abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167630390
Ik ben een zolder van een jaren 20 pand aan het opknappen en ik heb wat vraagjes over hoe ik de vloer het beste kan aanpakken. De vloer bestaat uit houten vloerdelen dwars gespijkerd op 20 cm hoge draagbalken met een hoh van 60cm (een flinke klankkast dus) :

Enkele planken kraken flink, er zijn flinke naden en hier en daar zitten zelfs scheuren. Iemand heeft ooit ook gedeeltelijk een goedje er op gesmeerd om vermoedelijk wat naden te dichten maar echt geslaagd is dat niet.

Wat ik zou willen is de vloer in eerste instantie te verstevigen zodat het gekraak vermindert. Ook zou ik het liefst geluidisolatie wat verbeteren aangezien de ruimte zich gedeeltelijk boven de buren bevindt.

Het verstevigen (en enigszins egaliseren) denk ik met OSB platen met tand en groef te kunnen doen die ik dwars bovenop de bestaande vloerdelen schroef. Heeft dat het beoogde effect?

De bestaande vloer helemaal verwijderen en vervangen is helaas geen optie.

Wat betreft isolatie zouden isolatievlokken tussen de draagbalken een mooie oplossing kunnen zijn maar het wordt een erg lastig verhaal om de boel vanaf de straat te laten inspuiten. Een inblaasmachine naar boven tillen lijkt mij ook geen optie. Eigenlijk wil ik alle klussen ook zelf kunnen uitvoeren ivm het budget.

Heeft het zin om strategisch wat vloerdelen tijdelijk te verwijderen en dan steenwol er tussen te proppen? Of is er nog een laagje dat ik tussen de bestaande vloer en het OSB zou kunnen plaatsen.

Als uiteindelijk afwerking denk ik aan laminaat of vinyl (zeil) waarbij ik ook nog een ondervloer kan plaatsen.

Alvast bedankt!
pi_167630639
Osb er op schroeven, zorg dat je lange schroeven gebruikt die je in de balken schroeft. Dan een ondervloer voor een beetje isolatie en dan laminaat.

Dat glaswol door wat gaatjes proppen gaat niets helpen, dat moet strak en zonder kieren geplaatst worden.
pi_167633110
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 00:20 schreef Makrolon het volgende:
Osb er op schroeven, zorg dat je lange schroeven gebruikt die je in de balken schroeft. Dan een ondervloer voor een beetje isolatie en dan laminaat.

Dat glaswol door wat gaatjes proppen gaat niets helpen, dat moet strak en zonder kieren geplaatst worden.
Hier ook gedaan, alleen daar los je het kraken niet mee op beter is eerst de planken eruit halen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_167633116
Leer van mijn fout: haal die planken eruit. Jas er plaatmateriaal in een je bent van veel problemen af.

Mooi isoleren tussen de balken.
Laat die handjes wapperen!
pi_167633197
De beste optie om van het gekraak af te komem is alle oude planken er uit halen en er OSB platen voor terug leggen. Met mes en groef, onderling verlijmd en met lange schroeven in de balklaag geschroefd.

En omdat de vloer dan toch open ligt, kun je meteen de gewenste isolatie tussen de balken aanbrengen.

Op de OSB platen kun je vervolgens een vloerafwerking leggen, met een goede geluiddempende ondervloer.
pi_167633899
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 07:23 schreef Gieliovd het volgende:
Leer van mijn fout: haal die planken eruit. Jas er plaatmateriaal in een je bent van veel problemen af.

Mooi isoleren tussen de balken.
Dat dus 100%. Punt is, dat veel warmte-isolerende materialen, hoegenaamd geen geluidsisolatie bieden. Het beste maak je dus een ontkoppelde vloer boven je "plaatmateriaal" vloer.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_167649137
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 december 2016 09:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat dus 100%. Punt is, dat veel warmte-isolerende materialen, hoegenaamd geen geluidsisolatie bieden. Het beste maak je dus een ontkoppelde vloer boven je "plaatmateriaal" vloer.
Thanks allen. Ik zou de vloer graag helemaal willen verwijderen maar ik zit met een aantal (niet-dragende) muren die op de vloer staan. Die kan ik niet weghalen (stukje gevel en gedeelde muur). Hierdoor moet ik sowieso delen van de oude vloer intact laten.

Ik zou in principe best veel planken (waaronder de krakende planken) kunnen weghalen om wel makkelijk tussen de draagbalken te kunnen isoleren. Vervolgens OSB over het restant van de vloer. Maar blijkbaar ben ik dan alleen de verdieping lager qua warmte aan het isoleren en amper qua geluid?

Misschien houd ik het dan maar bij een goede ondervloer en laminaat.
pi_167651374
Als je eerst maar zorgt dat het niet meer kraakt. Je kan nog zo veel aan geluiddemping doen, zolang het kraakt, blijft het kraken. Daar houdt de ondervloer van je laminaat helemaal niets van tegen.

Het lijkt me overigens sterkt dat de gevel deels op je verdiepingsvloer staat. Wel kan het zo zijn dat het door de kalklaag lijkt dat de vloer doorloopt in de muur. Meestal wordt namelijk eerst de verdiepingsvloer gelegd en daarna pas een afwerklaag op de ruwe muur gesmeerd.
En die andere muur? Uit wat voor materiaal is die opgebouwd? Staat die haaks op de vloerbalken?
pi_167683799
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 20:00 schreef Ivo1985 het volgende:
Als je eerst maar zorgt dat het niet meer kraakt. Je kan nog zo veel aan geluiddemping doen, zolang het kraakt, blijft het kraken. Daar houdt de ondervloer van je laminaat helemaal niets van tegen.

Het lijkt me overigens sterkt dat de gevel deels op je verdiepingsvloer staat. Wel kan het zo zijn dat het door de kalklaag lijkt dat de vloer doorloopt in de muur. Meestal wordt namelijk eerst de verdiepingsvloer gelegd en daarna pas een afwerklaag op de ruwe muur gesmeerd.
En die andere muur? Uit wat voor materiaal is die opgebouwd? Staat die haaks op de vloerbalken?
Ik weet vrij zeker dat een stuk achtergevel op de vloer staat. De muren die op de vloer staan zijn gemaakt van bimsbeton. Ik heb het even uitgetekend:

Rood zijn de niet-dragende muren die mij in de weg zitten. De rest zijn wel gewoon steensmuren. De lijntjes geven de draagbalken van de verdieping aan.

De ruimte heeft een beetje een vreemde vorm omdat het een hoekwoning (45°) betreft en voorheen meerdere bergingen betrof. Het is ook de 4e verdieping die minder diep is dan de ondergelegen verdiepingen.

Maar goed, ik zal in eerste instantie zoveel mogelijk van de oude vloer verwijderen om het kraken te beperken. Over het restant zal ik dan OSB schroeven tot in de draagbalken. Is 1 laag van 18mm stevig genoeg?

Dan rest nog de vraag of isolatie tussen de balken (waar ik dan goed bij kan) de moeite waard is.
pi_168013207
Hoe heb je het uiteindelijk aangepakt TS?

Wij willen dit weekend ook de verdiepingsvloer gaan vervangen. We twijfelen tussen OSB en underlayment. Mijn vriend wil liever underlayment omdat dat zich beter houdt in geval van brand en lekkage. Ik vind het een grote investering.

Iemand nog een fijn adres om dit hout te laten bezorgen trouwens?
Spoilers!
pi_168014635
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 07:52 schreef Ivo1985 het volgende:
De beste optie om van het gekraak af te komem is alle oude planken er uit halen en er OSB platen voor terug leggen. Met mes en groef, onderling verlijmd en met lange schroeven in de balklaag geschroefd.

En omdat de vloer dan toch open ligt, kun je meteen de gewenste isolatie tussen de balken aanbrengen.

Op de OSB platen kun je vervolgens een vloerafwerking leggen, met een goede geluiddempende ondervloer.
Precies zo! Zo heb ik het ook gedaan.

Er zit nogal wat kwaliteitsverschil tussen OSB platen trouwens. Als je de zolder als bergruimte wilt gebruiken is het handig als ze enigszins glad zijn. Dan kan je nog eens wat heen en weer schuiven.

Ik heb ze bij de Karwei gekocht paar maanden terug. Vond dat de beste prijs/kwaliteit en was toen ook nog eens in de aanbieding.
pi_168016213
En de vloer insmeren met tegellijm en daar OSB overheen? Heb hier van onderaf balken opgedikt en gelijk met constructielijm verlijmt aan het vloerhout: kraakt niet meer :-)
pi_168031983
Zijn OSB platen altijd beter dan losse planken, wat geluid betreft? Heb zelf een leeg opgeleverde zolder met alleen maar planken.

Of het kraakt, weet ik niet meer - nog niet verhuisd.
pi_168032222
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 16:54 schreef BrrrKoud het volgende:
Zijn OSB platen altijd beter dan losse planken, wat geluid betreft? Heb zelf een leeg opgeleverde zolder met alleen maar planken.

Of het kraakt, weet ik niet meer - nog niet verhuisd.
Afgezien van het kraken, maakt het niks uit. Contactgeluid blijft bij zowel planken als OSB plaat. Om dat te voorkomen, moet j een ontkoppelde vloer leggen
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')