Hoi ik ben meer een doemens dan dat ik goed ben in het uitleggen! Dus voor de uitleg kan iemand anders het wellicht vertellen?quote:Op zondag 25 december 2016 22:59 schreef Tanin het volgende:
Maar hoe realiseer ik die holle ruimte? Bij mijn weten moet er bij een holle muur elke 60cm een staander komen, ik moet 100 cm overbruggen
Zeker mogelijk.quote:Op zondag 25 december 2016 22:50 schreef possetje het volgende:
Of je maakt holle muur? Van houten balkjes en gipsplaat en daarna afstucen!
Kan ook!
Je maakt ook horizontale balkjes:quote:Op zondag 25 december 2016 22:59 schreef Tanin het volgende:
Maar hoe realiseer ik die lege ruimte? Bij mijn weten moet er bij een holle muur elke 60cm een staander komen, ik moet 100 cm overbruggen
Tevens, is dat stevig genoeg met die half hoge muur? Die heeft geen steunpunt links, of bovenin.
Ja, precies. Eerste rij 1 meter lang 5cm blokken, en daarbovenop alle andere rijen 10 cm blokken, als dat kan. En jij bent voorstander van alles lijmen?quote:Op maandag 26 december 2016 09:47 schreef Glider76 het volgende:
kan niet reageren of het allemaal gaat lukken, maar ik weet wel dat een ytong muurtje vastgezet met tegellijm toch echt best stevig is.
Hier onderlaatst een nieuw gemaakt muurtje weer moeten afbreken omdat deze niet mooi waterpas liep, en moest echt weer met moker en veel kracht gesloopt worden.
Dat heeft mij wel overtuigd dat het best sterk is.
Wil je nou een soort nisje maken helemaal onderin? Met 5cm blokken en de volgende rij verder met 10? Denk dat dat wel gaat lukken.
260 tegen het plafond ja.quote:Op maandag 26 december 2016 10:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Zeker mogelijk.
[..]
Je maakt ook horizontale balkjes:
1) Op de hoogte boven de nis: 15 cm. Daarop weer verticale staanders
2) Op 135 cm hoogte ; bij de bovenkant lage muurtje.
Ik neem aan dat die 260 tegen het plafond aan komt?
Da's inderdaad het "vrije" punt. Denk dat als je balkjes van 10 cm dikte neemt, blijft dat wel overeind. Metalstuds is te wiebelig voor een vrije uiteinde wand.quote:Op maandag 26 december 2016 10:20 schreef Tanin het volgende:
En met die horizontale balk op 135 cm hoogte plus een staander links gaat dat lage muurtje stabiel zijn?
Denk dat met blokken, mits goed gelijmd en zowel profiel op de vloer als tegen de muur, steviger is, in de zin van beweeglijkheid. Maar een houten constructie kan misschien meer kracht opvangen, in de zin dat blokken afbreken als je ertegen stoot.quote:Op maandag 26 december 2016 10:30 schreef Tanin het volgende:
Is zo'n balken constructie dan ook beter dan blokken? Ik wil het graag stevig hebben, niet alleen overeind
Ik ging uit van cellenbeton (gasbeton?), maar als jullie hier gipsblokken zeggen doe ik dat net zo makkelijk (als er blokken van 5cm verkrijgbaar zijn).quote:Op maandag 26 december 2016 10:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk dat met blokken, mits goed gelijmd en zowel profiel op de vloer als tegen de muur, steviger is, in de zin van beweeglijkheid. Maar een houten constructie kan misschien meer kracht opvangen, in de zin dat blokken afbreken als je ertegen stoot.
Btw, wat voor blokken: gasbeton- of gipsblokken?
Dat zeker niet; een profiel in de muur verslechtert de hechting. het profiel moet je ook stevig vastschroeven aan de vloer & muur.quote:Op maandag 26 december 2016 10:40 schreef Tanin het volgende:
Of eerste laag lijmen en daar een 10 cm profiel opzetten en dan verder bouwen?
Ok, das een optie minderquote:Op maandag 26 december 2016 10:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat zeker niet; een profiel in de muur verslechtert de hechting. het profiel moet je ook stevig vastschroeven aan de vloer & muur.
Hangt van het materiaal van vloer af. Bij hout: profiel schroeven. Bij beton/steen/cement kan lijmen. De muur zou ik sowieso met een profiel doen.quote:Op maandag 26 december 2016 10:50 schreef Tanin het volgende:
Blijven de andere vragen:
- Lijmen op de grond of niet?
- profiel + veerankers of alleen profiel op de muur?
Dat lijkt mij eerlijk gezegd geen probleem als je de onderste liggers met een aantal chemische ankers in de vloer vast zet, ook behoorlijk lange draadeinden dus.quote:Op zondag 25 december 2016 23:04 schreef Tanin het volgende:
Zie mijn edit nog even.
Ik snap dat het minder zwaar is, maar dat is voor mijn portemonnee noch de vloer van enige overweging.
Mijn punt is dat ik begrepen heb dat ik staanders moet plaatsen elke 60 cm, dus niet weet hoe dat moet met die lege ruimte onderin.
Tevens heb ik mijn bedenkingen bij de stabiliteit van het half hoge muurtje, aangezien dat geen steunpunten gaat hebben?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |