoh van 60cm (een flinke klankkast dus) :
![8y6Sm3A.jpg]()
Enkele planken kraken flink, er zijn flinke naden en hier en daar zitten zelfs scheuren. Iemand heeft ooit ook gedeeltelijk een goedje er op gesmeerd om vermoedelijk wat naden te dichten maar echt geslaagd is dat niet.
Wat ik zou willen is de vloer in eerste instantie te verstevigen zodat het gekraak vermindert. Ook zou ik het liefst geluidisolatie wat verbeteren aangezien de ruimte zich gedeeltelijk boven de buren bevindt.
Het verstevigen (en enigszins egaliseren) denk ik met OSB platen met tand en groef te kunnen doen die ik dwars bovenop de bestaande vloerdelen schroef. Heeft dat het beoogde effect?
De bestaande vloer helemaal verwijderen en vervangen is helaas geen optie.
Wat betreft isolatie zouden isolatievlokken tussen de draagbalken een mooie oplossing kunnen zijn maar het wordt een erg lastig verhaal om de boel vanaf de straat te laten inspuiten. Een inblaasmachine naar boven tillen lijkt mij ook geen optie. Eigenlijk wil ik alle klussen ook zelf kunnen uitvoeren ivm het budget.
Heeft het zin om strategisch wat vloerdelen tijdelijk te verwijderen en dan steenwol er tussen te proppen? Of is er nog een laagje dat ik tussen de bestaande vloer en het OSB zou kunnen plaatsen.
Als uiteindelijk afwerking denk ik aan laminaat of vinyl (zeil) waarbij ik ook nog een ondervloer kan plaatsen.
Alvast bedankt!