abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 december 2016 @ 22:47:44 #1
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_167605913
Ik moet een muurtje bouwen. Ik ben handig, onervaren en niet bang voor een uitdaging.

Haaks op een bestaande muur moet er een muurtje komen van 65 cm, en in het verlengde daarvan een half hoge muur van 135 cm.
In die muur moet onderin een uitsparing komen, zo'n 15 cm hoog en 5 cm breed.
Zie schetsjes.

"3D" vooraanzicht

Bovenaanzicht op vloer en plafond niveau

Kan ik deze constructie maken met ytong blokken? Kan ik 10 cm blokken stapelen op 5cm blokken?

Kan ik dit beter in een profiel plaatsen of verlijmen?
Of eerste laag op vloer verlijmen en dan een profiel tussen de eerste en tweede laag?

Is het verstandig die loze ruimte te stutten ergens mee (hier is wat ruimte voor), waarmee dan?
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_167605974
Of je maakt holle muur? Van houten balkjes en gipsplaat en daarna afstucen!

Kan ook!
  zondag 25 december 2016 @ 22:59:20 #3
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_167606184
Maar hoe realiseer ik die lege ruimte? Bij mijn weten moet er bij een holle muur elke 60cm een staander komen, ik moet 100 cm overbruggen

Tevens, is dat stevig genoeg met die half hoge muur? Die heeft geen steunpunt links, of bovenin.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_167606245
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2016 22:59 schreef Tanin het volgende:
Maar hoe realiseer ik die holle ruimte? Bij mijn weten moet er bij een holle muur elke 60cm een staander komen, ik moet 100 cm overbruggen
Hoi ik ben meer een doemens dan dat ik goed ben in het uitleggen! Dus voor de uitleg kan iemand anders het wellicht vertellen?

Maar hol muurtje maken is net zo makkelijk als normaal muurtje

Alleen met hol heb je het voordeel dat alles minder zwaar is ( ook het shoppen dus ) . dus gaat bijv de vloer niet doorzakken enzo,
  zondag 25 december 2016 @ 23:04:32 #5
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_167606329
Zie mijn edit nog even.

Ik snap dat het minder zwaar is, maar dat is voor mijn portemonnee noch de vloer van enige overweging.

Mijn punt is dat ik begrepen heb dat ik staanders moet plaatsen elke 60 cm, dus niet weet hoe dat moet met die lege ruimte onderin.
Tevens heb ik mijn bedenkingen bij de stabiliteit van het half hoge muurtje, aangezien dat geen steunpunten gaat hebben?
pi_167612616
kan niet reageren of het allemaal gaat lukken, maar ik weet wel dat een ytong muurtje vastgezet met tegellijm toch echt best stevig is.

Hier onderlaatst een nieuw gemaakt muurtje weer moeten afbreken omdat deze niet mooi waterpas liep, en moest echt weer met moker en veel kracht gesloopt worden.

Dat heeft mij wel overtuigd dat het best sterk is.

Wil je nou een soort nisje maken helemaal onderin? Met 5cm blokken en de volgende rij verder met 10? Denk dat dat wel gaat lukken.
pi_167612985
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2016 22:50 schreef possetje het volgende:
Of je maakt holle muur? Van houten balkjes en gipsplaat en daarna afstucen!

Kan ook!
Zeker mogelijk.

quote:
1s.gif Op zondag 25 december 2016 22:59 schreef Tanin het volgende:
Maar hoe realiseer ik die lege ruimte? Bij mijn weten moet er bij een holle muur elke 60cm een staander komen, ik moet 100 cm overbruggen

Tevens, is dat stevig genoeg met die half hoge muur? Die heeft geen steunpunt links, of bovenin.
Je maakt ook horizontale balkjes:
1) Op de hoogte boven de nis: 15 cm. Daarop weer verticale staanders
2) Op 135 cm hoogte ; bij de bovenkant lage muurtje.

Ik neem aan dat die 260 tegen het plafond aan komt?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 26 december 2016 @ 10:20:45 #8
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_167613241
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 09:47 schreef Glider76 het volgende:
kan niet reageren of het allemaal gaat lukken, maar ik weet wel dat een ytong muurtje vastgezet met tegellijm toch echt best stevig is.

Hier onderlaatst een nieuw gemaakt muurtje weer moeten afbreken omdat deze niet mooi waterpas liep, en moest echt weer met moker en veel kracht gesloopt worden.

Dat heeft mij wel overtuigd dat het best sterk is.

Wil je nou een soort nisje maken helemaal onderin? Met 5cm blokken en de volgende rij verder met 10? Denk dat dat wel gaat lukken.
Ja, precies. Eerste rij 1 meter lang 5cm blokken, en daarbovenop alle andere rijen 10 cm blokken, als dat kan. En jij bent voorstander van alles lijmen?

quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 10:06 schreef blomke het volgende:

[..]

Zeker mogelijk.

[..]

Je maakt ook horizontale balkjes:
1) Op de hoogte boven de nis: 15 cm. Daarop weer verticale staanders
2) Op 135 cm hoogte ; bij de bovenkant lage muurtje.

Ik neem aan dat die 260 tegen het plafond aan komt?
260 tegen het plafond ja.

En zou het dan beter zijn om 2 staanders te maken tot aan het plafond, waar ik die dwarsbalk (met daarop een staander) tussen schroef, of beter om twee korte staanders te maken, dwars balk en daar aan de uiteindes ook staanders op te maken?

Beter met aluminium profielen werken? of balken?

En met die horizontale balk op 135 cm hoogte plus een staander links gaat dat lage muurtje stabiel zijn?
pi_167613284
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 10:20 schreef Tanin het volgende:
En met die horizontale balk op 135 cm hoogte plus een staander links gaat dat lage muurtje stabiel zijn?
Da's inderdaad het "vrije" punt. Denk dat als je balkjes van 10 cm dikte neemt, blijft dat wel overeind. Metalstuds is te wiebelig voor een vrije uiteinde wand.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 26 december 2016 @ 10:30:07 #10
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_167613437
Ok, bedankt voor de tips zo ver!

Is zo'n balken constructie dan ook beter dan blokken? Ik wil het graag stevig hebben, niet alleen overeind :P
pi_167613506
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 10:30 schreef Tanin het volgende:
Is zo'n balken constructie dan ook beter dan blokken? Ik wil het graag stevig hebben, niet alleen overeind :P
Denk dat met blokken, mits goed gelijmd en zowel profiel op de vloer als tegen de muur, steviger is, in de zin van beweeglijkheid. Maar een houten constructie kan misschien meer kracht opvangen, in de zin dat blokken afbreken als je ertegen stoot.

Btw, wat voor blokken: gasbeton- of gipsblokken?
  maandag 26 december 2016 @ 10:40:47 #12
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_167613622
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 10:34 schreef blomke het volgende:

[..]

Denk dat met blokken, mits goed gelijmd en zowel profiel op de vloer als tegen de muur, steviger is, in de zin van beweeglijkheid. Maar een houten constructie kan misschien meer kracht opvangen, in de zin dat blokken afbreken als je ertegen stoot.

Btw, wat voor blokken: gasbeton- of gipsblokken?
Ik ging uit van cellenbeton (gasbeton?), maar als jullie hier gipsblokken zeggen doe ik dat net zo makkelijk (als er blokken van 5cm verkrijgbaar zijn).

Jij zegt met profiel op de vloer en muur, dan een stuk 5cm profiel gebruiken, rij 5cm blokken erin en daar dan 10 cm blokken op stapelen? Of eerste laag lijmen en daar een 10 cm profiel opzetten en dan verder bouwen?

Ook niet helemaal duidelijk: met een profiel op de muur geen veerankers nodig, toch?
pi_167613739
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2016 10:40 schreef Tanin het volgende:
Of eerste laag lijmen en daar een 10 cm profiel opzetten en dan verder bouwen?

Dat zeker niet; een profiel in de muur verslechtert de hechting. het profiel moet je ook stevig vastschroeven aan de vloer & muur.
  maandag 26 december 2016 @ 10:50:39 #14
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_167613846
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 10:46 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat zeker niet; een profiel in de muur verslechtert de hechting. het profiel moet je ook stevig vastschroeven aan de vloer & muur.
Ok, das een optie minder :P

Blijven de andere vragen:
- Lijmen op de grond of niet?
- profiel + veerankers of alleen profiel op de muur?
pi_167613911
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2016 10:50 schreef Tanin het volgende:
Blijven de andere vragen:
- Lijmen op de grond of niet?
- profiel + veerankers of alleen profiel op de muur?
Hangt van het materiaal van vloer af. Bij hout: profiel schroeven. Bij beton/steen/cement kan lijmen. De muur zou ik sowieso met een profiel doen.
  maandag 26 december 2016 @ 10:57:56 #16
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_167613976
Dus twee opties:

Betonvloer, dus blokken lijken, aan muur met een profiel. 10 cm blokken op 5cm blokken.

Houtconstructie met meerdere liggers.

Ik ga het op me in laten werken. Heel erg bedankt voor advies tot nu toe. Meer advies natuurlijk welkom.
  Moderator maandag 26 december 2016 @ 11:25:46 #17
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167614568
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2016 23:04 schreef Tanin het volgende:
Zie mijn edit nog even.

Ik snap dat het minder zwaar is, maar dat is voor mijn portemonnee noch de vloer van enige overweging.

Mijn punt is dat ik begrepen heb dat ik staanders moet plaatsen elke 60 cm, dus niet weet hoe dat moet met die lege ruimte onderin.
Tevens heb ik mijn bedenkingen bij de stabiliteit van het half hoge muurtje, aangezien dat geen steunpunten gaat hebben?
Dat lijkt mij eerlijk gezegd geen probleem als je de onderste liggers met een aantal chemische ankers in de vloer vast zet, ook behoorlijk lange draadeinden dus.

Pluggen met houtdraadbouten zijn denk ik te kort :) Want als je tegen die muur aan leunt heb je een flinke arm om kracht over te brengen. Daarom wil je de arm in het vloer ook zo lang mogelijk hebben. Als je vloerverwarming hebt, is dit dus niet echt een optie denk ik.

Als je het houtskelet goed stevig maakt een eerste bedekt met OSB en dan met gips maakt krijg je een behoorlijk stevig geheel :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_167615333
Al met al heb je dus drie mogelijkheden:
1) Met cellenbeton,
2) Met gipsblokken,
3) Met houtskelet, bedekt met OSB en daarover gipsplaat.

Lijken mij (maar ik ben maar een DHZ-er) alle drie mogelijk. Een beperkt nadeel van 3 is dat je én hout moet bewerken en gips. Bij 1) en 2) kan je met een zaag en wat lijmpasta volstaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 26-12-2016 12:20:12 ]
pi_167616274
Bij 3 kan je volstaan met een zaag, stanleymes en schroefmachine.
pi_167616551
optie 3 lijkt mij ook makkelijker alles waterpas en recht te krijgen.
pi_167617138
Ik heb zelf (inmiddels "ervaren" diy-er, destijds niet zo) ik heb zowel houtskelet als cellenbeton muurtjes gebouwd. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar cellenbeton.
In mijn persoonlijke "gevoel" hoort een cellenbeton/gips muur meer thuis in een huis van beton. In een houten huis zou ik eerder voor houtskelet wanden kiezen.

Je bent minder bezig met lange/grote planken (maar moet wel met blokken sjouwen). Hoewel die qua gewicht stukken lichter zijn dan gipsblokken.

Waterpas krijgen van een cellenbeton muur is trouwens niet zo moeilijk. Je kan per blok met je waterpas meten en wat "stellen" door meer/minder lijm te gebruiken.

Wat de constructie betreft, voor cellenbeton gebruik je een profiel op de vloer, en veerankers voor aan de muur. Die holte vul je later op met bijvoorbeeld purschuim. (na het drogen netjes afsnijden)

Voor gipsmuren (dat spul werkt minder) gebruik je ook een profiel op de muur. Inderdaad in beide gevallen de profielen stevig vastzetten. Ik heb het gewoon met pluggen + schroeven gedaan. indien de ondergrond niet egaal is eerst opvullen met bijvoorbeeld je lijmpasta en eerst laten drogen voordat je gaat bouwen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')